Mitä öljyä talveksi?
Mitä öljyä talveksi?
Mitä öljyä kannattaisi talveksi laittaa kuupan moottoriin.
Auto on 79 super.
Auto on 79 super.
96 V4 Super ´79
96 V4 ´76
900i ´86
900tic ´86
9000t ´88
All rest in peace
96 V4 ´76
900i ´86
900tic ´86
9000t ´88
All rest in peace
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Ajelin koko viime talven tavallisella 5W-40 mineraaliöljyllä
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Mullakin on (muistaakseni) mineraaliöljyt ollut koneessa. Oli oikein vaikeuksia löytää tarpeeksi "huonoa" ainetta. Ominaisuudet riittää kuitenkin ihan hyvin. Eikös se ollut niin että uudet täyssynteettiset pesevät öljyt saattaa irrottaa vuosien karstat koneesta ja tukkia öjykanavia tjsp.
Eetu Pajala #1516
eetu.pajala attantatta kotinet.com
eetu.pajala attantatta kotinet.com
Kyllä nuo on olleet peseviä jo aikaa sitten ja ihan mineraali puolellakin. Halvin jonka löysin oli eurollin 10W-30 4.90e/4l edes isommat traktori öljy pänikät (10l ja 20l) ei olis tullu halvemmaksi. Tuo kelpaa hyvin tuohon rempan jälkeiseen "sisään ajoon" ja paikkojen putsailuun. Kraudasta sai kesällä 15W-45 mineraalia 3e/4L purkki, nyt kun kävin katsomassa niin hinta oli 9.90e/4Lnormaali kirjoitti:Mullakin on (muistaakseni) mineraaliöljyt ollut koneessa. Oli oikein vaikeuksia löytää tarpeeksi "huonoa" ainetta. Ominaisuudet riittää kuitenkin ihan hyvin. Eikös se ollut niin että uudet täyssynteettiset pesevät öljyt saattaa irrottaa vuosien karstat koneesta ja tukkia öjykanavia tjsp.
Omasta mielestä paras hinta laatu suhde talvi öljyksi on tuo Mobilin Synt S 13.90e/4L purnukka.
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Täysi synt. öljy ei kokemuken mukaan sovellu hyvin vanhoihin ja kuluneisiin moottoreihin. On tallissa -66 USA Ford ja siinä on sama homm, öljynkulutus pienenee kun käyttää mineraaliöljyä....Ant_ti kirjoitti:mineraalilla? Miksei täys-synt.?
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Tuo ei sopivuus synteettisellä on myös sanottu johtuvan vanhempien tiiviste materiaalien epäsopivuudesta eli ei meinaa pysyä synt. öljyt sisällä koneessa. Mutta kyllä 80 luvun kulkineissa pitäisi olla jo ihan soppeleita materiaaleja.
V-M
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Mulla on menossa toinen satsi Valvolinen "yli 100tkm ajetuille moottoreille tarkoitettua" 10W40 synteettistä. Vaihdatin vielä liikkeessä, kun hinta oli mielestäni kohdallaan (5€/l vaihdettuna)eikä tarvinnut miettiä mitä jäteöljyille tekee. Aikaisemmin olen pääasiassa käyttänyt Helixiä keltaisesta purkista.
Kovalla pakkasella nuo 10W:t voi olla vähän jäykkiä, mutta meikä on ainakin toistaiseksi pärjännyt lohkolämppärin avulla.
Kovalla pakkasella nuo 10W:t voi olla vähän jäykkiä, mutta meikä on ainakin toistaiseksi pärjännyt lohkolämppärin avulla.
Vanhalle moottorille on oikea öljy se, mitä siellä on aina ollut.
Öljyjen ominaisuudet vaihtelevat laaduittain ja merkeittäin sen verran, että jos konetta on käyttetty pitkään jollain tietyllä öljyllä, niin muutokset saattavat aiheuttaa pysyviä vikoja. Lähinnä toki öljyvuotoa tai savutusta, mutta huonolla säkällä jopa laakerivaurioita ja sitäkautta jopa täystuhon.
Itse olen yhden leikkiauton moottorin tuhonnut kokeilemalla eri öljyjä.
Karstaiseen ja ikänsä Mobil Superilla (mineraaliöljy) ajettuun koneeseen laitoin talveksi 5W-40 synteettiset. Kun savutus ei lakannut, vaihdoin dieseliin tarkoitettut 10W-30 synteettiset. Sitten savutti vain kierrätettäessä ja synteettinen 10W oli pakkasella notkeampaa, kuin mineraali vastaava. Kesällä palattiin mineraaliöljyyn, mutta savutus ei lakannut ilman STP stop smoke:a ja sitten leikkasikin kiertokangen laakeri kiinni.
Tästä ja viisaampien jutuista opiksi ottaneena olen sitä mieltä, että synteettistä öljyä voi käyttää vain, uusissa tai täysin läpikäydyissä moottoreissa ja tietysti niissä vanhoissa, joissa sitä on aina käytetty.
Jos ei ole tietoa, mitä on aikaisemmin käytetty, niin nyrkkisääntönä olen pitänyt, että kaasaripeleihin mineraalia ja katalysaattorin kanssa synteettistä, muihin sitten iän ja kilometrien mukaan, mutta harrasteautoon välttää mineraaliöljy, kuitenkin: mitä tuoreempi remppa tai kone, sitä fiksumpi vaihtoehto on synteettinen.
Omaan kuuppaan 10W-30 mineraaliöljyä ja uutta suodatinta joka syksy, ennen talviseisontaa, kunnes alkaa syystä tai toisesta vaatia paksumpaa.
Öljyjen ominaisuudet vaihtelevat laaduittain ja merkeittäin sen verran, että jos konetta on käyttetty pitkään jollain tietyllä öljyllä, niin muutokset saattavat aiheuttaa pysyviä vikoja. Lähinnä toki öljyvuotoa tai savutusta, mutta huonolla säkällä jopa laakerivaurioita ja sitäkautta jopa täystuhon.
Itse olen yhden leikkiauton moottorin tuhonnut kokeilemalla eri öljyjä.
Karstaiseen ja ikänsä Mobil Superilla (mineraaliöljy) ajettuun koneeseen laitoin talveksi 5W-40 synteettiset. Kun savutus ei lakannut, vaihdoin dieseliin tarkoitettut 10W-30 synteettiset. Sitten savutti vain kierrätettäessä ja synteettinen 10W oli pakkasella notkeampaa, kuin mineraali vastaava. Kesällä palattiin mineraaliöljyyn, mutta savutus ei lakannut ilman STP stop smoke:a ja sitten leikkasikin kiertokangen laakeri kiinni.
Tästä ja viisaampien jutuista opiksi ottaneena olen sitä mieltä, että synteettistä öljyä voi käyttää vain, uusissa tai täysin läpikäydyissä moottoreissa ja tietysti niissä vanhoissa, joissa sitä on aina käytetty.
Jos ei ole tietoa, mitä on aikaisemmin käytetty, niin nyrkkisääntönä olen pitänyt, että kaasaripeleihin mineraalia ja katalysaattorin kanssa synteettistä, muihin sitten iän ja kilometrien mukaan, mutta harrasteautoon välttää mineraaliöljy, kuitenkin: mitä tuoreempi remppa tai kone, sitä fiksumpi vaihtoehto on synteettinen.
Omaan kuuppaan 10W-30 mineraaliöljyä ja uutta suodatinta joka syksy, ennen talviseisontaa, kunnes alkaa syystä tai toisesta vaatia paksumpaa.
-
- "Turbo"
- Viestit: 261
- Liittynyt: To Loka 07, 2004 21:03
- Paikkakunta: Turku
-
- "Viggen"
- Viestit: 679
- Liittynyt: La Heinä 24, 2004 10:53
- Paikkakunta: Kouvola
-
- "Kaasari"
- Viestit: 10
- Liittynyt: To Joulu 18, 2003 14:18
- Paikkakunta: Oulu
Itselläni on 96:n jolla on ajettu 230 tuhatta km, josta noin puolet kilometrimäärästä olen käyttänyt läpivuoden mobilin 10-40 superia.
Talvisin käynnistän aina kun mahdollista kylmän koneen roikanpäästä eli lämmitän konetta. Kone ei kuluta eikä savuta öljyä tosin vaihdan öljyt ja suodattimen noin 5-7 tuhnnen km:n jälkeen. Mielestäni halpa investointi ja lisää koneen kestävyyttä. Ei ongelmia.
saabisti Oulusta
Talvisin käynnistän aina kun mahdollista kylmän koneen roikanpäästä eli lämmitän konetta. Kone ei kuluta eikä savuta öljyä tosin vaihdan öljyt ja suodattimen noin 5-7 tuhnnen km:n jälkeen. Mielestäni halpa investointi ja lisää koneen kestävyyttä. Ei ongelmia.
saabisti Oulusta