![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
Kaikki metallityökalut kolahtavat siihen magnetisoituuneeseen koteloon kiinni. Auto käynnistyy vain apuakulla ja latausjännite vaihtelee 12,8 - 13,4. Latausvalo ei pala, akunkuvake palaa kun auto ei käy.
Sanos muutaTizumo kirjoitti:Sähkömagneettinen tonnari.
hyvä ehdotus.äölkjhgf kirjoitti:Voisiko akku itsessään aiheuttaa magnetisoitumisen?
Lähinnä jos akussa on sisäistä vuotovirtaa johtuen esim. lyijy-sakasta kennojen välissä ja teräksinen akkuteline toimisi "magneettisydämenä"
Tällainen akku myös kuormittaa tarpeettomasti laturia.
Joskus on käynyt siten että lyijy-sakka oikosulkee 2 kennoa ja akusta tulee 10 voltin akku.
Kovin hyvin ja viisasti olet perehtynyt asiaan.jannevillepetteri kirjoitti:Tavallisissa lämpötiloissa ferromagneettisia aineita ovat rauta, koboltti ja nikkeli, niitä sisältävät metalliseokset sekä useat raudan yhdisteet.
Ulospäin ferromagneettinen aine ei välttämättä vaikuta magneettiselta.
ferromagneettinen aine jää magneettiseksi vielä sen jälkeenkin, kun se ulkoinen magneettikenttä on poistettu. Ilmiötä sanotaan hystereesiksi. Eräillä ferro- ja ferrimagneettisilla aineilla tämä jäännösmagnetismi (remanenssi) on sangen voimakasta ja säilyy pitkiä aikoja, joten niistä voidaan tehdä kestomagneetteja. Tällaisia aineita sanotaan magneettisesti koviksi. Toisilla, magneettisesti pehmeillä aineilla, joita käytetään sähkömagneeteissa, jäännösmagnetismi on sitä vastoin on heikkoa ja ne voidaan helposti demagnetoida..
akussahan tapahtuu magnetisoitumista..olisiko tälläinen ilmiö voinut tapahtua..?
Tässä oli sitä villiä arvausta sitten!
Edit: taisi just tulla edelliseen vastaukseen sama asia!