Transitin 2L motti kuuppaan.?

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
turporuuvi
"Turbo"
Viestit: 285
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 10:17
Paikkakunta: Käläviä

Transitin 2L motti kuuppaan.?

Viesti Kirjoittaja turporuuvi »

Kysymys käy, sopiiko 1.5 tilalle tuo 2 litranen v4 transiitista?
9000 turboS -91
96 Super -78
99 GL 5Speed -81
99 Turbo sedan -80
95 -71
99 GL 5speed -83
Jorppe
"Viggen"
Viestit: 673
Liittynyt: Ke Tammi 21, 2004 00:07
Paikkakunta: Kajaani

Re: Transitin 2L motti kuuppaan.?

Viesti Kirjoittaja Jorppe »

Ei mene ainakaan heittämällä. Kyseessä on täysin eri moottori. Saabin kone on Cologne -moottoriperhettä (Saksalainen) ja Ransussa ollut kakslitranen veeneljä on Essex-moottori (brittiversio). Korjata saa jos mun muisti pettää.
Jäsen #3551

Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Neuni
"Aero"
Viestit: 343
Liittynyt: Ma Maalis 07, 2005 10:11
Paikkakunta: Kerava

Re: Transitin 2L motti kuuppaan.?

Viesti Kirjoittaja Neuni »

Meillä on tossa tallissa nyt purettuna tollanen Transitin motti. Sen verran ollaan muilta kiireiltä sitä ehditty tutkailemaan, että kannakkeet joutuu väsäileen uusiks, mikä on kyllä helppo homma. Sitten vaihteiston liittäminen lohkoon on vähän monimutkaisempi asia.

Suunniteltiin, että vauhtipyörästä tulee custom-mallinen, saa väsättyä alkuperäisestä ja Transitin omasta ehkä. Vaihteiston ja lohkon väliin vois tehdä spacerin, jolla ne saa toisiinsa liitettyä. Myös startin ympäristö vaati vähän leikkelyä.

Tosiaan lähtee tässä jossain vaiheessa lohko ja loota koneistamolle, sieltä pitäisi tulla sitten välilaippa / muu kiinnitys valmiina takaisin.

Laitan kyllä kuvaa tulemaan heti kun jotain suurempaa tämän projektin suunnilta tapahtuu.
96 GL V4 Super -80 *Juhlis*, 95L -75, 900i 2.1 16v Classic -93, 99 turbo -79 & 99 Finlandia -77
turporuuvi
"Turbo"
Viestit: 285
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 10:17
Paikkakunta: Käläviä

Re: Transitin 2L motti kuuppaan.?

Viesti Kirjoittaja turporuuvi »

Ok, hyvä tietää.. laittele kuvia rojektista. itte oon vasta hankkimassa mottia... saapas nähdä miten käy.
Neuni kirjoitti:Meillä on tossa tallissa nyt purettuna tollanen Transitin motti. Sen verran ollaan muilta kiireiltä sitä ehditty tutkailemaan, että kannakkeet joutuu väsäileen uusiks, mikä on kyllä helppo homma. Sitten vaihteiston liittäminen lohkoon on vähän monimutkaisempi asia.

Suunniteltiin, että vauhtipyörästä tulee custom-mallinen, saa väsättyä alkuperäisestä ja Transitin omasta ehkä. Vaihteiston ja lohkon väliin vois tehdä spacerin, jolla ne saa toisiinsa liitettyä. Myös startin ympäristö vaati vähän leikkelyä.

Tosiaan lähtee tässä jossain vaiheessa lohko ja loota koneistamolle, sieltä pitäisi tulla sitten välilaippa / muu kiinnitys valmiina takaisin.

Laitan kyllä kuvaa tulemaan heti kun jotain suurempaa tämän projektin suunnilta tapahtuu.
9000 turboS -91
96 Super -78
99 GL 5Speed -81
99 Turbo sedan -80
95 -71
99 GL 5speed -83
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8094
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Transitin 2L motti kuuppaan.?

Viesti Kirjoittaja mestari »

meneekö konepelti kiinni kun se motti on sisässä?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
Mikko_H
"Hölösuu"
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Transitin 2L motti kuuppaan.?

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Venemoottorina ainakin kuulostaa hyvältä :D
http://www.youtube.com/watch?v=cgfBOkRA ... er&list=UL
Mitenkähän kajakin muutoskatsastus essexi nokalla?
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1270
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: Transitin 2L motti kuuppaan.?

Viesti Kirjoittaja kostape »

Ostin kerran ymmärtääkseni Transitin 1,7 litraisella varustetun kajakin. Muuten sopi hyvin, mutta kaasutin oli korkeampi eikä ilmanputsari mahtunut kaasuttimen päälle. Olivat laittaneet Talbotin puhdistimen lokasuojan päälle. Vaihdoin moottoriin Saabin Super-kaasuttimen ja vakioilmanpuhdistimen, hyvin sopivat.
Ja kyllä lähtee kuin rusakko palmun alta.
pentti3.kostamo@gmail.com
045-2502018
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia
Avatar
Mikko_H
"Hölösuu"
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Transitin 2L motti kuuppaan.?

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

kostape kirjoitti:Ostin kerran ymmärtääkseni Transitin 1,7 litraisella varustetun kajakin. Muuten sopi hyvin, mutta kaasutin oli korkeampi eikä ilmanputsari mahtunut kaasuttimen päälle. Olivat laittaneet Talbotin puhdistimen lokasuojan päälle. Vaihdoin moottoriin Saabin Super-kaasuttimen ja vakioilmanpuhdistimen, hyvin sopivat.
Ja kyllä lähtee kuin rusakko palmun alta.
Olisko ollut Saksassa tehty Transitti Kölniläisellä moottorilla?
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1270
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: Transitin 2L motti kuuppaan.?

Viesti Kirjoittaja kostape »

Tekee mieli väittää vähän noista moottoreista. Onko todella eroa britti- ja sakumoottoreilla??
Itse olen ollut pitkään siinä luulossa (??) että eroja ei ole muuta kuin mielikuvissa. Niinkin on kerrottu että brittimoottoreita kierrätettiin Saksan kautta Suomeen, että saatiin niille vahvempi saksalainen maine, joka auttoi kajakin markkinoinnissa.
Eli ovatko tuumamitoituksella vai metrijärjestelmän mukaisia, onko erimaalaisia apulaitteita, laakereita ym.
Moottorin tarinaa on täällä joskus käsitelty, taisi mennä niin että se suunniteltiin alunperin Amerikoita varten.
pentti3.kostamo@gmail.com
045-2502018
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia
Jorppe
"Viggen"
Viestit: 673
Liittynyt: Ke Tammi 21, 2004 00:07
Paikkakunta: Kajaani

Re: Transitin 2L motti kuuppaan.?

Viesti Kirjoittaja Jorppe »

Eikös nimimerkki V-M tehnyt tutkimustyötä jossa todettiin että nokka-akselit ei käy lähellekkään ristiin saksan ja englannin koneen välillä? Eli eri moottoreita.

Tosihan se oli että Kölnin kone suunniteltiin alunperin jenkkimarkkinoille, olikopa se peräti legendaarisen Ford Mustangin prototyypin keulilla hörisemässä? Eikös jotkut osat olleet yhteneväisiä voorin pikkulohkokasin kanssa. En kyllä muista mitkä, saattoi olla kyse ihan vaan jostain pulteista tms.
Jäsen #3551

Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: Transitin 2L motti kuuppaan.?

Viesti Kirjoittaja Hessu »

kostape kirjoitti:Tekee mieli väittää vähän noista moottoreista. Onko todella eroa britti- ja sakumoottoreilla??
Fordin Essex (britti) ja Cologne (saku) moottoreilla ei ole muuta tekemistä keskenään kuin että ovat molemmat saman konsernin valmistamia V-koneita. Koneet erottaa nopeasti siitä, että Essexin virranjakaja on edessä ja Kölniläisen takana. Oikeastaan mitkään osat eivät ole vaihtokelpoisia.
Kartsa
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: To Kesä 05, 2003 20:28
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Transitin 2L motti kuuppaan.?

Viesti Kirjoittaja Kartsa »

Jorppe kirjoitti: Tosihan se oli että Kölnin kone suunniteltiin alunperin jenkkimarkkinoille, olikopa se peräti legendaarisen Ford Mustangin prototyypin keulilla hörisemässä? Eikös jotkut osat olleet yhteneväisiä voorin pikkulohkokasin kanssa. En kyllä muista mitkä, saattoi olla kyse ihan vaan jostain pulteista tms.
Jos vähän saivarrellaan, niin ei ihan keulalla kuitenkaan :wink:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... rawing.jpg

Osas ne jenkitkin joskus 8)

Sikälihän nuo jenkkiläiset ja kölniläiset ovat sukua että V-kuutoset, 4.3 litraiset mukaanlukien, omaavat "tiettävästi" saman kytkinkopan pulttikuvion ja kampiakselikin on samalla kohtaa eli lähes heittämällä menisi...
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Re: Transitin 2L motti kuuppaan.?

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

kostape kirjoitti:Tekee mieli väittää vähän noista moottoreista. Onko todella eroa britti- ja sakumoottoreilla??
Itse olen ollut pitkään siinä luulossa (??) että eroja ei ole muuta kuin mielikuvissa. Niinkin on kerrottu että brittimoottoreita kierrätettiin Saksan kautta Suomeen, että saatiin niille vahvempi saksalainen maine, joka auttoi kajakin markkinoinnissa.
Taisi olla niin, että loppuaikoina kölniläistä konetta koottiin myös Britanniassa?
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Jorppe
"Viggen"
Viestit: 673
Liittynyt: Ke Tammi 21, 2004 00:07
Paikkakunta: Kajaani

Re: Transitin 2L motti kuuppaan.?

Viesti Kirjoittaja Jorppe »

Kartsa kirjoitti:
Jorppe kirjoitti: Tosihan se oli että Kölnin kone suunniteltiin alunperin jenkkimarkkinoille, olikopa se peräti legendaarisen Ford Mustangin prototyypin keulilla hörisemässä? Eikös jotkut osat olleet yhteneväisiä voorin pikkulohkokasin kanssa. En kyllä muista mitkä, saattoi olla kyse ihan vaan jostain pulteista tms.
Jos vähän saivarrellaan, niin ei ihan keulalla kuitenkaan :wink:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... rawing.jpg

Osas ne jenkitkin joskus 8)

Sikälihän nuo jenkkiläiset ja kölniläiset ovat sukua että V-kuutoset, 4.3 litraiset mukaanlukien, omaavat "tiettävästi" saman kytkinkopan pulttikuvion ja kampiakselikin on samalla kohtaa eli lähes heittämällä menisi...
Lieköhän jenkkivoortin suorassa kutosessa mitään samaa kun kölnin moottorissa? Kyllä siinä ois ihmisillä ihmettelemistä jos mun '63 Faikku liikkus Saabin moottorilla. :mrgreen:
Jäsen #3551

Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Tero_s
"Viggen"
Viestit: 688
Liittynyt: Ke Kesä 18, 2003 14:23
Paikkakunta: Turku

Re: Transitin 2L motti kuuppaan.?

Viesti Kirjoittaja Tero_s »

Jorppe kirjoitti:Tosihan se oli että Kölnin kone suunniteltiin alunperin jenkkimarkkinoille, olikopa se peräti legendaarisen Ford Mustangin prototyypin keulilla hörisemässä?
Mustang 2:sta tollanen 2.8 V6 kölninläinen löytyy.

Wikipedian artikkelit colognesta ja essex:stä pitää hyvin paikkansa:
Cologne V6
Essex V4
Essex V6

Ford bellhousing patterns Saabin v4 löytyy kohdasta: Taunus pattern ja Essex kohdasta: UK Essex pattern. Ja noihan ei sitten luonnollisestikaan sovi ristiin.
Samalla SAABilla jo vuodesta 1992
Disclaimer: Tero_s kirjoittaa vain mielipiteitään.
Vastaa Viestiin