Hei
Saab 96 vm 76. Puolaan menevässä virtajohdossa on ulkopuolinen vastus. Mikä merkitys sillä on, voiko sen ottaa pois. Mikään ohjekirja ei tunne sitä.
Etuvastus
Re: Etuvastus
Siihen lienee joku asentanut etuvastuksellisen puolan.
Ehkä kannattaa vaihtaa puola tavalliseen, jos haluaa olla ilman etuvastusta.
Ehkä kannattaa vaihtaa puola tavalliseen, jos haluaa olla ilman etuvastusta.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: Etuvastus
Toivottavasti asennus on suoritettu oikein. Startatessa tuo esivastus "ohitetaan" ja puolalle syötetään täysi akkujännite. Kun virta-avain palautuu ajoasentoon, kytkeytyy virta tuon esivastuksen lävitse puolalle ja näin jännite putoaa puolan nimellisjännitteeseen eli about 9V tai jotain.
Tuo puola on siis tehty toimimaan alemmalla jännitteellä kuin tavallinen, mutta starttauksen aikana alentuva akkujännite riittää silti antamaan täyden kipinän tulpalle.
Siis ihan fiksu ratkaisu ja tätä käyttivät japseissa aikoinaan. Jos kaikki akkua myöten on kunnossa, tärähtää Kajakkikaksikko tavallisellakin puolalla moitteetta tulille. Etuvastuspuolasta ei kyllä mitään haittaakaan ole, molempi parempi
Kuinka tuon kytkennän sitten toteuttaa? Itse laitoin pari tavallista kytkentärelettä - toinen antaa alennetun jännitteen esivastuksen kautta ja toinen startatessa suoraan täyden akkujännitteen. Näin ei kuormiteta virtalukon pohjaa ollenkaan ja siellä syntyvät jännitehäviöt on eliminoitu pois. Onko kipinä nyt sitten parempi, onkin sitten toinen juttu
Tuo puola on siis tehty toimimaan alemmalla jännitteellä kuin tavallinen, mutta starttauksen aikana alentuva akkujännite riittää silti antamaan täyden kipinän tulpalle.
Siis ihan fiksu ratkaisu ja tätä käyttivät japseissa aikoinaan. Jos kaikki akkua myöten on kunnossa, tärähtää Kajakkikaksikko tavallisellakin puolalla moitteetta tulille. Etuvastuspuolasta ei kyllä mitään haittaakaan ole, molempi parempi
Kuinka tuon kytkennän sitten toteuttaa? Itse laitoin pari tavallista kytkentärelettä - toinen antaa alennetun jännitteen esivastuksen kautta ja toinen startatessa suoraan täyden akkujännitteen. Näin ei kuormiteta virtalukon pohjaa ollenkaan ja siellä syntyvät jännitehäviöt on eliminoitu pois. Onko kipinä nyt sitten parempi, onkin sitten toinen juttu

Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?