EGR tukkiminen

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

EGR tukkiminen

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Mikä olisi nopein ja helpoin tapa eliminoida EGR 2.0t -98 tontusta ? Onko tapaa eliminoida että voipi myös palauttaa takaisin toimintaan ?


Tyhmän kysymyksen jälkeen vielä monia tyhmiä kysymyksiä ja näiden jälkeen tulee liuta tyhmempiä kysymyksiä joten tyhmyydelle ei näy loppua varsinkaan kun on näin tyhmä. Eikö olekkin tyhmää :D
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
moksu
"Hölösuu"
Viestit: 1260
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 16:33

Viesti Kirjoittaja moksu »

ja TYHMÄ savolainen on tästä taas ihan pihalla
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2172
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

Täällä toinen joka on kans aivan hukassa mistä on kyse.. :oops: :roll:
Saab 9-5 Griffin -01, Saab 9-5 2.0t -06, Saab 9-5 1.9tids -08
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Mimmi tarkoittaa, että kuvassa
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/uudet/EGR.gif
näkyvän tiivisteen (3) tilalle tai rinnalle laitetaan umpinainen esim. pellistä leikattu samanmuotoinen levy.
Viimeksi muokannut jus, Ti Touko 06, 2008 22:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
öljysormi
"Aero"
Viestit: 390
Liittynyt: Ma Elo 18, 2003 17:38

Viesti Kirjoittaja öljysormi »

mikäs kierre tuossa pakosarjan egr liittimessä on aion tulpata sen propulla pääse vielä helpommalla kuin sokean tiivisteen laitolla.

ja mikäs tuo nro 8 on kuvassa http://www.hut.fi/~jus/saab/9000/uudet/EGR.gif

en ole omassa -89:ssä tuommoiseen törmännyt
ex9000 -95aero,1.9 tdi passat, MB450SL-77,MB E220cdi,cls 55 amg
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

öljysormi kirjoitti:mikäs kierre tuossa pakosarjan egr liittimessä on aion tulpata sen propulla pääse vielä helpommalla kuin sokean tiivisteen laitolla.

ja mikäs tuo nro 8 on kuvassa http://www.jus.liitin.net/saab/9000/uudet/EGR.gif

en ole omassa -89:ssä tuommoiseen törmännyt
Joudut joka tapauksessa tulppaamaan imusarjan alla olevan aukon jotenkin, joten pelkkä pakosarjan tulppaaminen ei auta. Kierteen tyypistä en tiedä, mikään tyypillinen LVI-tuumakierre se ei ainakaan ollut. EGR-putkin on kiinni nipassa kartioliitoksella. Jos LVI-kaupasta löytyisi sopiva tulppakartio 12 mm? putken tilalle, tulppaaminen hoituisi.

Osa nro 8 on signaalinmuunnin :-)
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/uud ... etkut1.gif
Viimeksi muokannut jus, Ti Touko 06, 2008 22:12. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

EGR on lyhennys sanoista Exhaust Gas Recirculation. Antamalla pienen osan pakokaasuista palautua imupuolelle lasketaan palamislampötilaa, mikä pienentää typpioksidipaastöjä (NO2).

http://www.jus.liitin.net/saab/9000/uudet/EGR2.gif

EGR-järjestelmä muodostuu EGR-venttiilistä, joka avautuu sekä ali- että ylipaineella, signaalimuuntimesta, jonka tehtävänä on ohjata EGR-venttiilin avautumista, sekä termostaattiventtiilistä, joka kytkee alipaineen pois moottorin lämpötilan ollessa alle 20 C.

EGR-kaasut johdetaan pakosarjasta teräsputkea pitkin imusarjan päällä olevaan venttiiliin. Kun EGR-venttiili avautuu, pieni osa pakokaasuista virtaa EGR-putken kautta imusarjaan.

EGR-venttiili on rakenteeltaan säätöventtiili, jonka avautumista ja sulkeutumista ohjaavat jousi ja kalvo, jotka on sijoitettu venttiilin yhteydessä olevaan kalvopesään. Kalvopesässä on kaksi letkuliitäntää. Toinen yhdistetään läppäkoteloon ennen kaasuläppää ja toinen yhteen termostaattiventtiilin (PVS-venttiili) liitännöistä.

Ali- tai ylipaineella säätöventtiili avautuu suhteessa imusarjan paineeseen.

Joutokaynti
Molemmat ulosotot ovat läppalevyn asennosta johtuen ennen kaasulappaa, joten niihin vaikuttaa sama paine. EGR-venttiili pysyy tällöin kiinni.

Osakuorma
Läppälevyn ollessa osittain auki ja turbon ahtaessa on paine läppälevyn edessä suurempi kuin sen takana. Tämä paine-ero pitaa EGR-venttiilin auki, vaikka ulosotosta (1) ei tule alipainesignaalia.

Täyskuorma
Kaasulapan ollessa täysin auki on paine molemmissa ulosotoissa suunnilleen sama ja EGR-venttiili pysyy kiinni.

Kevyt kuorma
Läppalevyn avautuessa hiukan tulee läppakotelon ulosotto (1) läppalevyn taakse ja antaa siten alipainesignaalin signaalinmuuntimelle. EGR-venttiili paastaa tällöin läpi pienehkön määrän pakokaasuja.
Viimeksi muokannut jus, Ti Touko 06, 2008 22:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2081
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

öljysormi kirjoitti:mikäs kierre tuossa pakosarjan egr liittimessä on aion tulpata sen propulla pääse vielä helpommalla kuin sokean tiivisteen laitolla.
Kierteen kokoa en muista minäkään, mutta ainakin paikallisesta pulttiliikkestä löytyi sopiva pultti, kun otti sen kierreosan malliksi mukaan. Tosin pultti oli n. 10cm pitkä, eli kannattaa ottaa sopiva mutterikin, jotta saat kierteen kuntoon katkaisun jälkeen.
Foxbody turbo
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Laitetaan tyhmä kysymys....

Mitä tapahtuu, jos EGR-venttiilille menevät alipaineletkut tulppaa? Pysyykö venttiili kiinni ja loppuuko sen systeemin toiminta muutenkin haittaamatta mitään?
900C -86
öljysormi
"Aero"
Viestit: 390
Liittynyt: Ma Elo 18, 2003 17:38

Viesti Kirjoittaja öljysormi »

jus kirjoitti:
öljysormi kirjoitti:mikäs kierre tuossa pakosarjan egr liittimessä on aion tulpata sen propulla pääse vielä helpommalla kuin sokean tiivisteen laitolla.

ja mikäs tuo nro 8 on kuvassa http://www.hut.fi/~jus/saab/9000/uudet/EGR.gif

en ole omassa -89:ssä tuommoiseen törmännyt
Joudut joka tapauksessa tulppaamaan imusarjan alla olevan aukon jotenkin, joten pelkkä pakosarjan tulppaaminen ei auta. Kierteen tyypistä en tiedä, mikään tyypillinen LVI-tuumakierre se ei ainakaan ollut. EGR-putkin on kiinni nipassa kartioliitoksella. Jos LVI-kaupasta löytyisi sopiva tulppakartio 12 mm? putken tilalle, tulppaaminen hoituisi.



Osa nro 8 on signaalinmuunnin :-)
http://www.hut.fi/~jus/saab/9000/uudet/ ... etkut1.gif
siis kysehän on nimen omaan siitä että pakosarjan liitin sekä putki tukitaan, ettei pakokaasut pääse imusarjaan. eikös se egr:n poistamisen pointti ole juuri siinä että estetään pakokaasujen pääsy imusarjaan?

veikkaisin että tuo kierre on 16mm 1.5mm nousulla
ex9000 -95aero,1.9 tdi passat, MB450SL-77,MB E220cdi,cls 55 amg
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Edellä lähettämäni toimintakuvauksen mukaan EGR:n venttiilin jousi olisi sen verran jäykkä että pelkällä pakokaasun paineella venttiilin ei pitäisi avautua, vaan venttiili aukeaisi ainoastaan kalvon ympäristöön muodostetulla yli/alipaineella. Pitäisi siis onnistua tulppaamalla letkulähdöt imusarjasta. Tuuppaa vaikka sopivankokoiset kuulat niihin letkuihin sisään niin kaikki näyttääkin alkuperäiseltä, ja silti EGR on poistettu toiminnasta.

Jos kalvo sattuisi olemaan rikki tuossa venttiilissä, lienee varminta tulpata venttiilin ja imusarjan välinen liitäntä. Ei sitten tule alipainevuotoa sitäkään kautta.

Paras hyöty EGR:n totaalisesta poistamisesta lienee konehuoneeseen saatava lisätila.
öljysormi kirjoitti:veikkaisin että tuo kierre on 16mm 1,5mm nousulla
Kartioliitoksesta mittasin jotakin, muistaakseni ulkomitan kierteen harjalta, ja kirjoitin pelkän lukeman muistiin. Oli 17,8 mm. Pakosarjaan ruuvatun kaksoisnipan pakosarjanpuoleinen kierre näytti päällepäin isommalta, mutta en edes saanut nippaa liikkumaan, joten tutkimukset ei sillä puolella edenneet kovin pitkälle.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
öljysormi
"Aero"
Viestit: 390
Liittynyt: Ma Elo 18, 2003 17:38

Viesti Kirjoittaja öljysormi »

jus kirjoitti:
öljysormi kirjoitti:veikkaisin että tuo kierre on 16mm 1,5mm nousulla
Kartioliitoksesta mittasin jotakin, muistaakseni ulkomitan kierteen harjalta, ja kirjoitin pelkän lukeman muistiin. Oli 17,8 mm. Pakosarjaan ruuvatun kaksoisnipan pakosarjanpuoleinen kierre näytti päällepäin isommalta, mutta en edes saanut nippaa liikkumaan, joten tutkimukset ei sillä puolella edenneet kovin pitkälle.
joo niinpäs onkin 18mm kierre. se on putkiliittimissä käytetty kierre nimeltään 12L, hydrauliikkaliikkeistä löytyy tulpat siihen
ex9000 -95aero,1.9 tdi passat, MB450SL-77,MB E220cdi,cls 55 amg
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Moro, jos joku on toteuttanut kyseisen operaation jo niin olisiko kuvia laittaa tänne muidenkin nähtäväksi ? Onko toteutus samallainen 80-luvun tontuilla ja 90-luvun tontuilla vai onko vuosimallieroja ?
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

toi pakosarjan liitin on usein ihan jumissa ja leikkaantuu helposti poikki. pari on tullut katkottua ja ketuttanut mukavasti.
Noi hydrauliikkaliittimet on millisillä hienokierteillä. usein M16x1,5 tai M18x1,5
Kätevin tapa tulpata on ostaa hydr. liikkeestä ylimääräinen mutteri ja tulppa.
Silloin ei riko mitään ja voi palata vanhaan systeemiin jos haluaa.
Jos sattuu jostain syystä katkaisemaan ton palikan, niin voi kokeilla tulppaamista myös 10 mm betonikiila- ankkurilla, sen kun kiristää paikoilleen niin aika tiivis on.
Yllämainittu 12L tuskin tarkoittaa kierrettä vaan että sopii 12 mm ulkohalkaisijaiselle putkelle ja on LIGHT ei kevyt sarjaa.
Ovat käyttäneet tosiaan kevyttä sarjaa valitettavasti ja siksi ne helposti katkeaa koska aine paksuus on pieni ja siitäkin on jo osa palanut pois.
saatavana on myös raskasta sarjaa jossa seinämänpaksuus on suurempi.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
ahdinmoppe
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Ke Loka 05, 2005 23:49
Paikkakunta: pietarsaari

elikkäs

Viesti Kirjoittaja ahdinmoppe »

mitenkäs noitten päästöjen kanssa tuleeko ongelmia vai surutta pois tieltä moinen kierrätysjärjestelmä :wink:
9000 cd 2turbo aut 89 soffaks
9000 turbo 86 levikesarjalla/projekti---)ajoon joskus
3kpl mopareita
Vastaa Viestiin