ac cooling fan rele.
Re: ac cooling fan rele.
En osaa sanoa varmaksi, mutta olettaisin että 95-98 menis aika pitkälti samoilla sähköillä... Liekö tuosta sähkökuvia alffameerin raamatussakaan?
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
Re: ac cooling fan rele.
pitäiskö flektin lähteä pyörimään kun yhdistää painekytkimeltä lähtevät mustan ja sinisen johdon virrat päällä? Vai tarviiko hyppyjohtoa vetää muuallekin samanaikaisesti.
Painekytkin vaihdettu eikä flekti painekytkimen käskystä pyöri vieläkään. Kompura toimii oikein.
Moottorin jäähdytyksessä flekti toimii oikein.
Toisekseen jos jossain on kuvaa mitä vm95 aeron reletaulut tulisi näyttää, niin olisi tosi kiva. Ainut flektiin liittyvä rele minkä olen löytänyt on low speed relayn kohdalla akun vieressä. High speed on tyhjillään ja pinnit näkyy, pitäisiköhän siinä olla jotain..
Toistaiseksi foorumilta löytyneistä kuvista ja kaavioista ei ole ollut apua.
ps. jopa oli miellyttävä irroittaa se painekytkimen liitin.....
Painekytkin vaihdettu eikä flekti painekytkimen käskystä pyöri vieläkään. Kompura toimii oikein.
Moottorin jäähdytyksessä flekti toimii oikein.
Toisekseen jos jossain on kuvaa mitä vm95 aeron reletaulut tulisi näyttää, niin olisi tosi kiva. Ainut flektiin liittyvä rele minkä olen löytänyt on low speed relayn kohdalla akun vieressä. High speed on tyhjillään ja pinnit näkyy, pitäisiköhän siinä olla jotain..
Toistaiseksi foorumilta löytyneistä kuvista ja kaavioista ei ole ollut apua.
ps. jopa oli miellyttävä irroittaa se painekytkimen liitin.....
ex9000 -95aero,1.9 tdi passat, MB450SL-77,MB E220cdi,cls 55 amg
Re: ac cooling fan rele.
Ainakin 96-kaavioiden mukaan pitäisi, sillä edellytyksellä että musta johto on kytketty maadoitukseen kuten kuuluu.
http://www.jus.liitin.net/9000flekti96-97.pdf
Sininen johto painekytkimeltä 166 menee flektin poiskytkentäreleen 433 kärkien läpi flektin releen kelaa maadoittamaan samaan paikkaan, jonne tulee EDUltakin flektin ohjaus moottorin lämpötilan mukaan. Jos siis virrat päällä flekti ei puhalla painekytkimen liittimen sininen ja musta yhdistettynä, tarkista johdotus, sininen johto painekytkimeltä poiskytkentäreleelle ja poiskytkentäreleeltä flektin releelle sekä musta johto maadoitukseen.
Jos jäähdyttimen flekti on yksinopeuksinen (ei alennusvastusta kehikossa), moottoritilan sähkökeskuksessa relepaikka E High Speed kuuluukin olla tyhjä. Flektin rele 155 on paikassa M ja poiskytkentärele 433 paikassa H.
http://www.jus.liitin.net/9000flekti96-97.pdf
Sininen johto painekytkimeltä 166 menee flektin poiskytkentäreleen 433 kärkien läpi flektin releen kelaa maadoittamaan samaan paikkaan, jonne tulee EDUltakin flektin ohjaus moottorin lämpötilan mukaan. Jos siis virrat päällä flekti ei puhalla painekytkimen liittimen sininen ja musta yhdistettynä, tarkista johdotus, sininen johto painekytkimeltä poiskytkentäreleelle ja poiskytkentäreleeltä flektin releelle sekä musta johto maadoitukseen.
Jos jäähdyttimen flekti on yksinopeuksinen (ei alennusvastusta kehikossa), moottoritilan sähkökeskuksessa relepaikka E High Speed kuuluukin olla tyhjä. Flektin rele 155 on paikassa M ja poiskytkentärele 433 paikassa H.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
- TurboTurpa
- "Aero"
- Viestit: 396
- Liittynyt: Ke Huhti 19, 2006 10:27
- Paikkakunta: Halsua
Re: ac cooling fan rele.
öljysormi kirjoitti:pitäiskö flektin lähteä pyörimään kun yhdistää painekytkimeltä lähtevät mustan ja sinisen johdon virrat päällä? Vai tarviiko hyppyjohtoa vetää muuallekin samanaikaisesti.
Painekytkin vaihdettu eikä flekti painekytkimen käskystä pyöri vieläkään. Kompura toimii oikein.
Moottorin jäähdytyksessä flekti toimii oikein.
Toisekseen jos jossain on kuvaa mitä vm95 aeron reletaulut tulisi näyttää, niin olisi tosi kiva. Ainut flektiin liittyvä rele minkä olen löytänyt on low speed relayn kohdalla akun vieressä. High speed on tyhjillään ja pinnit näkyy, pitäisiköhän siinä olla jotain..
Toistaiseksi foorumilta löytyneistä kuvista ja kaavioista ei ole ollut apua.
ps. jopa oli miellyttävä irroittaa se painekytkimen liitin.....
Mulla toi ainaskin lähtee pyöriin suoraan flekti, kun yhdistää mustan ja sinisen johdon, aikaisemmin ei lähtenyt koska oli johdotus poikki painekytkimen ja releen välillä, olin aikaisemmin uusinut jo releeltä syylärin lämpökytkimelle menevän johdotuksen, mutta oli jäänyt tämä ac-painekytkimen sininen piuha yhdistämättä tuohon uudelleen venettyyn piuhaan ja oli siis kiini vielä siinä viallisessa piuhassa ja tämän takia ei toiminut ja samalla tuli vaihdettua moottoritilan reletauluun se aikaviive rele 26 , puhaltimen rele paikkaan jossa oli aikaisemmin paikoillaan tavallinen rele, jolla toimi myös, mutta katkasi pyörimisen vasta sitten, kun term-lämpöanturi antoi käskyn, eli jähtyi nesteet tarpeeks.
Jk: Mulla on kylläki tämä pirssi my:92 ja siinä kaavion mukaan piuhat paineanturilta menevät suoraan konehuoneen reletaulussa olevalle puhaltimen low-releelle, jossa on tällähetkellä toi aikarele paikoillaan.
Saab 9-5 A 2.3t stw
- TurboTurpa
- "Aero"
- Viestit: 396
- Liittynyt: Ke Huhti 19, 2006 10:27
- Paikkakunta: Halsua
Re: ac cooling fan rele.
Hmm.. mielenkiintoista, näyttäis kytkeytyvän toi flekti tällä aikareleellä myöhemmin päälle ja pitävän lämmöt nytte paremmin siinä normaalissa, vai onkohan tämä ihan harhaa .
Jk: aikaisemmin ollut joku ihan normi hellan valorele paikoillaan, joka sopi muuten ihan hyvin kyseiseen paikkaan, voiko relekin vaikuttaa milloin flekti kytkeytyy, olen ollut siinä luulossa että lämpökytkin hoitaa sen puolen
Jk: aikaisemmin ollut joku ihan normi hellan valorele paikoillaan, joka sopi muuten ihan hyvin kyseiseen paikkaan, voiko relekin vaikuttaa milloin flekti kytkeytyy, olen ollut siinä luulossa että lämpökytkin hoitaa sen puolen
Saab 9-5 A 2.3t stw
- TurboTurpa
- "Aero"
- Viestit: 396
- Liittynyt: Ke Huhti 19, 2006 10:27
- Paikkakunta: Halsua
Re: ac cooling fan rele.
TurboTurpa kirjoitti: Hmm.. mielenkiintoista, näyttäis kytkeytyvän toi flekti tällä aikareleellä myöhemmin päälle ja pitävän lämmöt nytte paremmin siinä normaalissa, vai onkohan tämä ihan harhaa .
Jk: aikaisemmin ollut joku ihan normi hellan valorele paikoillaan, joka sopi muuten ihan hyvin kyseiseen paikkaan, voiko relekin vaikuttaa milloin flekti kytkeytyy, olen ollut siinä luulossa että lämpökytkin hoitaa sen puolen
Itseä lainaten, niin täytyy sanoa että aikas korkealla "lämpömittarin" mukaan noin klo:11 suunilleen lyö päälle flektin toi cooling fan time rele, toi tavallinen hellan rele löi flektin tulille huomattavasti aikaisemmin, saas nähdä miten toimii kylmä ilmastoinnin kanssa.
Jk: Oliskohan sitten vikaa hieman tossa aika releessä vai onkohan toi ihan normaalia, tämähän on kylläkin käytetty rele jonka löysin varaosa-autosta ja näyttää olevan jotenkin liimattu kasaan sieltä pinnien puolelta, tohtiskohan tota avata ja katsoa ettei ole kovin pahoin hapettumaa sisäpuolella ja piikkiä kärkien välissä.
Saab 9-5 A 2.3t stw
Re: ac cooling fan rele.
Viiverele on joissain 89-93-tonnareissa flektin ohjauksessa, sen tarkoitus on lopettaa puhallus viimeistään kymmenen minuutin kuluttua moottorin sammuttamisesta, vaikka jäähdytysnesteen lämpötila tai kylmäaineen paine puhallusta edellyttäisikin.
Viivereleen ollessa käytössä puhalluksen kuuluisi alkaa heti kun jäähdyttimessä oleva termostaattikytkin tai kuivaimessa oleva painekatkaisija puhallusta pyytää. Toiminta pitäisi siis olla puhalluksen aloitushetken suhteen tasan samanlaista kuin perusreleellä. Ainoa ero pitäisi olla siis siinä miten pitkään puhallus voi jatkua virtojen katkaisun jälkeen.
Tässä huoltotiedotteessa kerrotaan noiden viivereleiden joskus vikaantuvan niin että puhallus jatkuu kunnes akku on tyhjä.
http://townsendimports.com/Web/electric ... arelsb.htm
Kaipa tuollainen ajastinrele osaa vikaantua toisellakin tavalla, viivästynyt kytkeytyminen. Sitä paitsi oireet viittaavat sellaiseen, mikä voi tapahtua ihan perusreleelläkin, releen kärjet palavat ja virta alkaa kulkea miten sattuu - jos ylipäätään kulkee.
Laita sinne se perusrele takaisin, jos tuntuu puhallus toimivan eri tavalla kuin pitäisi.
Viivereleen ollessa käytössä puhalluksen kuuluisi alkaa heti kun jäähdyttimessä oleva termostaattikytkin tai kuivaimessa oleva painekatkaisija puhallusta pyytää. Toiminta pitäisi siis olla puhalluksen aloitushetken suhteen tasan samanlaista kuin perusreleellä. Ainoa ero pitäisi olla siis siinä miten pitkään puhallus voi jatkua virtojen katkaisun jälkeen.
Tässä huoltotiedotteessa kerrotaan noiden viivereleiden joskus vikaantuvan niin että puhallus jatkuu kunnes akku on tyhjä.
http://townsendimports.com/Web/electric ... arelsb.htm
Kaipa tuollainen ajastinrele osaa vikaantua toisellakin tavalla, viivästynyt kytkeytyminen. Sitä paitsi oireet viittaavat sellaiseen, mikä voi tapahtua ihan perusreleelläkin, releen kärjet palavat ja virta alkaa kulkea miten sattuu - jos ylipäätään kulkee.
Laita sinne se perusrele takaisin, jos tuntuu puhallus toimivan eri tavalla kuin pitäisi.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: ac cooling fan rele.
No niinhän se oli sininen johto poikki. Tai ei irtipoikki vaan pienen pieni taitos johdossa josta ei enään virta tai tässä tapauksessa maa johtunut lävitse.jus kirjoitti:Ainakin 96-kaavioiden mukaan pitäisi, sillä edellytyksellä että musta johto on kytketty maadoitukseen kuten kuuluu.
http://www.jus.liitin.net/9000flekti96-97.pdf
Sininen johto painekytkimeltä 166 menee flektin poiskytkentäreleen 433 kärkien läpi flektin releen kelaa maadoittamaan samaan paikkaan, jonne tulee EDUltakin flektin ohjaus moottorin lämpötilan mukaan. Jos siis virrat päällä flekti ei puhalla painekytkimen liittimen sininen ja musta yhdistettynä, tarkista johdotus, sininen johto painekytkimeltä poiskytkentäreleelle ja poiskytkentäreleeltä flektin releelle sekä musta johto maadoitukseen.
Jos jäähdyttimen flekti on yksinopeuksinen (ei alennusvastusta kehikossa), moottoritilan sähkökeskuksessa relepaikka E High Speed kuuluukin olla tyhjä. Flektin rele 155 on paikassa M ja poiskytkentärele 433 paikassa H.
Tuossa H releessä (433) minulla luki AC pressure guard
Kiitokset jus ja kumppanit taas korvaamattomasta avusta.
ilmastoinnista ei tosin vielä päässyt nauttimaan sillä täytössä alkoi vuotamaan kuivaimen ja putken välinen liitos.
ex9000 -95aero,1.9 tdi passat, MB450SL-77,MB E220cdi,cls 55 amg
- TurboTurpa
- "Aero"
- Viestit: 396
- Liittynyt: Ke Huhti 19, 2006 10:27
- Paikkakunta: Halsua
Re: ac cooling fan rele.
TurboTurpa kirjoitti: Hmm.. mielenkiintoista, näyttäis kytkeytyvän toi flekti tällä aikareleellä myöhemmin päälle ja pitävän lämmöt nytte paremmin siinä normaalissa, vai onkohan tämä ihan harhaa .
Jk: aikaisemmin ollut joku ihan normi hellan valorele paikoillaan, joka sopi muuten ihan hyvin kyseiseen paikkaan, voiko relekin vaikuttaa milloin flekti kytkeytyy, olen ollut siinä luulossa että lämpökytkin hoitaa sen puolen
Tänään otin ton aikareleen auki ja putsasin kärki välit ja oli kyllä aika mustuneet, pikaisen ajolenkin jälkeen näyttäis pelaavan paremmin, jos ei pelaa niin onhan tossa varalla toi tavallinen rele.
Saab 9-5 A 2.3t stw