Autosta riippuen, ecuun on ohjelmoitu seoksen säätövaraa 5%-30%, jonka ylittyessä suuntaan tai toiseen sytytetään moottorin häiriövalo. Kaikissa autoissa tätä keinotekoista rajaa ei ole ollenkaan, jolloin ne myöskin toimivat bensasta etanoliin siirryttäessa suoraan. Omissa autoissani säätövara on 25%, eli tuon bioadapterin "automaatti"toiminto pitäisi toimia itselläni sellaisenaan, ja toki lisäksi on mahdollisuus mennä käsikäytöllä, valita kiinteä E85-ohjelma (42% rikastus) tai bensaohjelma (0% rikastus). http://bioadapter.com/product_info.php?products_id=45 tästä siis kyse itselläni. OCF-forumilla näyttävät puuhaavan noista kimppatilausta, itseltäni moinen meni ohi suun, mutta näyttää olevan hinta kohdillaan kun yli 50kpl tilauksesta kappalehinnaksi jää 42€baasenar kirjoitti: Ovatko nuo ecut sitten niin älykkäitä, että ne toimivat noin, vaikka niitä ei pystytä ohjelmoimaan? Vai pystyvätkö ne jotenkin kompensoimaan tuon tilanteen, jos tarjolla on lisäsoppaa?
Kysymys lähinnä jcarlsonille, koska hän näiden parissa työskentelee.
Kun vaan ei menisi tuo suuttimien jatkettu aukiolo myös lisääntyneeksi polttoaineen kulutukseksi, lämmönnousuun sylintereissä, savutukseksi ym. ja tuloksena mäntävaurio tms. Näin nimittäin juuri sen takia, jos tuo ecu ei olekkaan niin älykäs, eikä myöskään tuon ulkoisen boxin aivot.
Biopower & RE85 (og93/ng900)
Re: Biopower & RE85
Re: Biopower & RE85
Korjataan nyt hieman, että raja ei ole lainkaan turha vaikka tietysti ohjelmistotekninen onkin. Aito biopower-ohjelma käyttäytyy huomattavasti monimutkaisemmin ja paremmin, kuin vain käyttämällä lambdakorjausta ilman maksimisäätörajoitusta.Enhancer kirjoitti: Autosta riippuen, ecuun on ohjelmoitu seoksen säätövaraa 5%-30%, jonka ylittyessä suuntaan tai toiseen sytytetään moottorin häiriövalo. Kaikissa autoissa tätä keinotekoista rajaa ei ole ollenkaan, jolloin ne myöskin toimivat bensasta etanoliin siirryttäessa suoraan.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Biopower & RE85
Ei missään nimessä ole turha, moottoriahan tuo suojelee. En kusisikaan moiseen boksiin, jos omaan kalustoon olisi muutos mahdollista softalla tehdä.
Tarkoitin vain sitä, että tässä RE85 tapauksessa ilman tuota rajaa voisi polttoainelaadun vaihto tapahtua ilman suurempia ongelmia lambdakorjauksen pohjaltakin.
Tarkoitin vain sitä, että tässä RE85 tapauksessa ilman tuota rajaa voisi polttoainelaadun vaihto tapahtua ilman suurempia ongelmia lambdakorjauksen pohjaltakin.
Re: Biopower & RE85
Jeps, ilman suurempia ongelmia mutta toimivuus olisi tosin silti kaukana hyvästä. Kylmänä käyntiin lähtö ja kylmäkäynti ennen lambdasäädön käynnistymistä olisi tuskaista, ja open loop tilanteissa täyskaasulla ja nopeissa transienteissa olisi seokset mitä sattuu = misfire eli kansanomaisesti rötäys. Tämä siis jos lambdasäätö vain olisi "rajaton", huijausboksit pystyvät noita seoskorjauksia tekemään hieman paremminkin sentään.
Se ongelma vielä jää, että ennakot ovat kaukana optimaalisesta ja moottorin hyötysuhteen paraneminen, johon suurin etu etanolin käytössä kätkeytyy, ei toteudu. Ts. kulutuksen nousu likempänä 40% kuin sitä 20-30% mitä se biopower-autoissa on.
Mutta ilman muuta jos ei muuta keinoa ole, niin onhan tommoinen huijausboksi parempi kuin ei mitään.
Se ongelma vielä jää, että ennakot ovat kaukana optimaalisesta ja moottorin hyötysuhteen paraneminen, johon suurin etu etanolin käytössä kätkeytyy, ei toteudu. Ts. kulutuksen nousu likempänä 40% kuin sitä 20-30% mitä se biopower-autoissa on.
Mutta ilman muuta jos ei muuta keinoa ole, niin onhan tommoinen huijausboksi parempi kuin ei mitään.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Biopower & RE85
Carlson päivitti statuksensa linssiluteena Yle Uutisissa n. klo 18.15. 
Re: Biopower & RE85
Kestääkö tuo PCS:n letku etanolia myös ulkopuolelta? Eli voi asentaa tankin sisälle?kiupst kirjoitti:Etanoliin vaihtaminen aiheutti bensapumpun letkun haurastumisen/halkeamisen! Ei kestänyt etanolissa lillumista selvästikkään... Nyt pitäs olla uutta etanolin kestävää letkua tilalla! Kiitokset PCS:lle, josta löytyy etanolin kestävää letkua!
Volvo V60 D4 -14
Re: Biopower & RE85
Mitäs LH-jet olis mieltä tosta bioadapterista vanhemmas satkus tai tonnaris?
Sierra Alfa Alfa Bravo. "The Swedish Car With Aircraft Quality"
Saab 9-5 2.3t Wagon ARC
#2203
Saab 9-5 2.3t Wagon ARC
#2203
Re: Biopower & RE85
Rikun Seijarin sanoja lainaten:
Letku on merkiltään Gates Barricade ja sen pitäisi kestää kaikki polttoaineet paitsi kaasun. Hieman jäykempää on taivutella mutta muuten ok. Meillä on 6mm ja 8mm hyllyssä. Pitkässä linkissä lisää:
http://www.gates.com/europe/file_displa ... system.pdf
Eli vastaus on että kestää kyllä!!
Letku on merkiltään Gates Barricade ja sen pitäisi kestää kaikki polttoaineet paitsi kaasun. Hieman jäykempää on taivutella mutta muuten ok. Meillä on 6mm ja 8mm hyllyssä. Pitkässä linkissä lisää:
http://www.gates.com/europe/file_displa ... system.pdf
Eli vastaus on että kestää kyllä!!
Re: Biopower & RE85
http://www.gates.com/europe/brochure.cf ... n_id=19079
http://www.gates.com/europe/brochure.cf ... on_id=5165
Jos letkun valmistaja Gates neuvoo välttämään Barricade-letkua tankin sisäisissä asennuksissa ja saatavilla on nimenomaan tankkiin upotettavaksi tarkoitettu letku, niin miksi ei käyttäisi sitä:Gates kirjoitti:! Do not use Barricade® fuel injection hose for in-tank or LPG applications. For fuel line hoses that will be submersed in petrol, use Gates submersible fuel line hose.
http://www.gates.com/europe/brochure.cf ... on_id=5165
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Biopower & RE85
Koodin "4219" sisältäviä tuotteita näyttäisi olevan kolme, joista tuo upotettava on FLH 4219.
http://www.gates.com/europe/file_displa ... on_id=6180
http://www.gates.com/europe/file_displa ... system.pdf
http://www.gates.com/europe/file_displa ... on_id=6184
http://www.gates.com/europe/file_displa ... on_id=6180
http://www.gates.com/europe/file_displa ... system.pdf
http://www.gates.com/europe/file_displa ... on_id=6184
Re: Biopower & RE85
Ehdottaisin, että joku voisi tehdä pienen FAQ:n tästä Re85:sta,
eli mihin saabeihin sopii, mitä muutoksia mikäkin vm/malli tarvii toimiakseen,
miten se toimii missäkin vm/mallissa(flexifuel tai joko/tai ym), ja tietenkin että miten se vaikuttaa tehoihin ja mitä tehomodauksia on millekin mallille saatavilla.
Tästäkin ketjusta löytyy vastauksia, mutta ois kätevä jos olisi erillinen faq aiheesta.
Nimimerkillä kunhan Oulun korkeuksille saadaan pysyvästi litkua tarjolle, niin asia kiinnostaa myös
Kuka tekis moisen faqin.. JC ?
eli mihin saabeihin sopii, mitä muutoksia mikäkin vm/malli tarvii toimiakseen,
miten se toimii missäkin vm/mallissa(flexifuel tai joko/tai ym), ja tietenkin että miten se vaikuttaa tehoihin ja mitä tehomodauksia on millekin mallille saatavilla.
Tästäkin ketjusta löytyy vastauksia, mutta ois kätevä jos olisi erillinen faq aiheesta.
Nimimerkillä kunhan Oulun korkeuksille saadaan pysyvästi litkua tarjolle, niin asia kiinnostaa myös
Kuka tekis moisen faqin.. JC ?
#2418
9-5 -05 2.2Tid, Stage 1 "Power" Traktori.
-Fly low, stay off the radar-
9-5 -05 2.2Tid, Stage 1 "Power" Traktori.
-Fly low, stay off the radar-
Re: Biopower & RE85
Keräilet itse vaikka notepadiin ja sitten pasteat tänne koko rimpsun?Jukkis kirjoitti: Kuka tekis moisen faqin.. JC ? :D
-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Biopower & RE85
Jukkikselle ja muillekin teaseriksi, että jotain apua on tulossa ensi viikolla postiluukusta.
9-3 SC 1.8t 2006
9-5 SC 2.3t Vector 2002 (vaimon)
9-5 SC 2.3t Vector 2002 (vaimon)
Re: Biopower & RE85
UC kirjoitti:Carlson päivitti statuksensa linssiluteena Yle Uutisissa n. klo 18.15.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: Biopower & RE85
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
