Paikkamaalaus

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Kannattaa ottaa huomioon, että kuuleman mukaan spraypaukkupullot toimii huonosti "pohjamaalina", joten sen joutuu hiomaan sitten myöhemmin pois. Korjatkaa, jos olen väärässä.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Pauke kirjoitti:Toi "somali"-laikka tai nylon-laikka, kuinka sitä sitten kutsutaankin, on hiekkapuhalluksen jälkeen paras tapa ruosteen poistamiseen.
Kynäruiskulla onnistuu perusvärien paikkaaminen tosi hienosti ja jälki häipyy viimeistään hiovalla vahalla suoritetussa viimeistelyssä ympäristöönsä.
Joo nylonlaikka on se oikeampi nimi.

Kynäruiskuhommat kiinnostaisi myös kokeilla.
# 419 Vesa Pohjalainen
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 743
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

Tässä yksi versio nylonlaikasta:

Kuva
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
Jukka T
"Viggen"
Viestit: 516
Liittynyt: Ke Marras 12, 2003 23:42
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Jukka T »

dq kirjoitti:Kotelonsuoja-ainetta tuntematta paha sanoa, mutta ensin voisi koittaa myrkyillä (liuottimet, asetoni jne.) tai sitten vain föönin ja lastan kanssa kaapimalla.
Kotelosuoja-aine liukenee "white spirit"-pitoisiin liuottimiin tai oikean aineen puutteessa bensaan. Päällemaalattaville massoille on sitten omat myrkkynsä.
96 V4 -75
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tommij »

Isolohko kirjoitti:Tässä yksi versio nylonlaikasta:

Kuva
Tällaisella, mutta vinkuun tulevalla olen yhden saabin pellille päästellyt. Lamellilaikalla lähtee sitten syvemmät syöpymät, en ole toistaiseksi saanut kuupan peltiä puhki hiottua millään muulla kuin kivellä...
jariha kirjoitti:Kannattaa ottaa huomioon, että kuuleman mukaan spraypaukkupullot toimii huonosti "pohjamaalina", joten sen joutuu hiomaan sitten myöhemmin pois. Korjatkaa, jos olen väärässä.
Riippuu pohjamaalista, jotkut kestää kaksikomponenttimaalinkin alla jos ovat kunnolla kuivuneet. Mutta ehdottomasti järkevintä poistaa siinä vaiheessa kun tekee kunnolla pohjia.
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
dq
"Hölösuu"
Viestit: 1085
Liittynyt: Ti Syys 20, 2005 01:24
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja dq »

Vesa Pohjalainen kirjoitti:Sellaista mustaa hyönteispesusienen tapaista mutta kovaa ainetta..
Ok, olen ihmetellytkin mihin moista käytetään vaan eipä ole assosioitunut kuulopuheisiin. Täytyypä kokeilla seuraavalla kerralla.
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

dq kirjoitti:
Vesa Pohjalainen kirjoitti:Sellaista mustaa hyönteispesusienen tapaista mutta kovaa ainetta..
Ok, olen ihmetellytkin mihin moista käytetään vaan eipä ole assosioitunut kuulopuheisiin. Täytyypä kokeilla seuraavalla kerralla.
Se on peli ! :D
# 419 Vesa Pohjalainen
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Tulipa ilahduttavan monia ja mielenkiintoisia vastauksia :D
Eli nailonlaikka nopeusssäädettävään rälläkkään kiinni ja viuhumaan ;)
Kertoilkaas lisää siitä kynäruiskuhommasta, se kiinnostaisi paukkupulloja enemmän, millaista pintaa sillä saa, kuinka isoa aluetta pystyy maalaamaan ja käykö hommaan jokin Bilteman (tms) halpisruisku? :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Non nyt on kyseinen peli vasta kotipihassa, on se aika hapantunut, kuvissa parempi kuin livenä :)
Ei tuollaisella kyllä kehtaa yleisellä tiellä ajella ennenkuin edes suurin osa ruosteista on kadoksissa :wink:
Kaippa se on vaan hatteva paukkupulloja ja taiteilla kyljet kokonaan uuteen väriin.
Minkäslaisia maaleja kannattaisi käyttää ettei tuo spray ala sulamaan sitten aikanaan pohjavärin alta, vai tuleeko tuo maali poistaa ennen kunnon maalausta?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Onkos muuten kuupissa ollut niitä uudemmanmallisia penkkejä tuolla ruskeanpunertavalla värisävyllä?
Jos jollain olisi sellaiset niin allekirjoittaneelle saisi tarjota ;)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tommij »

Iskä aina raijjaa töistä paukkupulloina kaikkia jämiä "oikeaa automaalia" (haettu maalikaupasta joko valmiita parannusmaaleja tai omia täyttöjä pieniin kolhuihin), eli kannattaisi ehkä käydä maaliliikkeestä hakemassa pikemmin kuin biltemasta/tms.

Ne on ainakin kestäneet primerin allakin.

Mutta mahdoton sanoa etukäteen, on noita joitain maaleja ollut jotka periaatteessa ovat autonparannusmaalia, mutta ovat silti kiehuneet jo kun on vetänyt toista vastaavaa päälle.

Ja sitten kannattaa myös miettiä se, paljonko koko lysti tulee maksamaan, jos puoli autoa (alapuolen) maalaat paukkupulloilla. Kunnon spraymaalit ei ole markettihintaisia...
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

tommij kirjoitti:Iskä aina raijjaa töistä paukkupulloina kaikkia jämiä "oikeaa automaalia" (haettu maalikaupasta joko valmiita parannusmaaleja tai omia täyttöjä pieniin kolhuihin), eli kannattaisi ehkä käydä maaliliikkeestä hakemassa pikemmin kuin biltemasta/tms.

Ne on ainakin kestäneet primerin allakin.

Mutta mahdoton sanoa etukäteen, on noita joitain maaleja ollut jotka periaatteessa ovat autonparannusmaalia, mutta ovat silti kiehuneet jo kun on vetänyt toista vastaavaa päälle.

Ja sitten kannattaa myös miettiä se, paljonko koko lysti tulee maksamaan, jos puoli autoa (alapuolen) maalaat paukkupulloilla. Kunnon spraymaalit ei ole markettihintaisia...
Joo ja se paukkupullon kiehumishommakin on tuttua kun viippaa maalasin ruiskulla, eli suosiolla vaan automaalia.
Eli jotain halpaa 2-komponenttimaalia kynäruiskulla pintaan, niille osian kuin on tarvetta. Autoa on näemmä paikkamaalailtu aika tökerösti joten myös aiemat korjailut täytyisi saada piiloon.
Kunnnon ruiskulla en välittäisi tuota tehdä koska sitten on koko talli maalissa ;)
Vasen takalokasuoja tarvitsisi vaihtaa, sen kumilärpäkkeen alla on pelkkää kukkamultaa.
Kukas osaisi vääntää rosterista korvaavat suojat tilalle, olisivat aika hienot, tyyliin tahtari?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8103
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

no ehän siin

Viesti Kirjoittaja mestari »

jos nyt on aikaa hankalilla, paklata , hioa ja maalata ja sit kesällä tehdä saman uudestaan,mutta nyt voisi olla apu vaikka työnnät hautatervaa pensselilla nin ei ruostu talvella ja sitten kesällä,edelyttäen että se on vielä sulla nin maalailee ja hiekkapuhaltelee pois sen kun on aikaa oikein.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: no ehän siin

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

mestari kirjoitti:jos nyt on aikaa hankalilla, paklata , hioa ja maalata ja sit kesällä tehdä saman uudestaan,mutta nyt voisi olla apu vaikka työnnät hautatervaa pensselilla nin ei ruostu talvella ja sitten kesällä,edelyttäen että se on vielä sulla nin maalailee ja hiekkapuhaltelee pois sen kun on aikaa oikein.
No tarkoitus olisi siis vain "fiksata" tuota eli ei käyttää aikaa juuri paria iltaa enempää.
Ei oikein kehtaisi "tervatulla" kuupalla ajella :D
Kokonaan tuo on läpikäytävä, sehän on selvä jos jonkimmoisen tuosta vielä haluaa.

On siinä jotain hyvääkin, takakontti on ehjä, samoin sisustus lukuunottamatta b-pilarien muovien halkeamia ja paria etupenkkien reikää keinonahassa, ja katto on ruosteeton :D

edit: Siis tarkoitin että kyljistään tervatulla :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
dq
"Hölösuu"
Viestit: 1085
Liittynyt: Ti Syys 20, 2005 01:24
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja dq »

Son kyllä kanssa vähän henkimaailman asioita tuo maalien kiehuminen, eihän siinä muusta ole kyse kuin yhteensopimattomista kemikaaleista mutta kun tuoteselosteet eivät ihan elintarvikeluokkaa purkeissa ole niin..maalikaupan setä tietää tästä tietysti enemmän. Ja asiansa osaava tietysti kehoittaa ostamaan kaikki maalit heiltä. :lol:

Kynäruiskulla maalaamisesta isojen pintojen kohdalla ei ole kokemusta, paha mennä sanomaan. Kokeilemalla selviää. :roll: Jotenkin kyllä on sellainen kutina että tulee hoppu saada tarpeeksi nopeasti märäksi pinta kauttaaltaan. Tämmöisessä projektissa saa Biltemankin ruiskulla varmasti ihan kelvollisen pinnan, detaljien söhertämisessä kalliit ruiskut itsensä varmaankin kustantavat sitten.

Ja paukkupurkeista, son totta että kunnolliset maalit maksavat jonnin verran, mutta tässäkin säästää pohjamaalaamalla peittävästi ja _oikealla sävyllä_. Esim. tämän kyseisen auton sävy ei kunnollisen valkoisen pohjan päälle kovin suurta maalikerrosta vaadi. Eivät ne kunnolliset automaalitkaan ilmaisia ole. :?
Viimeksi muokannut dq, To Joulu 29, 2005 22:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin