Miksei kuuppa kulje?

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
orava
"Turbo"
Viestit: 252
Liittynyt: To Touko 08, 2003 11:00
Paikkakunta: Joensuu

Miksei kuuppa kulje?

Viesti Kirjoittaja orava »

Kajakkani suorituskyvyssä on selvä vaje. Se kelaa mittariin nipin napin 130. Muuten kone pelaa kuin kello. Kaasari on Fomoco, eli yksikurkkuinen. Ottaa kierrokset iloisesti ja alaväännöt tuntuu ihan hyvillä, yläkierroksilla kulku tuntuu nahkeelta. 0-100 väli ehkä noin 20s. Koneelle on tehty kattava remppa (kannet, tasapainoakseli jne) ehkä 20 tkm sitten. Kilometrejä koneella lienee noin 160 000 takana. Ajoitus on kohdallaan (6 astetta @800rpm alipaineletku irti), samoin venttiilinvälyset. Kaasuläppäkin aukeaa täysin. Ilmanputsari on melko tuore. Mistähän vikaa kannattas lähtee jäljittämään? Niin, ja kulutus tuntuu ihan normaalilta, pyöreesti noin kymppi satasella kaupunkiajossa.
t. Joni
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
Fundamental
"Viggen"
Viestit: 654
Liittynyt: To Elo 12, 2004 19:37
Paikkakunta: Orivesi

Viesti Kirjoittaja Fundamental »

Minusta nuo näyttävät ihan hyvältä.. miksi ihmeessä kuupalta pitäisikään odottaa enempää kuin tuo 130km/h ? Omallani ei ainakaan hirveästi yli 100km/h viitsi ajella jo pelkästään kovan metelin takia.. ja mitä kulutukseen tulee niin omallani pääsen ainakin helposti alle tuon 10l/100km kaupunkiajossa.. about 8,5l menee..
Saab 96 -70
Citroen Xsara Picasso HDI 2001
orava
"Turbo"
Viestit: 252
Liittynyt: To Touko 08, 2003 11:00
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja orava »

Siksi, että tekniikka ei voi minusta olla täysin kunnossa noilla arvoilla, ja minusta sen kuuluu olla kunnossa. Kyllä sen lähemmä 150 pitäisi kulkea noilla huimilla 65 hv:lla. Ei sen mikään hirvee pyssy tarvii tai kuulu tosiaan ollakaan, mutta tuolla ohittaminen on jo vähän turhankin hankalaa. Kaupunkiajossa tehot riittävät ihan hyvin.
t. Joni
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
Rynnäkkösämpylä
"Viggen"
Viestit: 679
Liittynyt: La Heinä 24, 2004 10:53
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Rynnäkkösämpylä »

Mun mielestä kajakin kuuluukin kiihtyä aika hikisesti 120km/h:sta ylöspäin :?:

Pelottaa jo kun 110km/h lasissa...
Kyllä jokaisella itseään kunnioittavalla miehellä tulee löytyä täysin mätä 96!
eltzi
"Turbo"
Viestit: 279
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 23:42
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja eltzi »

Jos se vaikka ei käy kun kolmella,sillon se menee just noin.. tsekkaappa vaikka kaikki tulpat ja jos ok (mitä ihmettelisin) niin voisit koittaa nykiä johtoja irti yksitellen joka kerta pitäs käyntiäänen vähän laskea. mutta älä ota irti enempää kun yhden kerralla. Äläkä pelästy se toden näkösesti vähän räppää aina sormille :P
MNeva
"Viggen"
Viestit: 504
Liittynyt: Ti Kesä 03, 2003 18:25
Paikkakunta: Söörmarkku

Viesti Kirjoittaja MNeva »

Kyllä kuupan kuuluu kulkea sen 150 vakiona.
eltzi
"Turbo"
Viestit: 279
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 23:42
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja eltzi »

ja 160 mittariin!!
orava
"Turbo"
Viestit: 252
Liittynyt: To Touko 08, 2003 11:00
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja orava »

Kyllä se käy kaikilla. Tulpat on uudet. Kärjet on vielä vaihtamatta, pitää tänään vaihdella. Seuraavaksi pitää kai repiä kaasari irti ja puhdistaa se.
t. Joni
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
Playboy
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 22:47
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Playboy »

Nakkaa roskiin se fomocon romu. Mullaki kulki saappi vaan n. 135 km/h kun siinä oli viikon verran fomocon kaasari kiinni konevaihdon yhteydessä. Pistin kii superin imusarjan ja solexin niin johan kulki sopivaan alamäkeen 165 km/h!
Tämänhetkiset räpsät:
Saab 96 V4 Super RS 1979
orava
"Turbo"
Viestit: 252
Liittynyt: To Touko 08, 2003 11:00
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja orava »

Jep, pitää kokeilla Solexilla, sellainenkin kun onneksi on olemassa. Vähän vaan arveluttaa muuten nuo Solexit. Kun sais Weberin jostain...
t. Joni
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
Fundamental
"Viggen"
Viestit: 654
Liittynyt: To Elo 12, 2004 19:37
Paikkakunta: Orivesi

Viesti Kirjoittaja Fundamental »

Noh kukin tyylillään.. minulle ei ainakaan ole yhtään tärkeää kulkeeko kuuppani tuon 160km/h vai ei.. rauhallista ja näyttävää ajelua.. eipä tullut montaa kertaa ohiteltua viime kesänä.. minut kyllä ohitettiin monta kertaa.

Kyllä niihin ohitteluihin on paremmat autot keksitty :)
Saab 96 -70
Citroen Xsara Picasso HDI 2001
Avatar
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 991
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Enempi ongelma tahtareissa, mutta pakoputkistokin voi karstoittua ahistavaksi. Tai kuten yhdessä tuplaysissä kävi, että Walkerin sisuskalut hapertui palasiksi ja tukki putken.
Älkää nyt liikaa herjatko tuota FoMoCoa. Ykskurkkunenhan on ideaalinen V4:seen: kaikkiin palotiloihin on yhtä pitkä matka kurkulta :wink:
Mulla on 71:sessä isompaa pääsuutinta ja puhkottua ilmanputsaria lukuunottamatta vakio imupuoli ja pakoputkikin on alkuperäinen SAAB-varaosa. Huippunopeutta on vaikea arvioida, kun viisari ei mene topparin yli toiselle kierrokselle 8)
Siinä olen kyllä samaa mieltä, että ei niilä huipuilla ole mitään merkitystä. Kuupalla on parempi pysytellä alle 90:n nopeuksissa.
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4071
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Tehdas lupaa muistaakseni huippuja 145 km/h. Oman kajakin mittari näyttää liian vähän ja silti yltää tuohon 145 km/h mittarin mukaan, joka lienee todella lähellä todellisuutta. On se kyllä hirvittävä vauhti vakio alustalla, en suosittele heikkohermoisille!
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1800
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mikan »

Reilu 6000 rpm nelosella, eikä minua ainakaan pelottanut. Alusta vakio ja alla ikivanhat 155-15 Nokialaiset. 96 on vakaa aerodynaaminen auto. :)

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
normaali
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Ma Loka 06, 2003 20:47
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja normaali »

mikan kirjoitti:Reilu 6000 rpm nelosella, eikä minua ainakaan pelottanut. Alusta vakio ja alla ikivanhat 155-15 Nokialaiset. 96 on vakaa aerodynaaminen auto. :)
Onhan se aerodynaaminen, mutta omani alkoi kyllä muistuttaa vakaata lentokonetta kun Hki-Tre välillä päästelin (mittarin mukaan) 150.
Eetu Pajala #1516
eetu.pajala attantatta kotinet.com
Vastaa Viestiin