900 Classic hankittu
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2045
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: 900 Classic hankittu
Ei ole saabien kanssa tuollaista ongelmaa ollut, mutta yhtä traktoriani on pari kertaa jotkut ohikulkijat yrittäneet ostaa omassa pihassa..
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: 900 Classic hankittu
Tokihan Classic on kiinnostava malli enkä ihmettele, jos hyväkuntoista halutaan yrittää ostaa. Mun Aeroa on kerran ostateltu, eli ostosreissulta autolle paaltessa oli vinkkarin välissä lappu jossa ostotarjous ja puhelinnumero. Ei tullut soitettua.
Meidän entinen Classic oli surullinen näky kun näin sen tässä pari-kolme vuotta sitten. Meiltä lähtiessä auto oli aikalailla virheettömässä kunnossa ja kunnolla tip-top puunattuna. Näin auton jotain 10v myöhemmin ja siinä oli kyllä kaikki päältäpäin kauheassa kunnossa. Puskurien listat puuttui, yks osa puskuria puuttui kokonaan. Maali näytti huonolta ja jotain kolhua/naarmua oli kyljessä. Sisälle en iljennyt edes kurkata.
Tuollainen surettaa.
Meidän entinen Classic oli surullinen näky kun näin sen tässä pari-kolme vuotta sitten. Meiltä lähtiessä auto oli aikalailla virheettömässä kunnossa ja kunnolla tip-top puunattuna. Näin auton jotain 10v myöhemmin ja siinä oli kyllä kaikki päältäpäin kauheassa kunnossa. Puskurien listat puuttui, yks osa puskuria puuttui kokonaan. Maali näytti huonolta ja jotain kolhua/naarmua oli kyljessä. Sisälle en iljennyt edes kurkata.
Tuollainen surettaa.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Re: 900 Classic hankittu
Jännä juttu tuo, omaakin ex 900 Turboa (siistissä kunnossa, auton nähneet kyllä tietävät) yritettiin muutaman kerran ostatella kun sillä olin liikenteessä kaupungilla. Nyt kuitenkin kun sitä viimekesänä oikeasti olin myymässä ei tuntunut kiinnostusta olevan
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
-
- "Aero"
- Viestit: 340
- Liittynyt: Ke Joulu 04, 2013 13:19
- Paikkakunta: Pori
Re: 900 Classic hankittu
Ostin juuri Saabin jossa 2.1 kone, abs, nahkasisustus, vakkari, autom. Laatikko ja autom. Tihkukytkin pyyhkijöille. Vuosimalli käsittääkseni -92. Onko tää nyt sitten classic ?
SEAT Alhambra 2,0 TSI DSG -11
900i Combi Sedan 2.1 A -92
Ex: 9-5 linear Wagon 2.0t A -05
# 6286
900i Combi Sedan 2.1 A -92
Ex: 9-5 linear Wagon 2.0t A -05
# 6286
Re: 900 Classic hankittu
Mun muistin mukaan Classicit oli 1993 mallia? Onko ns 9000:n penkit?
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
-
- "Aero"
- Viestit: 340
- Liittynyt: Ke Joulu 04, 2013 13:19
- Paikkakunta: Pori
Re: 900 Classic hankittu
Joo vähän sainkin jo selvyyttä eli vakkari+tihku on jälkiasennettuja ja auto vuosimallia -93. Classic tekstejä ei Ole. Mistä muualta erottaa onko classic vai ei?
SEAT Alhambra 2,0 TSI DSG -11
900i Combi Sedan 2.1 A -92
Ex: 9-5 linear Wagon 2.0t A -05
# 6286
900i Combi Sedan 2.1 A -92
Ex: 9-5 linear Wagon 2.0t A -05
# 6286
Re: 900 Classic hankittu
Jos siinä on ABS-jarrut niin sitten ei ole Classic.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
-
- "Aero"
- Viestit: 340
- Liittynyt: Ke Joulu 04, 2013 13:19
- Paikkakunta: Pori
Re: 900 Classic hankittu
Ok, no sitten tämä ei ainakaan ole classic. Kiitos tiedoista.
SEAT Alhambra 2,0 TSI DSG -11
900i Combi Sedan 2.1 A -92
Ex: 9-5 linear Wagon 2.0t A -05
# 6286
900i Combi Sedan 2.1 A -92
Ex: 9-5 linear Wagon 2.0t A -05
# 6286
Re: 900 Classic hankittu
http://www.jus.liitin.net/SaabM1993Classic.pdf
Taisi olla suurin ero tarrat+erikoispenkit(verhoilu)+nahkaratti/vaihdekeppi yms.. Toki harvinainen malli ...
Taisi olla suurin ero tarrat+erikoispenkit(verhoilu)+nahkaratti/vaihdekeppi yms.. Toki harvinainen malli ...
Re: 900 Classic hankittu
Entä nuo ABS jarrut, oliko ne jossain vakiona vai sai halutessaan lisävarusteena. Monia olen nähnyt mutta harvassa ABS, itsellä yksi 900 2.0 I16 5d -91.
Re: 900 Classic hankittu
Itellä on toi -92 ässä. Siinä ei ole ABS, vaikka minulla on vaikka mitä varusteita! Hinnastossa samalta vuodelta niin Aerossa on ABS ja Täyspaine turbossa
Keisarilla uusia vaatteita....
NG 9-5 Aero Isolohko XWD aut., 9-5 Aero aut. -06(toiseksi vanhim. pojan),9-3 autm.XWD FARKKU -09, 9-3 TTID FARKKU -08 (nuorimman pojan), BMW G 310 GS sekä BMW G 310 R
NG 9-5 Aero Isolohko XWD aut., 9-5 Aero aut. -06(toiseksi vanhim. pojan),9-3 autm.XWD FARKKU -09, 9-3 TTID FARKKU -08 (nuorimman pojan), BMW G 310 GS sekä BMW G 310 R
Re: 900 Classic hankittu
1992 valmistus siirtyi kokonaan Ruotsiin, veroetu poistui ja hinnassa nostopainetta. Pudotettiin arvokkaampia varusteita pois. Myös Aerosta karsittiin juttuja.
Meillä oli '93 Classic ilman ABS:a ja on ollut 1991 i16 5d ABS:lla. Samaten tossa meidän 1991 Aerossa ABS:t.
Erikoispenkit on paras tunniste Classicciin jos ne tekstit on hävinneet kyljistä. Hieno kangas ja ns turbon ( 9000:n ) penkkimalli. "Pyöreät" toppaukset.
Meillä oli '93 Classic ilman ABS:a ja on ollut 1991 i16 5d ABS:lla. Samaten tossa meidän 1991 Aerossa ABS:t.
Erikoispenkit on paras tunniste Classicciin jos ne tekstit on hävinneet kyljistä. Hieno kangas ja ns turbon ( 9000:n ) penkkimalli. "Pyöreät" toppaukset.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
-
- "Ruisku"
- Viestit: 112
- Liittynyt: Ti Elo 23, 2016 12:39
- Paikkakunta: Helsinki
Re: 900 Classic hankittu
Tuosta satkun keskuslukosta... nyt oon talvea käyttänyt vm93-og:n keskuslukon kunnostukseen.
Siitä löytyi kolme toisistaan erillistä samanaikaista vikaa:
a. Keskusyksikkö hengetön (vaihdoin uuteen "SPAL"-merkkiseen yleisyksikköön, toimii tilalla hyvin)
b. Takaluukun moottori mykkä
c. Kuskin oven avainkytkinyksikkö rikki.
Yleisin vika on risa keskusyksikkö. Suosittelen vaihtoa uuteen, esim. em.merkkiseen.
Siitä löytyi kolme toisistaan erillistä samanaikaista vikaa:
a. Keskusyksikkö hengetön (vaihdoin uuteen "SPAL"-merkkiseen yleisyksikköön, toimii tilalla hyvin)
b. Takaluukun moottori mykkä
c. Kuskin oven avainkytkinyksikkö rikki.
Yleisin vika on risa keskusyksikkö. Suosittelen vaihtoa uuteen, esim. em.merkkiseen.
Re: 900 Classic hankittu
Mulla ollu -90 ja -91 ässät niin molemmissa oli abs- jarrut ja ihan perusvarustellut muuten.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: 900 Classic hankittu
Pientä muistelua 900:n lootan muutoksista ja käytettävyydestä:
Vaihteiston sisällä tapahtui eniten hyvää vuonna 1989, jolloin hammaspyöriä ja pääakselin laakerointia peräpäästä
vahvistettiin. Ryhmäakselin laakerointia päivitettiin myös. Hammaspyöristä ei päällepäin mitään ihmeitä näy,
leveyskin on samaa luokkaa. Hammasprofiilileja ja moduleita on kuitenkin muutettu, eikä vaihtokelpoisuutta
vanhempiin ole.
1991 tehtiin viimeiset päivitykset sisäkaluihin. Tärkeimmät muutokset liittyivät vaihteiston käytettävyyden parantamiseen.
Synkronirenkaiden ja kytkentäkehien halkaisijaa kasvatettiin niin suureksi kuin mahdollista. Siirtohaarukoiden "sormia"
piti kaventaa, että isommat renkaat mahtui paikalleen. Usein kuulee väitteen, että sormien kavennus johtuu hammas-
pyörien leventämisestä, mutta tämähän ei pidä paikkaansa.
Siirtokehien kytkentähampaiden viisteiden kulmaa loivennettiin helpomman kytkeytymisen toivossa. Siirtohaarukoiden
kitkoja vähennettiin muuttamalla 1-2 haarukan kannatustanko "uivaksi" ja 3-4 haarukan laakerointipituutta lisättiin.
Jossain vaiheessa 91-92 myös vaihteistoöljyn tyhjennystulppa poistui, koska peräkoppaan lisättiin suodatin ja Saab oli
sitä mieltä, ettei öljyä tarvitse suodatuksen vuoksi vaihtaa koskaan.
Olen kasannut näitä lootia sekä vanhemmilla että uudemmilla sisuskaluilla, enkä mitään kovin suuria eroja ole havainnut.
Loota on melko kankea niin vanhoilla kuin uusillakin synkroilla, ainakin jos vertaa vaikka jonkin japsin huippusulaviin
ja kevyisiin laatikoihin. Mutta se jotenkin kuuluu Saabiin...
Vaihteiston sisällä tapahtui eniten hyvää vuonna 1989, jolloin hammaspyöriä ja pääakselin laakerointia peräpäästä
vahvistettiin. Ryhmäakselin laakerointia päivitettiin myös. Hammaspyöristä ei päällepäin mitään ihmeitä näy,
leveyskin on samaa luokkaa. Hammasprofiilileja ja moduleita on kuitenkin muutettu, eikä vaihtokelpoisuutta
vanhempiin ole.
1991 tehtiin viimeiset päivitykset sisäkaluihin. Tärkeimmät muutokset liittyivät vaihteiston käytettävyyden parantamiseen.
Synkronirenkaiden ja kytkentäkehien halkaisijaa kasvatettiin niin suureksi kuin mahdollista. Siirtohaarukoiden "sormia"
piti kaventaa, että isommat renkaat mahtui paikalleen. Usein kuulee väitteen, että sormien kavennus johtuu hammas-
pyörien leventämisestä, mutta tämähän ei pidä paikkaansa.
Siirtokehien kytkentähampaiden viisteiden kulmaa loivennettiin helpomman kytkeytymisen toivossa. Siirtohaarukoiden
kitkoja vähennettiin muuttamalla 1-2 haarukan kannatustanko "uivaksi" ja 3-4 haarukan laakerointipituutta lisättiin.
Jossain vaiheessa 91-92 myös vaihteistoöljyn tyhjennystulppa poistui, koska peräkoppaan lisättiin suodatin ja Saab oli
sitä mieltä, ettei öljyä tarvitse suodatuksen vuoksi vaihtaa koskaan.
Olen kasannut näitä lootia sekä vanhemmilla että uudemmilla sisuskaluilla, enkä mitään kovin suuria eroja ole havainnut.
Loota on melko kankea niin vanhoilla kuin uusillakin synkroilla, ainakin jos vertaa vaikka jonkin japsin huippusulaviin
ja kevyisiin laatikoihin. Mutta se jotenkin kuuluu Saabiin...