saab 9000i -87 "lähivalot reistailee"

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
leepi
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ti Tammi 30, 2007 19:10

saab 9000i -87 "lähivalot reistailee"

Viesti Kirjoittaja leepi »

Kyseessä on saab 9000 vuosimallia -87.

Ongelmana on ollut kun lähivalot sammuivat kokonaan, pitkät valot toimii. Saimme kaverin kanssa selville vian, joka löytyi viiksestä (valonvaihtajasta), jonka yhteydessä on myös musta poksi, jossa on kolmessa rivissä napoja eli kolme liitintä tulee kiinni poksiin. Oletamme, että musta poksi on kärähtäny ja tehny oikosulun ja sen voimasta se laittoi akun tyhjäksi.

Kävin purkaamolta ettimässä vastaavaa osaa, mutta en löytänyt samanlaista. HUOM! -87 ja -88 -> uudemmissa autoissa on erilainen valonvaihtaja. Ostin sellaisen -88 ja uudemmissa autoissa löytyvän viiksi boksin. Uudempi malli erosi sillä että boksin yläreunassa olevista navoista aikaisempaan verrattuna puuttui kaksi napaa. Vanhassa mallissa juuri niiden napojen kohdalla on muovi sulanut ja kärähtäny. Autossani on vakionopeudensäädin.

Koska siitä -88 ja uudemmasta viiksiboksista puuttuu kaksi napaa, niin siihen täytyy asentaa valorele. Onko kellään neuvoa, miten sellainen asennetaan?

tähän asiaan liittyvä asia foorumilta:

... Mutta tarkista ensin ne johdot siitä viiksen juuresta. Paras lopputulos saadaan joka tapauksessa lisäämällä 87:aan (ja vanhempiin) se puuttuva valorele, niin ei tarvitse pelätä viiksen naksumekanismin sulamista tulevaisuudessakaan.


Aika sekavasti kirjoitin tään asian mitä ajan, mutta toivottavasti saatte jotain selvää!
:D :D
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Re: saab 9000i -87 "lähivalot reistailee"

Viesti Kirjoittaja ASTech »

900C -86
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: saab 9000i -87 "lähivalot reistailee"

Viesti Kirjoittaja jus »

87-viiksessä on naksumekanismi ja valonvaihtokärjet sen "boksin" sisällä.
87-viiksessä on lisäksi erillinen ei-naksahtava kaukovilkkukontakti.
88-viiksessä ja uudemmissa pelkästään tuon kaukovilkkokontaktin tapainen kontakti.

Vanhasta viiksestä sulaa se naksumekanismi ja sitämyötä palaa sitten kärjetkin, ja huonolla tuurilla sulaa koko "boksi" niiden kärkien kiinnityksen ympäriltä, jos selvistä oireista huolimatta ajoa vaan jatketaan.

87-viiksessä useimmin kaukovilkkukontakti vielä toimii, vaikka naksumekanismiin liittyvät osat on pilalla.

Valorelettä ohjaamaan voit kytkeä 87-viiksen kaukovilkkukontaktin tai 88-viiksen valonvaihtokontaktin.

http://www.jus.liitin.net/saab/9000/alb ... ohja7.html
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/alb ... ohja3.html
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/alb ... ohja6.html
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/alb ... ohja4.html

Tuossa 87- ja 88- valojen kytkentäkaaviot:
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/alb ... valot.html
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/alb ... valot.html

Jos lisäät releen viiksen lähelle kuskin jalkatilaan, säästyy uusien johtojen vetämiseltä, jotain tällaista voisi soveltaa:
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/alb ... +rele.html
Muistaakseni tässä oli joku ongelma, valoreleen jännitesyöttö tulee turhan ohuella johdolla, pitäisi 87-johtosarjasta vaihtaa paksummaksi, muuten kyllä saattaisi olla toimiva kytkentä.

Vaihtoehtoisesti laitat valonvaihtoreleen moottoritilaan ja vedät kokonaan uudet johdot akulta sulakkeen yli, viikseltä uusi johto releelle ja pitkien vanhaan johtoon pitkien uusi johto kiinni, jotta mittaristossa edelleen toimii pitkien merkkivalo. Ehkä helpoin tapa hoitaa tämä homma on juurikin tuo bilteman valonvahvistinkytkentä, tosin siihenkin lisäksi tarvitaan vielä joku viiksen pulssilla ohjattava valonvaihtorele joka lukkiutuu vuorotellen jompaan kumpaan asentoon. Muista sulake ja pitkien merkkivalon kytkeminen.

Tässä jotain vinkkiä asennukseen, itse kuitenkin suunnittelet kytkentäsi ja vastaat seurauksista :-)
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: saab 9000i -87 "lähivalot reistailee"

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Mulla on toinen lähivalo reistallu , aikoinaan.
Tämä johtui siitä, että johdotus kiertää valonvalvonta-"releen" kautta.
Sieltä oli sulanut juotos juuri puolivalon johdotuksessa.

:idea:
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Vastaa Viestiin