Mitä öljyä talveksi?

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Ant_ti
"Viggen"
Viestit: 508
Liittynyt: Su Loka 26, 2003 19:09
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Mitä öljyä talveksi?

Viesti Kirjoittaja Ant_ti »

Mitä öljyä kannattaisi talveksi laittaa kuupan moottoriin.
Auto on 79 super.
96 V4 Super ´79
96 V4 ´76
900i ´86
900tic ´86
9000t ´88
All rest in peace
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4071
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Ajelin koko viime talven tavallisella 5W-40 mineraaliöljyllä
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Ant_ti
"Viggen"
Viestit: 508
Liittynyt: Su Loka 26, 2003 19:09
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ant_ti »

mineraalilla? Miksei täys-synt.?
96 V4 Super ´79
96 V4 ´76
900i ´86
900tic ´86
9000t ´88
All rest in peace
normaali
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Ma Loka 06, 2003 20:47
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja normaali »

Mullakin on (muistaakseni) mineraaliöljyt ollut koneessa. Oli oikein vaikeuksia löytää tarpeeksi "huonoa" ainetta. Ominaisuudet riittää kuitenkin ihan hyvin. Eikös se ollut niin että uudet täyssynteettiset pesevät öljyt saattaa irrottaa vuosien karstat koneesta ja tukkia öjykanavia tjsp.
Eetu Pajala #1516
eetu.pajala attantatta kotinet.com
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

normaali kirjoitti:Mullakin on (muistaakseni) mineraaliöljyt ollut koneessa. Oli oikein vaikeuksia löytää tarpeeksi "huonoa" ainetta. Ominaisuudet riittää kuitenkin ihan hyvin. Eikös se ollut niin että uudet täyssynteettiset pesevät öljyt saattaa irrottaa vuosien karstat koneesta ja tukkia öjykanavia tjsp.
Kyllä nuo on olleet peseviä jo aikaa sitten ja ihan mineraali puolellakin. Halvin jonka löysin oli eurollin 10W-30 4.90e/4l edes isommat traktori öljy pänikät (10l ja 20l) ei olis tullu halvemmaksi. Tuo kelpaa hyvin tuohon rempan jälkeiseen "sisään ajoon" ja paikkojen putsailuun. Kraudasta sai kesällä 15W-45 mineraalia 3e/4L purkki, nyt kun kävin katsomassa niin hinta oli 9.90e/4L :evil:

Omasta mielestä paras hinta laatu suhde talvi öljyksi on tuo Mobilin Synt S 13.90e/4L purnukka.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4071
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Ant_ti kirjoitti:mineraalilla? Miksei täys-synt.?
Täysi synt. öljy ei kokemuken mukaan sovellu hyvin vanhoihin ja kuluneisiin moottoreihin. On tallissa -66 USA Ford ja siinä on sama homm, öljynkulutus pienenee kun käyttää mineraaliöljyä....
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Tuo ei sopivuus synteettisellä on myös sanottu johtuvan vanhempien tiiviste materiaalien epäsopivuudesta eli ei meinaa pysyä synt. öljyt sisällä koneessa. Mutta kyllä 80 luvun kulkineissa pitäisi olla jo ihan soppeleita materiaaleja.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
eltzi
"Turbo"
Viestit: 279
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 23:42
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja eltzi »

mä laitoin itelleni rempattuun koneeseen 5W50 mobilin ykköstä,olihan se tietty vähän kallista mutta jos kestää kone paremmin nni hyvä on!! :D
Avatar
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 991
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Mulla on menossa toinen satsi Valvolinen "yli 100tkm ajetuille moottoreille tarkoitettua" 10W40 synteettistä. Vaihdatin vielä liikkeessä, kun hinta oli mielestäni kohdallaan (5€/l vaihdettuna)eikä tarvinnut miettiä mitä jäteöljyille tekee. Aikaisemmin olen pääasiassa käyttänyt Helixiä keltaisesta purkista.
Kovalla pakkasella nuo 10W:t voi olla vähän jäykkiä, mutta meikä on ainakin toistaiseksi pärjännyt lohkolämppärin avulla.
Ant_ti
"Viggen"
Viestit: 508
Liittynyt: Su Loka 26, 2003 19:09
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ant_ti »

jos 10W on jäykkää talvella, onko 5W jäykempää vai notkeampaa?
96 V4 Super ´79
96 V4 ´76
900i ´86
900tic ´86
9000t ´88
All rest in peace
Jukka T
"Viggen"
Viestit: 514
Liittynyt: Ke Marras 12, 2003 23:42
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Jukka T »

Vanhalle moottorille on oikea öljy se, mitä siellä on aina ollut.

Öljyjen ominaisuudet vaihtelevat laaduittain ja merkeittäin sen verran, että jos konetta on käyttetty pitkään jollain tietyllä öljyllä, niin muutokset saattavat aiheuttaa pysyviä vikoja. Lähinnä toki öljyvuotoa tai savutusta, mutta huonolla säkällä jopa laakerivaurioita ja sitäkautta jopa täystuhon.

Itse olen yhden leikkiauton moottorin tuhonnut kokeilemalla eri öljyjä.
Karstaiseen ja ikänsä Mobil Superilla (mineraaliöljy) ajettuun koneeseen laitoin talveksi 5W-40 synteettiset. Kun savutus ei lakannut, vaihdoin dieseliin tarkoitettut 10W-30 synteettiset. Sitten savutti vain kierrätettäessä ja synteettinen 10W oli pakkasella notkeampaa, kuin mineraali vastaava. Kesällä palattiin mineraaliöljyyn, mutta savutus ei lakannut ilman STP stop smoke:a ja sitten leikkasikin kiertokangen laakeri kiinni.

Tästä ja viisaampien jutuista opiksi ottaneena olen sitä mieltä, että synteettistä öljyä voi käyttää vain, uusissa tai täysin läpikäydyissä moottoreissa ja tietysti niissä vanhoissa, joissa sitä on aina käytetty.
Jos ei ole tietoa, mitä on aikaisemmin käytetty, niin nyrkkisääntönä olen pitänyt, että kaasaripeleihin mineraalia ja katalysaattorin kanssa synteettistä, muihin sitten iän ja kilometrien mukaan, mutta harrasteautoon välttää mineraaliöljy, kuitenkin: mitä tuoreempi remppa tai kone, sitä fiksumpi vaihtoehto on synteettinen.

Omaan kuuppaan 10W-30 mineraaliöljyä ja uutta suodatinta joka syksy, ennen talviseisontaa, kunnes alkaa syystä tai toisesta vaatia paksumpaa.
f.pentti88
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: To Loka 07, 2004 21:03
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f.pentti88 »

oikeastaan tänäpäivän öljyt ovat niin laadukkaita että uskaltaisin ihan hyvin käyttää mineraaliöljyä.
Rynnäkkösämpylä
"Viggen"
Viestit: 679
Liittynyt: La Heinä 24, 2004 10:53
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Rynnäkkösämpylä »

Puhdistuksen ja tiivisteiden vaihdon jälkeen olen käyttänyt kajakissa täyssynteettistä. Hyvin toiminut ainakin viimeiset 3000km.
Kyllä jokaisella itseään kunnioittavalla miehellä tulee löytyä täysin mätä 96!
kakyllonen
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: To Joulu 18, 2003 14:18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja kakyllonen »

Itselläni on 96:n jolla on ajettu 230 tuhatta km, josta noin puolet kilometrimäärästä olen käyttänyt läpivuoden mobilin 10-40 superia.
Talvisin käynnistän aina kun mahdollista kylmän koneen roikanpäästä eli lämmitän konetta. Kone ei kuluta eikä savuta öljyä tosin vaihdan öljyt ja suodattimen noin 5-7 tuhnnen km:n jälkeen. Mielestäni halpa investointi ja lisää koneen kestävyyttä. Ei ongelmia.

saabisti Oulusta
Baas 009
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 19:51
Paikkakunta: Ååbu

Viesti Kirjoittaja Baas 009 »

V-M kirjoitti:

Omasta mielestä paras hinta laatu suhde talvi öljyksi on tuo Mobilin Synt S 13.90e/4L purnukka.

V-M

Täh? onko tämä siis sitä halvempaa mobilin 5w-40 täyssynteettistä?

Jos on niin mistä sitä noin halvalla saa? Motonetissä maksaa yli 20e/4L ja en ole juuri halvemmallakaan nähnyt

-Ville
Vastaa Viestiin