Motomobil nokka-akseli

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
vehkasalo
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Ma Heinä 21, 2025 15:18

Re: Motomobil nokka-akseli

Viesti Kirjoittaja vehkasalo »

Mikäs idea noissa ralli ysikutosissa on kun paisuntasäiliö on siirretty sinne konehuoneen takanurkkaan?
Saab 96 V4 -75 MR
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 863
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Motomobil nokka-akseli

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

vehkasalo kirjoitti:
To Loka 30, 2025 20:58
Mikäs idea noissa ralli ysikutosissa on kun paisuntasäiliö on siirretty sinne konehuoneen takanurkkaan?
Ralli 96:sissa käytettiin leveämpää Saab 96 "rallisyyläriä" tms ja paisari pitää saada korkeammalle kuin syylärin korkein kohta. Ja positiivista on myös, että vesitilavuus kasvaa sillä paisarilla (Saab 99:n ?) + paisarille menevällä letkulla.
Jäsen vuodesta 1992
Nyt: Saab 96 vm-73 viri 1.8 L ja Saab 95 STW vm-75 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
vehkasalo
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Ma Heinä 21, 2025 15:18

Re: Motomobil nokka-akseli

Viesti Kirjoittaja vehkasalo »

Oliko toi rallisyylari jonkin muun auton syylari mahdollisesti?
Mulla on jenkkikeula niin mahtuis kyllä aika paljon leveämpi syylari, mutta ei viitsis "ulkoisesti" hirveesti muuttaa autoa.
Saab 96 V4 -75 MR
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 863
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Motomobil nokka-akseli

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

vehkasalo kirjoitti:
La Marras 01, 2025 14:56
Oliko toi rallisyylari jonkin muun auton syylari mahdollisesti?
Mulla on jenkkikeula niin mahtuis kyllä aika paljon leveämpi syylari, mutta ei viitsis "ulkoisesti" hirveesti muuttaa autoa.
Saab Sport & Rally catalogue 1972 ( http://www.saabv4.com/files/www_saabv4_ ... nglish.pdf ) löytyy kuva syyläristä sivulla 54. Ja Tommi´s Saab sivuilla on hieno juttu Saab 99:n syylärin asentamisesta 96:een: http://saabisti.fi/saab-96-v4-rally-fit ... -radiator/
Jäsen vuodesta 1992
Nyt: Saab 96 vm-73 viri 1.8 L ja Saab 95 STW vm-75 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24823
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Motomobil nokka-akseli

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Uusia lienee tarjolla ei ehkä kauaa
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
vehkasalo
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Ma Heinä 21, 2025 15:18

Re: Motomobil nokka-akseli

Viesti Kirjoittaja vehkasalo »

No oli kyllä hienosti esitetty tuo jäähdyttäjän muutos.👍
Saab 96 V4 -75 MR
Tmu_96
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Maalis 12, 2024 19:22
Paikkakunta: Toivakka

Re: Motomobil nokka-akseli

Viesti Kirjoittaja Tmu_96 »

KeijoAnnikki kirjoitti:
Su Loka 19, 2025 16:55
Tmu_96 kirjoitti:
Su Loka 19, 2025 08:36
Ite laitoin suoraan jäykemmät jouset ja isot venttiilit. Ei oikein tunnu olevan kierroskone. Toki harvemmin pitäiskuset onkaan.

Kytkin pelaa hienosti ja poljintuntuma on hyvä. Ainakin näillä tehoilla pitää hyvin.
Eli kiertää kuitenkin kevyesti yli 6000 r/min ? V4:ssa 1.5 kampura vs 1.7 kampura ei suuremmin vaikuta koneen kiertämiseen. Nokka-akselilla suurin vaikutus.

Hienoa, että jäykemmät kytkinasetelman jouset toimii - erinomainen oivallus sinulta teettää sellaiset :!: .
Ei kyllä tosiaan kierrä yli 6000rpm. Jotenkin jäi semmonen olo, että se ei vieläkään kunnolla säädöissä, vaikka käytin jarrupenkissä.
Oli taas niin paljon muutakin projektia kesällä, että ei ehtinyt tutkia sen enempiä (ja tänään tuli ostettua yksi lisää VW T3).

Kai se on lyötävä nastapyörää alle ja lähettävä hakemaan säätöjä kohilleen. Toki ne tuplakaasarit tekis mieli hommata..
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 863
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Motomobil nokka-akseli

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Tmu_96 kirjoitti:
Ma Marras 03, 2025 18:50
Ei kyllä tosiaan kierrä yli 6000rpm. Jotenkin jäi semmonen olo, että se ei vieläkään kunnolla säädöissä, vaikka käytin jarrupenkissä.

Kai se on lyötävä nastapyörää alle ja lähettävä hakemaan säätöjä kohilleen. Toki ne tuplakaasarit tekis mieli hommata..
Paljonko sun kone kiersi dynossa tai paremmin kuinka korkealle säätäjä sitä vedätti ?

Oman keltaisen Saab 96:en testiveto ruotsalaisella TG245 sport nokka-akselilla. Moottori kiertää ja vetää tasaisesti yli 6000 r/min: https://www.facebook.com/groups/8110454 ... 3%A4%C3%A4 . Tuo testiveto tämän vuoden keväältä tuon 11.5.-25 facebook pätkän kommenteissa. Kytkimen luistamisen johdosta en käyttänyt moottoria dynossa tuon vedon jälkeen.

Ja tuoreen Saab 95 V4 virikoneen äänimaailmaa vastaavan kokoisella koneella viime torstailta (facen juttu alkoi 26.9.-25). Kaasutin 48 mm vaaka Dellortto ja nokka-akseli eri tyyppinen. En tiedä siitä muuta kuin, että tekijä on seinäjokelainen Erkki Rintakari ja nostoa 7.9. Pakoputkisto sama kuin tuossa keltaisessa Saab 96:ssa: https://www.facebook.com/groups/6050211 ... 3%A4%C3%A4 (ja kyseinen kiihdytysvideo viimeisenä kaikista kommenteista). Ja tämä moottori on myös säätämättä katukäyttöön.
Jäsen vuodesta 1992
Nyt: Saab 96 vm-73 viri 1.8 L ja Saab 95 STW vm-75 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Tmu_96
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Maalis 12, 2024 19:22
Paikkakunta: Toivakka

Re: Motomobil nokka-akseli

Viesti Kirjoittaja Tmu_96 »

KeijoAnnikki kirjoitti:
Ma Marras 03, 2025 20:15
Tmu_96 kirjoitti:
Ma Marras 03, 2025 18:50
Ei kyllä tosiaan kierrä yli 6000rpm. Jotenkin jäi semmonen olo, että se ei vieläkään kunnolla säädöissä, vaikka käytin jarrupenkissä.

Kai se on lyötävä nastapyörää alle ja lähettävä hakemaan säätöjä kohilleen. Toki ne tuplakaasarit tekis mieli hommata..
Paljonko sun kone kiersi dynossa tai paremmin kuinka korkealle säätäjä sitä vedätti ?

Jotenkin semmonen muistikuva, että ei ainakaan yli 5500 rpm mennyt. Täytyy varmistaa dynolapuista, kun käyn tallilla.
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 863
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Motomobil nokka-akseli

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Tmu_96 kirjoitti:
Su Marras 09, 2025 17:02
Jotenkin semmonen muistikuva, että ei ainakaan yli 5500 rpm mennyt. Täytyy varmistaa dynolapuista, kun käyn tallilla.
Ok. Hyvät tehot se sun kone on antanut. Ehkä dynossa ei kierrätetty korkeammalle.

En löytänyt muuta tietoa täältä, kuin, että " mulla on aika sama kokoonpano omassa motissa ja Motest penkissä mitattiin mallisarjan mukaiset 96 hevosta." Oliko niille sun sylinterikansille tehty muutakin kuin isot venttiilit ja jäykemmät venttiilijouset... ? Ja mikä nokka-akseli siellä on ?
Jäsen vuodesta 1992
Nyt: Saab 96 vm-73 viri 1.8 L ja Saab 95 STW vm-75 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Tmu_96
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Maalis 12, 2024 19:22
Paikkakunta: Toivakka

Re: Motomobil nokka-akseli

Viesti Kirjoittaja Tmu_96 »

En löytänyt muuta tietoa täältä, kuin, että " mulla on aika sama kokoonpano omassa motissa ja Motest penkissä mitattiin mallisarjan mukaiset 96 hevosta." Oliko niille sun sylinterikansille tehty muutakin kuin isot venttiilit ja jäykemmät venttiilijouset... ? Ja mikä nokka-akseli siellä on ?
[/quote]

Tuossa tutkin dynolappuja ja maksimi teho on 4000-5300rpm. Sen pidemmälle ei kierrätetty. Maksimi vääntö 163Nm oli kierroksilla 3300 rpm.

Nokkana on Camshaft Worksin 2-240/5.
https://asiakas.kotisivukone.com/files/ ... -240-5.pdf
Kannet porttasin ite ja putkistona 2" Simmons.

Ite en ollut oikein tyytyväinen, kun täällä lueskelee niin saa sen kuvan, että 100hv saa suunnilleen, kun vähän on jotain tekevinään :D
Nyt meni mottiin 3500€ ja tehot jäi alle sadan :lol:
korpijaakko
"Viggen"
Viestit: 603
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
Paikkakunta: Kuopio

Re: Motomobil nokka-akseli

Viesti Kirjoittaja korpijaakko »

Eihän se pelkkä nokka riitä...kannet pitää viilailla hyvin penkissä että virtaa..jäykempää jousta venttiileihin...ja puristuksia vielä nostettava...eli lastua pois kannesta ja sitten erillaista mäntää kehiin.

Pakoputki luonnollisesti vaihdettava...weber 2 kurkkunen on riittävä kaasari. Oikeat suuttimet pitäö hakea penkissä kera seosmittauksen...sittenpä se 100 kaakkia + tulee.

En nyt muista enää tarkkaa kokoonpanoa, miten koneen tein, mutta jotain tämmöstä...

Jotku fordin ohc männät, jotka nosti puristuksia..ylikokoa joten, iskutilavuus kasvoi olikohan 1730...1750 jotain semmosta...kansista pois 1.5 milliä...lähti vähän liikaa...oli imusarjan tiiveyden kanssa haastetta. Kansiin meni jotku ooppelin venttiilit ja jouset...ammatti kansimies ne sinne laitto...kannet kävi siis virtauspenkin kautta ja tämä makso toista tonnia.

7.6 nokka. Simonssin putki, kevennetty vauhtipyörä...weberin 32 kaasari...

Puristuksia koneessa on 16 bar...puristussuhdetta en tullut mitanneeksi...tehoja 113 heppaa pyöriltä muistaakseni ja kiertää helposti 6500 jos kehtaa kierrättää..

Tuo 16 baria on vähän liikaa..mokasin siinä...on herkkä ottamaan jälkikäyntiä...

Kulkee niin kovaa kun uskaltaa ajaa... :mrgreen:

Jos vaihtaa pelkän nokan ja kone on kunnossa, niin sieltä tuurillaan tulee 1.5 koneesta se 80 heppaa...mulla on viipassa semmonen...

1.5 kone 7.2 nokka..kansia vähän pyöristelty rempatut kannet siis. Kevennetty vauhtipyörä..weber + simons. 82 kaakkia tais tulla siihen...sekin on arki ajoon ihan riittävä.

Tuosta minun koneesta lähtis varmaan se 120 + risti-imusarjoilla..mut eipä tarvii..tuo on mulle tarpeeks

Jos vaihtaa 1.7 koneeseen pelkän nokan ja kaasarin..voi sieltä joku 90 heppaa tullakkin...ei enempää..

Ai niin avarreltiin vielä se imusarjakin kansiin passeliksi...

Noh tästä on 10 vuotta aikaa...mut kone on nipussa edelleen ja toimii hyvin...semmosen 30000 km olen sillä ajellut kesäisin...mulla ei muuten vakio sachin kytkin uusi sellainen pitänyt joten asetelmakin on nykyisin jäykempi..sach on kiinni viipassa siinä pelaa ihan hyvin...
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO MR, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
korpijaakko
"Viggen"
Viestit: 603
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
Paikkakunta: Kuopio

Re: Motomobil nokka-akseli

Viesti Kirjoittaja korpijaakko »

Tmu_96 kirjoitti:
Ti Loka 14, 2025 18:03
1.7 kampura, Ford OHC 92,3 mm männät, TG 245 nokka, 42 imu- ja 36 mm pakoventtiilit, kannet itse viilattu ja laskettu 1 mm, Kent Cams KC 152191 venttiilijouset, Weber 32/36 DGV kaasari, Svenska Saab Klubben Sport pakoputkisto, kevennetty vauhtipyörä ja sähköflekti.
[/quote]

Ootko penkittänyt tuota? Mulla on aika sama kokoonpano omassa motissa ja Motest penkissä mitattiin mallisarjan mukaiset 96 hevosta.
Tuplakaasareita alkoi jo tekemään mieli.. :)
[/quote]

Mitenkähän nuo kannet...ite en ruvennut viilailemaan niitä kun arvelin että ei summassa onnistu kumminkkaan...
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO MR, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
korpijaakko
"Viggen"
Viestit: 603
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
Paikkakunta: Kuopio

Re: Motomobil nokka-akseli

Viesti Kirjoittaja korpijaakko »

Pitäs tuolta se 105-110 tulla..jos on kohdillaan
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO MR, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
Avatar
AnttiK
"Aero"
Viestit: 473
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: Motomobil nokka-akseli

Viesti Kirjoittaja AnttiK »

Tmu_96 kirjoitti:
Su Marras 16, 2025 09:57
Tuossa tutkin dynolappuja ja maksimi teho on 4000-5300rpm. Sen pidemmälle ei kierrätetty. Maksimi vääntö 163Nm oli kierroksilla 3300 rpm.

Nokkana on Camshaft Worksin 2-240/5.
https://asiakas.kotisivukone.com/files/ ... -240-5.pdf
Kannet porttasin ite ja putkistona 2" Simmons.

Ite en ollut oikein tyytyväinen, kun täällä lueskelee niin saa sen kuvan, että 100hv saa suunnilleen, kun vähän on jotain tekevinään :D
Nyt meni mottiin 3500€ ja tehot jäi alle sadan :lol:
Millä tavalla imupuoli oli portattu? Minun kokoonpanossa TG245:lla oli ensin pösön 39.5mm imuventtiilit (vakio v4 muistaakseni 37.3mm) ja imukanavia ei oltu viilattu, niin kone kiersi 6000 kierrokseen juuri ja juuri. Sitten laitoin 41.5mm venttiilit tilalle ja hioin imukanavan kurkusta muistaakseni Bellin kirjan ohjeiden mukaan ja maltillisesti suurensin koko kanavaa. Kone alkoi kiertämään sinne 6300-6400 kierroksen tuntumaan ja dynossa mitattiin 107hv 5550 kierroksella muistaakseni. Moottorin käytös ei muuttunut alle 5000 kierroksen juurikaan, mutta tuonne ylös tuli selvästi lisää.

No minulla kuitenkin ruiskukone ja imusarja oli tuossa vaiheessa aivan jotain muuta kuin kaasarikoneiden, mutta imukanavan kurkku laajeni monta milliä, kun sitä ohjeiden mukaan viilaili suuremmaksi ja kyllä sen yli 5000 kierroksen käytöksessä huomasikin.

Jos V4:sta halutaan yli 100hp lukemia luulisin, että lukemat saadaan yli 5000 kierroksen eli koneen pitää kiertää. Niin olen ymmärtänyt vaparien virityksestä, että muun muassa kierrosalueen laajentamisella ylöspäin niitä heppoja saadaan. Onko tässä tapauksessa sitten nokka vai imukanava se rajoittava tekijä.
96 V4i -73
Vastaa Viestiin