B207E/L Stage 1:stä eteenpäin
Re: B207E/L Stage 1:stä eteenpäin
Nonni... toinen Aero tulee kohtpuolin taloon, eli 9-3 MY2004 Cabbe, ja pitäisihän se saada viunalle tietty konvertoitua eikä lisätehokaan olisi pahitteeksi. Uusi ECU ja IDM on siis jo haeskelussa, kun ei ilman tuoreempia taida biopower päivitys onnistua... Samoin downpipe ja mahdollisesti suuttimet?. Olikos jcarlsonilla jo tiedossa joku järkevä source downpipelle, kun tässä threadissa aiemmin oli aiheesta maininta?
#1308
9-5 Aero Wagon -00 MidnightBlue
9-3 Aero Cabriolet -04 LimeYellow
9-5 Aero Wagon -00 MidnightBlue
9-3 Aero Cabriolet -04 LimeYellow
Re: B207E/L Stage 1:stä eteenpäin
ECUja löytyy hyllystä, myös 1kpl IDM. Bildelsbasen.se on hyvä lähde etsiä käytettyinä myös noita. Suuttimet on syytä vaihtaa 07-> mallisiin pcs:ltä jos ei ole B207R jossa on jo isommat vakiona.
Downpipen teko onnistuu kaverilla, mutta auto pitää saada paikan päälle, hyllytavarana niitä ei ole tiedossa.
Downpipen teko onnistuu kaverilla, mutta auto pitää saada paikan päälle, hyllytavarana niitä ei ole tiedossa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: B207E/L Stage 1:stä eteenpäin
Purkaamon heebo kyselee, että mistähän tuon IDM yksikön oikein löytää? Ei ole itselläni NG 9-3 WIS:ia ja oma autokin tulee pihaan vasta torstaina, joten mistähän päin tuota IDM boksia oikein pitäisi ohjeistaa purkaamoa kaivamaan esiin? Ilmeisesti noita käypäisien IDM yksiköiden osanumeroita on useampia. Wanhoista viesteistä kaivamalla löytyi ainakin 55352173, mutta onko muita?
Käypäisiä ECUja ilmeisesti ovat 55565504, 55565020, 55567903, 55567225?
Mitenkäs sitten suuttimet? Moottori on käsittääkseni B207R, mutta kannattaapiko laittaa esim. 875cc Dekat? Johtosarja/suutintukki?
Paljon kysymyksiä, sorry, mutta hirveästi tästä Aero mallista ei löytynyt wanhoista viesteistä tietoa mutta sirpaleista dataa sen sijaan enemmänkin.
Päivitettävä auto on siis MY2004 ja VIN decoder sanoo seuraavaa:
Manufacturer: Saab Automobile AB
Product line: SAAB 9-3 Sport Sedan
Body type: 2-door Convertible (CV)
Gear box: 5-Speed Manual
Engine type: 2.0T, 210 hp
Model year: 2004
Assembly plant: Graz, Austria
Serial number: 006477
Control symbol: Passed
SRS: 9-3 Aero
Käypäisiä ECUja ilmeisesti ovat 55565504, 55565020, 55567903, 55567225?
Mitenkäs sitten suuttimet? Moottori on käsittääkseni B207R, mutta kannattaapiko laittaa esim. 875cc Dekat? Johtosarja/suutintukki?
Paljon kysymyksiä, sorry, mutta hirveästi tästä Aero mallista ei löytynyt wanhoista viesteistä tietoa mutta sirpaleista dataa sen sijaan enemmänkin.
Päivitettävä auto on siis MY2004 ja VIN decoder sanoo seuraavaa:
Manufacturer: Saab Automobile AB
Product line: SAAB 9-3 Sport Sedan
Body type: 2-door Convertible (CV)
Gear box: 5-Speed Manual
Engine type: 2.0T, 210 hp
Model year: 2004
Assembly plant: Graz, Austria
Serial number: 006477
Control symbol: Passed
SRS: 9-3 Aero
#1308
9-5 Aero Wagon -00 MidnightBlue
9-3 Aero Cabriolet -04 LimeYellow
9-5 Aero Wagon -00 MidnightBlue
9-3 Aero Cabriolet -04 LimeYellow
Re: B207E/L Stage 1:stä eteenpäin
Tuo 55352173 on IDM:n osanumero kaikissa 2005-2010 autoissa ainakin.
Se löytyy sylinterikannen päästä, ohjaustehostimen pumpun vierestä suunnilleen. Päällä lukee Saab, Mitsubishi ja Ion Detect Module tms.
Nuo ECU:t on sopivia juu.
Suutintukki ei ole ongelma sopivuuden kannalta, suutinliittimet on vähän spesiaalit noissa eli ne joutuu vaihtamaan, joko 07-> malliseen suutinten johtosarjaan tai leikkaamalla ne pois ja tinaamalla tilalle esim. EV6/USCAR (07-> tyyliset) tai EV1 (ns. Bosch junior timer kuten 875cc dekoissa) liittimet.
Ne vakiosuuttimet riittää n. 240hv asti etanolilla, pa-painetta nostamalla pääsee ylemmäskin. Vakioturbo ei riitä juuri 260-270hv pidemmälle joten dekoja ei täysin sillä saa hyödynnettyä. Mutta olen tehnyt kyllä yhden auton niilläkin suuttimilla ja pelaa kyllä.
Se löytyy sylinterikannen päästä, ohjaustehostimen pumpun vierestä suunnilleen. Päällä lukee Saab, Mitsubishi ja Ion Detect Module tms.
Nuo ECU:t on sopivia juu.
Suutintukki ei ole ongelma sopivuuden kannalta, suutinliittimet on vähän spesiaalit noissa eli ne joutuu vaihtamaan, joko 07-> malliseen suutinten johtosarjaan tai leikkaamalla ne pois ja tinaamalla tilalle esim. EV6/USCAR (07-> tyyliset) tai EV1 (ns. Bosch junior timer kuten 875cc dekoissa) liittimet.
Ne vakiosuuttimet riittää n. 240hv asti etanolilla, pa-painetta nostamalla pääsee ylemmäskin. Vakioturbo ei riitä juuri 260-270hv pidemmälle joten dekoja ei täysin sillä saa hyödynnettyä. Mutta olen tehnyt kyllä yhden auton niilläkin suuttimilla ja pelaa kyllä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Viggen"
- Viestit: 517
- Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 00:48
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: B207E/L Stage 1:stä eteenpäin
Mikäs on seuraava askel kun nyt on sisässä "stage1" softa jolla noin 210-220hp kuulemma.
Mietin tässä jo isompaakin projektia (uusi ahdin yms. kilkettä) mutta voipi olla että tulee sitten ostettua kuitenkin Aero muutaman vuoden sisään, niin voi olla että ei jaksa sellaista ruveta.
Eli miten tästä pääsee helpoiten stage2:lle ja millä kustannuksella ja mitä on odotettavissa hevosvoimalukemiksi. Maptunilla näyttäis ainakin olevan ohjelma 240hp ja siinä ei taida mennä vaihtoon kuin suuttimet?
Mietin tässä jo isompaakin projektia (uusi ahdin yms. kilkettä) mutta voipi olla että tulee sitten ostettua kuitenkin Aero muutaman vuoden sisään, niin voi olla että ei jaksa sellaista ruveta.
Eli miten tästä pääsee helpoiten stage2:lle ja millä kustannuksella ja mitä on odotettavissa hevosvoimalukemiksi. Maptunilla näyttäis ainakin olevan ohjelma 240hp ja siinä ei taida mennä vaihtoon kuin suuttimet?
Saab 9-3 SC 1.8t BioPower Stage5 -09
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
Re: B207E/L Stage 1:stä eteenpäin
Melkeinpä se on turbon vaihto, vakioahdin ei käytännössä juuri enempää jaksa tuottaa. Sanoisin että se "stage 2" olisi Aeron turbo (500e eli edullinen) ja n. 245hv sekä bensalla että etanolilla. "stage 3" lisäksi isommat suuttimet ja 3" putkisto jolla mennään 260hv paremmalle puolelle.
Väännöt 400Nm luokkaa etanolilla jos kytkin kestää, automaatilla ei ongelmaa.
Väännöt 400Nm luokkaa etanolilla jos kytkin kestää, automaatilla ei ongelmaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Viggen"
- Viestit: 517
- Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 00:48
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: B207E/L Stage 1:stä eteenpäin
Mistäs tuon Aeron turbon tuohon hintaan saan, yritin eilen etsiä mallinimellä mutten löytäny jostain syystä kuin Maptunin paketteja?
Ja tuo Aeron ahdin on bolt-on?
Ja tuo Aeron ahdin on bolt-on?
Saab 9-3 SC 1.8t BioPower Stage5 -09
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
Re: B207E/L Stage 1:stä eteenpäin
NeoBros UK näyttäisi ainakin tarjoavan ihan järkevällä hinnalla.
http://www.neobrothers.co.uk/turbo-char ... tt9ldh91e5
http://www.neobrothers.co.uk/turbo-char ... tt9ldh91e5
#1308
9-5 Aero Wagon -00 MidnightBlue
9-3 Aero Cabriolet -04 LimeYellow
9-5 Aero Wagon -00 MidnightBlue
9-3 Aero Cabriolet -04 LimeYellow
-
- "Viggen"
- Viestit: 517
- Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 00:48
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: B207E/L Stage 1:stä eteenpäin
No lähtee kyllä halvalla, täytyypä laittaa tilaukseen, nyt sitten vielä ne suuttimet ja putki jostain..ertsu kirjoitti:NeoBros UK näyttäisi ainakin tarjoavan ihan järkevällä hinnalla.
http://www.neobrothers.co.uk/turbo-char ... tt9ldh91e5
Minkäslaisia suuttimia kannattaa katsoa?
Saab 9-3 SC 1.8t BioPower Stage5 -09
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
Re: B207E/L Stage 1:stä eteenpäin
870cc dekat tai EV14 ID1000 on ihan hyviä kokemuksia. Voi harkita myös jos nostaisi polttoainepaineen esim. 4 bar kohdalle. Olisi helpoin ratkaisu ja riittävä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Ruisku"
- Viestit: 134
- Liittynyt: Su Touko 18, 2008 13:07
Re: B207E/L Stage 1:stä eteenpäin
onko kukaan tilannut noita kun vaihtanut garretin mitsuun?
http://viewitem.eim.ebay.fi/-Saab-93-AE ... 68259/item
http://viewitem.eim.ebay.fi/-Saab-93-AE ... 68259/item
Insignia 2.0 Turbo sport OPC Line, Mokka 1.4T Cosmo & Vectra GTS
Ex Vectra GTS Biopower
Ex Vectra GTS Biopower
Re: B207E/L Stage 1:stä eteenpäin
Ilmoitteleppa Signum 2.0T jos tilaat että miten sopivat paikalleen. Mullakin on turbon letkut hakusessa ja tuo on suurin piirtein ainut kokonainen sarja joka näyttää mistään löytyvän.
9-5 '02 (Lunastettu), 9-3 SS '03 (Ajossa), KTM 990 Adventure '06 matkamöhkö
- timpetti
- "Hölösuu"
- Viestit: 1777
- Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
- Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki
Re: B207E/L Stage 1:stä eteenpäin
Kyllä, avarampi downpipe (kuten vaparissakin avarampi putkisto) laskee pakopaineita ja täten helpottaa ahtimen toimintaa. Vastapaineen laskiessa toimintaviive vähenee, kuten loogista on, eli isompi ahdin saattaa herätä nopeammin tai "samalla viiveellä" kuin pienempi ahdin ruokopillin halkaisijan omaavalla downpipella. Vastapaineeseen pystyy tietty vaikuttamaan hieman myös katalysaattorilla..MikkiV4 kirjoitti:Käsittääkseni ei ahdista niin paljon eli virtaa paremmin. Tämä näkyy (ja tuntuu) nopeampana "spoolauksena" eli ahtojen nousuna sekä korkeampana tehona kun ahdin ei joudu väkisin työntämään pakokaasuja ulos. edit. siis pakokaasut pääsevät virtaamaan vapaammin pois...Shaba kirjoitti:Huh, viitsittekö millään selvittää maallikolle, mikä tuon down pipen etu on tavalliseen nähden?
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
Re: B207E/L Stage 1:stä eteenpäin
Tämän viestiketjun aloittajana teen tilannepäivityksen: eli nyt on parisen viikkoa takana uudella setupilla ja tyytyväisyyttä riittää
Lähtötilanne: MY07 1.8t SS (5-vaihteinen manuaali)
Muutokset:
Suosittelen - ja budjettikin pysyi kurissa, kun suoritin asennustyöt itse.
Lähtötilanne: MY07 1.8t SS (5-vaihteinen manuaali)
Muutokset:
- "Aero-turbo"
- 3" downpipe (GenuineSaab)
- Siemens Deka 870cc suuttimet
- Vahvistettu "Aero-kytkin" (asennus uudella kaksimassapyörällä)
- ohjelmistopäivitys (jcarlson tai nappe)
- hyllystä löytyisi vielä BSR:n cat-back, mutta "sleeper-koulukunnan" edustajana tykkään enemmän alkuperäisestä ulkoasusta ja luovun vapaaehtoisesti muutamasta ylärekisterin hevosvoimasta ja "maskuliinisemmasta" äänimaailmasta
Suosittelen - ja budjettikin pysyi kurissa, kun suoritin asennustyöt itse.
Saabiton Saabisti
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: B207E/L Stage 1:stä eteenpäin
Paljonkos tuo downpipen lisä oli?
Kuitenkin aika paljon tuo alkuperänen ahdistaa.
Kuitenkin aika paljon tuo alkuperänen ahdistaa.