Transitin 2L motti kuuppaan.?
-
- "Turbo"
- Viestit: 285
- Liittynyt: To Maalis 04, 2004 10:17
- Paikkakunta: Käläviä
Transitin 2L motti kuuppaan.?
Kysymys käy, sopiiko 1.5 tilalle tuo 2 litranen v4 transiitista?
9000 turboS -91
96 Super -78
99 GL 5Speed -81
99 Turbo sedan -80
95 -71
99 GL 5speed -83
96 Super -78
99 GL 5Speed -81
99 Turbo sedan -80
95 -71
99 GL 5speed -83
Re: Transitin 2L motti kuuppaan.?
Ei mene ainakaan heittämällä. Kyseessä on täysin eri moottori. Saabin kone on Cologne -moottoriperhettä (Saksalainen) ja Ransussa ollut kakslitranen veeneljä on Essex-moottori (brittiversio). Korjata saa jos mun muisti pettää.
Jäsen #3551
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Re: Transitin 2L motti kuuppaan.?
Meillä on tossa tallissa nyt purettuna tollanen Transitin motti. Sen verran ollaan muilta kiireiltä sitä ehditty tutkailemaan, että kannakkeet joutuu väsäileen uusiks, mikä on kyllä helppo homma. Sitten vaihteiston liittäminen lohkoon on vähän monimutkaisempi asia.
Suunniteltiin, että vauhtipyörästä tulee custom-mallinen, saa väsättyä alkuperäisestä ja Transitin omasta ehkä. Vaihteiston ja lohkon väliin vois tehdä spacerin, jolla ne saa toisiinsa liitettyä. Myös startin ympäristö vaati vähän leikkelyä.
Tosiaan lähtee tässä jossain vaiheessa lohko ja loota koneistamolle, sieltä pitäisi tulla sitten välilaippa / muu kiinnitys valmiina takaisin.
Laitan kyllä kuvaa tulemaan heti kun jotain suurempaa tämän projektin suunnilta tapahtuu.
Suunniteltiin, että vauhtipyörästä tulee custom-mallinen, saa väsättyä alkuperäisestä ja Transitin omasta ehkä. Vaihteiston ja lohkon väliin vois tehdä spacerin, jolla ne saa toisiinsa liitettyä. Myös startin ympäristö vaati vähän leikkelyä.
Tosiaan lähtee tässä jossain vaiheessa lohko ja loota koneistamolle, sieltä pitäisi tulla sitten välilaippa / muu kiinnitys valmiina takaisin.
Laitan kyllä kuvaa tulemaan heti kun jotain suurempaa tämän projektin suunnilta tapahtuu.
96 GL V4 Super -80 *Juhlis*, 95L -75, 900i 2.1 16v Classic -93, 99 turbo -79 & 99 Finlandia -77
-
- "Turbo"
- Viestit: 285
- Liittynyt: To Maalis 04, 2004 10:17
- Paikkakunta: Käläviä
Re: Transitin 2L motti kuuppaan.?
Ok, hyvä tietää.. laittele kuvia rojektista. itte oon vasta hankkimassa mottia... saapas nähdä miten käy.
Neuni kirjoitti:Meillä on tossa tallissa nyt purettuna tollanen Transitin motti. Sen verran ollaan muilta kiireiltä sitä ehditty tutkailemaan, että kannakkeet joutuu väsäileen uusiks, mikä on kyllä helppo homma. Sitten vaihteiston liittäminen lohkoon on vähän monimutkaisempi asia.
Suunniteltiin, että vauhtipyörästä tulee custom-mallinen, saa väsättyä alkuperäisestä ja Transitin omasta ehkä. Vaihteiston ja lohkon väliin vois tehdä spacerin, jolla ne saa toisiinsa liitettyä. Myös startin ympäristö vaati vähän leikkelyä.
Tosiaan lähtee tässä jossain vaiheessa lohko ja loota koneistamolle, sieltä pitäisi tulla sitten välilaippa / muu kiinnitys valmiina takaisin.
Laitan kyllä kuvaa tulemaan heti kun jotain suurempaa tämän projektin suunnilta tapahtuu.
9000 turboS -91
96 Super -78
99 GL 5Speed -81
99 Turbo sedan -80
95 -71
99 GL 5speed -83
96 Super -78
99 GL 5Speed -81
99 Turbo sedan -80
95 -71
99 GL 5speed -83
Re: Transitin 2L motti kuuppaan.?
meneekö konepelti kiinni kun se motti on sisässä?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Transitin 2L motti kuuppaan.?
Venemoottorina ainakin kuulostaa hyvältä
http://www.youtube.com/watch?v=cgfBOkRA ... er&list=UL
Mitenkähän kajakin muutoskatsastus essexi nokalla?

http://www.youtube.com/watch?v=cgfBOkRA ... er&list=UL
Mitenkähän kajakin muutoskatsastus essexi nokalla?
Re: Transitin 2L motti kuuppaan.?
Ostin kerran ymmärtääkseni Transitin 1,7 litraisella varustetun kajakin. Muuten sopi hyvin, mutta kaasutin oli korkeampi eikä ilmanputsari mahtunut kaasuttimen päälle. Olivat laittaneet Talbotin puhdistimen lokasuojan päälle. Vaihdoin moottoriin Saabin Super-kaasuttimen ja vakioilmanpuhdistimen, hyvin sopivat.
Ja kyllä lähtee kuin rusakko palmun alta.
Ja kyllä lähtee kuin rusakko palmun alta.
Re: Transitin 2L motti kuuppaan.?
Olisko ollut Saksassa tehty Transitti Kölniläisellä moottorilla?kostape kirjoitti:Ostin kerran ymmärtääkseni Transitin 1,7 litraisella varustetun kajakin. Muuten sopi hyvin, mutta kaasutin oli korkeampi eikä ilmanputsari mahtunut kaasuttimen päälle. Olivat laittaneet Talbotin puhdistimen lokasuojan päälle. Vaihdoin moottoriin Saabin Super-kaasuttimen ja vakioilmanpuhdistimen, hyvin sopivat.
Ja kyllä lähtee kuin rusakko palmun alta.
Re: Transitin 2L motti kuuppaan.?
Tekee mieli väittää vähän noista moottoreista. Onko todella eroa britti- ja sakumoottoreilla??
Itse olen ollut pitkään siinä luulossa (??) että eroja ei ole muuta kuin mielikuvissa. Niinkin on kerrottu että brittimoottoreita kierrätettiin Saksan kautta Suomeen, että saatiin niille vahvempi saksalainen maine, joka auttoi kajakin markkinoinnissa.
Eli ovatko tuumamitoituksella vai metrijärjestelmän mukaisia, onko erimaalaisia apulaitteita, laakereita ym.
Moottorin tarinaa on täällä joskus käsitelty, taisi mennä niin että se suunniteltiin alunperin Amerikoita varten.
Itse olen ollut pitkään siinä luulossa (??) että eroja ei ole muuta kuin mielikuvissa. Niinkin on kerrottu että brittimoottoreita kierrätettiin Saksan kautta Suomeen, että saatiin niille vahvempi saksalainen maine, joka auttoi kajakin markkinoinnissa.
Eli ovatko tuumamitoituksella vai metrijärjestelmän mukaisia, onko erimaalaisia apulaitteita, laakereita ym.
Moottorin tarinaa on täällä joskus käsitelty, taisi mennä niin että se suunniteltiin alunperin Amerikoita varten.
Re: Transitin 2L motti kuuppaan.?
Eikös nimimerkki V-M tehnyt tutkimustyötä jossa todettiin että nokka-akselit ei käy lähellekkään ristiin saksan ja englannin koneen välillä? Eli eri moottoreita.
Tosihan se oli että Kölnin kone suunniteltiin alunperin jenkkimarkkinoille, olikopa se peräti legendaarisen Ford Mustangin prototyypin keulilla hörisemässä? Eikös jotkut osat olleet yhteneväisiä voorin pikkulohkokasin kanssa. En kyllä muista mitkä, saattoi olla kyse ihan vaan jostain pulteista tms.
Tosihan se oli että Kölnin kone suunniteltiin alunperin jenkkimarkkinoille, olikopa se peräti legendaarisen Ford Mustangin prototyypin keulilla hörisemässä? Eikös jotkut osat olleet yhteneväisiä voorin pikkulohkokasin kanssa. En kyllä muista mitkä, saattoi olla kyse ihan vaan jostain pulteista tms.
Jäsen #3551
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Re: Transitin 2L motti kuuppaan.?
Fordin Essex (britti) ja Cologne (saku) moottoreilla ei ole muuta tekemistä keskenään kuin että ovat molemmat saman konsernin valmistamia V-koneita. Koneet erottaa nopeasti siitä, että Essexin virranjakaja on edessä ja Kölniläisen takana. Oikeastaan mitkään osat eivät ole vaihtokelpoisia.kostape kirjoitti:Tekee mieli väittää vähän noista moottoreista. Onko todella eroa britti- ja sakumoottoreilla??
Re: Transitin 2L motti kuuppaan.?
Jos vähän saivarrellaan, niin ei ihan keulalla kuitenkaanJorppe kirjoitti: Tosihan se oli että Kölnin kone suunniteltiin alunperin jenkkimarkkinoille, olikopa se peräti legendaarisen Ford Mustangin prototyypin keulilla hörisemässä? Eikös jotkut osat olleet yhteneväisiä voorin pikkulohkokasin kanssa. En kyllä muista mitkä, saattoi olla kyse ihan vaan jostain pulteista tms.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... rawing.jpg
Osas ne jenkitkin joskus

Sikälihän nuo jenkkiläiset ja kölniläiset ovat sukua että V-kuutoset, 4.3 litraiset mukaanlukien, omaavat "tiettävästi" saman kytkinkopan pulttikuvion ja kampiakselikin on samalla kohtaa eli lähes heittämällä menisi...
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
Saab 9-3 1.8t 2007
Re: Transitin 2L motti kuuppaan.?
Taisi olla niin, että loppuaikoina kölniläistä konetta koottiin myös Britanniassa?kostape kirjoitti:Tekee mieli väittää vähän noista moottoreista. Onko todella eroa britti- ja sakumoottoreilla??
Itse olen ollut pitkään siinä luulossa (??) että eroja ei ole muuta kuin mielikuvissa. Niinkin on kerrottu että brittimoottoreita kierrätettiin Saksan kautta Suomeen, että saatiin niille vahvempi saksalainen maine, joka auttoi kajakin markkinoinnissa.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: Transitin 2L motti kuuppaan.?
Lieköhän jenkkivoortin suorassa kutosessa mitään samaa kun kölnin moottorissa? Kyllä siinä ois ihmisillä ihmettelemistä jos mun '63 Faikku liikkus Saabin moottorilla.Kartsa kirjoitti:Jos vähän saivarrellaan, niin ei ihan keulalla kuitenkaanJorppe kirjoitti: Tosihan se oli että Kölnin kone suunniteltiin alunperin jenkkimarkkinoille, olikopa se peräti legendaarisen Ford Mustangin prototyypin keulilla hörisemässä? Eikös jotkut osat olleet yhteneväisiä voorin pikkulohkokasin kanssa. En kyllä muista mitkä, saattoi olla kyse ihan vaan jostain pulteista tms.![]()
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... rawing.jpg
Osas ne jenkitkin joskus![]()
Sikälihän nuo jenkkiläiset ja kölniläiset ovat sukua että V-kuutoset, 4.3 litraiset mukaanlukien, omaavat "tiettävästi" saman kytkinkopan pulttikuvion ja kampiakselikin on samalla kohtaa eli lähes heittämällä menisi...

Jäsen #3551
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Re: Transitin 2L motti kuuppaan.?
Mustang 2:sta tollanen 2.8 V6 kölninläinen löytyy.Jorppe kirjoitti:Tosihan se oli että Kölnin kone suunniteltiin alunperin jenkkimarkkinoille, olikopa se peräti legendaarisen Ford Mustangin prototyypin keulilla hörisemässä?
Wikipedian artikkelit colognesta ja essex:stä pitää hyvin paikkansa:
Cologne V6
Essex V4
Essex V6
Ford bellhousing patterns Saabin v4 löytyy kohdasta: Taunus pattern ja Essex kohdasta: UK Essex pattern. Ja noihan ei sitten luonnollisestikaan sovi ristiin.
Samalla SAABilla jo vuodesta 1992
Disclaimer: Tero_s kirjoittaa vain mielipiteitään.
Disclaimer: Tero_s kirjoittaa vain mielipiteitään.