Arkipäivän sankari eli noppa vuosimallia 85

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24012
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Arkipäivän sankari eli noppa vuosimallia 85

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

helpointa ois ollu porata lattarautaan reiät ja puskurin taakse kiinnittää siellä kerta valmiit kierteet......
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
kärkkäinen
"Hirsch"
Viestit: 708
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54

Re: Arkipäivän sankari eli noppa vuosimallia 85

Viesti Kirjoittaja kärkkäinen »

No varmasti näin mutta entisen omistajan tekosia nuo. Ja jeps, itellä on piuhat ja relekin asennettuna en sitten varmaksi tiedä miten niitä operoidaan. Varmaankin kun pitkät räpsäytää päälle viiksestä niin syttyy samalla kun liittimet kytkettynä vakio pitkien johtoihin. Tutkimallahan se selviää jossei niin jostain syystä olekaan.
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Arkipäivän sankari eli noppa vuosimallia 85

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Selailin tuossa noppakuva-arkistoani noiden lisävaloasennusten osalta ja rupesi melkein harmittamaan että aikanaan ostin satkun enkä noppaa :D Omaan silmään sopii niin hyvin tuo korimalli melkein värissä kuin värissä... Noh, onneksi nuo eivät (ainakaan vielä) ole sellaisissa hinnoissa etteikö voisi jossain vaiheessa ostaa toiseksi autoksi ainakin jos löytyy yhtä siisti kuin tässä ketjussa, olisipa ainakin vastapainoa satkun kolhittu-revennyt-kulunut -lookille...
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
kärkkäinen
"Hirsch"
Viestit: 708
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54

Re: Arkipäivän sankari eli noppa vuosimallia 85

Viesti Kirjoittaja kärkkäinen »

Itteäkin miellyttää ehdottomasti enemmän tämä korimalli vaikka omaa autoa kehunkin. Muutama päivä sitten oli hopeinen todella siisti noppa myytävänä sillä viininpunaisella sisustalla. Harmi kun ei ole rahaa/paikkaa ostella enempää autoja... Mutta toki tuo pystärisatkukin on nätti. :wink:
kärkkäinen
"Hirsch"
Viestit: 708
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54

Re: Arkipäivän sankari eli noppa vuosimallia 85

Viesti Kirjoittaja kärkkäinen »

Noniin herrat... kuinka moni on mennyt yhtäkkiä motarilla nopalla miltei kolmeesataa? Naurettiin kyllä kavereiden kanssa silmät päästä kun neula alkoi vaan juoksemaan ja lopulta hakkasi tripin nuppiin. :lol: Pihassa vauhtia oli vieläkin 30. Onko jollain muulla temppuillut vastaavasti? Muuten noppa kulki todella hienosti vaikka oltiin kokoajan ajossa klo 16-23
Kuva
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2045
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Arkipäivän sankari eli noppa vuosimallia 85

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

haulla löytyy varmaan ohjeet miten mittarin saat kuntoon, mutta jokin siellä jumittaa tai on väljää mittarin koneistossa.

on ollut kahdessa ysiysissä sama juttu varsinkin kovalla pakkasella.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
kärkkäinen
"Hirsch"
Viestit: 708
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54

Re: Arkipäivän sankari eli noppa vuosimallia 85

Viesti Kirjoittaja kärkkäinen »

Joo pienellä googlaamisella löytyi tietoa että mittari kerää iän myötä rasvaa sisäänsä joka haittaa toimintaa ja jos mittari on kiritty tiukasti mittaristoon niin tausta ottaa neulaan kiinni ja hankaloittaa toimintaa. No kuva todistaa että se on varmasti aivan täynnä tuota rasvaa kun matkamittarin kautta oli sitä liritellyt. Ja mittarin kiristin kelloa korjatessa ainakin hyvin. Purkuunpurkuun kunhan kerkiää, ei tartte sitten tehtailla "nopeusennätyksiä" enempää.
Kuva
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Arkipäivän sankari eli noppa vuosimallia 85

Viesti Kirjoittaja jus »

Ei ole näissä ollut yleensä rasvasta eikä liiasta kiristämisestä vaan mittarin kulumisesta nuo ongelmat. Välykset on jo tehtaalta lähtien pienet ja kulumisen myötä yhä pienenee. Vaijerin pyörittämä kiekko alkaa nojata viisariakseliin kiinnitettyyn kuppiin.

Mittarin rungon etu- ja takaosan väliin lisää etäisyyttä niin taas toimii. Voisi hoitaa laittamalla prikat väliin mutta niiden pitäisi olla aika kapeat ja paksuudeltaan millin kymmenyksiä. Olen hoitanut tuon lyömällä pistepuikolla runkopuoliskoon kiinnikkeiden ruuvinreikien viereen pari pistettä. Muoto muuttuu juuri sen verran että puoliskot jäävät tarvittavan verran kauemmas toisistaan. Tarkkaa hommaa.
kärkkäinen
"Hirsch"
Viestit: 708
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54

Re: Arkipäivän sankari eli noppa vuosimallia 85

Viesti Kirjoittaja kärkkäinen »

Hyvä kuulla! Löytyykö sulta kuvia tuosta mittariprojektista? No jos korjatessa joku on epäselvää niin laitan tänne kuvia ja kyselen hölmöjä. :wink:
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Arkipäivän sankari eli noppa vuosimallia 85

Viesti Kirjoittaja jus »

Tuolla muutama kuva nopeusmittarista: https://imgur.com/a/pmJVt7M

Viisaria ei tarvitse irrottaa akselista. Asteikkolevyn ruuvit ja trippimittarin nollaustapin irrottamalla saa asteikon pyöriteltyä niin että nollaustapin aukon kautta saa ruuvattua rungonpuoliskoja yhdistävät kolme ruuvia auki. Lyötäessä ruuvinreikien ympäristöön on ruuvit oltava kierrettynä paikalleen jotta kierre säilyy ehjänä. Mieluummin toiset ruuvit kuin mittarin omat ruuvit. Kuvissa näkyy homman idea, muuten ei ehkä mallisuoritus.

Jos tulet käymään, voin yrittää hoidella mittarisi.
Viimeksi muokannut jus, Ti Heinä 20, 2021 12:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
kärkkäinen
"Hirsch"
Viestit: 708
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54

Re: Arkipäivän sankari eli noppa vuosimallia 85

Viesti Kirjoittaja kärkkäinen »

Kiitos tarjouksesta mutta eiköhän tuo onnistu itelläkin kun kaikenlaista olen rakennellut ja rassaillut. Ehkä jos vähän lähempänä asustelisit niin sitten. :)

Mikäli sinä joku omistat ajovalojenpyyhkijöiden moottorin niin ilmoitteleppas!
kärkkäinen
"Hirsch"
Viestit: 708
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54

Re: Arkipäivän sankari eli noppa vuosimallia 85

Viesti Kirjoittaja kärkkäinen »

Noniin, nyt kelpaa rassailla saabeja! Eli talli on valmis laajennusprojektista, tosin vielä täytyy lattia pinnoittaa. Mukava kun on lämmintä kuivaa ja valoisaa. 8) Aloteltiin isoveljen tuplikseen(ostettiin muuten uutena perheeseen papan toimesta) jarruremppaa ja sen verran vaihteistonpuoleltakin että vaihteenvaihtajan ja laatikon välinen kumipusla, tai mikälie viralliselta nimeltään oli viittävailla poikki. Keppi tuntui hervottomalta ja vitonen meni rusahtaen sisään kun ei hakenut kunnolla paikkaansa. Ja toisen takajarrun mäntä oli niin jumissa ettei edes enää jarruttanut poljinta polkastaessa.... :lol: Muutenkin on tarkoitus siistiä kun on toiminut vain käyttiksenä.
Kuva
Kuva
Kuva
Semmosta tänään! Päsiispä piakkoin rassailemaan noppaakin, mutta aika ja raha laittaa hanttiin parhaansa mukaan.
kärkkäinen
"Hirsch"
Viestit: 708
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54

Re: Arkipäivän sankari eli noppa vuosimallia 85

Viesti Kirjoittaja kärkkäinen »

Kevätsiivous! 8)
Kuva
Kuva
Kuva
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Arkipäivän sankari eli noppa vuosimallia 85

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Tuntuu tosi mukavalta, että näistäkin arkipäivän raatajista jaksetaan pitää huolta. :D
Luottopelejähän nämä ovat jos mitkä.
# 419 Vesa Pohjalainen
kärkkäinen
"Hirsch"
Viestit: 708
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54

Re: Arkipäivän sankari eli noppa vuosimallia 85

Viesti Kirjoittaja kärkkäinen »

Näinhänse on, tänään käytettiin tätä vappuajoissakin pestynä ja puunattuna. Sai kyllä katseita osakseen en tiedä oliko sitten ihailevia vai mitä, sama kai se. :) Mutta ei ollut paikalla edes tupliksia, yksi 900 turbo ja kajakkeja muutama vaan lähinnä. Ja toki kaikki muut hienot jenkit, mutta melko vähäinen kirjo saabeissa. Kesällä täytyy laittaa vielä nopeusmittari ja kattoverhoilu kondikseen jahka ehtii.
Vastaa Viestiin