Etuvastus

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
3054
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: La Loka 22, 2011 18:31

Etuvastus

Viesti Kirjoittaja 3054 »

Hei

Saab 96 vm 76. Puolaan menevässä virtajohdossa on ulkopuolinen vastus. Mikä merkitys sillä on, voiko sen ottaa pois. Mikään ohjekirja ei tunne sitä.
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Re: Etuvastus

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Siihen lienee joku asentanut etuvastuksellisen puolan.
Ehkä kannattaa vaihtaa puola tavalliseen, jos haluaa olla ilman etuvastusta.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Sonett73
"Hölösuu"
Viestit: 1254
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 19:41
Paikkakunta: Kuopio

Re: Etuvastus

Viesti Kirjoittaja Sonett73 »

Toivottavasti asennus on suoritettu oikein. Startatessa tuo esivastus "ohitetaan" ja puolalle syötetään täysi akkujännite. Kun virta-avain palautuu ajoasentoon, kytkeytyy virta tuon esivastuksen lävitse puolalle ja näin jännite putoaa puolan nimellisjännitteeseen eli about 9V tai jotain.

Tuo puola on siis tehty toimimaan alemmalla jännitteellä kuin tavallinen, mutta starttauksen aikana alentuva akkujännite riittää silti antamaan täyden kipinän tulpalle.
Siis ihan fiksu ratkaisu ja tätä käyttivät japseissa aikoinaan. Jos kaikki akkua myöten on kunnossa, tärähtää Kajakkikaksikko tavallisellakin puolalla moitteetta tulille. Etuvastuspuolasta ei kyllä mitään haittaakaan ole, molempi parempi

Kuinka tuon kytkennän sitten toteuttaa? Itse laitoin pari tavallista kytkentärelettä - toinen antaa alennetun jännitteen esivastuksen kautta ja toinen startatessa suoraan täyden akkujännitteen. Näin ei kuormiteta virtalukon pohjaa ollenkaan ja siellä syntyvät jännitehäviöt on eliminoitu pois. Onko kipinä nyt sitten parempi, onkin sitten toinen juttu :?
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Vastaa Viestiin