Motomobil nokka-akseli

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
vehkasalo
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: Ma Heinä 21, 2025 15:18

Re: Motomobil nokka-akseli

Viesti Kirjoittaja vehkasalo »

Mikäs idea noissa ralli ysikutosissa on kun paisuntasäiliö on siirretty sinne konehuoneen takanurkkaan?
Saab 96 V4 -75 MR
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 862
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Motomobil nokka-akseli

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

vehkasalo kirjoitti:
To Loka 30, 2025 20:58
Mikäs idea noissa ralli ysikutosissa on kun paisuntasäiliö on siirretty sinne konehuoneen takanurkkaan?
Ralli 96:sissa käytettiin leveämpää Saab 96 "rallisyyläriä" tms ja paisari pitää saada korkeammalle kuin syylärin korkein kohta. Ja positiivista on myös, että vesitilavuus kasvaa sillä paisarilla (Saab 99:n ?) + paisarille menevällä letkulla.
Jäsen vuodesta 1992
Nyt: Saab 96 vm-73 viri 1.8 L ja Saab 95 STW vm-75 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
vehkasalo
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: Ma Heinä 21, 2025 15:18

Re: Motomobil nokka-akseli

Viesti Kirjoittaja vehkasalo »

Oliko toi rallisyylari jonkin muun auton syylari mahdollisesti?
Mulla on jenkkikeula niin mahtuis kyllä aika paljon leveämpi syylari, mutta ei viitsis "ulkoisesti" hirveesti muuttaa autoa.
Saab 96 V4 -75 MR
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 862
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Motomobil nokka-akseli

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

vehkasalo kirjoitti:
La Marras 01, 2025 14:56
Oliko toi rallisyylari jonkin muun auton syylari mahdollisesti?
Mulla on jenkkikeula niin mahtuis kyllä aika paljon leveämpi syylari, mutta ei viitsis "ulkoisesti" hirveesti muuttaa autoa.
Saab Sport & Rally catalogue 1972 ( http://www.saabv4.com/files/www_saabv4_ ... nglish.pdf ) löytyy kuva syyläristä sivulla 54. Ja Tommi´s Saab sivuilla on hieno juttu Saab 99:n syylärin asentamisesta 96:een: http://saabisti.fi/saab-96-v4-rally-fit ... -radiator/
Jäsen vuodesta 1992
Nyt: Saab 96 vm-73 viri 1.8 L ja Saab 95 STW vm-75 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24809
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Motomobil nokka-akseli

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Uusia lienee tarjolla ei ehkä kauaa
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
vehkasalo
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: Ma Heinä 21, 2025 15:18

Re: Motomobil nokka-akseli

Viesti Kirjoittaja vehkasalo »

No oli kyllä hienosti esitetty tuo jäähdyttäjän muutos.👍
Saab 96 V4 -75 MR
Tmu_96
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Ti Maalis 12, 2024 19:22
Paikkakunta: Toivakka

Re: Motomobil nokka-akseli

Viesti Kirjoittaja Tmu_96 »

KeijoAnnikki kirjoitti:
Su Loka 19, 2025 16:55
Tmu_96 kirjoitti:
Su Loka 19, 2025 08:36
Ite laitoin suoraan jäykemmät jouset ja isot venttiilit. Ei oikein tunnu olevan kierroskone. Toki harvemmin pitäiskuset onkaan.

Kytkin pelaa hienosti ja poljintuntuma on hyvä. Ainakin näillä tehoilla pitää hyvin.
Eli kiertää kuitenkin kevyesti yli 6000 r/min ? V4:ssa 1.5 kampura vs 1.7 kampura ei suuremmin vaikuta koneen kiertämiseen. Nokka-akselilla suurin vaikutus.

Hienoa, että jäykemmät kytkinasetelman jouset toimii - erinomainen oivallus sinulta teettää sellaiset :!: .
Ei kyllä tosiaan kierrä yli 6000rpm. Jotenkin jäi semmonen olo, että se ei vieläkään kunnolla säädöissä, vaikka käytin jarrupenkissä.
Oli taas niin paljon muutakin projektia kesällä, että ei ehtinyt tutkia sen enempiä (ja tänään tuli ostettua yksi lisää VW T3).

Kai se on lyötävä nastapyörää alle ja lähettävä hakemaan säätöjä kohilleen. Toki ne tuplakaasarit tekis mieli hommata..
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 862
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Motomobil nokka-akseli

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Tmu_96 kirjoitti:
Ma Marras 03, 2025 18:50
Ei kyllä tosiaan kierrä yli 6000rpm. Jotenkin jäi semmonen olo, että se ei vieläkään kunnolla säädöissä, vaikka käytin jarrupenkissä.

Kai se on lyötävä nastapyörää alle ja lähettävä hakemaan säätöjä kohilleen. Toki ne tuplakaasarit tekis mieli hommata..
Paljonko sun kone kiersi dynossa tai paremmin kuinka korkealle säätäjä sitä vedätti ?

Oman keltaisen Saab 96:en testiveto ruotsalaisella TG245 sport nokka-akselilla. Moottori kiertää ja vetää tasaisesti yli 6000 r/min: https://www.facebook.com/groups/8110454 ... 3%A4%C3%A4 . Tuo testiveto tämän vuoden keväältä tuon 11.5.-25 facebook pätkän kommenteissa. Kytkimen luistamisen johdosta en käyttänyt moottoria dynossa tuon vedon jälkeen.

Ja tuoreen Saab 95 V4 virikoneen äänimaailmaa vastaavan kokoisella koneella viime torstailta (facen juttu alkoi 26.9.-25). Kaasutin 48 mm vaaka Dellortto ja nokka-akseli eri tyyppinen. En tiedä siitä muuta kuin, että tekijä on seinäjokelainen Erkki Rintakari ja nostoa 7.9. Pakoputkisto sama kuin tuossa keltaisessa Saab 96:ssa: https://www.facebook.com/groups/6050211 ... 3%A4%C3%A4 (ja kyseinen kiihdytysvideo viimeisenä kaikista kommenteista). Ja tämä moottori on myös säätämättä katukäyttöön.
Jäsen vuodesta 1992
Nyt: Saab 96 vm-73 viri 1.8 L ja Saab 95 STW vm-75 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Vastaa Viestiin