9-5 2.2Tid sammuilee
9-5 2.2Tid sammuilee
Itse en ole vielä autoa ihmetellyt kuin puhelimen välityksellä. Kyseessä on siis 2.2Tid -04, ajettu n.170tkm. Auto alkoi nykimään ja sammui ajosta aika tarkkaan 1000km sitten.
Potilas hinurilla merkkiliikkeen korjaamolle. Ei vikavaloa tai vikakoodeja, luettu tech2:lla. Pumpun kyljestä kiristetty polttoainelinjan banjo ja mittailtu jotakin - ei tietoa mitä. Auto lähti käyntiin, kulki 200km ja hyytyi uudelleen ensin nykien ja sitten sammui. Tällä kertaa vikavalo paloi, koodi egr:ään ja P1222 (luettu boschin testerillä). Vaihdettu suuttimien paluuletkut. Tällä konstilla auto käyntiin, matka jatkui 700km ja sammui suoraan ajosta ilman nykimistä. Ei vikavaloa. Nyt auto hinurilla Kuopioon muistaakseni Delta-Autoon (käsittääkseni entinen Saab-huolto).
Aamulla auto työn alle ja katsotaan löytyykö vika. Nyt saa esittää hyviä arvauksia. Homma ok jos vika löytyy, jos ei löydy niin seuraava osoite on minun pihaan.
Tässä minun käsitys asiasta:
- paluuletkut vaihdettu - yksi yleinen vikakohta pois
- egr irrotettu ja tarkastettu, että ei ole jumittunut auki (antanut kylläkin vikakoodin pari kertaa aiemmin auton historiassa)
- polttoainesuodatin vaihdettu n.10tkm sitten
- VP44:sen hajoaminen ei liene kyseessä, koska tämän ikäisissä niitä ei ole juurikaan mennyt, kaksi kertaa sammunut ilman vikakoodeja ja yleensäkin lähtenyt kaksi kertaa kuitenkin käyntiin
- polttoainelinjoissa ei vuotoja ainakaan ulospäin
- sammutusläppä liikkuu ainakin jossakin määrin eikä auta vaikka mekaanisesti laittaa auki asentoon
Itsellä tulee mieleen, että olisiko jossakin virransyötössä tai maadoituksissa vikaa, koska ei tule vikakoodia. Toisaalta taas korjaamoilla käynnistymiset ovat liittynyt polttoaineen paluuputkien kanssa näpelöimiseen.
Potilas hinurilla merkkiliikkeen korjaamolle. Ei vikavaloa tai vikakoodeja, luettu tech2:lla. Pumpun kyljestä kiristetty polttoainelinjan banjo ja mittailtu jotakin - ei tietoa mitä. Auto lähti käyntiin, kulki 200km ja hyytyi uudelleen ensin nykien ja sitten sammui. Tällä kertaa vikavalo paloi, koodi egr:ään ja P1222 (luettu boschin testerillä). Vaihdettu suuttimien paluuletkut. Tällä konstilla auto käyntiin, matka jatkui 700km ja sammui suoraan ajosta ilman nykimistä. Ei vikavaloa. Nyt auto hinurilla Kuopioon muistaakseni Delta-Autoon (käsittääkseni entinen Saab-huolto).
Aamulla auto työn alle ja katsotaan löytyykö vika. Nyt saa esittää hyviä arvauksia. Homma ok jos vika löytyy, jos ei löydy niin seuraava osoite on minun pihaan.
Tässä minun käsitys asiasta:
- paluuletkut vaihdettu - yksi yleinen vikakohta pois
- egr irrotettu ja tarkastettu, että ei ole jumittunut auki (antanut kylläkin vikakoodin pari kertaa aiemmin auton historiassa)
- polttoainesuodatin vaihdettu n.10tkm sitten
- VP44:sen hajoaminen ei liene kyseessä, koska tämän ikäisissä niitä ei ole juurikaan mennyt, kaksi kertaa sammunut ilman vikakoodeja ja yleensäkin lähtenyt kaksi kertaa kuitenkin käyntiin
- polttoainelinjoissa ei vuotoja ainakaan ulospäin
- sammutusläppä liikkuu ainakin jossakin määrin eikä auta vaikka mekaanisesti laittaa auki asentoon
Itsellä tulee mieleen, että olisiko jossakin virransyötössä tai maadoituksissa vikaa, koska ei tule vikakoodia. Toisaalta taas korjaamoilla käynnistymiset ovat liittynyt polttoaineen paluuputkien kanssa näpelöimiseen.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: 9-5 2.2Tid sammuilee
Kaikissa tapauksissa on ilmeisesti järjestelmä ilmattu, joten voisi viitata ilma vuotoon. Suuttimien O-renkaat ovat yksi yleinen vuoto kohta, mutta taitavat ruveta lisäämään myös öljy määrää.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: 9-5 2.2Tid sammuilee
Ääni sähkövialle. Irtonainen/hapettunut liitos, viallinen piuha. Kun sammuu laakista, niin tuskin egr (vikakoodi kylläkin hämää, oisko egr sähköpuoli entinen) tai ilmamäärämittari, ne lähinnä häiritsevät käyntiä Anturivika samaten, ellei kampiakselin asentoanturi.
Kulkuvälineenä enää maastopyörä (vaikka ajokortti on taskussa)
Re: 9-5 2.2Tid sammuilee
Kuopiossa auto saatu käyntiin. Mittailtu ainakin maadoituksia ja puhdistettu VP44:sen sähköliitin. Lopputuloksena auto käyntiin. Matka jatkui täydet 30km kun hyytyi uudelleen. Tien päällä irrotettu egr ja raavittu karstat irti varresta. Irrotettu uudelleen VP44:n liitin. Kahden pitkän starttauksen jälkeen käynnistyi ja nyt näyttää vahvasti siltä, että auto kulkisi kotiin Kouvolaan asti, ainakin lähellä on jo.
Edelleen nuo pitkät starttaukset viittaisivat imu vuotoon. O-renkaat voisi olla ihan hyvä vaihtaa, eikös ne ole melkein kulutus tavaraa noissa?
Viimeisimpänä tietona myös virtalukko temppuilee - autoa sammuttaessa tarvitsee kääntää virrat takaisin päälle kerran, että valot yms. sammuu -> yksi todennäköinen vika kohde.
Edelleen nuo pitkät starttaukset viittaisivat imu vuotoon. O-renkaat voisi olla ihan hyvä vaihtaa, eikös ne ole melkein kulutus tavaraa noissa?
Viimeisimpänä tietona myös virtalukko temppuilee - autoa sammuttaessa tarvitsee kääntää virrat takaisin päälle kerran, että valot yms. sammuu -> yksi todennäköinen vika kohde.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: 9-5 2.2Tid sammuilee
Kampiakselin asentoanturia veikkaisin täältäkin. Käykö tyhjäkäynnillä vielä epätasasemmin kuin normaalisti? Itellä sammui kuin saunalyhty ja hetken kun odotteli niin lähti taas hyvin käyntiin kunnes taas sammui. Osa maksoi n.70e enkä muista mistä ostin. Muistaakseni ei sytyttänyt vikavaloa.
9-3 1.8 farkku -09, 900 aero T16-SLM/2520" -84 kesäpirssi
Re: 9-5 2.2Tid sammuilee
Eikö se tuo kampiakselin asentoanturi juurikin teettänyt tuontyylisiä oireita?
Eli ei sammu pakosta laakista ja yleensä pääsee vielä jatkamaankin jossain vaiheessa mutta uusii sitten pian?
Eli ei sammu pakosta laakista ja yleensä pääsee vielä jatkamaankin jossain vaiheessa mutta uusii sitten pian?
Re: 9-5 2.2Tid sammuilee
Ei niin mitään tietoa. Vika ei ole uusinut Kouvolaan pääsyn jälkeen. Polttoainesuodatin vaihdettu varuiksi - mitään epäilyttävää ei löytynyt ja tiivisteetkin olivat pehmeitä. Nyt odotellaan, että hyytyy johonkin
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: 9-5 2.2Tid sammuilee
Eikä virtalukkoa ole korjattu? Koitettu esim. avainta liikuttamalla tjsp. saada jotain reaktioita?
Re: 9-5 2.2Tid sammuilee
Kyselin virtalukosta tarkemmin ja kyseessä oli perinteinen lukkosylinterin jumittuminen alas. Oletuksena on siis, että sähköistä vikaa ei ole.
Ei ole auto vielä hyytynytkään lyhyemmillä ajoilla. Tänään lähti noin 400km matkalle eikä ainakaan ole soitettu, että olisi matkalle hyytynyt.
Ei ole auto vielä hyytynytkään lyhyemmillä ajoilla. Tänään lähti noin 400km matkalle eikä ainakaan ole soitettu, että olisi matkalle hyytynyt.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: 9-5 2.2Tid sammuilee
Tekeekö as.anturi vikakoodia? Kylmenevä säähän saattaisi lieventää sen oireilua nyt.
Re: 9-5 2.2Tid sammuilee
Ei kertaakaan.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: 9-5 2.2Tid sammuilee
Onko tälle P1222 koodille joku keksinyt selitystä? Kysellään nyt näin vanhassa ketjussa.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89