vetoakselin nivelet

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
timo.uusimaa
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Su Syys 27, 2009 19:23

vetoakselin nivelet

Viesti Kirjoittaja timo.uusimaa »

onko kukaan muuttanut 2/tahtariin erinlaisia vetoakselin sisempiä niveliä alkuperäiset surkeat vemputtajat.eivät pysy suorassa särkevt vain vaihteiston
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: vetoakselin nivelet

Viesti Kirjoittaja tommij »

Mulla on tehtynä, elikäs laatikko on pitkänokasta, samoin vetarit ja navat+rummut.

Jos nyt muistan kaiken oikein, niin navat ja rummut täytyy vaihtaa koska lyhytnokan vetarin kiinnitys napaan on kartio ja pitkänokassa taas on suora poori, samanlainen kun V4:sessa. Pitkänokan vetareilla saa tietty tehtyä levyjarrutkin eteen ottamalla navan ja levyt V4:sesta.

Perähän on kans erilainen (tai siis maljojen kiinnitys on erilainen verrattuna mikkihiirenkorviin), siksi melkein helpointa vaihtaa saman tein pitkänokan laatikko ja kytkinkoppa ynnä muut himmelit.
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
timo.uusimaa
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Su Syys 27, 2009 19:23

Re: vetoakselin nivelet

Viesti Kirjoittaja timo.uusimaa »

Tehdäämpäs talven aikana tarvittavat osa hankinnat muutostyöhön.Kiitos neuvoista.Timo
jnousia
"Tuplakaasari"
Viestit: 78
Liittynyt: Su Kesä 05, 2005 12:27

Re: vetoakselin nivelet

Viesti Kirjoittaja jnousia »

Käykö V4:sen vaihdelaatikko kaksitahtiseen? (lyhyt nokkaan)
Avatar
Mikko_H
"Hölösuu"
Viestit: 1019
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Re: vetoakselin nivelet

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Jos ja kun lyhytnokka on kolmivaihteinen, joutuu rattiakselin, eli vaihdevivuston vaihtamaan. Laatikon takapään kiinnike on erilainen, mutta laatikon häntä näyttäisi samanlaiselta. Varaosakirjasta pitäisi löytää vahvistus asialle.
utunpe-2
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Su Helmi 06, 2005 21:15

Re: vetoakselin nivelet

Viesti Kirjoittaja utunpe-2 »

Vetely kiihdytettäessä vähenee tai loppui minulla kokonaan, kun vaihdoin alkuperäiset luonnonkumiset limput kovasta kumimassasta tehtyihin limppuihin. Ostin aikanaan kerhon kautta, mutta lienevät olleet Erik Randan tuotantoa:

http://www.randa.se/spare-parts.html?start=20
Avatar
Mikko_H
"Hölösuu"
Viestit: 1019
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Re: vetoakselin nivelet

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Tärinää aiheuttaa lyhytnokan alkuperäisillä vetareilla myös, jos sisempi ja ulompi nivel eivät ole 90 asteen kulmassa. Siis: kun vetoakselin litteä ulkopää on vaakasuorassa, niin sisäpään mikkihiirenkorvat pitää olla ylös ja alaspäin.
Sitten vielä: mikkihiirenkorvan pitää liukua vapaasti vetoakselilla. Jos se on ruostunut jumiin, eikä akselin pituus pääse joustoliikkeissä elämään, repii se kumit aikaa myöten hajalle.
Vastaa Viestiin