V4 nokka-akseli?

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Muistankohan ihan väärin että Fiat Dinossa (joku ferrari johdannainen) oli myös tollaset? Ja tais joku sellaisia kaasareita kauppailla netissä (siitä on parisen vuotta aikaan joten en muista sivua...)

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
hopo
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 21:28

Viesti Kirjoittaja hopo »

Moro

Dinossahan on Ferrarin moottori, eikö. Niin ainakin muistélisin minäkin.

Vilkaisin tallista kaasareista merkinnän, mutta nyt en enää muista varmuudella. Olisiko ollut Weber ja malli DCN3 tai jotain siihen suuntaan. Numero 3 oli kuitenkin viimeisenä.

hopo
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Ei mua, mutta jotakin varmaan. Mulle näyttää siltä, että taulukossa esitetään turbo-/ruiskumoottorin ECU:lle annettavia sytytysennakon arvoja käyntinopeuden ja moottorin ilmanoton suhteen.
Jep,imusarjan paine ja käyntinopeus.Ilmamäärään laskemiseen tarvitaan monta muutakin muuttujaa.Mutta nyt oli siis sytkästä puhe.
Niinkin manuaalisessa vehkeessä kuin Saab V4 kärjellisellä sytytyksellä ja kaasarilla/kaasareilla ilman minkäänlaista moottorinohjausjärjestelmää on tuon tiedon ulottumattomissa. Tuollainen tavallinen virranjakaja (jossa on alipaine säädin otettu pois käytöstä ja keskipakosäätimen jousi vaihdettu jäykempään) on tasan niissä arvoissa, kuin ne jakajan virittelyn jälkeen on. Ymmärtääkseni tärkeää on, että ko jakaja ei ylitä sitä turvallista maksimi ennakon määrää suurille kierrosnopeuksilla tai muuten liian aikainen palotapahtuma polttaa reijän mäntään.
Noh,väännetääs rautaa..

Eli mulla kun siis on tuo säädettäväohjaus,niin mun pitäs tehdä tuollainen ylläoleva kartta niin sytkälle,ku bensallekkin.Bensakartat pystyy vetämään ''hehtaarilleen'' table generaattorilla,loput säädetään laajakaistalla ja logien avulla.Tämä generaattori siis ei toimi sytytyksellä,vaan se pitää naputtaa alusta alkaen käsin.Tämä taas on melko sairas työ.
Siispä helpottaisi suuresti,jos ottaisitte vaikka paperille ~1000 rpm välein sytytysennakot paperille,ja siinä kohtaa olevan imusarjan paineen.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

KeijoAnnikki kirjoitti:
Yks kuva löytyi tallilla olevista kansista. Eipä tosta paljoa taida irti saada.

http://personal.inet.fi/koti/mavalke/V4 ... nnet_2.jpg
No näkee tuosta jotain.
En ottanut tuolta tulpan ''takaa'' noin paljoa kun VM ohjeissa ja noissa kansissa.Muuten näyttää melko samalle kun omani.
~1kk päästä nähdään miten vetää 1.5litrainen''pikkulohko'', isovenakannet ja muotoillut palotilat,7.6 nokka ja 8.2:1 rutuilla. :wink: Taitaa tulla aika hengetön alipainealueella.Yläpäässä pitäs riittää boforia aika pitkällekkin,jos en kovasti ole turaillut kansien kanssa.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

En nyt muista mutta oliskohan sinisessä raamatussa sytkäkartat vakiokoneelle, niistähän voisi olla hyvä aloittaa.

Ainakin satkun korjaamokirjoissa on mukavasti sytkäkarttoja, mistä voi lukea kierrosluvun ja ali-/ahtopaineen vaikutuksen ennakkoon omilta käyriltään. Sitten kun vielä muistaa ottaa huomioon perusennakon niin ollaan jo aika vankalla pohjalla sytkän viilaamisen kanssa.
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Ronska kirjoitti:En nyt muista mutta oliskohan sinisessä raamatussa sytkäkartat vakiokoneelle, niistähän voisi olla hyvä aloittaa.
Sininen raamattu?

Juu,hyvä jos joku lähtökohta olisi.Saahan tuon käymään lähes millä tahansa ennakoilla.Mutta pääsis edes muutamien asteiden sisälle,ettei ihan niin arpomalla lähdetä.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 798
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Suppari kirjoitti:Siispä helpottaisi suuresti,jos ottaisitte vaikka paperille ~1000 rpm välein sytytysennakot paperille,ja siinä kohtaa olevan imusarjan paineen.
Tallilla olevissa V4-autoissa kaikissa (5 kpl) on joko 7.9 tai n 8.4 (GT 2C4) nokat eli jyrkemmät. Mittaillaan joskus kun ehditään. Imusarjan paineisiin ei ole mittausvälineitä.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

KeijoAnnikki kirjoitti:
Suppari kirjoitti:Siispä helpottaisi suuresti,jos ottaisitte vaikka paperille ~1000 rpm välein sytytysennakot paperille,ja siinä kohtaa olevan imusarjan paineen.
Tallilla olevissa V4-autoissa kaikissa (5 kpl) on joko 7.9 tai n 8.4 (GT 2C4) nokat eli jyrkemmät. Mittaillaan joskus kun ehditään. Imusarjan paineisiin ei ole mittausvälineitä.
Biltemasta alipaine mittari ~5eur?
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Asiasta lentokoneeseen,onko olemassa jotain rajaa,jolloin tulisi kiertokankien ja vauhtipyörän pultit vaihtaa esimerkiksi ARP:n valmistamiin?
Vai haenko pulttikaupasta kiertokankiin jotkut 12.9 kovat?
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24615
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

laittaisin parasta mitä markkinoilta löytyy. näin kasattiin miun vakio 1600 pata kuplaan. ei laitettu brassi paskaa ollenkaan vaan jenkeistä tilattiin paljon!
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
hopo
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 21:28

Viesti Kirjoittaja hopo »

Moro

Samaa mieltä. Väärä paikka säästää ainakin kiertokangen pulteissa.

hopo
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

hopo kirjoitti:Moro

Samaa mieltä. Väärä paikka säästää ainakin kiertokangen pulteissa.

hopo
No niinhän tuo on juu.Heppoisen oloiset ne orkkikset ainakin on.

Huomenna siis v6 sarja tilaukseen.

Entä vauhtipyörän pultit?
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
hopo
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 21:28

Viesti Kirjoittaja hopo »

Moro

Suositus muistaakseni oli, että kovemmasta aineesta olevat kuusiokolopultit.
Itse olen käyttänyt momentin lisäksi aina liimaa, en tiedä onko oikasti tarpeen.

t.hopo
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

hopo kirjoitti:Moro

Suositus muistaakseni oli, että kovemmasta aineesta olevat kuusiokolopultit.
Itse olen käyttänyt momentin lisäksi aina liimaa, en tiedä onko oikasti tarpeen.

t.hopo
No mulla on osanumero vauhtipyörän pulteillekkin,että kaip tilaan nekin,ARP:tä.


Jenkeissä maksais koko satsi 60eur,toivottavasti ei oikein perkeleesti enempää täällä.Muuten otan riskin ja tilaan sieltä suoraan.

Edit.92 euroa kiertokankien ja vauhtiksen bultit US-Partsilla.Tilaukseen meni!
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Katsokaa greenbeastin sivuilta kuinka tehdään paremmat kiertokanget tai edes jotain osviittaa..
VW transporter 2.5tdi vm.99
Vastaa Viestiin