99 pakosarjan tiivisteen vaihto
99 pakosarjan tiivisteen vaihto
Seuraava korjauksen aihe onkin sitten pakosarjan tiivisteet. Hain tiivisteet ja pinnapulttisarjan Motonetistä tässä taannoin ja rupesin ihmettelemään toimenpidettä. Tiivisteistä (ja uusista pulteista) päätellen 7 pitäisi löytyä, mutta näkyvissä on vain viisi.
Yhteen pääsee varmaan pyöränkotelon ja pakosarjan välistä käsiksi pitkällä jatkovarrella ja käsikopelolla, mutta mitenkäs tuohon kaikkein etummaisimpaan pääsee fiksuiten kiinni? Akku irti ja jälleen kopeloimalla?
Kuinka pitkästä ajasta puhutaan, kun rupean noviisina vaihtamaan huonoilla työkaluilla? Oletetaan, että pultit lähtevät kiltisti irti... Entä jos eivät lähde?
Onko momenttiavain suotava, vai vedetäänkö ns. "hauismomenttiin"?
13mm hylsy varsineen on varmaan ainoa, mitä tarvitaan... Tarvitsenko jotain lukitetta tai vastaavaa?
Leimasta ei tällaisenaan mene ikäpäivänä läpi...
Yhteen pääsee varmaan pyöränkotelon ja pakosarjan välistä käsiksi pitkällä jatkovarrella ja käsikopelolla, mutta mitenkäs tuohon kaikkein etummaisimpaan pääsee fiksuiten kiinni? Akku irti ja jälleen kopeloimalla?
Kuinka pitkästä ajasta puhutaan, kun rupean noviisina vaihtamaan huonoilla työkaluilla? Oletetaan, että pultit lähtevät kiltisti irti... Entä jos eivät lähde?
Onko momenttiavain suotava, vai vedetäänkö ns. "hauismomenttiin"?
13mm hylsy varsineen on varmaan ainoa, mitä tarvitaan... Tarvitsenko jotain lukitetta tai vastaavaa?
Leimasta ei tällaisenaan mene ikäpäivänä läpi...
Re: 99 pakosarjan tiivisteen vaihto
Ne pari puuttuvaa pinnapulttia on varmaankin poikki siellä kannen reiässä.
Nysät pitää irrottaa pakosarjan irrotuksen jälkeen hitsaamalla jämään jatkovartta ja niistä auki kiertämällä tai poraamalla & irrotussarjalla.
Poraamiseen ei välttämättä ole tilaa kuin jollain kulmaporauslaitteella, paitsi ehkä juuri niiden etummaisten kohdalla. Tarkoitan irrotussarjalla sellaista, jossa 8 mm pulttiin porataan 3,2 mm reikä, lyödään reikään teräväsärmäinen vääntötappi ja sillä kierretään nysä pois.
Nysät pitää irrottaa pakosarjan irrotuksen jälkeen hitsaamalla jämään jatkovartta ja niistä auki kiertämällä tai poraamalla & irrotussarjalla.
Poraamiseen ei välttämättä ole tilaa kuin jollain kulmaporauslaitteella, paitsi ehkä juuri niiden etummaisten kohdalla. Tarkoitan irrotussarjalla sellaista, jossa 8 mm pulttiin porataan 3,2 mm reikä, lyödään reikään teräväsärmäinen vääntötappi ja sillä kierretään nysä pois.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: 99 pakosarjan tiivisteen vaihto
Tiivisteissä olevien pultin reikien perusteella pultit olisivat siellä yläpuolelta pällisteltynä "alla" piilossa uteliailta katseilta. Tänään kun asiaa tutkin, niin en viitsinyt sinne kuuman pakosarjan taakse työntää käsiäni selvittääkseni asiaa.
Varsinkin tuossa keskimmäisessä tiivisteessä, jossa on kolme reikää pulteille: kaksi näkyy pakosarjan "päällä" selvästi ja reikien perusteella yksi on siellä toisella puolella eli "alla".
En usko, että vaihto on kummoinenkaan projekti, kun vaan työkalut löytyy.
Mutta miten tuo kiristysvaihe siis, momenttiavaimella vai ilman? Tarvitaanko lukitetta vai pysyykö ilman?
Varsinkin tuossa keskimmäisessä tiivisteessä, jossa on kolme reikää pulteille: kaksi näkyy pakosarjan "päällä" selvästi ja reikien perusteella yksi on siellä toisella puolella eli "alla".
En usko, että vaihto on kummoinenkaan projekti, kun vaan työkalut löytyy.
Mutta miten tuo kiristysvaihe siis, momenttiavaimella vai ilman? Tarvitaanko lukitetta vai pysyykö ilman?
Re: 99 pakosarjan tiivisteen vaihto
25Nm, ilman mitään lukitetahnoja.
Ja n. neljännesvuosisata jatkuvaa lämpö/kylmäkäsittelyä saaneiden teräksisten pinnapulttien tapauksessa varautuisin siihen että melkeinpä varmasti ainakin osa niistä osaa katketa juuri erittäin lyhyillä natsoilla juuri sinne kanteen huolimatta tyylistä "kunhan vain koskin".
Tässä tullaankin sitten 99:sin (Ja kaikkien OG- vinokoneiden) tarjoamaan mainioon ja tässä tapauksessa juuri kaikille selkävaivaisille suunniteltuun, miten sen nyt sanoisi, no riemastuttavaan työskentelyergonomiaan ja lisäksi siihen että katkennut pinnapultti joko voi olla niin herkässä että lähtee irti siihen viilto Dremelillä tai sen kopiolla tekemällä ja talttapäämeisselillä vääntämällä, tai sitten se istuu kuin RKP hallituksessa vaatien poistaakseen kertakaikkisen paskojen porauksen pois ongelmakohteesta sekä uudelleenkierteytyksen.
Ja n. neljännesvuosisata jatkuvaa lämpö/kylmäkäsittelyä saaneiden teräksisten pinnapulttien tapauksessa varautuisin siihen että melkeinpä varmasti ainakin osa niistä osaa katketa juuri erittäin lyhyillä natsoilla juuri sinne kanteen huolimatta tyylistä "kunhan vain koskin".
Tässä tullaankin sitten 99:sin (Ja kaikkien OG- vinokoneiden) tarjoamaan mainioon ja tässä tapauksessa juuri kaikille selkävaivaisille suunniteltuun, miten sen nyt sanoisi, no riemastuttavaan työskentelyergonomiaan ja lisäksi siihen että katkennut pinnapultti joko voi olla niin herkässä että lähtee irti siihen viilto Dremelillä tai sen kopiolla tekemällä ja talttapäämeisselillä vääntämällä, tai sitten se istuu kuin RKP hallituksessa vaatien poistaakseen kertakaikkisen paskojen porauksen pois ongelmakohteesta sekä uudelleenkierteytyksen.
Re: 99 pakosarjan tiivisteen vaihto
Joo, onhan ne alimmat vähän piilossa.
Tuossa tarkoittamani irrotussarja (Biltema 20349) tositoimissa:
Tässä vastaavantyylisiä kalliimpia rihlatappisarjoja:
http://www.a-supp.com/site/index.php?op ... &Itemid=24
Stahlville 905/25 http://tuotteet.etra.fi/fi/g14825131/
Tuossa tarkoittamani irrotussarja (Biltema 20349) tositoimissa:
Tässä vastaavantyylisiä kalliimpia rihlatappisarjoja:
http://www.a-supp.com/site/index.php?op ... &Itemid=24
Stahlville 905/25 http://tuotteet.etra.fi/fi/g14825131/
Viimeksi muokannut jus, Pe Huhti 05, 2013 15:23. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: 99 pakosarjan tiivisteen vaihto
Voi otattaa moottorin korvako osittain irti. Kone vaan pitää pönkittää jollain tapaa siksi aikaa, kun irroittaa sen alemmasta korvakkeestä sylinterikanteen tulevan väliosan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: 99 pakosarjan tiivisteen vaihto
Hyvä hyvä hyvä, tunnen itseni, jälleen kerran, hieman idiootiksi.
Eli eihän se siitä kannen ja pakosarjan välistä tietenkään falskannut, vaan sieltä alempaa... Toinen laipantiiviste oli kärähtänyt aivan täysin, koska yksi pinnapulteista on jäänyt vuosien varrella jonnekin. Siispä uutta etsimään ja laipantiivisteet uusiksi.
Pakosarjan pinnapulteista 6/7 jäi kiinni kanteen, mutta en ottanut asiasta sen isompaa stressiä. Mutterit lähtivät kuitenkin irti helposti. Yleisenä ohjeena sanottakoon, että jos yhtä hyvä hillo käy kuin minulla niiden muttereiden kanssa, niin 13mm räikällinen nivelletty lenkkiavain on aivan paras mahdollinen työkalu noiden irrottamiseen; tarpeeksi "taipuisa" ahtaisiin väleihin ja tarpeeksi ohut mahtumaan pultin ympärille.
Toki kun pultit jäivät kanteen kiinni, niin tarve pakoputken irrottamiseen kävi ajankohtaiseksi, mutta luulen vahvasti päässeeni aika paljon helpommalla näin.
Seuraavaksi sitten tuonne miesten Ikeaan etsimään niitä pultteja...
Eli eihän se siitä kannen ja pakosarjan välistä tietenkään falskannut, vaan sieltä alempaa... Toinen laipantiiviste oli kärähtänyt aivan täysin, koska yksi pinnapulteista on jäänyt vuosien varrella jonnekin. Siispä uutta etsimään ja laipantiivisteet uusiksi.
Pakosarjan pinnapulteista 6/7 jäi kiinni kanteen, mutta en ottanut asiasta sen isompaa stressiä. Mutterit lähtivät kuitenkin irti helposti. Yleisenä ohjeena sanottakoon, että jos yhtä hyvä hillo käy kuin minulla niiden muttereiden kanssa, niin 13mm räikällinen nivelletty lenkkiavain on aivan paras mahdollinen työkalu noiden irrottamiseen; tarpeeksi "taipuisa" ahtaisiin väleihin ja tarpeeksi ohut mahtumaan pultin ympärille.
Toki kun pultit jäivät kanteen kiinni, niin tarve pakoputken irrottamiseen kävi ajankohtaiseksi, mutta luulen vahvasti päässeeni aika paljon helpommalla näin.
Seuraavaksi sitten tuonne miesten Ikeaan etsimään niitä pultteja...
Re: 99 pakosarjan tiivisteen vaihto
Sen verran pitää vielä jatkaa, että sen tiivisteen kanssa pitää vielä vähän ihmetellä.
Kun sain pakosarjan irti, huomasin, ettei siellä mitään tiivistettä edes ollut.
Kannen ja pakosarjan välissä oli vain se lämpölevy... Kummallekohan puolelle se tiiviste siis pitäisi yrittää turata? Lämpölevyyn se toinen puoli ottaa, mutta entäpä toinen? Kanteen vai pakosarjaan?
Kun sain pakosarjan irti, huomasin, ettei siellä mitään tiivistettä edes ollut.
Kannen ja pakosarjan välissä oli vain se lämpölevy... Kummallekohan puolelle se tiiviste siis pitäisi yrittää turata? Lämpölevyyn se toinen puoli ottaa, mutta entäpä toinen? Kanteen vai pakosarjaan?
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: 99 pakosarjan tiivisteen vaihto
mie laittaisin pakosarjan ja lämpölevyn väliin..
onhan se pakosarjan laippa rosoisempi ku kannen tasopinta..
onhan se pakosarjan laippa rosoisempi ku kannen tasopinta..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: 99 pakosarjan tiivisteen vaihto
Homma ilmeisesti hoidettu. Kasausvaiheessa meinasi jokunen kirosana päästä, kun ei meinannut asettua pakoputki pakosarjaan millään kiinni; varmaan tunnin tappelin, kun ei pulttien reiät asettuneet millään kohdilleen.
Samalla vaivalla sitten ajattelin vaihdella venttiilikopan tiivisteen. Muuten kiva, mutta jokunen letku oli jo sen verran hapero, että muruiksi meni ja viimeistä pulttia kiristäessä se luonnollisesti otti ja katkesi. Että hyvin meni...
Letkut pitänee uusia alkuviikosta ja tuo yksi pultti sitten joskus. Toivottavasti ei hirveästi rupea tihkumaan öljyä, kun katsastukseen pitäisi körötellä.
Samalla vaivalla sitten ajattelin vaihdella venttiilikopan tiivisteen. Muuten kiva, mutta jokunen letku oli jo sen verran hapero, että muruiksi meni ja viimeistä pulttia kiristäessä se luonnollisesti otti ja katkesi. Että hyvin meni...
Letkut pitänee uusia alkuviikosta ja tuo yksi pultti sitten joskus. Toivottavasti ei hirveästi rupea tihkumaan öljyä, kun katsastukseen pitäisi körötellä.
Re: 99 pakosarjan tiivisteen vaihto
Tuollainen sarja tuli haettua Biltemasta tänään. En epäile hetkeäkään sarjan toimivuutta, mutta yksi kysymys herää: Mistä uusi pultti katkenneen tilalle? Kyse siis venakopan kannesta. Purkaamolta varmasti löytyy, mutta saako esim. perus rautakaupasta uutta? En ehtinyt tänään käydä, siksi kysyn. Kannalla ei ole itselleni muuta merkitystä kuin että mahtuu reikään. Täytyy irrottaa yksi mukaan kauppaan, niin tulee varmasti oikealla kierteellä ja oikean mittainen.jus kirjoitti:Joo, onhan ne alimmat vähän piilossa.
Tuossa tarkoittamani irrotussarja (Biltema 20-349) tositoimissa:
Mikä näille venakopan kannen pulteille on oikea kireys? En ajatellut vieläkään hankkia momenttiavainta, mutten välttämättä kauhean montaa tahtoisi enää katkoakaan... Ja jos ihan pakko mokoma väännin on hankkia, niin mistä hakemaan hyvää hintalaatusuhteella? Saisi olla sopivan lyhyt, että tuolla mahtuu sohlaamaan...
Re: 99 pakosarjan tiivisteen vaihto
Osta vaan ihmeessä se momenttiavain. En usko, että haluat tuon katkenneen pultin irroitusoperaation jälkeen alkaa tekemään vielä uusia kierteitäkin kanteen...
Onnistuin juuri itse tuhoamaan kannesta nokka-akselin laakeripukin kierteen, vaikka mielestäni varovasti käänsin. On nimittäin yllätävän pehmiää tuo alumiini OK momenttiavain ei montaa kymmppiä maksa ja siitä on sitten pitkäksi aikaa iloa. Mulla on joku IKH:n tekele ja toinen motonetistä ostettu pienempi, joka on sekin ajanut asiansa, vaikka viimeistely ei kovin hyvää olekaan.
Uusia pultteja kannattaa kysellä kunnon pulttiliikkeestä. Rautakaupoista ei näitä löydä.
Kyseletkö ihan kannenpulttien kireyttä vai pakosarjan pulttien kireyttä? Kannenpulttien loppukireys on 95Nm ja pakosarjan 25Nm.
Onnistuin juuri itse tuhoamaan kannesta nokka-akselin laakeripukin kierteen, vaikka mielestäni varovasti käänsin. On nimittäin yllätävän pehmiää tuo alumiini OK momenttiavain ei montaa kymmppiä maksa ja siitä on sitten pitkäksi aikaa iloa. Mulla on joku IKH:n tekele ja toinen motonetistä ostettu pienempi, joka on sekin ajanut asiansa, vaikka viimeistely ei kovin hyvää olekaan.
Uusia pultteja kannattaa kysellä kunnon pulttiliikkeestä. Rautakaupoista ei näitä löydä.
Kyseletkö ihan kannenpulttien kireyttä vai pakosarjan pulttien kireyttä? Kannenpulttien loppukireys on 95Nm ja pakosarjan 25Nm.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: 99 pakosarjan tiivisteen vaihto
Kun onnettomuus on faktum, niin apukin on lähellä.Lahti411 kirjoitti:Osta vaan ihmeessä se momenttiavain. En usko, että haluat tuon katkenneen pultin irroitusoperaation jälkeen alkaa tekemään vielä uusia kierteitäkin kanteen...
Onnistuin juuri itse tuhoamaan kannesta nokka-akselin laakeripukin kierteen, vaikka mielestäni varovasti käänsin. On nimittäin yllätävän pehmiää tuo alumiini OK momenttiavain ei montaa kymmppiä maksa ja siitä on sitten pitkäksi aikaa iloa. Mulla on joku IKH:n tekele ja toinen motonetistä ostettu pienempi, joka on sekin ajanut asiansa, vaikka viimeistely ei kovin hyvää olekaan.
Uusia pultteja kannattaa kysellä kunnon pulttiliikkeestä. Rautakaupoista ei näitä löydä.
Kyseletkö ihan kannenpulttien kireyttä vai pakosarjan pulttien kireyttä? Kannenpulttien loppukireys on 95Nm ja pakosarjan 25Nm.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: 99 pakosarjan tiivisteen vaihto
Juu, helicoil jo laitettu. Ei siinä mitään, ihan simppeli hommahan tuo, mutta aina kuitenkin lisätöitä tuokin teettää...
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: 99 pakosarjan tiivisteen vaihto
Tottahan se on tuokin, lisä duunia siitä tulee, mutta nyt ei ainakaan jengat petä niin helposti, vaikka ei silti kannata liian tiukalle vetää.Lahti411 kirjoitti:Juu, helicoil jo laitettu. Ei siinä mitään, ihan simppeli hommahan tuo, mutta aina kuitenkin lisätöitä tuokin teettää...
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.