Kuupan pulttijako / Spacerit

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Avatar
Mikko_H
"Hölösuu"
Viestit: 1019
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Kuupan pulttijako / Spacerit

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Pultti on SAE 9/16" -12 unc-2 :?
9/16" = 14,3 mm
...en jaksa lähteä pihalle pulttia aukomaan
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Re: Kuupan pulttijako / Spacerit

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Lähetin kyselyn.

Sellaista infoa antoi,että kiekko kannattaa leikata n.2mm suuremmaksi,ja keskireikä jättää hieman pienemmäksi mitä suunniteltu.Myös pienet reiät jätetään pienemmäksi.Tämä johtuu koneen leikkausmarginaalista.25mm levylle leikattaessa kokonaisvinous voi olla luokkaa 1mm.Alumiini on muuten 3x halvempaa leikata,kuulemma.Tavara tietty maksaa enemmän.

Huomenna luultavasti tulee alustavaa arviota.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Re: Kuupan pulttijako / Spacerit

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Kiinnostuneille lähetetty yv.Jos joku ei saanut,niin muistuttakaa.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
JH-Q
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ma Helmi 09, 2009 06:19

Re: Kuupan pulttijako / Spacerit

Viesti Kirjoittaja JH-Q »

Terve!

Minulla on oma koneistamo, ja nettiä selaillessa osui tälläinen keskustelu vastaan.

Pystyisin tekemään ensimmäisen sivun kuvan mukaiset spacerit 250eur/4kpl sis 22%alv, toimitus 2-3vko. Joka setti voi olla eri jaolla, ja keskireiällä, se ei vaikuta hintaan.

Jos kiinnostaa, niin pistäkää sähköpostia tyosto'at'gmail.com

http://www.loisteputki.liitin.net/yrity ... ttely.html

Terveisin
Johannes Tapola
T-työstö
jarzi
"Aero"
Viestit: 324
Liittynyt: Pe Huhti 08, 2005 14:48
Paikkakunta: Mustasaari

Re: Kuupan pulttijako / Spacerit

Viesti Kirjoittaja jarzi »

täälä olis kanssa yksi tosi kiinnostunu saabisti jos niitä aletaan tuottaa niin tänne kanssa yks kierros ehdottomasti :wink:
9000 cd -96, 96 SUPER GL -77
#2903
SUKUVIKA KUN SAABILLA SUUNNISTELEN
JH-Q
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ma Helmi 09, 2009 06:19

Re: Kuupan pulttijako / Spacerit

Viesti Kirjoittaja JH-Q »

Eka setti tehty Saab.96:lle.

Muutama muutos piirustukseen kannattanee tehdä jos muutkin haluavat, keskireiästä kannattanee tehdä 5-10mm pienempi, sillä keskittävästä olakkeesta tuli noilla mitoilla erittäin ohut. Kierrereiät kannattaisi varmaan helicoilittaa, hieman epäilen että miten pinnapultit pysyy vai korkkaako kierteen. Tosin näillä autoilla ei taideta hirveesti revitellä.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8098
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Kuupan pulttijako / Spacerit

Viesti Kirjoittaja mestari »

katsellessani piirrustusta huomio kiinnityy kierrereiän paksuuteen onko 12mm riittävä pitääkseen vanteen kiinni spacerissä`?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
JH-Q
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ma Helmi 09, 2009 06:19

Re: Kuupan pulttijako / Spacerit

Viesti Kirjoittaja JH-Q »

Sitä juuri on mietiskelty. Tonin limput tuli takasin ja vedän niihin helicoilit. Kumpikin arveli ettei noin lyhkänen kierre alumiinissa kestä korkkaamatta.
Keskireiästä todettiin ettei sitä voi pienentää, sillä ainakin takana rummussa on jonkinlainen kohta, joka ottaa kiinni ellei reikä ole tuon kokoinen. Eli erittäin ohuen keskittävän olakkeen kanssa on siis elettävä. Jos se joltain tulevaisuudessa näitä tilaavalta pääsee asennuksessa tai säilytyksessä hajoamaan käyttökelvottomaksi, niin ei tarvitse sentään uutta laippaa tilata. Vanhan reiän pystyy sorvaamaan hieman isommaksi ja holkittamaan.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8098
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Kuupan pulttijako / Spacerit

Viesti Kirjoittaja mestari »

eikä tunnu sisäreikä 63,5 riittävän, ottaa takanapan kiinni ja jä keikkumaan.
täytyi sorvata 64,5 mittaan että osuu kohdalleen.

mites jos etupuolelta ei ota kuin oikaisulastun, kaivaa 4mm syvään vaikka 67mm ja tekee holkin johon napa istuisi niin kierre jäisi sit laipan paksuuden verran eli 15mm.
sit tekee jakoo 4x 114,3 ja 4x 108 jolloin voisi saman spaceri´n avulla käyttää kumpiakin jaon vanteita edelyttäen et tekee holkit sit kummallekkin
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5224
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Kuupan pulttijako / Spacerit

Viesti Kirjoittaja Risto »

:wink:
Viimeksi muokannut Risto, Ke Helmi 23, 2011 15:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Kuupan pulttijako / Spacerit

Viesti Kirjoittaja Svc »

mestari kirjoitti:katsellessani piirrustusta huomio kiinnityy kierrereiän paksuuteen onko 12mm riittävä pitääkseen vanteen kiinni spacerissä`?
Ihan näin muistutuksena:
Tuotevastuulain mukaan vastuu on valmistajalla. Käyttäjien ei tuosta tarvitse huolehtia. Laki koskee myös ns. puolivalmiita osatuotteita.
Eli jos pultti pettää, osan valmistaja maksaa pääsääntöisesti kaikki aiheutuneet vahingot, ei käyttäjä.
:wink:
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
MNeva
"Viggen"
Viestit: 504
Liittynyt: Ti Kesä 03, 2003 18:25
Paikkakunta: Söörmarkku

Re: Kuupan pulttijako / Spacerit

Viesti Kirjoittaja MNeva »

Mutta eikös spaceri oo aikalailla omalla vastuulla, kun täysin laiton jokatapauksessa. Eihän tuollaselle laittomalle palikalle oikeen voi takuita antaa.
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Kuupan pulttijako / Spacerit

Viesti Kirjoittaja Svc »

MNeva kirjoitti:Mutta eikös spaceri oo aikalailla omalla vastuulla, kun täysin laiton jokatapauksessa. Eihän tuollaselle laittomalle palikalle oikeen voi takuita antaa.
Ei ole omalla vastuulla:
Tuotevastuulaki 17.8.1990/694 kirjoitti:Vahingonkorvausvelvolliset
5 § (8.1.1993/99)
Tämän lain mukainen vahingonkorvausvelvollisuus on:
1) sillä, joka on valmistanut tai tuottanut vahinkoa aiheuttaneen tuotteen;
...
Se on omalla vastuulla vain, jos sen on valmistanut täysin itse itselleen tai esim. kaveri on valmistanut osan täysin korvauksetta.
Vahingonkorvausvelvollisuudesta vapautuminen
7 §
Korvausvelvollisuutta 5 tai 6 §:n nojalla ei ole, jos se, jolta vaaditaan korvausta, näyttää, että:
1) hän ei ole laskenut tuotetta liikkeelle elinkeinotoiminnassa
Harrasteena tehty sarjatuotantokin voidaan katsoa elinkeinotoiminnaksi jos rahaa on liikkunut, eli osa on luovutettu korvausta vastaan.

Tuotevastuulakia sovelletaan yleensä ns. ankaran vastuun periaatteella.
Esim. liikennetarvikkeiden kohdalla viallinen tuote voi aiheuttaa isojakin vahinkoja. Se "oma vastuu" voi alkaa tuntua aika raskaalta, jos vahinkoja on maksettavana tuhansia euroja. Silloin jokaiselle voi tulla mieleen lykätä vastuuta myös kyseisen osan valmistajalle. Valmistaja on vastuussa myös laittomista osista eikä siinä herrasmiessopimus "omasta vastuusta" paina yhtään mitään.
10 §
Ennen vahingon ilmenemistä tehdyn sopimuksen ehto, joka rajoittaa vahinkoa kärsineen oikeutta tämän lain mukaiseen korvaukseen, on mitätön.
Ainoa tapa, jolla valmistaja ehkä voi välttää vastuunsa on se, että osassa lukee pysyvästi ja näkyvästi teksti: "Ei tieliikennekäyttöön" Tällöin vastuun voidaan mielestäni katsoa siirtyneen käyttäjälle (Tai osan asentajalle).

Ai minäkö ilonpilaaja? :mrgreen:
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Re: Kuupan pulttijako / Spacerit

Viesti Kirjoittaja Suppari »

:D

Noiden spacerien keskityshuullos on kyllä niin ohut,että en omaani ehkä uskaltais laittaa..
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4073
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Kuupan pulttijako / Spacerit

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Suppari kirjoitti::D

Noiden spacerien keskityshuullos on kyllä niin ohut,että en omaani ehkä uskaltais laittaa..
Miten se huullos liittyy turvallisuuteen? Eikä sitä paitsi pysty paksuuntamaan koska sitten ei joko vanne sovi taikka spaceri sovi autoon...
Se huullos on sitäpaitsi tiiviisti valurautaista rumpua vasten, ei se siellä mihinkään murru....

Pulteillahan se vanne kiinnitetään....

Lisäksi se että jokin asia on "laiton" ei tee siitä vaarallsita, suomen laki kieltää muutenkin lähes kaiken. :evil: Nämä spacerit on muualla maailmassa aivan sallittuja kuitenkin, eikä ne siellä ole sen turvallisempia.
Lisäksi kuupan huimat 65 hv tai 140 km/h huiput tuskin onnistuu ravistamaan renkaita irti :wink:
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Vastaa Viestiin