MY88 Saab OG900
MY88 Saab OG900
Kuten jo reilu 4 vuotta sitten aloitettu rojektikertomuksen poistin tuossa reilu vuosi sitten, koska homma ei ollut kunnolla edennyt pariin vuoteen. Nyt olen mielestäni saanut itseni niskasta kiinni ja alkanut rakentamaan autoa taas.
Auto alkaa olemaan nyt siinä kunnossa, että se on menossa varmaan 1-2kk sisällä maalarille, kun vain hovimaalarini saa oman maalaamon pystyyn.
Ulkonäkö tässä projektissa ei todellakaan suurimpia ihmisiä miellytä, mutta itsellä tämä on ollu aikamoinen opetusretki lasikuidun ja pakkelin maailmaan, josta tämän jälkeen varmaan siirryn metallipuskureihin, kun alkaa tulemaan kuitu jo ulos korvista
Tosiaan nyt on helmoista muotit valmiina ja olen aloittanut virallisten kappaleiden sovituksen ja kiinnikeitä parhaillaan teen. Helmat siis kiinnitetään koriin ns. "kiinteästi", eli M8 pulteilla korista läpi ja sitten lasikuidun ja pellin väliin vielä Kentin 2K MS Sealer -korikitti. Halkeamia varmasti tulee 1-2vuoden sisällä mutta sittenpä niitä pääsee korjailemaan.
Puskurit ei kuitenkaan tule kiinteästi, koska jos tulee mahdollisia kolareita niin ei joudu sitten ihan koko autoa maalaamaan.
Takapuskuri on valmis nyt maalarin kittauksia lukuunottamatta, mutta niitä en itse enää tee. Etupuskuri on kyllä suuri kysymysmerkki, koska en tiedä onko se mitä itse haen, mutta katotaa nyt ajanko ilman etupuskuria hetken aikaa ja tyydyn saabin vakio airflowhin.
Joku varmasti ihmettelee miksi tämä projekti on kestänyt niin kauan, mutta n. 200-300€ kun laittaa autoon kiinni kuukaudessa ei sillä ihmeitä saa aikaiseksi ja kun viime kerralla maalaus meni pieleen niin katosi kyllä kaikki motivaatio kyseiseen projektiin.
Auto alkaa olemaan nyt siinä kunnossa, että se on menossa varmaan 1-2kk sisällä maalarille, kun vain hovimaalarini saa oman maalaamon pystyyn.
Ulkonäkö tässä projektissa ei todellakaan suurimpia ihmisiä miellytä, mutta itsellä tämä on ollu aikamoinen opetusretki lasikuidun ja pakkelin maailmaan, josta tämän jälkeen varmaan siirryn metallipuskureihin, kun alkaa tulemaan kuitu jo ulos korvista
Tosiaan nyt on helmoista muotit valmiina ja olen aloittanut virallisten kappaleiden sovituksen ja kiinnikeitä parhaillaan teen. Helmat siis kiinnitetään koriin ns. "kiinteästi", eli M8 pulteilla korista läpi ja sitten lasikuidun ja pellin väliin vielä Kentin 2K MS Sealer -korikitti. Halkeamia varmasti tulee 1-2vuoden sisällä mutta sittenpä niitä pääsee korjailemaan.
Puskurit ei kuitenkaan tule kiinteästi, koska jos tulee mahdollisia kolareita niin ei joudu sitten ihan koko autoa maalaamaan.
Takapuskuri on valmis nyt maalarin kittauksia lukuunottamatta, mutta niitä en itse enää tee. Etupuskuri on kyllä suuri kysymysmerkki, koska en tiedä onko se mitä itse haen, mutta katotaa nyt ajanko ilman etupuskuria hetken aikaa ja tyydyn saabin vakio airflowhin.
Joku varmasti ihmettelee miksi tämä projekti on kestänyt niin kauan, mutta n. 200-300€ kun laittaa autoon kiinni kuukaudessa ei sillä ihmeitä saa aikaiseksi ja kun viime kerralla maalaus meni pieleen niin katosi kyllä kaikki motivaatio kyseiseen projektiin.
Viimeksi muokannut Turbo16, To Huhti 19, 2012 07:24. Yhteensä muokattu 7 kertaa.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Re: MY88 Saab OG900
Vemsin kanssa päästiin eilen koeajolle, että nyt pääsee säätelemään tien päälle.
Laatikko tosiaan vaihtui 4-lovikseksi (kiitokset Tammen Teemulle), kun huomasin että laatikon kuori oli hieman halki, josta tuli öljyt pihalle.
Tässä pari kuvaa eilisestä:
Laatikko tosiaan vaihtui 4-lovikseksi (kiitokset Tammen Teemulle), kun huomasin että laatikon kuori oli hieman halki, josta tuli öljyt pihalle.
Tässä pari kuvaa eilisestä:
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Re: MY88 Saab OG900
Traktorin työntämänä koeajolla? No ei vaiskaan. Hienoa, että alkaa taas tapahtumaan. Mielenkiinnolla seurasin projektia ja onhan se oikeus ja kohtuus, että näin pitkään rakennettu projekti tulee valmiiksikin. Mielenkiinnolla odotan myös valmiin tuloksen näkemistä joskus klubitapahtumissa....Turbo16 kirjoitti:Vemsin kanssa päästiin eilen koeajolle
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Re: MY88 Saab OG900
Heh ei sentäs traktorin työntämänä Vaikka se siltä näyttääkin. Isoisä on jelpannu monta kertaa satkun kanssa kun ei ole kädet riittänyt niin tuli vaan todistamaan ajotapahtumaa.JuHem kirjoitti: Traktorin työntämänä koeajolla? No ei vaiskaan. Hienoa, että alkaa taas tapahtumaan. Mielenkiinnolla seurasin projektia ja onhan se oikeus ja kohtuus, että näin pitkään rakennettu projekti tulee valmiiksikin. Mielenkiinnolla odotan myös valmiin tuloksen näkemistä joskus klubitapahtumissa....
Kiitoksia, Juha kannustavasta kommentista
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Re: MY88 Saab OG900
Eli siis Piikkiön Saabistilta haettu K-Jetin lisäilmaventtiili, että kylmäkäynnistyminen on helpompaa.
TODO listalla:
-Lisäilmaventtiilin asennus
-Öljynljäähdyttimen asennus ja kiinnitys
-Huohotussäiliön asennus ja kiinnitys
-Tulpanjohtojen tekeminen
Tässä vielä vanha kuva muistinvirkistämiseksi, kun sovittelin korisarjaa.
TODO listalla:
-Lisäilmaventtiilin asennus
-Öljynljäähdyttimen asennus ja kiinnitys
-Huohotussäiliön asennus ja kiinnitys
-Tulpanjohtojen tekeminen
Tässä vielä vanha kuva muistinvirkistämiseksi, kun sovittelin korisarjaa.
Viimeksi muokannut Turbo16, To Kesä 10, 2010 11:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Re: MY88 Saab OG900
Lisäilmaluisti ei vaikuta niinkään kylmäkäynnistykseen vaan korottaa tyhjäkäyntikierroksia kylmällä koneella.
(Eikö sen öljynlauhdutin sanan voisi jo unohtaa ja puhua öljynjäähdyttimestä.)
(Eikö sen öljynlauhdutin sanan voisi jo unohtaa ja puhua öljynjäähdyttimestä.)
Re: MY88 Saab OG900
Noh, Atte puhuu täyttä asiaa. Itse kun en ole ehtinyt Vemsin kylmäkäynnistyksiä juurikaan säätelemään. Mutta auttahaan tuo varmasti asiaan, että käy korotetulla tyhjäkäynnillä kylmänä?f-19 kirjoitti:Lisäilmaluisti ei vaikuta niinkään kylmäkäynnistykseen vaan korottaa tyhjäkäyntikierroksia kylmällä koneella.
(Eikö sen öljynlauhdutin sanan voisi jo unohtaa ja puhua öljynjäähdyttimestä.)
Hyvä, että olit tarkkana, että puhutaan jäähdyttimestä.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Re: MY88 Saab OG900
Tuli sitten haettua uusi turbon öljyntuloletku hydrauliikkaliikkeessä ja laitettua paikkaan ja kun oli vuoro asentaa öljynjäähdyttimen letkut niin eikös väliaikaiset pultit tuoneet öljynsuodattimen jalasta jenkat mukana! Kyllä aina jostain jaksaa tupustaa, ettei auto valmistu.
Toivottavasti Piikkiöstä moinen löytyy.
Sain sentäs jarrut löytyä lopulliseen nippun edestä.
Vähän pölyinen kuva tuo on, mutta saa nyt jotain kuvaa.
-Moogin pallonivelet
-Zimmermanin rei'ityt levyt
-EBC Red Stuff -jarrupalat
-Black Diamondin teräspunosletkut
-SKF:n pyöränlaakerit
-Hiekkapuhalletut navat/jarrukilvet
Toivottavasti Piikkiöstä moinen löytyy.
Sain sentäs jarrut löytyä lopulliseen nippun edestä.
Vähän pölyinen kuva tuo on, mutta saa nyt jotain kuvaa.
-Moogin pallonivelet
-Zimmermanin rei'ityt levyt
-EBC Red Stuff -jarrupalat
-Black Diamondin teräspunosletkut
-SKF:n pyöränlaakerit
-Hiekkapuhalletut navat/jarrukilvet
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Re: MY88 Saab OG900
... ja hiekkatiellä kynnetty jarrulevy ja -kilpi.
Re: MY88 Saab OG900
Niin siis sisälokarit pesin kaksi kertaa fairyliuoksen kanssa, jonka jälkeen kävin ne vielä läpi rasvanpoistoaineella.
Sen jälkeen ruiskutin Kentin Rubber Guardin kanssa ne. Tuli kyllä huomattavasti parempi kun mitä viiimeks ne oli
Etsinnässä on vielä öljynsuodatin jalka, mutta eiköhän tuommoinen tule vastaan. Viikonloppuna ei auto varmaan edistykkkään.
Sen jälkeen ruiskutin Kentin Rubber Guardin kanssa ne. Tuli kyllä huomattavasti parempi kun mitä viiimeks ne oli
Etsinnässä on vielä öljynsuodatin jalka, mutta eiköhän tuommoinen tule vastaan. Viikonloppuna ei auto varmaan edistykkkään.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Re: MY88 Saab OG900
ehkäpä, ehkäpä...
Re: MY88 Saab OG900
Eilen tuli käytyä tallilla sovittelemassa vasemman puolen helmoja lopulliseen paikkaansa, tosin suurin osa ajasta meni etuoven säätämämisessä. Ei sovi ihan ovi suoraan toisesta autosta ja lisäpulmaa toi se, että sarana on hieman väljä eli ovi roikkuu, mutta se korjattiin laittamalla prikkaa saranan alle.
Nyt menee "ensimmäiseen" asentoon nätisti ovi kiinni eikä tarvii paiskoa kuten jotain Ladan ovea, tosin pitäisi sama homma vielä tehdä toisellekkin puolelle.
Tosiaan, kuten jo aikaisemmin sanoin että helmojen ja pellin väliin tulee 2-komponentti liimamassa ja sitten vielä tosiaan pultit läpi pellistä ja mutteri taakse, joilla saadaan tuota liimamassan elämistä minimoitua.
Maalari meinasi, että pelti vedettäisiin peltipuhtaaksi helmojen yläpuolelta ja pieni lasikuidun soiro helmojen ja peltipuhtaan pinnan ylitse, joilloin se vielä entisestään tukisi rakennetta ja tulisi näin saumoista tulisi vielä saumattomat.
Todella iso työ noissa on pohjatöissä, siis aivan järkyttävä. Säälin kyllä maalaria siitä syystä, mutta sovittiin aikaisemmin semmoinen diili, että kasaan hänen drifterin moottorinsa ja hän puolestaan maalaa ja tekee pohjat autooni.
Kiinnike tosiaan on ihan perus 2x8mm peltiläpyskä, johon on hitsattuna M8 pultti eli siis tämmöinen:
Sitten kuumanliiman kanssa hitsausta tuli harrastettua eli kuumaliimaa lasikuituhelman päälle ja tuo peltiläpyskä siihen ja pari kertaa sovitusta niin kaikki peltiläpyskät oli paikassa. Sitten tietysti peltilevyn ja lasikuitukappaleiden karhennus rälläkällä, että kuitu varmasti tarttuu mahdollisimman hyvin kiinni. Sitten mälliä tekemään ja tämmöistä sitten:
Kuten jo mainitsin, että pohjatöitä on paljon luvassa, mutta toisaalta ehkä on helpottavaa itselle todeta, ettei tartte taas noita helmoja repiä irti ja taas sovitella vaan nyt nämä ovat ne lopulliset.
Kun rako olisi hyvä saada samaksi etulokasuojan ja oven välisissä kuin takalokasuojan ja oven välissä, mutta tuskin sitä ihan samaksi saadaan. Eniten päänvaivaa aiheuttaa tuo oven avaaminen, että pitäisi saada mahdollisimman pieni rako kuitenkin, että näyttäisi siistiltä.
Tässä on kuva etulokasuojan ja oven välistä:
Tässä kuva takalokasuojan ja oven välistä:
Sitten lopullista kuvaa kun kaikki oli paikoillaan. Elkää kiinnittäkö alareunan heittoon mitään, koska alas on vielä kiinnikkeet tekemättä, joilla saadaan sitten haettu tuo alareuna syvyyssuunnassa oikeelle paikoilleen:
Sitten loppukevennys. Green-filter ja jakoavain feat Kerko-klemmarit:
Nyt menee "ensimmäiseen" asentoon nätisti ovi kiinni eikä tarvii paiskoa kuten jotain Ladan ovea, tosin pitäisi sama homma vielä tehdä toisellekkin puolelle.
Tosiaan, kuten jo aikaisemmin sanoin että helmojen ja pellin väliin tulee 2-komponentti liimamassa ja sitten vielä tosiaan pultit läpi pellistä ja mutteri taakse, joilla saadaan tuota liimamassan elämistä minimoitua.
Maalari meinasi, että pelti vedettäisiin peltipuhtaaksi helmojen yläpuolelta ja pieni lasikuidun soiro helmojen ja peltipuhtaan pinnan ylitse, joilloin se vielä entisestään tukisi rakennetta ja tulisi näin saumoista tulisi vielä saumattomat.
Todella iso työ noissa on pohjatöissä, siis aivan järkyttävä. Säälin kyllä maalaria siitä syystä, mutta sovittiin aikaisemmin semmoinen diili, että kasaan hänen drifterin moottorinsa ja hän puolestaan maalaa ja tekee pohjat autooni.
Kiinnike tosiaan on ihan perus 2x8mm peltiläpyskä, johon on hitsattuna M8 pultti eli siis tämmöinen:
Sitten kuumanliiman kanssa hitsausta tuli harrastettua eli kuumaliimaa lasikuituhelman päälle ja tuo peltiläpyskä siihen ja pari kertaa sovitusta niin kaikki peltiläpyskät oli paikassa. Sitten tietysti peltilevyn ja lasikuitukappaleiden karhennus rälläkällä, että kuitu varmasti tarttuu mahdollisimman hyvin kiinni. Sitten mälliä tekemään ja tämmöistä sitten:
Kuten jo mainitsin, että pohjatöitä on paljon luvassa, mutta toisaalta ehkä on helpottavaa itselle todeta, ettei tartte taas noita helmoja repiä irti ja taas sovitella vaan nyt nämä ovat ne lopulliset.
Kun rako olisi hyvä saada samaksi etulokasuojan ja oven välisissä kuin takalokasuojan ja oven välissä, mutta tuskin sitä ihan samaksi saadaan. Eniten päänvaivaa aiheuttaa tuo oven avaaminen, että pitäisi saada mahdollisimman pieni rako kuitenkin, että näyttäisi siistiltä.
Tässä on kuva etulokasuojan ja oven välistä:
Tässä kuva takalokasuojan ja oven välistä:
Sitten lopullista kuvaa kun kaikki oli paikoillaan. Elkää kiinnittäkö alareunan heittoon mitään, koska alas on vielä kiinnikkeet tekemättä, joilla saadaan sitten haettu tuo alareuna syvyyssuunnassa oikeelle paikoilleen:
Sitten loppukevennys. Green-filter ja jakoavain feat Kerko-klemmarit:
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Re: MY88 Saab OG900
Eilen tosiaan saatiin tehtyä se etulokasuojan ja oven välinen kuidutushomma, että istuu kohtuu nätisti, vanhaa peltiä sinne jää näkyville, mutta eihän ne aeronkaan helmat täydellisesti istu edes tehtaalla lähtiessä.
Takapuskurin ja valon välinen osuus kuidutettiin uudestaan ja eilen oli sovitusta kerrakseen, kun ainakin 10-kertaa otettiin puskuri pois ja takaisin, mutta nyt istuu aika nätisti, että loppu sitten sovitellaan pakkelilla.
Kun tuosta takapuskurista otettiin muotti, niin siinä ei voi olla negaatiivistä kulmaa kovinkaan paljoa, että se saadaan otettua irti. Tästä syystä takapuskurin päädyt tehtiin uusiksi, jotenka tässä kuva miten ne on paikassa kuidutettuna.
Etupuskuri on koko tämän projektin aikana, mennyt uusiksi monta kertaa ja kuten myös tälläkin kertaa. Taidan kohta käydä varastamasta piikkiöstä moisen ja lätkästä kaverille 50€ käteen.
Kun tuo lasikuitu tuppaa vääntymään isoissa kappaleissa todella paljon kuten tässäkin tapahtui, tästä syystä se jäi hieman liian leveäksi, joka on tässäkin tapauksessa hyvä juttu, koska kuten kuvasta huomaatte, että puskurin takareunaa pitää levittää n.1.5cm, että istuu lokarinkaaren kanssa somasti yhteen.
Myös mietitty, että jos jättäisi tuon konepellin grafiitinharmaaksi, jotta saisi vähän jotain muutakin ilmettä kuin pelkkää sinistä. Toisaalta hiilikuitua kiinnostaisi, mutta teippaaminen on aika iso homma varsinkin tuon konepellin kanssa, mutta myös maalaus(?) on kuulemma yksi vaihtoehto. Sitten jos laittaisi vähän hiilaria oven kahvoihin ja takapään suojamuoveihin, mutta saa nähdä mitä tapahtuu.
Maskin suunnittelu on aika paljon mietinnässä. Kromiputkia mietittyä tai sitten pelkästään mattamustaa.Kenties jotain Parotechiltä "kopioitua".
http://www.cesam.com/ressources/galerie/images/359.jpg
Takapuskurin ja valon välinen osuus kuidutettiin uudestaan ja eilen oli sovitusta kerrakseen, kun ainakin 10-kertaa otettiin puskuri pois ja takaisin, mutta nyt istuu aika nätisti, että loppu sitten sovitellaan pakkelilla.
Kun tuosta takapuskurista otettiin muotti, niin siinä ei voi olla negaatiivistä kulmaa kovinkaan paljoa, että se saadaan otettua irti. Tästä syystä takapuskurin päädyt tehtiin uusiksi, jotenka tässä kuva miten ne on paikassa kuidutettuna.
Etupuskuri on koko tämän projektin aikana, mennyt uusiksi monta kertaa ja kuten myös tälläkin kertaa. Taidan kohta käydä varastamasta piikkiöstä moisen ja lätkästä kaverille 50€ käteen.
Kun tuo lasikuitu tuppaa vääntymään isoissa kappaleissa todella paljon kuten tässäkin tapahtui, tästä syystä se jäi hieman liian leveäksi, joka on tässäkin tapauksessa hyvä juttu, koska kuten kuvasta huomaatte, että puskurin takareunaa pitää levittää n.1.5cm, että istuu lokarinkaaren kanssa somasti yhteen.
Myös mietitty, että jos jättäisi tuon konepellin grafiitinharmaaksi, jotta saisi vähän jotain muutakin ilmettä kuin pelkkää sinistä. Toisaalta hiilikuitua kiinnostaisi, mutta teippaaminen on aika iso homma varsinkin tuon konepellin kanssa, mutta myös maalaus(?) on kuulemma yksi vaihtoehto. Sitten jos laittaisi vähän hiilaria oven kahvoihin ja takapään suojamuoveihin, mutta saa nähdä mitä tapahtuu.
Maskin suunnittelu on aika paljon mietinnässä. Kromiputkia mietittyä tai sitten pelkästään mattamustaa.Kenties jotain Parotechiltä "kopioitua".
http://www.cesam.com/ressources/galerie/images/359.jpg
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Re: MY88 Saab OG900
Aattelitkos tehdä mitään kulkupuolelle, vai tuleeko tästäkin "all show no go" tuning auto? .
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Re: MY88 Saab OG900
200hp on tavoite. Kaikki sen yli on plussaa.Coltti kirjoitti:Aattelitkos tehdä mitään kulkupuolelle, vai tuleeko tästäkin "all show no go" tuning auto? .
Kulkupuolesta vastaa:
Garrett T03/04 -hybridi (1.6bar hukkaportin kello)
Kiinakopio IC- & 3" ahtoputket
Läpikäyty B202-kansi
Sininen dump-valve!!!
630cc Siemens Dekat
Vems -moottorinohjaus
Bosch hukkakipinäpuola
3" putkisto
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"