V4 nokka-akseli?
Muistankohan ihan väärin että Fiat Dinossa (joku ferrari johdannainen) oli myös tollaset? Ja tais joku sellaisia kaasareita kauppailla netissä (siitä on parisen vuotta aikaan joten en muista sivua...)
V-M
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Jep,imusarjan paine ja käyntinopeus.Ilmamäärään laskemiseen tarvitaan monta muutakin muuttujaa.Mutta nyt oli siis sytkästä puhe.Ei mua, mutta jotakin varmaan. Mulle näyttää siltä, että taulukossa esitetään turbo-/ruiskumoottorin ECU:lle annettavia sytytysennakon arvoja käyntinopeuden ja moottorin ilmanoton suhteen.
Noh,väännetääs rautaa..Niinkin manuaalisessa vehkeessä kuin Saab V4 kärjellisellä sytytyksellä ja kaasarilla/kaasareilla ilman minkäänlaista moottorinohjausjärjestelmää on tuon tiedon ulottumattomissa. Tuollainen tavallinen virranjakaja (jossa on alipaine säädin otettu pois käytöstä ja keskipakosäätimen jousi vaihdettu jäykempään) on tasan niissä arvoissa, kuin ne jakajan virittelyn jälkeen on. Ymmärtääkseni tärkeää on, että ko jakaja ei ylitä sitä turvallista maksimi ennakon määrää suurille kierrosnopeuksilla tai muuten liian aikainen palotapahtuma polttaa reijän mäntään.
Eli mulla kun siis on tuo säädettäväohjaus,niin mun pitäs tehdä tuollainen ylläoleva kartta niin sytkälle,ku bensallekkin.Bensakartat pystyy vetämään ''hehtaarilleen'' table generaattorilla,loput säädetään laajakaistalla ja logien avulla.Tämä generaattori siis ei toimi sytytyksellä,vaan se pitää naputtaa alusta alkaen käsin.Tämä taas on melko sairas työ.
Siispä helpottaisi suuresti,jos ottaisitte vaikka paperille ~1000 rpm välein sytytysennakot paperille,ja siinä kohtaa olevan imusarjan paineen.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
No näkee tuosta jotain.KeijoAnnikki kirjoitti:
Yks kuva löytyi tallilla olevista kansista. Eipä tosta paljoa taida irti saada.
http://personal.inet.fi/koti/mavalke/V4 ... nnet_2.jpg
En ottanut tuolta tulpan ''takaa'' noin paljoa kun VM ohjeissa ja noissa kansissa.Muuten näyttää melko samalle kun omani.
~1kk päästä nähdään miten vetää 1.5litrainen''pikkulohko'', isovenakannet ja muotoillut palotilat,7.6 nokka ja 8.2:1 rutuilla.

///M
En nyt muista mutta oliskohan sinisessä raamatussa sytkäkartat vakiokoneelle, niistähän voisi olla hyvä aloittaa.
Ainakin satkun korjaamokirjoissa on mukavasti sytkäkarttoja, mistä voi lukea kierrosluvun ja ali-/ahtopaineen vaikutuksen ennakkoon omilta käyriltään. Sitten kun vielä muistaa ottaa huomioon perusennakon niin ollaan jo aika vankalla pohjalla sytkän viilaamisen kanssa.
Ainakin satkun korjaamokirjoissa on mukavasti sytkäkarttoja, mistä voi lukea kierrosluvun ja ali-/ahtopaineen vaikutuksen ennakkoon omilta käyriltään. Sitten kun vielä muistaa ottaa huomioon perusennakon niin ollaan jo aika vankalla pohjalla sytkän viilaamisen kanssa.
Sininen raamattu?Ronska kirjoitti:En nyt muista mutta oliskohan sinisessä raamatussa sytkäkartat vakiokoneelle, niistähän voisi olla hyvä aloittaa.
Juu,hyvä jos joku lähtökohta olisi.Saahan tuon käymään lähes millä tahansa ennakoilla.Mutta pääsis edes muutamien asteiden sisälle,ettei ihan niin arpomalla lähdetä.
///M
-
- "Hirsch"
Tallilla olevissa V4-autoissa kaikissa (5 kpl) on joko 7.9 tai n 8.4 (GT 2C4) nokat eli jyrkemmät. Mittaillaan joskus kun ehditään. Imusarjan paineisiin ei ole mittausvälineitä.Suppari kirjoitti:Siispä helpottaisi suuresti,jos ottaisitte vaikka paperille ~1000 rpm välein sytytysennakot paperille,ja siinä kohtaa olevan imusarjan paineen.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Biltemasta alipaine mittari ~5eur?KeijoAnnikki kirjoitti:Tallilla olevissa V4-autoissa kaikissa (5 kpl) on joko 7.9 tai n 8.4 (GT 2C4) nokat eli jyrkemmät. Mittaillaan joskus kun ehditään. Imusarjan paineisiin ei ole mittausvälineitä.Suppari kirjoitti:Siispä helpottaisi suuresti,jos ottaisitte vaikka paperille ~1000 rpm välein sytytysennakot paperille,ja siinä kohtaa olevan imusarjan paineen.
///M
No mulla on osanumero vauhtipyörän pulteillekkin,että kaip tilaan nekin,ARP:tä.hopo kirjoitti:Moro
Suositus muistaakseni oli, että kovemmasta aineesta olevat kuusiokolopultit.
Itse olen käyttänyt momentin lisäksi aina liimaa, en tiedä onko oikasti tarpeen.
t.hopo
Jenkeissä maksais koko satsi 60eur,toivottavasti ei oikein perkeleesti enempää täällä.Muuten otan riskin ja tilaan sieltä suoraan.
Edit.92 euroa kiertokankien ja vauhtiksen bultit US-Partsilla.Tilaukseen meni!
///M