Isovilkku 1977
Isovilkku 1977
Toistan taas kerran useaan otteeseen esiintyneen kysymyksen. Kajakit muuttuivat isovilkkuisiksi 1977. Tuliko muutos voimaan vuosimallin -77 aikana, vai mallin 1978 esittelyn yhteydessä? Mahdollisimman tarkka tieto auttaisi. Itsellä oli joskus -77, joka oli käyttöönotettu 26.8.1977 ja oli pienillä vilkuilla. Mutta auto oli tosin käyttökunnostettu vuosituhannen vaihteessa, joten on mahdollista, että ko. kärry oli kokenut asian suhteen muutoksia. Olihin hyvistä isoista etuvilkuista ja takavaloista jo silloin pulaa, mutta pieniä löytyi vaikka kuinka.
Saab 96 1969 & 1973
ja varaosiksi 1972 & 1975
ja varaosiksi 1972 & 1975
Re: Isovilkku 1977
Tuohon aikaan tapana oli, että uuden mallivuoden rakentaminen alkoi syyskuussa. Toisin sanon elokuun puolella käyttöönotettu olivat melko varmasti vuosimallia 1977 ja sitten syksymmällä rekisteriin otettiin niitä viimeisiä 1977 malleja ja sekaan rupesi tulemaan seuraavalle mallivuodelle uudistetut autot.
Isovilkkuinen alkoi vuosimallista 1978 alkaen. Tuo vuosi 1977 oli aikoinaan melkoinen kummajainen? Silloin tulivat paksut puskurit ja 96:seen tulivat loppuvuodesta myös korkeat istuimet. Ja huippuna sitten nuo ruostesuojausen ongelmat 1977 lopulta aina loppuun 1980 asti!
Isovilkkuinen alkoi vuosimallista 1978 alkaen. Tuo vuosi 1977 oli aikoinaan melkoinen kummajainen? Silloin tulivat paksut puskurit ja 96:seen tulivat loppuvuodesta myös korkeat istuimet. Ja huippuna sitten nuo ruostesuojausen ongelmat 1977 lopulta aina loppuun 1980 asti!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Isovilkku 1977
Tuli ennen M78:aa eli puhutaan 77B:stä. Missä kohtaa vuotta tuo tuli, en osaa tarkentaa, mutta veikkaisin kevättä. Detaljit ovat hiukan sekavat ja vaikeasti todennettavissa (mitä tahansa on yksittäiseen autoon voitu muuttaa jälkeenpäin), mutta samaan aikaan kaiketi tuli myös Superin kaasari, kuitenkin ilman Super-merkintää(?). Myöskin takaspoilerin väittävät 77b:sta alunperin puuttuvan; se tuli vasta M78:een.
26.8.1977 on jo sellaista aikaa, että silloinhan on varmaan myyty jo ehtoja M78:kin. Käyttöönottopäivämäärä ei tietysti kerro auton mallia vaan kyseessä voi olla jostain varastosta myyty alkuvuonna valmistunut yksilö.
Saatko mistään jäljitettyä, mikä runkonumero tuossa sinun yksilössäsi oli? Tuosta allaolevasta voisi jotain haarukoida:
1977 / Ruotsissa tehdyt: VIN: 96 772000001-96 772000439 sekä 96 773000001-96 773004539
1977 / U:kissa tehdyt: VIN: 96 776000001-96 776003753
1977B / Ruotsissa tehdyt: VIN: 96 773006001-96 7730009922
1977B / U:kissa tehdyt: VIN: 96 776006001-96 776009247
EDIT: Risto ehti ensin, oikaisen tosin paria seikkaa:
Muotoonpalautuvat puskimet tulivat yksiselitteisesti M76:een samaan aikaan lämmitettävän takalasin ja isompien takatilojen jne. kanssa. M76 on ihan oma ja suhteellisen selkeä kokonaisuutensa. M77:een taas tulivat mm. uudet istuimet, verhoilu, puskurin raidat ja myös käsiryyppy. 77b:hen taas nuo aiemmin mainitut muutokset, joista varmaa on ainakin nuo Sarviksen ämpärin malliset vilkut.
Korkeiden 99/900-penkkien aikana verhoilua muutettiin vielä kerran. Tikkaukset pysyivät samana, mutta kangas vaihtui -77:n "villakangasmaisesta" myöhempään, enemmän plyysinomaiseen teksitiiliin. Tämä tapahtui ainakin M78:een mennessä, 77B:stä en ole varma. Tämä siis vakioversioissa: oma lukunsa ovat sitten plyysiverhoillut erikoismallisarjat, joita niitäkin viimeisinä vuosina piisasi.
EDIT2: nyt jäi kyllä häiritsemään tuo alkuperäinen kysymys! Enpäs kyllä 100% varmasti mene sanomaan niistä vilkuista mitään. Olisiko sittenkin ollut niin, että 77b oli ulkoisesti 77:n näköinen, mutta olisi sisältänyt vain tuon 2-kurkkuisen Superin kaasarin. Pohjalaisen Vesahan tuon saattaisi meille kertoa(?), muistelen hänellä olevan HIENON 77b:n, jota minulla on ollut ilo jopa koeajaa.
26.8.1977 on jo sellaista aikaa, että silloinhan on varmaan myyty jo ehtoja M78:kin. Käyttöönottopäivämäärä ei tietysti kerro auton mallia vaan kyseessä voi olla jostain varastosta myyty alkuvuonna valmistunut yksilö.
Saatko mistään jäljitettyä, mikä runkonumero tuossa sinun yksilössäsi oli? Tuosta allaolevasta voisi jotain haarukoida:
1977 / Ruotsissa tehdyt: VIN: 96 772000001-96 772000439 sekä 96 773000001-96 773004539
1977 / U:kissa tehdyt: VIN: 96 776000001-96 776003753
1977B / Ruotsissa tehdyt: VIN: 96 773006001-96 7730009922
1977B / U:kissa tehdyt: VIN: 96 776006001-96 776009247
EDIT: Risto ehti ensin, oikaisen tosin paria seikkaa:
Muotoonpalautuvat puskimet tulivat yksiselitteisesti M76:een samaan aikaan lämmitettävän takalasin ja isompien takatilojen jne. kanssa. M76 on ihan oma ja suhteellisen selkeä kokonaisuutensa. M77:een taas tulivat mm. uudet istuimet, verhoilu, puskurin raidat ja myös käsiryyppy. 77b:hen taas nuo aiemmin mainitut muutokset, joista varmaa on ainakin nuo Sarviksen ämpärin malliset vilkut.
Korkeiden 99/900-penkkien aikana verhoilua muutettiin vielä kerran. Tikkaukset pysyivät samana, mutta kangas vaihtui -77:n "villakangasmaisesta" myöhempään, enemmän plyysinomaiseen teksitiiliin. Tämä tapahtui ainakin M78:een mennessä, 77B:stä en ole varma. Tämä siis vakioversioissa: oma lukunsa ovat sitten plyysiverhoillut erikoismallisarjat, joita niitäkin viimeisinä vuosina piisasi.
EDIT2: nyt jäi kyllä häiritsemään tuo alkuperäinen kysymys! Enpäs kyllä 100% varmasti mene sanomaan niistä vilkuista mitään. Olisiko sittenkin ollut niin, että 77b oli ulkoisesti 77:n näköinen, mutta olisi sisältänyt vain tuon 2-kurkkuisen Superin kaasarin. Pohjalaisen Vesahan tuon saattaisi meille kertoa(?), muistelen hänellä olevan HIENON 77b:n, jota minulla on ollut ilo jopa koeajaa.
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Re: Isovilkku 1977
Sekotetaas hiukan lisää, vilkut ja takavalot suureni 77b:ssä, mutta tuliko GL vasta 78 ja oliko 77b L mutta v4 super? Näin muistasin että oli mulla olleissa 77b:ssä ja -79:ssä.
Re: Isovilkku 1977
oikein sekoitit
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: Isovilkku 1977
Ja kun oikein sekoitetaan, niin varsinainen -77b oli se muutos, jolloin moottoriin tuli Solex ja malli muuttui superiksi. Se tapahtui jo varsin varhain mallivuoden alkupuolella. Siinä yhteydessä eivät vilkut muuttuneet ämpärin kokoisiksi. Eli -77 mallia on sekä superina että ilman superia ja pienillä vilkuilla.
Tähän mallimuutokseen liittyi hopeanharmaa pikkuvilkku super, jollainen minulla oli aikoinaan myös. Malli oli -77 96L super
Sen sijaan isot vilkut -77 mallissa olivat eräänlainen "juhlasarja" tai mikä se nyt sitten olikaan, jota tehtiin vain hopeanharmaana ja kardinaalinpunaisena. Tästä minulla on alkuperäinen dokumentti, joka löytyi ihan sattumalta konkurssipesän jäämistöstä. Mallimerkintä oli edelleen Saab 96 L super,
Vuosimalli -78 oli sitten jo suurta luksusta eli GL.
Asiaa olen aikoinaan tutkinut sangen perinpohkaisesti, koska omistin pitkään juuri tuollaisen kadinaalinpunaisen -77 isovilkku superin ja selvitin sen taustat niin hyvin kuin pystyin.
Mainittakoon vielä, että -78 verhous oli erilainen ja tiedotteessa nimenomaan tähdennettiin, ettei tätä myyntiin tullutta -77 isovilkkua saa sekoittaa tulevaan -78 malliin. Myös VIN kilvessä oli 9677 jne.
Voi ottaa dokumentista kuvan, se oli aika avartava löytö aikoinaan.
Tähän mallimuutokseen liittyi hopeanharmaa pikkuvilkku super, jollainen minulla oli aikoinaan myös. Malli oli -77 96L super
Sen sijaan isot vilkut -77 mallissa olivat eräänlainen "juhlasarja" tai mikä se nyt sitten olikaan, jota tehtiin vain hopeanharmaana ja kardinaalinpunaisena. Tästä minulla on alkuperäinen dokumentti, joka löytyi ihan sattumalta konkurssipesän jäämistöstä. Mallimerkintä oli edelleen Saab 96 L super,
Vuosimalli -78 oli sitten jo suurta luksusta eli GL.
Asiaa olen aikoinaan tutkinut sangen perinpohkaisesti, koska omistin pitkään juuri tuollaisen kadinaalinpunaisen -77 isovilkku superin ja selvitin sen taustat niin hyvin kuin pystyin.
Mainittakoon vielä, että -78 verhous oli erilainen ja tiedotteessa nimenomaan tähdennettiin, ettei tätä myyntiin tullutta -77 isovilkkua saa sekoittaa tulevaan -78 malliin. Myös VIN kilvessä oli 9677 jne.
Voi ottaa dokumentista kuvan, se oli aika avartava löytö aikoinaan.
# 419 Vesa Pohjalainen
Re: Isovilkku 1977
Jos isot vilkut vaihtaa jälkikäteen pieniin, etulokareihin jää pultinreikä näkyviin ellei vaihda lokasuojaa tai peitä reikää.
Käyttöönottopäivänsä perusteella aloittajan auto on voinut olla yhtä hyvin 9677 tai 9678. Uuden vuosimallin tuotanto alkoi kesälomien jälkeen elokuun alussa, mutta vanhaakin vuosimallia on varmaan ollut vielä varastoissa, kuuppa kun ei ilmeisesti ollut samalla lailla ennakkotilaustavaraa kuin 80-luvun Saabit.
Käyttöönottopäivänsä perusteella aloittajan auto on voinut olla yhtä hyvin 9677 tai 9678. Uuden vuosimallin tuotanto alkoi kesälomien jälkeen elokuun alussa, mutta vanhaakin vuosimallia on varmaan ollut vielä varastoissa, kuuppa kun ei ilmeisesti ollut samalla lailla ennakkotilaustavaraa kuin 80-luvun Saabit.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: Isovilkku 1977
Laitahan vesa ihmeessä kuva näytille brosyyristä. Mulla on ollut aukko sivistyksessä, kun olen käsittänyt että bertta malleissa oli aina isot vilkut. Vieläkin oppii uutta [WHITE SMILING FACE]. Olikos vesa se hopeanharmaa -77 se missä oli kiristetty kiuas ja sävylasit?
Re: Isovilkku 1977
ei ollut ainakaan niissä hopeissa jotka purkaa päräytin 90 luvulla
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: Isovilkku 1977
Joo, siis siihen hommasin pikkuisen ärjymmän 1,7 koneen. Ihan tavallinen 1,5 V4 siinä alunperin oli.
# 419 Vesa Pohjalainen
Re: Isovilkku 1977
Mulla oli pikkuvilkkuinen 77 L Superi aikoinaan. Manuaalin pitäis vielä olla "jossain", mutta eihän se tietystikään löytynyt tähän hätään.
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: Isovilkku 1977
Eli Tommi se oli siis puheena ollut -77b -malli.
Isovilkkusarja oli joku kummajainen ihan ´mallivuoden lopussa. Valmistusmääriä en tiedä, mutta tuskin kovin suuri. Hopea on näistä harvinaisempi.
Isovilkkusarja oli joku kummajainen ihan ´mallivuoden lopussa. Valmistusmääriä en tiedä, mutta tuskin kovin suuri. Hopea on näistä harvinaisempi.
# 419 Vesa Pohjalainen
Re: Isovilkku 1977
jep tod harvinainen pari vaan purkanut niitä hopeita ja olivat tosi mätiä ihan joka puolelta vielä niistäkin paikoista mistä muut eivät
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: Isovilkku 1977
Tuolla ovat sekä 9677b esite että dokumentti 96 isovilkusta että myös joku 99 combi erikoismallisarja
https://picasaweb.google.com/1044581535 ... 9/Esite88/
https://picasaweb.google.com/1044581535 ... 9/Esite88/
# 419 Vesa Pohjalainen
Re: Isovilkku 1977
Hienoa!
Olipas todellinen infopläjäys ja herkkupala. Taitaa paitsi vastata tyhjentävästi alkuperäiseen kysymykseen, myös oikaista/kumota/vahvistaa kaikki ketjun myöhemmät arvailut.
Kiitos Vesa!
Olipas todellinen infopläjäys ja herkkupala. Taitaa paitsi vastata tyhjentävästi alkuperäiseen kysymykseen, myös oikaista/kumota/vahvistaa kaikki ketjun myöhemmät arvailut.
Kiitos Vesa!
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)