Paikkamaalaus
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4043
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Kannattaa ottaa huomioon, että kuuleman mukaan spraypaukkupullot toimii huonosti "pohjamaalina", joten sen joutuu hiomaan sitten myöhemmin pois. Korjatkaa, jos olen väärässä.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
instagram.com/autoileva_veijari
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3986
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Joo nylonlaikka on se oikeampi nimi.Pauke kirjoitti:Toi "somali"-laikka tai nylon-laikka, kuinka sitä sitten kutsutaankin, on hiekkapuhalluksen jälkeen paras tapa ruosteen poistamiseen.
Kynäruiskulla onnistuu perusvärien paikkaaminen tosi hienosti ja jälki häipyy viimeistään hiovalla vahalla suoritetussa viimeistelyssä ympäristöönsä.
Kynäruiskuhommat kiinnostaisi myös kokeilla.
# 419 Vesa Pohjalainen
Kotelosuoja-aine liukenee "white spirit"-pitoisiin liuottimiin tai oikean aineen puutteessa bensaan. Päällemaalattaville massoille on sitten omat myrkkynsä.dq kirjoitti:Kotelonsuoja-ainetta tuntematta paha sanoa, mutta ensin voisi koittaa myrkyillä (liuottimet, asetoni jne.) tai sitten vain föönin ja lastan kanssa kaapimalla.
96 V4 -75
Tällaisella, mutta vinkuun tulevalla olen yhden saabin pellille päästellyt. Lamellilaikalla lähtee sitten syvemmät syöpymät, en ole toistaiseksi saanut kuupan peltiä puhki hiottua millään muulla kuin kivellä...Isolohko kirjoitti:Tässä yksi versio nylonlaikasta:
Riippuu pohjamaalista, jotkut kestää kaksikomponenttimaalinkin alla jos ovat kunnolla kuivuneet. Mutta ehdottomasti järkevintä poistaa siinä vaiheessa kun tekee kunnolla pohjia.jariha kirjoitti:Kannattaa ottaa huomioon, että kuuleman mukaan spraypaukkupullot toimii huonosti "pohjamaalina", joten sen joutuu hiomaan sitten myöhemmin pois. Korjatkaa, jos olen väärässä.
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3986
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Tulipa ilahduttavan monia ja mielenkiintoisia vastauksia
Eli nailonlaikka nopeusssäädettävään rälläkkään kiinni ja viuhumaan
Kertoilkaas lisää siitä kynäruiskuhommasta, se kiinnostaisi paukkupulloja enemmän, millaista pintaa sillä saa, kuinka isoa aluetta pystyy maalaamaan ja käykö hommaan jokin Bilteman (tms) halpisruisku?

Eli nailonlaikka nopeusssäädettävään rälläkkään kiinni ja viuhumaan

Kertoilkaas lisää siitä kynäruiskuhommasta, se kiinnostaisi paukkupulloja enemmän, millaista pintaa sillä saa, kuinka isoa aluetta pystyy maalaamaan ja käykö hommaan jokin Bilteman (tms) halpisruisku?

Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Non nyt on kyseinen peli vasta kotipihassa, on se aika hapantunut, kuvissa parempi kuin livenä
Ei tuollaisella kyllä kehtaa yleisellä tiellä ajella ennenkuin edes suurin osa ruosteista on kadoksissa
Kaippa se on vaan hatteva paukkupulloja ja taiteilla kyljet kokonaan uuteen väriin.
Minkäslaisia maaleja kannattaisi käyttää ettei tuo spray ala sulamaan sitten aikanaan pohjavärin alta, vai tuleeko tuo maali poistaa ennen kunnon maalausta?

Ei tuollaisella kyllä kehtaa yleisellä tiellä ajella ennenkuin edes suurin osa ruosteista on kadoksissa

Kaippa se on vaan hatteva paukkupulloja ja taiteilla kyljet kokonaan uuteen väriin.
Minkäslaisia maaleja kannattaisi käyttää ettei tuo spray ala sulamaan sitten aikanaan pohjavärin alta, vai tuleeko tuo maali poistaa ennen kunnon maalausta?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Iskä aina raijjaa töistä paukkupulloina kaikkia jämiä "oikeaa automaalia" (haettu maalikaupasta joko valmiita parannusmaaleja tai omia täyttöjä pieniin kolhuihin), eli kannattaisi ehkä käydä maaliliikkeestä hakemassa pikemmin kuin biltemasta/tms.
Ne on ainakin kestäneet primerin allakin.
Mutta mahdoton sanoa etukäteen, on noita joitain maaleja ollut jotka periaatteessa ovat autonparannusmaalia, mutta ovat silti kiehuneet jo kun on vetänyt toista vastaavaa päälle.
Ja sitten kannattaa myös miettiä se, paljonko koko lysti tulee maksamaan, jos puoli autoa (alapuolen) maalaat paukkupulloilla. Kunnon spraymaalit ei ole markettihintaisia...
Ne on ainakin kestäneet primerin allakin.
Mutta mahdoton sanoa etukäteen, on noita joitain maaleja ollut jotka periaatteessa ovat autonparannusmaalia, mutta ovat silti kiehuneet jo kun on vetänyt toista vastaavaa päälle.
Ja sitten kannattaa myös miettiä se, paljonko koko lysti tulee maksamaan, jos puoli autoa (alapuolen) maalaat paukkupulloilla. Kunnon spraymaalit ei ole markettihintaisia...
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Joo ja se paukkupullon kiehumishommakin on tuttua kun viippaa maalasin ruiskulla, eli suosiolla vaan automaalia.tommij kirjoitti:Iskä aina raijjaa töistä paukkupulloina kaikkia jämiä "oikeaa automaalia" (haettu maalikaupasta joko valmiita parannusmaaleja tai omia täyttöjä pieniin kolhuihin), eli kannattaisi ehkä käydä maaliliikkeestä hakemassa pikemmin kuin biltemasta/tms.
Ne on ainakin kestäneet primerin allakin.
Mutta mahdoton sanoa etukäteen, on noita joitain maaleja ollut jotka periaatteessa ovat autonparannusmaalia, mutta ovat silti kiehuneet jo kun on vetänyt toista vastaavaa päälle.
Ja sitten kannattaa myös miettiä se, paljonko koko lysti tulee maksamaan, jos puoli autoa (alapuolen) maalaat paukkupulloilla. Kunnon spraymaalit ei ole markettihintaisia...
Eli jotain halpaa 2-komponenttimaalia kynäruiskulla pintaan, niille osian kuin on tarvetta. Autoa on näemmä paikkamaalailtu aika tökerösti joten myös aiemat korjailut täytyisi saada piiloon.
Kunnnon ruiskulla en välittäisi tuota tehdä koska sitten on koko talli maalissa

Vasen takalokasuoja tarvitsisi vaihtaa, sen kumilärpäkkeen alla on pelkkää kukkamultaa.
Kukas osaisi vääntää rosterista korvaavat suojat tilalle, olisivat aika hienot, tyyliin tahtari?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
no ehän siin
jos nyt on aikaa hankalilla, paklata , hioa ja maalata ja sit kesällä tehdä saman uudestaan,mutta nyt voisi olla apu vaikka työnnät hautatervaa pensselilla nin ei ruostu talvella ja sitten kesällä,edelyttäen että se on vielä sulla nin maalailee ja hiekkapuhaltelee pois sen kun on aikaa oikein.
Re: no ehän siin
No tarkoitus olisi siis vain "fiksata" tuota eli ei käyttää aikaa juuri paria iltaa enempää.mestari kirjoitti:jos nyt on aikaa hankalilla, paklata , hioa ja maalata ja sit kesällä tehdä saman uudestaan,mutta nyt voisi olla apu vaikka työnnät hautatervaa pensselilla nin ei ruostu talvella ja sitten kesällä,edelyttäen että se on vielä sulla nin maalailee ja hiekkapuhaltelee pois sen kun on aikaa oikein.
Ei oikein kehtaisi "tervatulla" kuupalla ajella

Kokonaan tuo on läpikäytävä, sehän on selvä jos jonkimmoisen tuosta vielä haluaa.
On siinä jotain hyvääkin, takakontti on ehjä, samoin sisustus lukuunottamatta b-pilarien muovien halkeamia ja paria etupenkkien reikää keinonahassa, ja katto on ruosteeton

edit: Siis tarkoitin että kyljistään tervatulla

Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Son kyllä kanssa vähän henkimaailman asioita tuo maalien kiehuminen, eihän siinä muusta ole kyse kuin yhteensopimattomista kemikaaleista mutta kun tuoteselosteet eivät ihan elintarvikeluokkaa purkeissa ole niin..maalikaupan setä tietää tästä tietysti enemmän. Ja asiansa osaava tietysti kehoittaa ostamaan kaikki maalit heiltä.
Kynäruiskulla maalaamisesta isojen pintojen kohdalla ei ole kokemusta, paha mennä sanomaan. Kokeilemalla selviää.
Jotenkin kyllä on sellainen kutina että tulee hoppu saada tarpeeksi nopeasti märäksi pinta kauttaaltaan. Tämmöisessä projektissa saa Biltemankin ruiskulla varmasti ihan kelvollisen pinnan, detaljien söhertämisessä kalliit ruiskut itsensä varmaankin kustantavat sitten.
Ja paukkupurkeista, son totta että kunnolliset maalit maksavat jonnin verran, mutta tässäkin säästää pohjamaalaamalla peittävästi ja _oikealla sävyllä_. Esim. tämän kyseisen auton sävy ei kunnollisen valkoisen pohjan päälle kovin suurta maalikerrosta vaadi. Eivät ne kunnolliset automaalitkaan ilmaisia ole.

Kynäruiskulla maalaamisesta isojen pintojen kohdalla ei ole kokemusta, paha mennä sanomaan. Kokeilemalla selviää.

Ja paukkupurkeista, son totta että kunnolliset maalit maksavat jonnin verran, mutta tässäkin säästää pohjamaalaamalla peittävästi ja _oikealla sävyllä_. Esim. tämän kyseisen auton sävy ei kunnollisen valkoisen pohjan päälle kovin suurta maalikerrosta vaadi. Eivät ne kunnolliset automaalitkaan ilmaisia ole.

Viimeksi muokannut dq, To Joulu 29, 2005 22:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.