Vika vai ominaisuus?

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Vika vai ominaisuus?

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Soitteli tuossa harrastaja ja kyseli, josko kajakissa on vika, kun vaatii parin viikon seisokin jälkeen pitkän vedon, että lähtee käyntiin. Samoin kuumalla kuulemma lähtee huonosti.

Kuumalla lähtö on enemmänkin ominaisuus, mutta mites tuo seisokki tallissa? Auto on -76 mallinen, kaasari lienee Fomoco ja käsiryyppy
# 419 Vesa Pohjalainen
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Mitens noi perusasiat,eli sytkäosat ja polttoainepuolella kaikki suurinpiirtein kunnossa?

Bensiinin vanhentuminen aiheuttaa huonoa käynnistyvyyttä ainakin.Omaa pommia en meinannut millään saada käymään alle vuoden vanhoilla lömpeillä.Tuntuu olevan paljon herkempää menemään pahaksi kun joskus muinoin.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Kyllä ne kaiketi ovat OK

Lähinnä kysyjä tuumi, onko bensapupussa joku takaiskuventtiili.
En ainakaan ole sellaisesta kuullut.
Kaasarista bensan haihtuminen kuumalla taas on ihan normijuttu.
# 419 Vesa Pohjalainen
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tommij »

Jos yrittää pitkän seisokin jälkeen vaan kertapolkasulla käyntiin, niin voi olla heikkoa. Kannattaa kaasua vähän pumpata, että saa sinne imusarjaan jotain millä käynnistää.

Kannattais katsoa antaako kiihdytyspumppu kunnolla tavaraa kun polkasee.

Toisaalta voi olla, että kastelee jos saa liikaa polttoainetta ja/tai kipinä heikko. Yleensä kyllä haisee selkeesti bensa silloin.
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Avatar
Mikko_H
"Hölösuu"
Viestit: 1019
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Mulla osottautui bensapumppu syylliseksi, kun pääsi laskemaan takaperin linjan tyhjäksi auton seistessä kauemmin.
Mikael
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Pe Marras 04, 2005 15:49
Paikkakunta: Kavala

Viesti Kirjoittaja Mikael »

Mikko_H kirjoitti:Mulla osottautui bensapumppu syylliseksi, kun pääsi laskemaan takaperin linjan tyhjäksi auton seistessä kauemmin.
Juurikin näin. Pumpussahan on kaksi läppä, jotka sulkee linjan.
Mutta jos tankki on edes puolillaan, niin ei siinä tyhjene kuin
kaasuttimelta moottorinkorvan yläpuolelle tuleva väli.
Jos pumppu kunnossa, niin aika nopsaan pitäisi siitä nostaa
kaasuttimelle. (Eli läpät voipi falskata tai pumpussa likaa)
#1174
95 -77 V6 kesä, 96 -64, 93b -58, 9-5 2.2 -03
Jukka T
"Viggen"
Viestit: 515
Liittynyt: Ke Marras 12, 2003 23:42
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Jukka T »

Yleensä tuo pitkä vieteri pidemmän seisomisen jälkeen johtuu siitä, että kaasuttimen kohokammio vuotaa jostain syystä tyhjäksi, silloin edes kaasun pumppaaminen ei auta. Ensiapuna taskumattiin tms. bensaa ja siitä huikkaa kaasariin ennen ensimmäistä käynnistystä. Joskus voi tarvia toisenkin huikan, ennekuin jää käymään. Toinen vaihtoehto on tietysti sopivalla nokalla oleva taskumatti, mistä voi täyttää sen kohokammion suoraan bensaletkun kautta valmiiksi, ennen käynnistystä.
96 V4 -75
SauJu
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: To Syys 07, 2006 10:00
Paikkakunta: Jyväskylä

Kipinästä

Viesti Kirjoittaja SauJu »

Mitenkä herkkä muuten on tulppien lämpöarvoille, mulla on 96sessa eri tulpat kun alkuperäisohjeen mukaiset? eli pahentaako tässä viestiketjussa mainittuja ongelmia vaiko vallan eri osaston problematiikkaa...
onnellinen(?) 96 vm 70 haltia
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1270
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Viesti Kirjoittaja kostape »

Nokiset tulpat haittaavat käynnistystä. Nokeentuminen taas tapahtuu, jos tulpat ovat liian "kylmät" eli kovaan ajoon tarkoitetut ,hyvin jäähtyvät (pitkä kierre).
Tulppien lämpöarvoa kuvaili ainakin ennen vanhaan tyyppimerkintään liittyvä luku. Alunperin, ehkä vieläkin, luku ilmoittaa kuinka pitkän ajan kuluttua testiohjelmaa käyvässä moottorissa ko. tulppa alkaa nakuttaa eli sytyttää kuumana hehkumisen vuoksi. Isompi luku = kovemman ajon tulppa.
Jos taas tulpat ovat aivan väärät, "kuumat", niin, että kärjet palavat pilalle niin haittaahan se käyntiinlähtöä.
pentti3.kostamo@gmail.com
045-2502018
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia
Jukka T
"Viggen"
Viestit: 515
Liittynyt: Ke Marras 12, 2003 23:42
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Jukka T »

kostape kirjoitti:Tulppien lämpöarvoa kuvaili ainakin ennen vanhaan tyyppimerkintään liittyvä luku. Alunperin, ehkä vieläkin, luku ilmoittaa kuinka pitkän ajan kuluttua testiohjelmaa käyvässä moottorissa ko. tulppa alkaa nakuttaa eli sytyttää kuumana hehkumisen vuoksi. Isompi luku = kovemman ajon tulppa.
Eri valmistajilla lämpöarvoa kuvaava luku noudattaa eri logiikkaa, ainakin Boschin ja NGK:n lukemat kulkevat eri suuntiin.
96 V4 -75
Vastaa Viestiin