Takakontin sähkölukko

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Takakontin sähkölukko

Viesti Kirjoittaja Raser »

Herätetääs vanha ketju henkiin...

Eli ostin uuden keskuslukituksen kauko-ohjainsarjan, jossa on myös takakontin sähkölukon avaustoiminto.

Millainen moottori tuolla takakontissa on? Ovissahan on moottori joka toimii napaisuutta vaihtamalla, jolloin moottori työntää tankoa ylös tai alas.

Onko joku asentanut kauko-ohjattavan takakontin avaussysteemin, vedetäänkö ohjainyksiköltä piuhat takakonttiin asti vai saako asennuksen toimimaan kuljettajan oven avausnapin johdotuksiin tehtävällä liitännällä???
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Takakontin sähkölukko

Viesti Kirjoittaja jus »

Takaluukussa on avaussolenoidi, joka vetää lukon auki kun tarjotaan jännitettä. Palautuu jousivoimalla, ja nappi jarruttaa palautumista avauksen jälkeen maadoittamalla moottorin käämin aina silloin kun nappia ei paineta.

Avausnapin johtoihin kytkeminen esim. kuskin A-pilarin juuressa riittää. Tarvitaan vaihtorele, joka irrottaa napin moottorista siksi aikaa kun kauko-ohjaimen kautta tarjotaan avaussolenoidille virtaa.

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=98951
Kuva
Viimeksi muokannut jus, Ti Elo 21, 2012 08:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Takakontin sähkölukko

Viesti Kirjoittaja Raser »

jus kirjoitti:Takaluukussa on avaussolenoidi, joka vetää lukon auki kun tarjotaan jännitettä. Palautuu jousivoimalla, ja nappi jarruttaa palautumista avauksen jälkeen maadoittamalla moottorin käämin aina silloin kun nappia ei paineta.

Avausnapin johtoihin kytkeminen esim. kuskin A-pilarin juuressa riittää. Tarvitaan vaihtorele, joka irrottaa napin moottorista siksi aikaa kun kauko-ohjaimen kautta tarjotaan avaussolenoidille virtaa.
Yritin saada siitä sähkökaaviopiirustuksesta tolkkua ja eikös se riitä kun liittää kauko-ohjainyksiköltä lähtevän + 12 V avaussignaalin violetin (VT) väriseen johtimeen joka lähtee ovinapin takaa...?

...vai kärähtääkö tuo ovinapin kytkin kun sinne tulee (-) maa ja se on asennossa jossa se päästää juurikin tuon maavirran läpi violettijohtoa myöden avausmoottorille päin?
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Takakontin sähkölukko

Viesti Kirjoittaja jus »

Voi kärähtää ennemmin se kauko-ohjain jollei siinä ole virranrajoitusta. Tarvitset vaihtokärkisen releen, jota ohjaat kaukosäätimeltä. Rele vaihtaa vetäessään violettiin johtoon napilta tulevan ohjauksen tilalle jatkuvan jännitteen.
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Takakontin sähkölukko

Viesti Kirjoittaja Raser »

No niin, takakontin sähkölukon kauko-ohjausjärjestelmä asennettu! Vieläpä toimivasti, ainakin toistaiseksi.

Aikaa meni räpeltäessä melko kauan, johtoja on melkoinen nippu tuollaisessa jälkiasenteisessa keskuslukon kauko-ohjainsysteemissä ja iso prosentti niistä pitäisi saada vielä oikein kytkettyä saumattoman toimivuuden takaamiseksi!

Iso kiitos nimimerkille "jus" tuosta vaihtoreleen tarpeellisuuden ilmoittamisesta. Olisin voinut tosissaan yrittää kytkeä ilman sitä...

Motonetissa yritin oikeanlaista relettä etsiessäni ja ostaessani kysyä vähän neuvoa noista releen kytkennöistä, mutta oli kyllä enemmän kuin hakusessa "pojilla" relekytkennät ja koko vekottimen toiminta siellä!?! Googlellahan tuo releen kytkentä löytyy ja onhan siinä kyljessäkin melko selkeä kaavio ja vielä voi yleismittarilla varmistaa että menee oikein.
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Vastaa Viestiin