Apua kaukovalojen korjaukseen ?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
AkiZZa
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: Su Maalis 09, 2008 22:58

Apua kaukovalojen korjaukseen ?

Viesti Kirjoittaja AkiZZa »

Autoni on 9000i ja vuosimalliltaan -86.

ongelma on että pitkät valot eivät toimi ollenkaan eli ku vivusta vetää pitkät päälle niin ajovalot sammuvat kokonaan. Pitkien sulake on tarkistettu sekä polttimot ovat ehjät sekä viiksen tarkistin myös ei vikaa sielläkään.
Eli epäilen vian johtuvat pitkien releestä ?
Missä KO. rele mahtaa sijaita ?
Hansikaslokeroa koitin saada tänään irti irroittamalla kaikki ruuvit mutta se ei lähtenyt ollenkaan liikkumaan hanttimiehen ikkunan puolelta mutta kuskin puolen reuna aukeni nätisti joten en viitsinyt yrittää väkivalloin repiä lokeroa pois.
Onko pitkien rele purettavaa mallia ? jos on niin miten saa kuntoon ?
Jos ei voi korjata niin paljonko suunnilleen maksaa uusi ?

Paljon kiitoksia avusta jo etukäteen ! T: Aloitteleva Saabisti :)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Apua kaukovalojen korjaukseen ?

Viesti Kirjoittaja jus »

AkiZZa kirjoitti:ongelma on että pitkät valot eivät toimi ollenkaan eli ku vivusta vetää pitkät päälle niin ajovalot sammuvat kokonaan. Pitkien sulake on tarkistettu sekä polttimot ovat ehjät sekä viiksen tarkistin myös ei vikaa sielläkään.
Eli epäilen vian johtuvat pitkien releestä? Missä KO. rele mahtaa sijaita?
Ei ole valonvaihtorelettä vm 85 - 87. Pitkät/lyhyet-vaihto tehdään viiksessä tarkista viiksi uudelleen ja korjaa vika tai muuta kytkentää releelliseksi.

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 31#p495931
Hansikaslokeroa koitin saada tänään irti irroittamalla kaikki ruuvit mutta se ei lähtenyt ollenkaan liikkumaan hanttimiehen ikkunan puolelta
Olisiko vaan kyse siitä että lokeron sivussa oleva ilmasuutin joka tulee lokeron mukana on vielä kiinni ilmaputken nystyröissä. Vedä kovempaa. Hanskalokeron kannessa oleva valaisin saattaa yrittää takertua yläpuolella oleviin johtoihin, joten sen voi halutessaan varmuuden vuoksi irrottaa ensin sinne lokeron sisäpuolelle. Onnistuu toki ilmankin.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
AkiZZa
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: Su Maalis 09, 2008 22:58

Re: Apua kaukovalojen korjaukseen ?

Viesti Kirjoittaja AkiZZa »

Se viiksi oli sellainen että sitä ei voi purkaa tai voi mutta kasaan sitä ei todennäköisesti enään saisi vai saako ?

Olisiko jollain myytävänä varmasti toimivaa viikseä ?

Tai jos joku 50 km Säteellä turusta laittaisi taloudellista korvausta vastaan tollasen Bilteman johtohässäkän paikalleen.

Saa ilmoittautua yksityisviestillä !
Autumn
"Turbo"
Viestit: 245
Liittynyt: Ti Maalis 14, 2006 11:23
Paikkakunta: Oulu

Re: Apua kaukovalojen korjaukseen ?

Viesti Kirjoittaja Autumn »

Pistä ilmoitus tuonne osto ja myynti -osastolle. Viiksen ilmeisesti tarvii olla vuosimallista 85-87..

Itselläni oli juuri samainen ongelma. Kokeilin toisella viikselläkin, mutta viiksi oli vm89 tonnarista, niin eihän se pelannu. Sulakkeita ja releitä tarkistelin ja sitten tajusin ettei tuossa tosiaan ole pitkille omaa relettä. Lauantaina hommasin "uuden" viiksen ihka oikealta saabistilta ja toimii taasen pitkät 8)
Trust Me, I Know What I'm Doing..
9000 Aero -93 RE85
#3264
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Apua kaukovalojen korjaukseen ?

Viesti Kirjoittaja jus »

AkiZZa kirjoitti:Se viiksi oli sellainen että sitä ei voi purkaa tai voi mutta kasaan sitä ei todennäköisesti enään saisi vai saako?
Viiksen voi purkaa ja koota, toimintakuntoon saaminen riippuu siitä miten paljon sisukset on sulaneet.

http://www.jus.liitin.net/saab/9000/alb ... pohja.html
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/alb ... ohja3.html

Kuten edellä linkitetyssä topicissa jo kirjoitin, Bilteman johtohässäkkä tarvitsee kaverikseen jonkun lukkiutuvan valonvaihtojärjestelmän. Sellaisia ovat esim. toimiva 85-87 tontun viiksi, 88-98 tontun valonvaihtorele, 96/99/90/900-Saabin valonvaihtorele. Muuten viiksi täytyy pitää vedettynä koko ajan jotta pitkät palaisivat.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
AkiZZa
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: Su Maalis 09, 2008 22:58

Re: Apua kaukovalojen korjaukseen ?

Viesti Kirjoittaja AkiZZa »

Sain Viiksen nyt korjattua taivuttamalla sen sisällä olevia kupari liuskoja mutta huomasin että viiksen muovikotelosta on irronnut palanen joten pitkät eivät jää päälle vetämällä viiksestä vaan niitä täytyy pitää päällä vetämällä viiksestä koko ajan.

Joten ajattelin korjata vian kytkemällä johtoihin releen jossa on pitopiiri.

Joten haluaisin tietää että minkälainen rele pitäisi ostaa ja olisin tosi kiitollinen jos joku vääntäisi nopeasti esimerkiksi paintilla yksinkertaisen kytkentäkaavion miten saan kytkettyä releen niin että kun viiksestä vetää niin pitkät valot palavat niin kauan kunnes siitä vetää uudestaan.

Kannattaako kytkentä tehdä yhdellä vai kahdella releellä ?
Vastaa Viestiin