
Tonnarin jäähdytys järjesteltä
Tonnarin jäähdytys järjesteltä
Nyt viimesellä löytyi nestevuodon aiheuttaja. Tulipeltiin menevä muovinen lämppärinkennon letkuliitin oli lähes kokonaan irronnut. Nyt ihmetyttää että miten hemmetissä tuon saa takaisin kiinni sinne. Näyttäisi ihan ehjältä mutta tuo ei kyllä mitenkään tuonne lukkiudu eikä muuta..
On kyllä muutenkin sen olonen liitoskohta että ihme että on tähänkin asti kestänyt. Toivottavasti joku älysi mitä tarkotan.

"saapi edestä ja saapi takkaa"
Re: Tonnarin jäähdytys järjesteltä
Liitos on tiivistetty O-renkailla liittimen ja kennon putkien välillä. Liittimessä putkien välissä on lukituskynsi, jonka pitäisi napsahtaa kiinni kennossa olevaan pykälään. Irrottaminen tapahtuu painamalla kuvassa näkyvää nuppia:Somnium kirjoitti:Tulipeltiin menevä muovinen lämppärinkennon letkuliitin oli lähes kokonaan irronnut. Nyt ihmetyttää että miten hemmetissä tuon saa takaisin kiinni sinne. Näyttäisi ihan ehjältä mutta tuo ei kyllä mitenkään tuonne lukkiudu eikä muuta..
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/alb ... iitin.html
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Tonnarin jäähdytys järjesteltä
Kiitos jusille
Muoviliitin on ollut koko ajan väärin päin jonkun näppärän asentajan ansiosta. Ihme että on pitänyt näinkin pitkään. 


"saapi edestä ja saapi takkaa"
Re: Tonnarin jäähdytys järjesteltä
Ja noita kennojahan on kahtaa mallia eli tommoisella muovipikakiinnityksellä tai perinteisellä klemmarikiinnityksellä. Vuosimalleista ei kyl ole tarkkaa havaintoa, itsellä on ilman tota pikakiinnitystä vm.93 ja kaverilla tommonen muovisysteemi vm.92.
Re: Tonnarin jäähdytys järjesteltä
Mitenköhän syvälle nuo muoviliittimen putket kuuluisi sinne kennon liitokseen upota? Tuntuu jotenkin että jää aika veltoksi tuo liitos. On sen verran v-mäisessä paikassa tuo saamarin liitin kaikenlisäksi. Kuuluuko tossa ite liittimessä olla jotkin o-renkaat vai mitenkä se tiivistys tapahtuu lopunperin? Vai onko ne siellä kennon liittimessä?
"saapi edestä ja saapi takkaa"
Re: Tonnarin jäähdytys järjesteltä
Loppuun asti niin että lukituskynsi naksahtaa kiinni. Katso edellinen linkittämäni liittimen kuva. Liittimen putkissa olevat paksunnokset menee kennon putkien sisään.Somnium kirjoitti:Mitenköhän syvälle nuo muoviliittimen putket kuuluisi sinne kennon liitokseen upota?
Ne renkaat on liittimen ja kennon välissä, ja jäävät helposti kennon reikään kun liittimen irrottaa, kuten tässä kuvassa:Kuuluuko tossa ite liittimessä olla jotkin o-renkaat vai mitenkä se tiivistys tapahtuu lopunperin? Vai onko ne siellä kennon liittimessä?
http://www.saabphotos.com/gallery/album ... 9369_2.jpg
Takaisinlaittaessa ne pitää siis siirtää kennosta liittimeen, mielellään vaikka voidella kumirasvalla, jotta liukuvat paremmin. Liittimen putkien pinnassa ei ole mitään erityistä uraa O-renkaille, ne vaan puristuvat kennon putken sisäpintaa vasten kun liittimen työntää sisään.
http://www.saabphotos.com/gallery/album ... 9377_1.jpg
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Tonnarin jäähdytys järjesteltä
No nyt selvisi. Oli jotain köhnää siellä välissä joka esti sen loppuun asti painumisen. Ja selvisi samalla että se joka on noitten kanssa viimeks pelannu, on ottanu o-renkaat matkamuistoksi kun niitä ei mistään löytyny. No kaupasta ettimään uudet tiivarit ja auto nippuun. Kolvaillaan sitten vaikka tämä iltaa apc laatikkoa 

"saapi edestä ja saapi takkaa"