V4 sytytyksen ennakon säätö

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Ookkee99
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ma Marras 21, 2022 08:34

V4 sytytyksen ennakon säätö

Viesti Kirjoittaja Ookkee99 »

Hyviä vinkkejä otetaan v4 sytytyksen ennakon säätöön ajoituslampulla. Kannen tiivisteet tuli vaihdettua ja samalla käytettyä tietty virran jakaja irti. Venttiilit ja kärjet säädetty. Virranjakajan alipaine tulpattu säätämisen ajaksi. Ajoituslamppu näyttää ennakoksi noin 20-30 astetta. Menee siis reilusti yli tuon lohkossa olevan taulukon. Virranjakaja on jo nyt ääriasennossa eikä tuon lähemmäs 6 astetta enään käänny. Kokeiltu myös kahdella eri strobolla. Pari vuotta sitten vielä onnistui säätäminen helposti. Onko muilla ollut vastaavia ongelmia ja saanut sytytyksen kohdalleen?
spade
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: Ke Loka 24, 2007 15:28
Paikkakunta: Espoo

Re: V4 sytytyksen ennakon säätö

Viesti Kirjoittaja spade »

Kirjoitit että jakaja on ollut irti, olisiko voinut kääntyä irroituksessa sen verran että säätöalue on nyt siirtynyt ja tuplanjohdot on varmasti oikein
9000CS 2.0t -96
9-3 TurboJubileum 2.0t -02
9-5 Vector 2.3t BioPower -08

Ex: 9-3SS Linear 2.0t -04, 900 -87, 90 5sp -85, 99L 1.85 -74
Ookkee99
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ma Marras 21, 2022 08:34

Re: V4 sytytyksen ennakon säätö

Viesti Kirjoittaja Ookkee99 »

Tulpan johdot on oikeissa pytyissä tuli purku vaiheessa numeroitua. Tarkoitatko mitä tuolla, että säätö alue olisi siirtynyt?
Kansi on ainakin samoiten päin asennettu kuin aiemmin.
jani75
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: To Helmi 15, 2024 15:16

Re: V4 sytytyksen ennakon säätö

Viesti Kirjoittaja jani75 »

Ookkee99
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ma Marras 21, 2022 08:34

Re: V4 sytytyksen ennakon säätö

Viesti Kirjoittaja Ookkee99 »

Näin juuri, on tulpan johdot kuten tuossa linkin kuvassa. Onko muita hyviä ideoita? Virranjakajahan ei taida mennä kuin yhdessä asennossa koloon?
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7523
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: V4 sytytyksen ennakon säätö

Viesti Kirjoittaja mestari »

taitaa mennä useissa asennoissa.
laitoitko sen jakajan sihen koloon mihin se ei halua mennä se on sen oikea pesä :!:
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Ookkee99
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ma Marras 21, 2022 08:34

Re: V4 sytytyksen ennakon säätö

Viesti Kirjoittaja Ookkee99 »

Täytyy huomenna käyttää vielä irti ja koittaa meneekö eri asennossa koloon. Pistin sen koloon sellaisessa asennossa miten se sinne parhaiten sujahti pohjaan. Olikohan tämä sitten oikea tyyli?
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7523
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: V4 sytytyksen ennakon säätö

Viesti Kirjoittaja mestari »

Ei olihan 1 emäntä ylhäällä ja TDC merkki tasap akselin siivan viivalla kun asennat ja lähetyssaarnaaja jakajan lovea kohti
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Ookkee99
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ma Marras 21, 2022 08:34

Re: V4 sytytyksen ennakon säätö

Viesti Kirjoittaja Ookkee99 »

Kiitoksia vastauksista! En käyttänyt virranjakajaa enään irti, mutta pistin 1 männän yläkuolokohtaan tdc merkin kohdalle. Tämän jälkeen virranjakasta pyörittelin niin että osoittaa 1 pytyn tulpanjohtoa. Sitten kone 6 asteen kohdalle ja virtamittari virran jakajaan kiinni, tämän jälkeen pyöritettiin sytytys kohdalleen. Nyt lähti avaimesta hipaisemalla käyntiin ja ajoituslamppu näytti nyt oikeita lukemia hihnapyörällä. Ajoituslampulla vielä hienosäätö ja tuli hyvä.
jani75
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: To Helmi 15, 2024 15:16

Re: V4 sytytyksen ennakon säätö

Viesti Kirjoittaja jani75 »

ok hyvä
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7523
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: V4 sytytyksen ennakon säätö

Viesti Kirjoittaja mestari »

Mikä se 20 asteen juttu sit oli
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Ookkee99
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ma Marras 21, 2022 08:34

Re: V4 sytytyksen ennakon säätö

Viesti Kirjoittaja Ookkee99 »

Ajoituslampulla näytti aluksi yli 20 astetta ennakkoa ja virranjakajaa kääntämällä moottorin käydessä ei saanut tuota pienemmäksi. Joku siinä oli sitten huonossa asennossa.
0009
"Viggen"
Viestit: 573
Liittynyt: Pe Syys 24, 2010 20:25

Re: V4 sytytyksen ennakon säätö

Viesti Kirjoittaja 0009 »

Kokeilitko, että keskipakosäädin toimii herkästi, eikä jumita?

esim:
phpBB [video]
Ookkee99
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ma Marras 21, 2022 08:34

Re: V4 sytytyksen ennakon säätö

Viesti Kirjoittaja Ookkee99 »

Ei tullut tätä tarkistettua. Ei taida olla aiheellinen, kun nyt tuli sytytys kohdalleen ja käy hienosti.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7523
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: V4 sytytyksen ennakon säätö

Viesti Kirjoittaja mestari »

jos jakajaa ei ole nostettu sen 20 asteen lukemisen ja tämän hetkisen tilanteen välissä jossakin oli vattua ja viikunaa :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Vastaa Viestiin