Käsijarrusta teho pois

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
jalmari
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: To Tammi 13, 2005 10:07

Viesti Kirjoittaja jalmari »

Hese kirjoitti:
Näinköhän kenties tuhansia kilsoja kantanut pakoventtiili ehti aiheuttaa mitään ongelmia, eli sulkeutuukohan se enää tiiviisti?
Onko kannet muutetuttu lyijyttömälle, ja jos ei, niin käytätkö korvaavaa lisäsinetta? Ei-vastaus jompaan kumpaa saattaa olla syynä. Eihän se venttiilin kantaminen ainakaan hyvää tee. Puristuspainemittauksella voisi jotain saada selville.
Jari Ala-Ilomäki
Hese
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: To Heinä 31, 2003 15:40

Viesti Kirjoittaja Hese »

Nyt on sitten kuuppa katsastettu :D

Käsijarrun tehottomuus johtui vipujen kulumisesta, kuten Kabu arvioi. Vinkki oli kullan arvoinen, koska en välttämättä olisi tajunnut vipujen kuluneisuutta ilman sitä. Vipujen levityskynsiin kuluvat syvät lovet ovat niin "siistejä", että niiden voisi jopa kuvitella kuuluvan asiaan, jos ei ole aikaisemmin pitänyt kädessään kulumattomia vipuja. Minulla oli varastossa irrallinen taka-akselisto, josta Kabun neuvon ansiosta irrotin vivut. Eron kuluneen vivuston ja hyväkuntoisen välillä näkee heti.

Päästöt asettuivat nätisti kohdalleen, kun säädin venttiilit ja sytytyksen. Sytys oli aivan liian aikaisella ja yksi pakoventtiili kantoi pahasti. Seuraus oli, että kone päästi läpi liikaa palamatonta seosta. Luultavasti suurin syyllinen asiaa oli kantanut pakoventtiili. Säätöruuvia sai kääntää lähes kierroksen auki, että tuli välys.

Loppu hyvin, kaikki hyvin seuraavaksi vuodeksi. Ainoastaan se jäi ihmetyttämään, miten se yksi pakoventtiili oli päässyt kantamaan niin pahasti, kun kaikki muut olivat välyksissä.
JB
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Ti Maalis 02, 2004 18:58
Paikkakunta: pargas
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JB »

Oliko nelos-sylinterin pakoventtiili? Jostain syystä tuntuu siltä että juuri se venttiili jää helposti kantamaan, tarkistaa jatkossa venttiilivälykset silloin tällöin. Pakoäänestäkin voi huomata jos joku ventiili falskaa.
Hese
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: To Heinä 31, 2003 15:40

Viesti Kirjoittaja Hese »

Nyt ei ole kirjaa täällä töissä, mutta se oli edessä vasemmalla olevan sylinterin pakovena. Säätöjen jälkeen käyntiääni pehmeni ja käynti tasaantui selvästi.
Vastaa Viestiin