Tunkin hankintaan vinkkejä
Re: Tunkin hankintaan vinkkejä
Tommonen punaharmaa alumiini tuning tunkki pikanostolla ja pitkällä varrella, mahtuu madallettujen autojen alle, hyvä käyttää ja kauniilta näyttää.
Säilytetty ja käytetty sisätiloissa Min. +14C lämpötilassa meni takuuseen. Toinen takuusta saatu tunkki +22C säilytys ja käyttö sisätilat, oksensi öljyt pihalle viikonloppuna. Molemmilla tunkeilla nosteteltu Corvettea ja 9-3, ei painavampaa kalustoa.
Noin 20 euroa maksanut 2t punainen halppistunkki kestänyt vaikka kuinka kauan, mutta aika karmea käyttää.
Noi 50-99€ väliin sijoittuvat Motonetin tunkit vaikuttas lupaavilta, jossakin nostokorkeus jopa 560mm, mittanauhan kanssa kannattaa tarkistaa mikä on lähtökorkeus.
Säilytetty ja käytetty sisätiloissa Min. +14C lämpötilassa meni takuuseen. Toinen takuusta saatu tunkki +22C säilytys ja käyttö sisätilat, oksensi öljyt pihalle viikonloppuna. Molemmilla tunkeilla nosteteltu Corvettea ja 9-3, ei painavampaa kalustoa.
Noin 20 euroa maksanut 2t punainen halppistunkki kestänyt vaikka kuinka kauan, mutta aika karmea käyttää.
Noi 50-99€ väliin sijoittuvat Motonetin tunkit vaikuttas lupaavilta, jossakin nostokorkeus jopa 560mm, mittanauhan kanssa kannattaa tarkistaa mikä on lähtökorkeus.
9-3 Aero 2001 T7 2.3, B&W EFR 7163 G, Quaife, E85 yms. Muutoskatsastettu tekniikalle. Stage: Monster. Ruosteeton kesäauto&ensimmäinen omistaja Suomessa vuodesta 2006.
Re: Tunkin hankintaan vinkkejä
Tuli sitten tämmöinen sopivasti vähän käytettynä huutonetissä vastaan (kuva viitteellinen).
"COMPAC-hallitunkki. Ei mikään kiinanpommi, vaan Made in Denmark. Sopii mataluutensa vuoksi myös urheilu-autoille. Tunkki vm. 2004, mutta käytetty ainoastaan 6 kertaa, eli uusi. Kokonaispituus 1450mm ilman nostovartta, paino 62 kg, nosto 2000 kg, nostokorkeus 500 mm. HUOM! Tunkin kokonaiskorkeus vain 100 mm."
Mielenkiintoinen havainto, että tämän järkäleen virallinen nostokyky on vain 2000 kg. Taitaa olla aikamoinen turvakerroin.
Ei paha 350€:lla, muuten olisin ehdottomasti päätynyt f19:n suosittelemaan malliin.
Eniten ottaa päähän noissa halppismalleissa tunkin "rämähtävä" alastulo, jotkut toimii ihan laadukkaastikin...
"COMPAC-hallitunkki. Ei mikään kiinanpommi, vaan Made in Denmark. Sopii mataluutensa vuoksi myös urheilu-autoille. Tunkki vm. 2004, mutta käytetty ainoastaan 6 kertaa, eli uusi. Kokonaispituus 1450mm ilman nostovartta, paino 62 kg, nosto 2000 kg, nostokorkeus 500 mm. HUOM! Tunkin kokonaiskorkeus vain 100 mm."
Mielenkiintoinen havainto, että tämän järkäleen virallinen nostokyky on vain 2000 kg. Taitaa olla aikamoinen turvakerroin.
Ei paha 350€:lla, muuten olisin ehdottomasti päätynyt f19:n suosittelemaan malliin.
Eniten ottaa päähän noissa halppismalleissa tunkin "rämähtävä" alastulo, jotkut toimii ihan laadukkaastikin...
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Re: Tunkin hankintaan vinkkejä
ostin motonetistä 3 ton. perustunkin ja hintaa oli 60€ ja risat, ja hyvin on toiminutpevi kirjoitti:Olisi edcessä tunkin hankinta. Alan liikkeet tuntuvat myyvän kaikki samaa peruskamaa.
Hankintakriteereinä olisi:
-Pieni alin nostokorkeus, jotta saisi madalletun 9000:kin keulasta nostetuksi
- Vastaavasti mahdollisimman suuri maksimi nostokorkeus ( taitaa olla ristiriidassa edellisen vaatimuksen kanssa).
- Mielellään jalkatoiminen pikanosto nostovivun lisäksi tai jopa paineilmatoiminen nostosysteemi ( taitaa olla vain kalliissa ammattilaisvehkeissä )
- Tärkein ominaisuus olisi rauhallinen/hallituu alaslaskeminen
-Nostokykyä väh. 1,5 tonnia
Vinkkejä ja omakohtaisia kokemuksia vastaanotetaan.
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Re: Tunkin hankintaan vinkkejä
Mitä tämä nyt oikein on?
Täältäkö juontaa...http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=104485
Joku(jotkut) ilmeisesti harrastavat jonkin sortin vit...ua ja ajojahtia.
Siihen lienee oikeus vai onko?
Mielestäni ei kenelläkään.
Otetaanko tämäkin...http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 6&start=15
Ehkä emme kuitenkaan.
Kyllä kaikki ovat erehtyväisiä, eikä minusta "palstapoliisien" tarvitse olla
muita nokittelemassa. Asiallista ja korrektia käytöstä peräänkuuluttaisin ihan kaikilta.
Myös omat "mokat" voi tunnustaa reilusti, eikä hävitä ketjusta vähin äänin.
Ei kenenkään tieto-taito mihinkään katoa, vaikka joskus olisikin huolimaton tai peräti väärässä. Kyllä sen kaikki tietää. Ihminen on erehtyväinen.
Kohdelkaamme kaikkia asiallisesti ja rakentavassa hengessä. Kiitos.
Täältäkö juontaa...http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=104485
Joku(jotkut) ilmeisesti harrastavat jonkin sortin vit...ua ja ajojahtia.
Siihen lienee oikeus vai onko?
Mielestäni ei kenelläkään.
Otetaanko tämäkin...http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 6&start=15
Ehkä emme kuitenkaan.
Kyllä kaikki ovat erehtyväisiä, eikä minusta "palstapoliisien" tarvitse olla
muita nokittelemassa. Asiallista ja korrektia käytöstä peräänkuuluttaisin ihan kaikilta.
Myös omat "mokat" voi tunnustaa reilusti, eikä hävitä ketjusta vähin äänin.
Ei kenenkään tieto-taito mihinkään katoa, vaikka joskus olisikin huolimaton tai peräti väärässä. Kyllä sen kaikki tietää. Ihminen on erehtyväinen.
Kohdelkaamme kaikkia asiallisesti ja rakentavassa hengessä. Kiitos.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Tunkin hankintaan vinkkejä
Toimivana ja edullisena pehmikkeenä tunkin nostotassun päällä on toiminut ihan tavallinen jääkiekko.
EX: '91 9000 CC 2.0
Re: Tunkin hankintaan vinkkejä
Irimo CH2000Z on ihan asiallisen oloinen peli (nosto min. 68 mm, max 495 mm). Aika näyttää miten pitkään kestää. Hommasin tuollaisen Englannista n. kk sitten. Hintaa jäi n. 250 € rahteineen. Tecalemit näyttää myyvän tuota Suomessa (tarjouslehtisessä 249 + alv).
Saabisti vuodesta -93
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Re: Tunkin hankintaan vinkkejä
Meillä on töissä noita pitkiä ja korkealle nostavia compacceja pakujen yms nostamiseen. Oikeasti hyviä pelejä ammattikäyttöönkin ja varaosiakin noihin saa.pevi kirjoitti:Tuli sitten tämmöinen sopivasti vähän käytettynä huutonetissä vastaan (kuva viitteellinen).
"COMPAC-hallitunkki. Ei mikään kiinanpommi, vaan Made in Denmark. Sopii mataluutensa vuoksi myös urheilu-autoille. Tunkki vm. 2004, mutta käytetty ainoastaan 6 kertaa, eli uusi. Kokonaispituus 1450mm ilman nostovartta, paino 62 kg, nosto 2000 kg, nostokorkeus 500 mm. HUOM! Tunkin kokonaiskorkeus vain 100 mm."
Mielenkiintoinen havainto, että tämän järkäleen virallinen nostokyky on vain 2000 kg. Taitaa olla aikamoinen turvakerroin.
Kunhan vaan tosiaan järkälemäinen paino ja pituus ei haittaa, etenkin jos siis kyse kuvan mukaisesta pitkästä mallista.
http://www.mcrolls.fi/korjaamolaitteet/ ... et_tunkit/
(Mallistossa on myös paljon lisää vanhempia malleja.)
Re: Tunkin hankintaan vinkkejä
tuosta kai eikä minulla ole mitään sitä vastaan ettenkö voisi myöntää olleeni väärässä.petrisa kirjoitti:Mitä tämä nyt oikein on?
Täältäkö juontaa...http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=104485
Joku(jotkut) ilmeisesti harrastavat jonkin sortin vit...ua ja ajojahtia.
Siihen lienee oikeus vai onko?
Mielestäni ei kenelläkään.
Otetaanko tämäkin...http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 6&start=15
Ehkä emme kuitenkaan.
Kyllä kaikki ovat erehtyväisiä, eikä minusta "palstapoliisien" tarvitse olla
muita nokittelemassa. Asiallista ja korrektia käytöstä peräänkuuluttaisin ihan kaikilta.
Myös omat "mokat" voi tunnustaa reilusti, eikä hävitä ketjusta vähin äänin.
Ei kenenkään tieto-taito mihinkään katoa, vaikka joskus olisikin huolimaton tai peräti väärässä. Kyllä sen kaikki tietää. Ihminen on erehtyväinen.
Kohdelkaamme kaikkia asiallisesti ja rakentavassa hengessä. Kiitos.
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Re: Tunkin hankintaan vinkkejä
Onkos kukaan kunnostanut vuotavaa tunkkia? 3 - 4 v vanha IKHn MEG11 alkoi joku aika sitten valumaan aina vaan nopeammin ja viime viikolla ei meinannut enää edes nousta. Öljyä lisäsin ja yritin ilmata, mutta eipä paljon parantunut. IHK:sta ei tiivistesarjaa löydy, mutta pumppusylinterin saisi 89 €:lla. Meinasin jo hakea Bahcon tunkin, mutta voisi vielä tutkia varsinkin jos löytyy hyviä vinkkejä.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Re: Tunkin hankintaan vinkkejä
Itsellä pitkälti samanlainen tunkki kuin Hannulla, taisi olla motonetista..
Ongelmana siis tunkin valuminen, ei kuitenkaan vuotanut öljyä.
Vika löytyi männän tiivisteestä joka oli rikki. Kun tunkkaa täysin ylös ohittaa tiiviste sylinterissä olevan
n.2mm porauksen jolloin paine pääsee takaisin "säiliöön", on ts. yläraja.
Tämä pieni reikä sylinterin seinämässä oli teräväreunainen jolloin se repi tiivisteen rikki.
Paikallisesta hydrauliikkaa myyvästä liikkeestä löytyi korvaava männäntiiviste, pieni sovitesorvaus männän päähän
uudelle tiivisteelle ja sitten tämän pienen reiän reunojen pyöristys dremelillä niin tunkista tuli toimiva
Ongelmana siis tunkin valuminen, ei kuitenkaan vuotanut öljyä.
Vika löytyi männän tiivisteestä joka oli rikki. Kun tunkkaa täysin ylös ohittaa tiiviste sylinterissä olevan
n.2mm porauksen jolloin paine pääsee takaisin "säiliöön", on ts. yläraja.
Tämä pieni reikä sylinterin seinämässä oli teräväreunainen jolloin se repi tiivisteen rikki.
Paikallisesta hydrauliikkaa myyvästä liikkeestä löytyi korvaava männäntiiviste, pieni sovitesorvaus männän päähän
uudelle tiivisteelle ja sitten tämän pienen reiän reunojen pyöristys dremelillä niin tunkista tuli toimiva
9-3 SS -05
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2
Re: Tunkin hankintaan vinkkejä
Kiitokset - pitää ainakin purkaa ja katsoa ennenkuin hylkää kokonaan.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Re: Tunkin hankintaan vinkkejä
Dodiin, ei meinannut löytyä lähempää tiivistettä, mutta The O-ring Store:sta (Washington) löytyi oikea tuuma-kokoinen, 400 baria ja hydrauliöljyä kestävä ja kuukauden kesti tulla. Tiiviste ja toinen varalle maksoi posteineen 30 egeä. Tänään oli tullut kuoressa kotiin ja äsken asensin. Hyvin tuntui toimivan ainakin 75 kilon koekuormalla. Pyöristin Dremelillä ne ohivuotourat - tämän sylinterissä oli sellaiset 0,5 mm terällä sahatut urat 3 kpl eri puolilla ja hyvin olivat syöneet tiivisteen hajalle.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Re: Tunkin hankintaan vinkkejä
Mulla on ilmeisesti vanha bilteman hallitunkki, ainaki putelin kyljessä komeilee kovin samanoloinen
Onkelmana ollut et kovin hidas käyttää eli joutuu pitää kahvaa ylhäällä aina jonku aikaa pumppauksen välissä.
Valutin nyt täyttöaukosta vanhoja pois ja laitoin "uutta" tilalle. En tiiä oisko pitäny ilmata muuten kuin pumppaamalla ensin laskuventtiili auki ja sitten pari kertaa ylös alas. Öljyn pinta asettu itekseen ku laski ilman täyttötulppaa alas..
Mitäs kohtuuhintasii vaihtoehtoja olisi tilalle?
Tuo on alimmillaan 130mm ja se on aivan maksimi.
Maksimi tuossa 530mm, aivan tappiin ei joudu nostaan et saa dusteriin renkaat vaihdettu et jonku sentin tuosta voi ehkä tinkata. Käyttö sora/hiekkapihalla.
Edit. Tuo painaa n.36 kiloo
Onkelmana ollut et kovin hidas käyttää eli joutuu pitää kahvaa ylhäällä aina jonku aikaa pumppauksen välissä.
Valutin nyt täyttöaukosta vanhoja pois ja laitoin "uutta" tilalle. En tiiä oisko pitäny ilmata muuten kuin pumppaamalla ensin laskuventtiili auki ja sitten pari kertaa ylös alas. Öljyn pinta asettu itekseen ku laski ilman täyttötulppaa alas..
Mitäs kohtuuhintasii vaihtoehtoja olisi tilalle?
Tuo on alimmillaan 130mm ja se on aivan maksimi.
Maksimi tuossa 530mm, aivan tappiin ei joudu nostaan et saa dusteriin renkaat vaihdettu et jonku sentin tuosta voi ehkä tinkata. Käyttö sora/hiekkapihalla.
Edit. Tuo painaa n.36 kiloo
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Tunkin hankintaan vinkkejä
Motonetin 3tonnin bahco ois vähä köykäsempi.
Nostoväli saattais just riittää ja ois vähä köykäsempi
https://m.motonet.fi/fi/tuote/807563/Ba ... nkki-30-tn
159e
Ja porvoon autokaupan tj:n suosittelema
Bilteman 2.5tn rautamalli
Menis alemmas mut painaa saman ku nykyne, eikä puhuta mistää tuplasylintereistä et on varmaa hidas käyttää
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/kor ... 2000022809
99e
Bilteman alu/teräs ois bahcoa vähä kevyempi ja nostaa vähän alempaa. 149e
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/kor ... 2000038408
Nostoväli saattais just riittää ja ois vähä köykäsempi
https://m.motonet.fi/fi/tuote/807563/Ba ... nkki-30-tn
159e
Ja porvoon autokaupan tj:n suosittelema
Bilteman 2.5tn rautamalli
Menis alemmas mut painaa saman ku nykyne, eikä puhuta mistää tuplasylintereistä et on varmaa hidas käyttää
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/kor ... 2000022809
99e
Bilteman alu/teräs ois bahcoa vähä kevyempi ja nostaa vähän alempaa. 149e
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/kor ... 2000038408
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Tunkin hankintaan vinkkejä
Kotonta löytyy Bahco BH11500 hallitunkki 1,5 tn "Low" ja pois en antaisi. Aikoinaan tuli tunkkailtua halvoilla ja paskoilla tunkeilla mut sitten vaan tuli mitta niitä täyteen. Toi bahco on matala ja nostaa riittävän korkealle kerralla. Ei voi muutakuin suositella.
Saab OG9-5 AERO -00 harraste auto
Volvo V90 -17 käyttis
Volvo V90 -17 käyttis