Haju lämmityslaitteesta

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
mittarimato
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ti Heinä 06, 2004 20:47

Haju lämmityslaitteesta

Viesti Kirjoittaja mittarimato »

Ostin tossa keväällä 9000 ja mitään hajua ei tule kun on lämmöt pois päältä, mutta kun kääntää lämmityslaitteen kuumalle, niin tulee semmoinen kitkerä palaneen haju. Hetken kun pitää lämmitystä ja flektiä päällä niin haju poistuu. Kuka osaisi kertoa syyn ja miten siitä pääsee eroon... Kiitos
mittarimato
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ti Heinä 06, 2004 20:47

Lämmityslaitteen kennosta

Viesti Kirjoittaja mittarimato »

Tosiaan kyllä kun availin kennoa näkyviin niin sen alapuolella näkyi matossa valkoista kuivunutta tavaraa... Varmaan kuivunutta jäähdyttäjän nestettä. Eli pari asiaa siitä.

1. Onnistuuko sen vaihtaminen itse? ja onko siihen täällä jossain jo hyvät ohjeet. (Modeemilla on tuskaista selata sivuja :( )

2. Löytyykö edullista ja hyvää käytettyä kennoa (auto oli 90-mallin 5-ovinen)

Kiitos etukäteen
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11487
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Kelpaako englanninkielinen:
http://www.saabnet.com/tsn/faq/9000heatercore.html
http://www.saab9000.com/procedures/vent ... blower.php
http://www.jope.fi/saab/www.quasimotors.com/core.htm
http://www.townsendimports.com/Web/clim ... ercore.htm
http://www.fixmysaab.com/9000/heat/intro.asp?nsteps=4

Jos ei, niin tässä jotakin omiin 87-tonnariin liittyviin kokemuksiin pohjautuen:

Homman voi hyvin tehdä itse, mutta ensikertalaisella voi muutamaan kertaan tulla tarve voimasanojen käyttöön. Homma on hankalampi jos autossa on ilmastointi, mutta silloinkin sen saa tehtyä tyhjentämättä järjestelmää, höyrystinkotelon putkistoineen saa siirrettyä muutaman sentin sivuun niin että auttaa riittävästi.

Homma on hyvä aloittaa irrottamalla akunkenkä, automaatti-ilmastoinnillisessa puhallusnopeuden säätimen jäähdytysripa höyrystinkotelon kyljessä on virrat päällä jännitteellinen, maadoittamisesta seuraa säätimen tuhoutuminen.

Kun irrottaa letkut kennosta, puhallinkotelon saa helpommin irti. Jos vanha kenno on alkuperäinen, letkut on O-renkailla tiivistetyllä muoviyhteellä, joka on vaan työnnetty kennon päädyn sisään, letkujen välissä olevan muovikynsi vapauttamalla liitoksen saa purettua koskematta letkunkiristimiin. Kuva liittimestä:
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/ACC ... iiitin.JPG

Puhallinkoteloa pitää paikallaan kaksi kynttä, yksi kummallakin reunalla lähellä aukkoa, jossa puhallin liittyy lämppärin kennon kotelooon rintapellissä. Kotelo liikahtaa paikaltaan kampeamalla nämä kynnet auki ja sitten nostamalla koteloa ylöspäin. Tällöin puhallinkotelon alareuna tulee ulos liitoksesta, yläreunassa oleva kohouma pysyy edelleen vastinpinnan urassa. Kun alareuna on tullut ulos, saa yläreunankin vapaaksi. Tämä pyörähdystekniikka on erityisen tärkeää löytää kokoonpanovaiheessa.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 5#p1022115

Puhallinkotelo tulee ulos paikaltaan vain ~yhdessä asennossa ja sen löytäminen ja reitin selvittely voi viedä aikansa.
Kuva

Puhallinkotelon aukon suulla olevat ilmansekoitusläpät saa rikottua jos järjen asemesta käyttää tarpeettomasti voimaa. Läpät kannattaa pitää kiinni-asennossa erityisesti kokoonpanovaiheessa koteloa takaisin paikalleen tarjotessa (eli vipu mahdollisimman pitkälle keulaan päin työntyneenä)

Kuvia aiheeseen liittyen:
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/alb ... index.html

Pelkän puhallinmooottorin vaihtotyössä voi oikaista leikkaamalla puhallinkotelon muovit auki, jos kehtaa.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?t=46441

Vanhemmissa autoissa kenno on pikaliittimellä uudemmissa kennossa letkunysät ja letkunpätkät kiinnitetään kiristimillä: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=66128

EDIT: linkkejä korjattu useampaan otteeseen

lämppärin kenno lämmmityslaitteen kenno kennonvaihto puhallinkotelo puhallin
Viimeksi muokannut jus, Su Huhti 05, 2020 19:05. Yhteensä muokattu 11 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
mittarimato
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ti Heinä 06, 2004 20:47

Edestä vai takaa :lol:

Viesti Kirjoittaja mittarimato »

Lyhyesti vielä... Ymmärsinkö oikein, että se kenno vaihdetaan konehuoneen kautta vai sisätilasta... lähinnä apukuskin jalkatilan sallimissa tiloissa.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11487
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Kenno vaihdetaan konehuoneen puolelta. Katsomalla nuo linkeissä mainitut kuvat selkenee aika paljon, vaikka modeemilla saakin hetken odotella latautumista.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
abel
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Su Syys 02, 2012 08:23

Re: Haju lämmityslaitteesta

Viesti Kirjoittaja abel »

VM 96' 2.0 cse:n kenno vuotaa. Auto on ilmastoitu ja hyvin tuo toimiikin.. Onko paha vaihtaa tuo kenno? Ja mitä kautta se kuuluu kyniä pois? Kojelauta pois vai konehuoneen kautta??

Vai onko vain viisainta/helpointa hakea kennonpaikkaussuolaa ja ajaa se paisarin kautta kennoihin?

Autolla ajettu 480 tkm ja se katsastetaan enää ehkä ainoastaan yhden kerran..
aero
-
Viestit: 8680
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Haju lämmityslaitteesta

Viesti Kirjoittaja aero »

Kuten jus edellisessä viestissä mainitsi, kenno vaihdetaan konehuoneen puolelta. Etsillä löytyy tietoa, mutta suurinpiirtein linja on mallia glykolit ulos, akvaariokotelo auki, ilmastoinnin purkki sivuun, lämppärikotelo irti, kenno pois, kasaus päinvastoin, ilmaus.

Unohta paikka-aineet ja vaihda se kenno.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
AnttiR
"Hirsch"
Viestit: 979
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2005 23:39
Paikkakunta: H:ki

Re: Haju lämmityslaitteesta

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

Eikä muuten sovi vaihto selkävaivaiselle kuten minä ! Yritetty on.
Vastaa Viestiin