Isovilkku 1977

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
lennon
Matalapaineturbo
Viestit: 155
Liittynyt: Su Marras 13, 2005 20:27
Paikkakunta: tammela

Isovilkku 1977

Viesti Kirjoittaja lennon »

Toistan taas kerran useaan otteeseen esiintyneen kysymyksen. Kajakit muuttuivat isovilkkuisiksi 1977. Tuliko muutos voimaan vuosimallin -77 aikana, vai mallin 1978 esittelyn yhteydessä? Mahdollisimman tarkka tieto auttaisi. Itsellä oli joskus -77, joka oli käyttöönotettu 26.8.1977 ja oli pienillä vilkuilla. Mutta auto oli tosin käyttökunnostettu vuosituhannen vaihteessa, joten on mahdollista, että ko. kärry oli kokenut asian suhteen muutoksia. Olihin hyvistä isoista etuvilkuista ja takavaloista jo silloin pulaa, mutta pieniä löytyi vaikka kuinka.
Saab 96 1969 & 1973
ja varaosiksi 1972 & 1975
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Isovilkku 1977

Viesti Kirjoittaja ristos »

Tuohon aikaan tapana oli, että uuden mallivuoden rakentaminen alkoi syyskuussa. Toisin sanon elokuun puolella käyttöönotettu olivat melko varmasti vuosimallia 1977 ja sitten syksymmällä rekisteriin otettiin niitä viimeisiä 1977 malleja ja sekaan rupesi tulemaan seuraavalle mallivuodelle uudistetut autot.

Isovilkkuinen alkoi vuosimallista 1978 alkaen. Tuo vuosi 1977 oli aikoinaan melkoinen kummajainen? Silloin tulivat paksut puskurit ja 96:seen tulivat loppuvuodesta myös korkeat istuimet. Ja huippuna sitten nuo ruostesuojausen ongelmat 1977 lopulta aina loppuun 1980 asti!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1110
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Isovilkku 1977

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Tuli ennen M78:aa eli puhutaan 77B:stä. Missä kohtaa vuotta tuo tuli, en osaa tarkentaa, mutta veikkaisin kevättä. Detaljit ovat hiukan sekavat ja vaikeasti todennettavissa (mitä tahansa on yksittäiseen autoon voitu muuttaa jälkeenpäin), mutta samaan aikaan kaiketi tuli myös Superin kaasari, kuitenkin ilman Super-merkintää(?). Myöskin takaspoilerin väittävät 77b:sta alunperin puuttuvan; se tuli vasta M78:een.

26.8.1977 on jo sellaista aikaa, että silloinhan on varmaan myyty jo ehtoja M78:kin. Käyttöönottopäivämäärä ei tietysti kerro auton mallia vaan kyseessä voi olla jostain varastosta myyty alkuvuonna valmistunut yksilö.

Saatko mistään jäljitettyä, mikä runkonumero tuossa sinun yksilössäsi oli? Tuosta allaolevasta voisi jotain haarukoida:

1977 / Ruotsissa tehdyt: VIN: 96 772000001-96 772000439 sekä 96 773000001-96 773004539
1977 / U:kissa tehdyt: VIN: 96 776000001-96 776003753

1977B / Ruotsissa tehdyt: VIN: 96 773006001-96 7730009922
1977B / U:kissa tehdyt: VIN: 96 776006001-96 776009247


EDIT: Risto ehti ensin, oikaisen tosin paria seikkaa:
Muotoonpalautuvat puskimet tulivat yksiselitteisesti M76:een samaan aikaan lämmitettävän takalasin ja isompien takatilojen jne. kanssa. M76 on ihan oma ja suhteellisen selkeä kokonaisuutensa. M77:een taas tulivat mm. uudet istuimet, verhoilu, puskurin raidat ja myös käsiryyppy. 77b:hen taas nuo aiemmin mainitut muutokset, joista varmaa on ainakin nuo Sarviksen ämpärin malliset vilkut.

Korkeiden 99/900-penkkien aikana verhoilua muutettiin vielä kerran. Tikkaukset pysyivät samana, mutta kangas vaihtui -77:n "villakangasmaisesta" myöhempään, enemmän plyysinomaiseen teksitiiliin. Tämä tapahtui ainakin M78:een mennessä, 77B:stä en ole varma. Tämä siis vakioversioissa: oma lukunsa ovat sitten plyysiverhoillut erikoismallisarjat, joita niitäkin viimeisinä vuosina piisasi.

EDIT2: nyt jäi kyllä häiritsemään tuo alkuperäinen kysymys! Enpäs kyllä 100% varmasti mene sanomaan niistä vilkuista mitään. Olisiko sittenkin ollut niin, että 77b oli ulkoisesti 77:n näköinen, mutta olisi sisältänyt vain tuon 2-kurkkuisen Superin kaasarin. Pohjalaisen Vesahan tuon saattaisi meille kertoa(?), muistelen hänellä olevan HIENON 77b:n, jota minulla on ollut ilo jopa koeajaa.
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
MNeva
"Viggen"
Viestit: 504
Liittynyt: Ti Kesä 03, 2003 18:25
Paikkakunta: Söörmarkku

Re: Isovilkku 1977

Viesti Kirjoittaja MNeva »

Sekotetaas hiukan lisää, vilkut ja takavalot suureni 77b:ssä, mutta tuliko GL vasta 78 ja oliko 77b L mutta v4 super? Näin muistasin että oli mulla olleissa 77b:ssä ja -79:ssä.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7534
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Isovilkku 1977

Viesti Kirjoittaja mestari »

oikein sekoitit :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Isovilkku 1977

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Ja kun oikein sekoitetaan, niin varsinainen -77b oli se muutos, jolloin moottoriin tuli Solex ja malli muuttui superiksi. Se tapahtui jo varsin varhain mallivuoden alkupuolella. Siinä yhteydessä eivät vilkut muuttuneet ämpärin kokoisiksi. Eli -77 mallia on sekä superina että ilman superia ja pienillä vilkuilla.

Tähän mallimuutokseen liittyi hopeanharmaa pikkuvilkku super, jollainen minulla oli aikoinaan myös. Malli oli -77 96L super

Sen sijaan isot vilkut -77 mallissa olivat eräänlainen "juhlasarja" tai mikä se nyt sitten olikaan, jota tehtiin vain hopeanharmaana ja kardinaalinpunaisena. Tästä minulla on alkuperäinen dokumentti, joka löytyi ihan sattumalta konkurssipesän jäämistöstä. Mallimerkintä oli edelleen Saab 96 L super,
Vuosimalli -78 oli sitten jo suurta luksusta eli GL.

Asiaa olen aikoinaan tutkinut sangen perinpohkaisesti, koska omistin pitkään juuri tuollaisen kadinaalinpunaisen -77 isovilkku superin ja selvitin sen taustat niin hyvin kuin pystyin. :)

Mainittakoon vielä, että -78 verhous oli erilainen ja tiedotteessa nimenomaan tähdennettiin, ettei tätä myyntiin tullutta -77 isovilkkua saa sekoittaa tulevaan -78 malliin. Myös VIN kilvessä oli 9677 jne.

Voi ottaa dokumentista kuvan, se oli aika avartava löytö aikoinaan.
# 419 Vesa Pohjalainen
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Isovilkku 1977

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Jos isot vilkut vaihtaa jälkikäteen pieniin, etulokareihin jää pultinreikä näkyviin ellei vaihda lokasuojaa tai peitä reikää.

Käyttöönottopäivänsä perusteella aloittajan auto on voinut olla yhtä hyvin 9677 tai 9678. Uuden vuosimallin tuotanto alkoi kesälomien jälkeen elokuun alussa, mutta vanhaakin vuosimallia on varmaan ollut vielä varastoissa, kuuppa kun ei ilmeisesti ollut samalla lailla ennakkotilaustavaraa kuin 80-luvun Saabit.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
MNeva
"Viggen"
Viestit: 504
Liittynyt: Ti Kesä 03, 2003 18:25
Paikkakunta: Söörmarkku

Re: Isovilkku 1977

Viesti Kirjoittaja MNeva »

Laitahan vesa ihmeessä kuva näytille brosyyristä. Mulla on ollut aukko sivistyksessä, kun olen käsittänyt että bertta malleissa oli aina isot vilkut. Vieläkin oppii uutta [WHITE SMILING FACE]. Olikos vesa se hopeanharmaa -77 se missä oli kiristetty kiuas ja sävylasit?
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7534
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Isovilkku 1977

Viesti Kirjoittaja mestari »

ei ollut ainakaan niissä hopeissa jotka purkaa päräytin 90 luvulla :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Isovilkku 1977

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Joo, siis siihen hommasin pikkuisen ärjymmän 1,7 koneen. Ihan tavallinen 1,5 V4 siinä alunperin oli.
# 419 Vesa Pohjalainen
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Isovilkku 1977

Viesti Kirjoittaja tommij »

Mulla oli pikkuvilkkuinen 77 L Superi aikoinaan. Manuaalin pitäis vielä olla "jossain", mutta eihän se tietystikään löytynyt tähän hätään.
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Isovilkku 1977

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Eli Tommi se oli siis puheena ollut -77b -malli.
Isovilkkusarja oli joku kummajainen ihan ´mallivuoden lopussa. Valmistusmääriä en tiedä, mutta tuskin kovin suuri. Hopea on näistä harvinaisempi.
# 419 Vesa Pohjalainen
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7534
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Isovilkku 1977

Viesti Kirjoittaja mestari »

jep tod harvinainen pari vaan purkanut niitä hopeita ja olivat tosi mätiä ihan joka puolelta vielä niistäkin paikoista mistä muut eivät
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Isovilkku 1977

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Tuolla ovat sekä 9677b esite että dokumentti 96 isovilkusta että myös joku 99 combi erikoismallisarja
https://picasaweb.google.com/1044581535 ... 9/Esite88/
# 419 Vesa Pohjalainen
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1110
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Isovilkku 1977

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Hienoa!

Olipas todellinen infopläjäys ja herkkupala. Taitaa paitsi vastata tyhjentävästi alkuperäiseen kysymykseen, myös oikaista/kumota/vahvistaa kaikki ketjun myöhemmät arvailut.

Kiitos Vesa!
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Vastaa Viestiin