Isellänikin tyhjäkäynti on vähän ihmeellinen. tk-moottorin letku tukittuna tyhjäkäynti putoaa auton mittarin mukaan jopa alle 500 kierroksen (eli perussäätö väärä) ja auto pysyy vaivoin käynnissä, ja moottori käytössä tyhjäkäynti seilailee 950-1200 välillä, ollen normaalisti noin 1050 normaalissa lämpötilassa. Välillä kun autolle antaa kaasua ja antaa kierrosten pudota vapaasti, kierrokset tipahtavat sinne 500 tuntumaan ja noin 10 sekunnin viiveellä pomppaavat takaisin sinne tonniin, eli ikään kuin tyhjäkäyntimoottori herää siinä vaiheessa. Outoa asiassa on se, että välillä kierrokset taas asettuvat suoraan siihen tuhanteen.
Autossa on tuo kaasuläpän palautin ("hidastin" vai mikä sen nimi nyt onkaan), mutta siihen en saa kyllä säädettyä kun maksimissaan noin 2 sekunnin viiveen. Muuten asentoanturi ei naksahda ollenkaan. Kuinka pitkä sen viiveen pitäisi olla? Kuvittelen itse, että tuon hidastimen pitäisi nimen omaan antaa aikaa tk-moottorille asettaa ne kiekat kohdalleen, mutta 2 sekuntia ei kyllä tosiaan riitä mihinkään, vaan se vaatisi sen 10 sekuntia. TK-moottori on putsattu ja luisti liikkuu kuin rasvattu salama.. ehkä jopa liiankin hyvin tuon seilailun perusteella? Tai sitten läppäkotelo on vaan kulunut.
9000t16 -86
Kaasuläpän hidastin 9000T '86
Re: Tyhjäkäyntiongelma saab 9000 cs vm 92
Se on varmaan sitten loppuun kulunut se dashpot, hae purkuautosta uusi.. :-)blobbo kirjoitti:Autossa on tuo kaasuläpän palautin ("hidastin" vai mikä sen nimi nyt onkaan), mutta siihen en saa kyllä säädettyä kun maksimissaan noin 2 sekunnin viiveen. Muuten asentoanturi ei naksahda ollenkaan. Kuinka pitkä sen viiveen pitäisi olla? Kuvittelen itse, että tuon hidastimen pitäisi nimen omaan antaa aikaa tk-moottorille asettaa ne kiekat kohdalleen, mutta 2 sekuntia ei kyllä tosiaan riitä mihinkään, vaan se vaatisi sen 10 sekuntia.
Mä en ole käyttänyt tuohon oikein mitään ohjetta, vaan olen käynyt pienen lenkin ajamassa ja säätänyt sitä vähitellen hitaammalle, kunnes kierroksilta tyhjäkäynnille siirtyminen on mielestäni riittävän sulavaa.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Ohjearvo viiveelle on 4+-1 sekuntia kierrosluvusta 3000 r/min tyhjäkäynnille.blobbo kirjoitti:IMuuten asentoanturi ei naksahda ollenkaan. Kuinka pitkä sen viiveen pitäisi olla? Kuvittelen itse, että tuon hidastimen pitäisi nimen omaan antaa aikaa tk-moottorille asettaa ne kiekat kohdalleen
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 59#p107059
Suurin osa kaasuläpän liikkumasta matkasta viiveen aikana pitäisi kai tapahtua alueella, jossa läppäkytkin on auki, eikä tyhkäyntimoottori ole vielä pelissä mukana. Viiveellä ehkä saadaan enemmän pelivaraa läppäkytkimen oikeaan säätöön, eikä niinkään sopeutumisaikaa tyhjäkäyntimoottorille.
Läppäkytkimen naksahduksen kuuluminen ei kai ole niin oleellista, mutta täytyy sen kytkimen silti sulkeutua luotettavasti joka kerta kun kaasuläpästä päästää. Muuten tyhjäkäynti on mitä sattuu. Mittaa läppäkytkimen liittimen keskimmäisen ja reunimmaisen välinen vastus. keskimmäisen pitää saada tyhjäkäynnillä kontakti toiseen reunimmaiseen, ja täyskaasuasennossa toiseen reunimmaiseen.
Jos vaimennin on väljä eikä luotettavasti hidasta kaasuläpän sulkeutumista jumittamatta toisinaan matkan varrelle, lienee parempi säätää vaimennin kokonaan pois pelistä ja korottaa perustyhjäkäyntiä.
Ei tuosta ihan täydellistä taida saada tehdasuudellakaan dashpotilla. En ainakaan minä saanut. Olikin siis ihan aiheellista, että vuosimallista 89 alkaen tuo vaimennin on jätetty pois ja laitettu ruiskuboksi ohjaamaan tyhjäkäyntimoottoria asteittain pienemmälle tyhjäkäynnille palatessa.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 00#p292300
Ainakin automaattivaihteiston kanssa tuo tuntuu olevan vaikea saada toimimaan järkevästi tilanteessa, jossa terävällä ei kovin isolla kaasunpainalluksella liikauttaa autoa muutaman metrin pyrähdyksen ja pysähtyy saman tien, esim. ruuhkaristeyksessä ehtiäkseen toisen alta pois tms. Sopivan pienellä kaasulla dashpot ei pääse aukeamaan tarpeeksi. Huonolla tuurilla vaihteisto luulee että pitää vaihtaa kakkoselle samalla kun ollaan pysähtymässä, ja dashpot ei ehdi mukaan yhtään hidastamaan kaasuläpän sulkeutumista -> sammuu. Rauhallisella kaasunkäytöllä toimii OK. Minulla siis vaimennin vaimentaa tarpeeksi vasta sitten kun kaasu on ensin auennut tarpeeksi. Tilanteeseen auttaisi perustyhjäkäynnin korostus tai läppäkytkimen säätäminen sulkeutumaan hiukan aikaisemmin. Ei ole kuitenkaan vaivannut niin paljon, että olisin saanut aikaiseksi etsiä sopivampia säätöjä.
Enemmän oikeastaan kiusaa liikennevaloissa seisominen, ilmastoinnin kompressorin käynnistyessä (tyhjäkäyntikorotus) jarrua saa painaa tosissaan (ei ABS) jotta auto ei liikkuisi. Tyhjäkäyntikorotus kompressorin käydessä saisi automaattivaihteisessa olla pienempi, tai jarrut saisivat olla tehokkaammat. N:lle vaihtamisessakin on oma vaivansa. Hyvin tuntuu kuusi vuotta sitten kunnostamani ilmastointi pukkaavan vielä kylmää, investointi kannatti.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Kaasuläpän hidastin 9000T '86
Nyt homma toimiikin jo vähän paremmin.. Vaihdoin sekä dashpotin, että tyhjäkäyntimoottorin. Ilmeisesti moottori oli kuin olin viallinen. Edelleen tyhjäkäynti seilaa välillä hivenen, mutta nyt se pyörii 800-950 välillä.
Vanha moottori tuntui nostavan kierroksia liikaa. En nimittäin tehnyt perussäädölle mitään, kun ensin vaihdoin pelkän moottorin, ja tämän jälkeen moottori toimintatilassa aiheutti vain noin maks 200rpm kierrosnousun. Vanha tosiaan kiihdytti niitä kierroksia sen 400-500rpm. Ilmeisesti perussäätö oli tämän vuoksi säädetty niin pieneksi.
En tiedä oliko hidastimen vaihdolla varsinasesti mitään merkitystä, mutta vaihtoyksilö tuntui vähän vetreämmältä. Edelleen välillä tuntuu, että kun kaasun irroittaa, laskee tyhkäkäynti hetkellisesti liian alas (alemmas, mitä se laskee tk-moottorin letku tukittuna.. miten lie edes mahdollista.. pakko olla joku muu häikkä), mutta kun auto pysyy kuitenkin käynnissä, ei tuo sinällään ole ongelma, koska käynti korjautuu nopeasti. Talvella pitää sitä sitten yrittää säätää lisää, jos meinaa sammuilla.
Vanha moottori tuntui nostavan kierroksia liikaa. En nimittäin tehnyt perussäädölle mitään, kun ensin vaihdoin pelkän moottorin, ja tämän jälkeen moottori toimintatilassa aiheutti vain noin maks 200rpm kierrosnousun. Vanha tosiaan kiihdytti niitä kierroksia sen 400-500rpm. Ilmeisesti perussäätö oli tämän vuoksi säädetty niin pieneksi.
En tiedä oliko hidastimen vaihdolla varsinasesti mitään merkitystä, mutta vaihtoyksilö tuntui vähän vetreämmältä. Edelleen välillä tuntuu, että kun kaasun irroittaa, laskee tyhkäkäynti hetkellisesti liian alas (alemmas, mitä se laskee tk-moottorin letku tukittuna.. miten lie edes mahdollista.. pakko olla joku muu häikkä), mutta kun auto pysyy kuitenkin käynnissä, ei tuo sinällään ole ongelma, koska käynti korjautuu nopeasti. Talvella pitää sitä sitten yrittää säätää lisää, jos meinaa sammuilla.
Re: Kaasuläpän hidastin 9000T '86
voisi vielä kaasuläpän/läppäkotelon putsailla...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu