3.0 Tid nykii
-
- "Kaasari"
- Viestit: 39
- Liittynyt: La Elo 18, 2012 12:20
- Paikkakunta: Hollolan Herrala
3.0 Tid nykii
Eli kyseessä eukon auto, johon tein koneen tuossa 8 tkm sitten. Akka silä on tyytyväisenä pöristänyt, mutta nyt kun ite sillä ajelin, niin huomasin että hieman nykyttää tasakaasulla, ei oikein vastaa kaasupolkimen ieneen painamiseen ja kovempaa kiihdyttäessä jättää ikäänkuin kierrokset päälle. Ilmamäärämittarin on edellinen omistaja vaihtanut uuteen ja kyseessä mv 2002, eli voisko tuo kiusata. Ehkä starttautaakin hieman pitkään myös ajon jälkeen. Kiskonpaine nousee mielestäni aika ripeään ja pysyy hyvin. Onko ominaisuuksia vai pitäiskö oikein ruveta hakemaan vikaa?
Terveisin Mika
Terveisin Mika
Ei o häpee olla nopee.
Re: 3.0 Tid nykii
Itellä samanlaisessa menopelissä samanoloinen vika. Aluksi nyki vähän tasakaasulla, mutta nyt nykii sen verran pahasti, että ei voi enää ajaa. Vika-analyysi: EGR-venttiili tukossa tai viallinen. Menee kohta työn alle...
Viimeksi muokannut baasenar, Ma Heinä 29, 2013 19:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: 3.0 Tid nykii
Sama vika rahikaisella. Ostin tuossa pari viikkoa sitten -03 farkun samalla koneella. Hyvin pientä nykimistä tasakaasulla varsinkin 3., 4. ja 5. vaihteella ja yleensä vauhtia 50 ja 80 välissä, mutta välillä ei nyi lainkaan. Vakkari päällä ei mun mielestä nyi ikinä. Menohalut on tallella eikä savuta. Vaihdoin eilen polttoaineen lämpötila-anturin, täytyy seurata onko vaikutusta. Jos ei, niin seuraavaksi vaihdan imm:n. Mitään vikakoodeja ei ole löytynyt, mutta saattaahan se egr olla vanhassa autossa tukossa.
Voiskohan vika liittyä kaasupolkimeen tai johonkin siihen liittyvään? Mitens teillä vakkari päällä nykii? Vai olisko polttoaine puolella häikkää? No koitetaan selvitellä, eiköhän se ennemmin tai myöhemmin syy paljastu.
Btw, mun edellinenkin 3.0TiD teki aivan samaa kuin tämä nykyinen...
Voiskohan vika liittyä kaasupolkimeen tai johonkin siihen liittyvään? Mitens teillä vakkari päällä nykii? Vai olisko polttoaine puolella häikkää? No koitetaan selvitellä, eiköhän se ennemmin tai myöhemmin syy paljastu.
Btw, mun edellinenkin 3.0TiD teki aivan samaa kuin tämä nykyinen...
9-5
Re: 3.0 Tid nykii
omassa 2.2tidissä nykäisyn / kyykkäisyn aiheutti juuri täysin paskainen egr venttiili ja vääntyneet imuläpät. EGR tulpaten ja läpät pois niin nykimiset oli tiessään. Varmaan jollain konstilla saa myös tuon 3 litraisen EGR:n poistettua käytöstä.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: 3.0 Tid nykii
Juu, JC lupasi perehtyä tuohon, kun vaan saan toimitettua ecun hänelle.tturku kirjoitti: Varmaan jollain konstilla saa myös tuon 3 litraisen EGR:n poistettua käytöstä.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: 3.0 Tid nykii
Ahaa, tuo egr:n paitsioon laitto oliskin oikein hyvä juttu, toivottavasti onnistuu. Yksi vikakohde vähemmän.
9-5
Re: 3.0 Tid nykii
EGR on nyt tuossa pöydällä. Ei ollut edes kovin likainen. Kun vaan saisi tuon toimivuutta testattua tuossa irtaallaan. Joku voisi neuvoa, jos siihen testaamiseen on joku konsti. Tiedossa on, että techillä sitä kyllä pystyy koeajamaan, kun vaan laittaa piuhat kiinni. Mistä vaan se techmies tänne saadaan...?
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: 3.0 Tid nykii
Nyt kaivoin MAP-anturin esiin ja se oli todella karstainen, näytti olevan ihan tukossa. Suihkuttelin ja liottelin sen niin puhtaaksi kuin voin. Tää vois olla ainakin osasyyllinen tähän nykimiseen. Katsotaan...
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: 3.0 Tid nykii
Ehkä nykiminen väheni lievästi kun vaihdoin sen polttoaineen lämpötila-anturin. Ei kuitenkaan poistunut kokonaan. Tarttee varmaan myöskin ruveta puhdistelemaan kaiken maailman anturia ja venttiiliä. Kyllä tämä nykyinen yksilö tuntuu muutenkin jotenkin vaisulta verrattuna edelliseen samalla koneella olleeseen suappiin.
9-5
Re: 3.0 Tid nykii
Juu, tsekkaahhan se MAP-anturi seuraavaksi.teleslice kirjoitti:Ehkä nykiminen väheni lievästi kun vaihdoin sen polttoaineen lämpötila-anturin. Ei kuitenkaan poistunut kokonaan. Tarttee varmaan myöskin ruveta puhdistelemaan kaiken maailman anturia ja venttiiliä. Kyllä tämä nykyinen yksilö tuntuu muutenkin jotenkin vaisulta verrattuna edelliseen samalla koneella olleeseen suappiin.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: 3.0 Tid nykii
Nyt voi sanoa ettei nykimisiä ole esiintynyt pitkään aikaan(kop kop). Tukkoisuuskaan ei enää ahdista kun on aina tilaisuuden tullen antanut kunnolla kaasua. Voimasavupilvi oli ensin ihan jäätävä ja savutkin näytti mittauksessa melkein kuutta. Uusi ilmansuodatin ja moottoritietä edestakaisin putki punaisena ja mittaustulokset oli kakkosen nurkilla.
Eli polttoaineen lämpötila-anturin vaihto ja lappu tiskiin auttoi nykimiseen ja vedon puutteeseen.
Eli polttoaineen lämpötila-anturin vaihto ja lappu tiskiin auttoi nykimiseen ja vedon puutteeseen.
9-5
Re: 3.0 Tid nykii
Missä kohtaa tuo anturi majailee?teleslice kirjoitti:Eli polttoaineen lämpötila-anturin vaihto ja lappu tiskiin auttoi nykimiseen ja vedon puutteeseen.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: 3.0 Tid nykii
Heippa! 3.0 TiD nykii täälläkin. Alla havaittuja vikoja tai ominaisuuksia ja jo tehtyjä korjauksia. Vikakoodeja luetettu useaan kertaan, mutta niitä ei ole toistaiseksi löytynyt. Auto on 2003 vuosimallia ja ajettu 217 000 km.
-Aiemmin keskikulutus SID näytössä ollut 6.8 ltr/ 100 km ja pitänyt paikkaansa. Nyt näyttää keskikulutukseksi 4.7 ltr/ 100 km eikä pidä enää paikkaansa.Mistä tuo SID laskee tuon kesskikulutustietonsa, onko jotenkin liitoksissa tähän nykimiseen?
-Auton moottorin kierrosnopeutta kaasulla säädettäessä paikallaan seisten on melkein mahdotonta pitää kierrosnopeutta 2000 rpm yllä. Kaasupolkimesta painetaan niin vähän kuin mahdollista ja silti joko kierrokset nousee hetkessä 2500 tai yli ja taas kun yrittää ylhäältä kierroksia laskea 2000 rpm:een laskee n 1500 tai ali. Kaasupolkimen liike kaikessa tässä all 1 mm. Kaasupolkimen toiminnan pitäisi korjaamon mukaan olla kuitenkin 100 % kunnossa.
-Nykiminen todellakin pahinta vedätettäesä ja kierrosluvun ollessa n. 1600 - 1900 rpm. (käytännösä 5 vaihteella nämä talvirajoitukset 80 km/h on todella myrkkyä)
-Nykiminen jossain märin ajoittaista. Joskus tuntuu, että kaikki melkein ok ja joskus nykii raivostuttavuuteen asti jatkuvasti ja voimakkaasti.
-Kerran auton käydesä tyhjäkäyntiä ja minun kopeloidessa kaikkia mahdollisia sähköliitoksia konehuoneessa, moottori sammui. Tuolloin heiluttelin jakohihnakotelon ylä/etureunassa olevaa anturiliitintä. Mikäköhän tämäkin on ja mihin vaikuttaa, koska kone sammui? Jakohihna on vaihdettu 180 000 km kohdalla.
-EGR on putsattu/vaihdettu. Savuttaa kuitenkin paikallaan ollessa moottoria ryntäyttäessä ja ajossa voimakkaammin kiihdytellessä runsasta mustahkoa savua. Moottoritiellä kiihdyttelyn ja reilumpien kierrosten käytön jälkeen savutus selvästi pienenee.
Omia ehdotuksia vian korjaamiseksi:
-Moottorinohjaustietokone viallinen tai sen ohjelma viallinen.
-joku anturi viallinen, Mikä?
-Kaasuläppäkotelo jos sellainen on tässä dieselissä. Mistä löytyy?
-Joku polttoainesuutin ei toimi oikein
-EGR oli tukossa ja toimimaton ennen vaihtoa. Imusarja tai tuo kaasuläppäkotelo likainen. Puhdistus, mutta miten?
Avustanne kiitollinen, olen nimittäin korjaamolaskuja jo riittämiin tämän vian löytämiseksi tuloksetta maksanut...
-Aiemmin keskikulutus SID näytössä ollut 6.8 ltr/ 100 km ja pitänyt paikkaansa. Nyt näyttää keskikulutukseksi 4.7 ltr/ 100 km eikä pidä enää paikkaansa.Mistä tuo SID laskee tuon kesskikulutustietonsa, onko jotenkin liitoksissa tähän nykimiseen?
-Auton moottorin kierrosnopeutta kaasulla säädettäessä paikallaan seisten on melkein mahdotonta pitää kierrosnopeutta 2000 rpm yllä. Kaasupolkimesta painetaan niin vähän kuin mahdollista ja silti joko kierrokset nousee hetkessä 2500 tai yli ja taas kun yrittää ylhäältä kierroksia laskea 2000 rpm:een laskee n 1500 tai ali. Kaasupolkimen liike kaikessa tässä all 1 mm. Kaasupolkimen toiminnan pitäisi korjaamon mukaan olla kuitenkin 100 % kunnossa.
-Nykiminen todellakin pahinta vedätettäesä ja kierrosluvun ollessa n. 1600 - 1900 rpm. (käytännösä 5 vaihteella nämä talvirajoitukset 80 km/h on todella myrkkyä)
-Nykiminen jossain märin ajoittaista. Joskus tuntuu, että kaikki melkein ok ja joskus nykii raivostuttavuuteen asti jatkuvasti ja voimakkaasti.
-Kerran auton käydesä tyhjäkäyntiä ja minun kopeloidessa kaikkia mahdollisia sähköliitoksia konehuoneessa, moottori sammui. Tuolloin heiluttelin jakohihnakotelon ylä/etureunassa olevaa anturiliitintä. Mikäköhän tämäkin on ja mihin vaikuttaa, koska kone sammui? Jakohihna on vaihdettu 180 000 km kohdalla.
-EGR on putsattu/vaihdettu. Savuttaa kuitenkin paikallaan ollessa moottoria ryntäyttäessä ja ajossa voimakkaammin kiihdytellessä runsasta mustahkoa savua. Moottoritiellä kiihdyttelyn ja reilumpien kierrosten käytön jälkeen savutus selvästi pienenee.
Omia ehdotuksia vian korjaamiseksi:
-Moottorinohjaustietokone viallinen tai sen ohjelma viallinen.
-joku anturi viallinen, Mikä?
-Kaasuläppäkotelo jos sellainen on tässä dieselissä. Mistä löytyy?
-Joku polttoainesuutin ei toimi oikein
-EGR oli tukossa ja toimimaton ennen vaihtoa. Imusarja tai tuo kaasuläppäkotelo likainen. Puhdistus, mutta miten?
Avustanne kiitollinen, olen nimittäin korjaamolaskuja jo riittämiin tämän vian löytämiseksi tuloksetta maksanut...
Re: 3.0 Tid nykii
Eikös tuo mahtanut olla nokka-akseli asentotunnari ?Hirsch kirjoitti: ....
-Kerran auton käydesä tyhjäkäyntiä ja minun kopeloidessa kaikkia mahdollisia sähköliitoksia konehuoneessa, moottori sammui. Tuolloin heiluttelin jakohihnakotelon ylä/etureunassa olevaa anturiliitintä. Mikäköhän tämäkin on ja mihin vaikuttaa, koska kone sammui? Jakohihna on vaihdettu 180 000 km kohdalla.
...
.
Saab 96 vm -76
Nuffit: Universal 4DM - 54 ,Univ. Four -61, 460 -64, Allis-Chalmers TL-20D -60
Konekansa.fi www.nuhvi.net
Nuffit: Universal 4DM - 54 ,Univ. Four -61, 460 -64, Allis-Chalmers TL-20D -60
Konekansa.fi www.nuhvi.net
Re: 3.0 Tid nykii
Totta tosiaan tuo on varmaankin nokka-akselin anturi. Voiskohan tuo aiheuttaa nykimistä? Nyt tosin kun olen uudelleen liitintä heilutellut, ei sillä ole mitään vaikutusta ollut...