Muotoletkun teettäminen

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Jyrki73
"Turbo"
Viestit: 233
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 09:39
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Jyrki73 »

KeijoAnnikki kirjoitti:Itse hain paikallisesta pulttiliikkeestä mahdollisimman ohuita ja löysin nuo 1.2 mm prikat. Paksumpia en uskaltais laittaa kytkimen luistamisen pelossa (viritetty V4). Heti kun sain koneen kiinni, niin kokeilin kytkimen toiminnan polkimelta, säädin irrotushaarukan välyksen ja mittasin työsylinterin liikkeen. Sen jälkeen laiton vain välttämättömät asiat kiinni ja käynnistin koneen noin 5 sec ajaksi todetakseni vain että prikkajuttu oli auttanut (hirveä ääni hävisi + kytkinpoljin ei tärissyt kytkin polkimen pohjaan painaessa ja kytkin irrotti).
Tuosta vielä, olit ihan täsmälleen oikeassa, kiitos vinkistä !!!

Otin koneen pois ja huomasin heti, että siirtohaarukan päästä oli sorvannut pahasti paininvipuihin. Seuraava havainto, että asetelman paininlevy on syvemmällä kuin paininvivut ts. siirtohaarukka ottaa kiinni paininvipuihin ennenkuin painelaakeri paininlevyyn. Löysäsin asetelman ruuveja ja da da, paininilevy nousee ohi paininvipujen. Ei muuta kuin prikat asetelman ja vauhtipyörän väliin, kuten neuvoi ja nyt osat oikeilla paikoillaan. Laitoin ihan tavan M8 aluslaatat, saa nähdä, luistaako kytkin. Konetta en ole vielä laittanut paikoilleen, koska päätin maalailla samalla konehuonetta ym. Mutta, eiköhän kohta pääse kokeilemaan.

Muuten, kun olet ottanut koneen pois, otatko vaihteisto+moottori paketin ja irrotat sitten vasta vai otatko koneen irti lootasta ennen nostoa? Itse olen irrottanut koneen pois laatikosta ensin ja sitten nostanut pois. Laatikko on niin kevyt, että sen jaksaa ottaa syliin ja nykäistä tantereelle.
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 799
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Jyrki73 kirjoitti:
Tuosta vielä, olit ihan täsmälleen oikeassa, kiitos vinkistä !!!

Otin koneen pois ja huomasin heti, että siirtohaarukan päästä oli sorvannut pahasti paininvipuihin. Seuraava havainto, että asetelman paininlevy on syvemmällä kuin paininvivut ts. siirtohaarukka ottaa kiinni paininvipuihin ennenkuin painelaakeri paininlevyyn. Löysäsin asetelman ruuveja ja da da, paininilevy nousee ohi paininvipujen. Ei muuta kuin prikat asetelman ja vauhtipyörän väliin, kuten neuvoi ja nyt osat oikeilla paikoillaan. Laitoin ihan tavan M8 aluslaatat, saa nähdä, luistaako kytkin. Konetta en ole vielä laittanut paikoilleen, koska päätin maalailla samalla konehuonetta ym. Mutta, eiköhän kohta pääse kokeilemaan.

Muuten, kun olet ottanut koneen pois, otatko vaihteisto+moottori paketin ja irrotat sitten vasta vai otatko koneen irti lootasta ennen nostoa? Itse olen irrottanut koneen pois laatikosta ensin ja sitten nostanut pois. Laatikko on niin kevyt, että sen jaksaa ottaa syliin ja nykäistä tantereelle.
Hieno homma että homma etenee. Itse otan aina koneen pois ja sen jälkeen vasta vaihdelaatikon. Näin olen tehnyt aina eli viimeiset 30 kertaa. :D Sonettissa tilaa on äärimmäisen vähän - jopa ärsyttävän vähän sen poikittaisen tukiraudan johdosta. Propelli pois ja takaa katsottuna kone apukuskin puolelle käännettynä jotain 30-45 astetta sen saa takaisin konehuoneen puolelle ja paikalle työnnettyä. Itse rälläköin kokonaan pois tuon tuulettajan laakerin tumpin ja lisätilaa tuli jokunen sentti (itsellä sähköflekti termostaatti käynnistyksellä).

Nyt kun kone on pois niin edelleen tutkisin tarkaan onko mitään viitteitä kytkimen pääsylinterin vuotamisesta: oireena nestee häviäminen kummasti. Sonettissa ei vuoda konehuoneen puolelle vaan salakavalasti kytkinpolkimen akselia pitkin auton sisään (ainakin itsellä). Tiivistesarja oli halpa aikaisemmin linkittämäni jutun osoitteesta (Brittiosa tms) ja nyt se olisi helppo vaihtaa.

Tsemppiä Sonettin parissa. Itsellä säädöt on tehty ja lasikuituinen nokkapala menee kiinni viikonloppuna ja sitten katsastamaan.

Tv: KeijoA
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Täytyypä tarkkailla myös omaa kytkintä olisiko tuossa tosiaan vikaa.
VW transporter 2.5tdi vm.99
Jyrki73
"Turbo"
Viestit: 233
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 09:39
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Jyrki73 »

KeijoAnnikki kirjoitti: Hieno homma että homma etenee. Itse otan aina koneen pois ja sen jälkeen vasta vaihdelaatikon. Näin olen tehnyt aina eli viimeiset 30 kertaa. :D Sonettissa tilaa on äärimmäisen vähän - jopa ärsyttävän vähän sen poikittaisen tukiraudan johdosta. Propelli pois ja takaa katsottuna kone apukuskin puolelle käännettynä jotain 30-45 astetta sen saa takaisin konehuoneen puolelle ja paikalle työnnettyä. Itse rälläköin kokonaan pois tuon tuulettajan laakerin tumpin ja lisätilaa tuli jokunen sentti (itsellä sähköflekti termostaatti käynnistyksellä).

Nyt kun kone on pois niin edelleen tutkisin tarkaan onko mitään viitteitä kytkimen pääsylinterin vuotamisesta: oireena nestee häviäminen kummasti. Sonettissa ei vuoda konehuoneen puolelle vaan salakavalasti kytkinpolkimen akselia pitkin auton sisään (ainakin itsellä). Tiivistesarja oli halpa aikaisemmin linkittämäni jutun osoitteesta (Brittiosa tms) ja nyt se olisi helppo vaihtaa.

Tsemppiä Sonettin parissa. Itsellä säädöt on tehty ja lasikuituinen nokkapala menee kiinni viikonloppuna ja sitten katsastamaan.

Tv: KeijoA
Ehkäpä mä uskon sun neuvoa koskien tuota pääsylkän tiivistettä. Joskus se ainakin ON vuotanut, koska polkimien alta maalit kuplineet pois.

Tsemppiä myös sinne päin, on hauska kuulla, että sulla projekti on jo voiton puolella !!

On muuten yksin pusaten aika paska nakki laatikonkin laittaminen takaisin. Mulla ainakin AINA tippuu joku vetoakseleiden neulalaakereista ja sitten neuloja saa etsiä pitkin tallin lattiaa ja konehuonetta. Juuri tossa funtsailin, että hommaa helpottaisi, jos ottaa vaikka toisen puolen alapallon ja iskarin alapään irti, että saa vedettyä vetoakselia ulos, tulisi enemmän tilaa asetella vetoakselit maljoihin, tiedä häntä...
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Minkähänlaista vaseliinia sulla siellä oikeen on? Itse en ole koskaan saanut nuita neuliksia tippuilemaan..vai onko ne hirttäny kiinni mulla 8O

Kyllähän sitä toista vetoniveltä saa vetkuteltua paikalleen, kun laatikko on vielä perästä irti.
VW transporter 2.5tdi vm.99
Jyrki73
"Turbo"
Viestit: 233
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 09:39
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Jyrki73 »

himmee kirjoitti:Minkähänlaista vaseliinia sulla siellä oikeen on? Itse en ole koskaan saanut nuita neuliksia tippuilemaan..vai onko ne hirttäny kiinni mulla 8O

Kyllähän sitä toista vetoniveltä saa vetkuteltua paikalleen, kun laatikko on vielä perästä irti.
Tjaa, ihan sellaista vetiniveleen tarkoitettua rasvaa, jota tarvikeliikkeestä hankin pienissä pusseissa. Enpä ihmettelisi, vaikka Sonettissa tuokin alue olisi ahtaampi kuin kajakissa...

KeijoA:lle vielä: Olen nähnyt netissä joitakin Sonettien kuvia, joissa tuo poikkirauta on laikattu irti ja muutettu pulttiliitoksella irrotettavaksi. Houkutus olisi suuri :wink:

Pahoittelen etukäteen pitkää linkkiä, en ole mikään bittinikkari

http://beta.communities.msn.com/SAABSon ... hotoID=579
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 799
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Jyrki73 kirjoitti:
himmee kirjoitti:Minkähänlaista vaseliinia sulla siellä oikeen on? Itse en ole koskaan saanut nuita neuliksia tippuilemaan..vai onko ne hirttäny kiinni mulla 8O

Kyllähän sitä toista vetoniveltä saa vetkuteltua paikalleen, kun laatikko on vielä perästä irti.
Tjaa, ihan sellaista vetiniveleen tarkoitettua rasvaa, jota tarvikeliikkeestä hankin pienissä pusseissa. Enpä ihmettelisi, vaikka Sonettissa tuokin alue olisi ahtaampi kuin kajakissa...

KeijoA:lle vielä: Olen nähnyt netissä joitakin Sonettien kuvia, joissa tuo poikkirauta on laikattu irti ja muutettu pulttiliitoksella irrotettavaksi. Houkutus olisi suuri :wink:

Pahoittelen etukäteen pitkää linkkiä, en ole mikään bittinikkari

http://beta.communities.msn.com/SAABSon ... hotoID=579
Kyllä ne laakerikupit sieltä helposti tipahtaa, kun peseen bensalla vanhat tökötit pois ja vaihtaa tuoreet rasvat kuppeihin. Nosta auto ylös ja käännä ekasta pyörästä vetari niin että laakerit on vaakasuorassa - samoin myös laatikon puoli. Kun toinen on paikalla, niin käännä pyörästä laatikon puoli vaakasuoraan ja se toinen vetari vaakasuoraan. Renkaat ylhäällä tulee enemmän tilaa eli vetari menee ulospäin. Nosta/käännä laatikkoa hieman ylöspäin ja ujuta toinen sisään.

Jokkislaitteissa meillä on löysästi maalarinteippi siinä kuppien päällä, sillä olosuhteet on ankeat ja vaihto pitää tapahtua koko vetaripaketilla vartissa. Ei se mitään taiteilua ole paikalle laitto, mutta äärimmäisen vähän siinäkin on toleranssia. Tuo nokan vahvisteen irrottaminen ja pulttikiinnitteiseksi laittaminen kävi mielessä, kun oli vakio flekti. Ei enää sähköisellä. 8)
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Jyrki73
"Turbo"
Viestit: 233
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 09:39
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Jyrki73 »

KeijoAnnikki kirjoitti: Kyllä ne laakerikupit sieltä helposti tipahtaa, kun peseen bensalla vanhat tökötit pois ja vaihtaa tuoreet rasvat kuppeihin. Nosta auto ylös ja käännä ekasta pyörästä vetari niin että laakerit on vaakasuorassa - samoin myös laatikon puoli. Kun toinen on paikalla, niin käännä pyörästä laatikon puoli vaakasuoraan ja se toinen vetari vaakasuoraan. Renkaat ylhäällä tulee enemmän tilaa eli vetari menee ulospäin. Nosta/käännä laatikkoa hieman ylöspäin ja ujuta toinen sisään.

Jokkislaitteissa meillä on löysästi maalarinteippi siinä kuppien päällä, sillä olosuhteet on ankeat ja vaihto pitää tapahtua koko vetaripaketilla vartissa. Ei se mitään taiteilua ole paikalle laitto, mutta äärimmäisen vähän siinäkin on toleranssia. Tuo nokan vahvisteen irrottaminen ja pulttikiinnitteiseksi laittaminen kävi mielessä, kun oli vakio flekti. Ei enää sähköisellä. 8)
Ja taas kiittää vinkistä, tässä kohta ainakin bisset velkaa!! Sähköflekti on mullakin joskus käynyt mielessä, kun on konehuonetta tuijotellut. Oikeastaan nyt modifiointi on helpompaa, kun pitkän jahkailun jälkeen päätetty, että ei tuosta museokilpistä autoa tule. Jossakin vaiheessa tuo saastehässäkkä kaasutin saa ainakin väistyä paremman tieltä pois (ajatuksissa hankkia Superin kaasutin tai Weber korvauskaautin, kumpi nyt sattuu kohtuuhintaan löytymään).

No, mulla on muutenkin paljon hommia tuon kanssa, mutta pikkuhiljaa hyvä tulee (jos on tullakseen).
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 799
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Jyrki73 kirjoitti: Ja taas kiittää vinkistä, tässä kohta ainakin bisset velkaa!! Sähköflekti on mullakin joskus käynyt mielessä, kun on konehuonetta tuijotellut. Oikeastaan nyt modifiointi on helpompaa, kun pitkän jahkailun jälkeen päätetty, että ei tuosta museokilpistä autoa tule. Jossakin vaiheessa tuo saastehässäkkä kaasutin saa ainakin väistyä paremman tieltä pois (ajatuksissa hankkia Superin kaasutin tai Weber korvauskaautin, kumpi nyt sattuu kohtuuhintaan löytymään).

No, mulla on muutenkin paljon hommia tuon kanssa, mutta pikkuhiljaa hyvä tulee (jos on tullakseen).
Itsellä ei tullut myöskään Museoautoa. Sähköflektin anturivirityksestä omalla syylärillä voin antaa vinkin. Hihna vetoisen flektin poisto tuo hieman potkua ja hiljentää moottorin ääntä. Itsellä tuli tuosta koneesta pikkasen turhan ärtsy. Sehän on: 92.3 mm Ford OHC männät muistaakseni (aavistus alle 1800 cm3), 312 nokka, viilatut isoventtiilikannet, isot tuplaputken alusta loppuun, viilattu imusarja, kaasari vaiheittain aukeava Weber DGV 32/36 ja kevyt vauhtipyörä. Kone herää 5000 kierroksen jälkeen kivasti 8) . Webrussa oli riittävästi volyymia ja pyöristä lähti 100+ hv. Tuo Weber on erittäin hyvä vaihtoehto jos virittää V4:sta katukäyttöön. Uutta saa täältä http://www.freetechnics.fi/ 320 euron hintaan. Imusarjaa pitää avartaa myös laipasta tuon 36 mm kurkun johdosta. Vääntöä tuli normikäyttöön (14 kiloa jollakin kierroksella) ja kierroksia löytyy jos korva kestää. Säädöiksi tuli mulle: 32 astetta ennakkoa ja kaasarissa ensiösuutin 150 ja toisio 175. Sellainen siitä tuli ja tuohon Webruun olin erittäin tyytyväinen. Vertaan lopputulosta kaksiporttikantisiin ja Weber vaaka 48 kaasareilla varustettuihin kisa-autoihin, joita mulla on pari kappaletta.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Jyrki73
"Turbo"
Viestit: 233
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 09:39
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Jyrki73 »

KeijoAnnikki kirjoitti:
Jyrki73 kirjoitti: Tsemppiä Sonettin parissa. Itsellä säädöt on tehty ja lasikuituinen nokkapala menee kiinni viikonloppuna ja sitten katsastamaan.
Tv: KeijoA
Laitoin koneen takaisin, mutta ei pelaa. Kytkin ei pidä lainkaan, laitoin pykälän silmään ja vapaakytkin kiinteälle ja työntelin autoa tallissa, mutta ei välity liike moottorille... Taitaa ne tavalliset M8 prikat olla sittenkin liian paksut. En jaksanut vaan itse uskoa, että se olisi noin pienestä kiinni. Sitähän voisi vaikka leikellä jostakin 0,75 mm pellistä lisuja ja kokeilla. Toinen vaihtoehto on, että laitan vanhan kytkimen kiinni. Se tuli vaihdettua aikanaan varoiksi, koska oli jumissa. Tossa katselin vanhoja hiluja, niin levy on kyllä ihan OK ja tuskin asetelmakaan tiensä päässä on. Uuden painelaakerin nyt kuitenkin pitää...
Laatikkoa asentaessa testasin tuon keinon ottaa toinen alapallo irti tukivarresta. Viiden minuutin homma ja helpotti muuten paljon työtä eli voipi suositella.
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 799
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Jyrki73 kirjoitti:
KeijoAnnikki kirjoitti:
Jyrki73 kirjoitti: Tsemppiä Sonettin parissa. Itsellä säädöt on tehty ja lasikuituinen nokkapala menee kiinni viikonloppuna ja sitten katsastamaan.
Tv: KeijoA
Laitoin koneen takaisin, mutta ei pelaa. Kytkin ei pidä lainkaan, laitoin pykälän silmään ja vapaakytkin kiinteälle ja työntelin autoa tallissa, mutta ei välity liike moottorille... Taitaa ne tavalliset M8 prikat olla sittenkin liian paksut. En jaksanut vaan itse uskoa, että se olisi noin pienestä kiinni. Sitähän voisi vaikka leikellä jostakin 0,75 mm pellistä lisuja ja kokeilla. Toinen vaihtoehto on, että laitan vanhan kytkimen kiinni. Se tuli vaihdettua aikanaan varoiksi, koska oli jumissa. Tossa katselin vanhoja hiluja, niin levy on kyllä ihan OK ja tuskin asetelmakaan tiensä päässä on. Uuden painelaakerin nyt kuitenkin pitää...
Laatikkoa asentaessa testasin tuon keinon ottaa toinen alapallo irti tukivarresta. Viiden minuutin homma ja helpotti muuten paljon työtä eli voipi suositella.
Mittailin silloin omaan kytkintä miettiessä tuon prikan vaikutusta. Alkutilanteessa se asetelman keskiosa (johon painelaakeri painaa) oli jopa alle vaakatason. M8:n 1.5 mm prikoilla muutos oli suuri - keskiosa nousi muistaakseni 8 milliä. Itse yritin löytää mahdollsimman ohuita (milli tai pienempi), mutta ohuempia en löytänyt pulttiliikkeestä. Mr Mestarin mainitsemat 99:n laatikon chimmilevyt olisi kuulema ohuita. Peltihommasta tulee ongelma jos ei saa poraus "pärskeitä pois" eli ei oo tasalaatuista. Etsi millin/ohuemmat prikat ja testaa sitä muutosta ilman prikkoja (ota mitta) ja sen jälkeen prikoilla. Liian paksut prikata voi toimia paikalla, mutta saattaa ajovaiheessa luistaa, joka ketuttaisi paljon.

Itsellä nokkapala tuli tänään paikalle+paljon muuta, mutta en saanut jarruja herkistettyä ja lisäksi pitkätvalot on kadoksissa. Toivottavasti ensi viikolla ehtisi tallille ja pääsisi katsastamaan.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
jalmari
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: To Tammi 13, 2005 10:07

Viesti Kirjoittaja jalmari »

KeijoAnnikki kirjoitti:Säädöiksi tuli mulle: 32 astetta ennakkoa
Aika paljon vakiota suurempi ennakko. Johtuuko alipainesäädön lukitsemisesta? Miten tähän päädyit?
Jari Ala-Ilomäki
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 799
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

jalmari kirjoitti:
KeijoAnnikki kirjoitti:Säädöiksi tuli mulle: 32 astetta ennakkoa
Aika paljon vakiota suurempi ennakko. Johtuuko alipainesäädön lukitsemisesta? Miten tähän päädyit?
Viritysaste on niin korkea, että tarvitaan korkeilla kierroksilla runsaasti sytytysennakkoa. Arvoa ei oo revitty hatusta, vaan kone säädettiin rullilla 1,5 viikkoa sitten. Vastaava ennakko on JM-kisakoneessakin. Alipainesäädin on tietysti lukittu ja keskipakosäätimen jousikin on vaihdettu jäykemmäksi eli jakaja on myös "viritetty".
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
jalmari
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: To Tammi 13, 2005 10:07

Viesti Kirjoittaja jalmari »

KeijoAnnikki kirjoitti:
jalmari kirjoitti:
KeijoAnnikki kirjoitti:Säädöiksi tuli mulle: 32 astetta ennakkoa
Aika paljon vakiota suurempi ennakko. Johtuuko alipainesäädön lukitsemisesta? Miten tähän päädyit?
Viritysaste on niin korkea, että tarvitaan korkeilla kierroksilla runsaasti sytytysennakkoa. Arvoa ei oo revitty hatusta, vaan kone säädettiin rullilla 1,5 viikkoa sitten. Vastaava ennakko on JM-kisakoneessakin. Alipainesäädin on tietysti lukittu ja keskipakosäätimen jousikin on vaihdettu jäykemmäksi eli jakaja on myös "viritetty".
Muistelin vaan, että aikanaan VM:n viritysohjeissa olisi ollut vakioennakko. Onko tietämys tällä rintamalla lisääntynyt? Eipä silti, dynotulos on lahjomaton.
Jari Ala-Ilomäki
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 799
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

jalmari kirjoitti:
KeijoAnnikki kirjoitti:
jalmari kirjoitti: Aika paljon vakiota suurempi ennakko. Johtuuko alipainesäädön lukitsemisesta? Miten tähän päädyit?
Viritysaste on niin korkea, että tarvitaan korkeilla kierroksilla runsaasti sytytysennakkoa. Arvoa ei oo revitty hatusta, vaan kone säädettiin rullilla 1,5 viikkoa sitten. Vastaava ennakko on JM-kisakoneessakin. Alipainesäädin on tietysti lukittu ja keskipakosäätimen jousikin on vaihdettu jäykemmäksi eli jakaja on myös "viritetty".
Muistelin vaan, että aikanaan VM:n viritysohjeissa olisi ollut vakioennakko. Onko tietämys tällä rintamalla lisääntynyt? Eipä silti, dynotulos on lahjomaton.
Piti oikein tarkastaa tuo juttu Saabistista nro 10. Siinä sanotaan, että "sopivammaksi sytytysennakokosi on havaittu 6 astetta mitattuna silloin kun käyvän mt:n kierrosluku on alle 800 r/min". Viritetty kone käy tyhjäkäyntiä aina yli tuon - itsellä Sonettissa se on 1300 r/min ja tuplilla se olisi vähintään 1000 r/min. En tiedä (en ole katsonut), mikä sillä kierrosnopeudella on sytytysennakko Sonettissa (ns perusennakko), sillä tuo 32 asteen ennakko on mitattu 5000 r/min = maksimiennakko. Jakaja ei saa hakea liikaa maksiennakkoa eli sekin pitää rajottaa jakajaa säätämällä. Mitä korkeampi kierrosnopeus, sitä enemmän tarvitaan ennakkoa ja sitä vartenhan siellä on alipaine- ja keskipakosäädin. Alipainesäädin alhaisille kierrosnopeuksille ja keskipakosäädin keskialue-korkea. Löysä keskipakosäätimen jousi säätää liikaa ennakkoa korkeilla kierrosnopeuskilla ja kone alkaa nakuttamaan, joten sen johdosta jousta pitää jäykistää. Nokka-akseli (venttiilien aukiolo)/puristuspaine/palotilan muoto vaikuttaa myös käyntiin korkeilla kierrosnopeuksilla, joten ei tässä ole helppo sanoa mikä on juuri sinun V4 koneellesi oikea. Siksi auto kannattaa käydän säädättämässä ja hakea sieltä se turvallinen seossuhde tyhjäkäynnille ja koko moottorin käyntialueelle (laihalla = koneen kiinnileikkaantuminen, rikkaalla = tulpat nokeentuu ja jopa kastuu). Toinen säätö on jakajan virittäminen ja oikean sytytysennakon haku huippukierroksilla. 8)
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Vastaa Viestiin