ruisku V4ään

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
AnttiK
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja AnttiK » Su Huhti 07, 2019 18:57

Otin ennakkokäyrät superin jakajasta ja näyttää tosiaan olevan merkittävä ero noiden vanhempiin. Pitänee vaihtaa vielä tässä vaiheessa, kun en ole vielä seostaulukoita ajellut kohdille. Hyvä vinkki!

Jos olen ymmärtänyt oikein nuo käppyrät, niin maksimiennakko kierroksilla alipaineella on luokkaa 46 astetta ja kaasuläppä auki (=minimialipaine) 31 astetta. Kumpikin lukema sisältää 6 asteen perusennakon.
96 V4 -73

Avatar
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 4842
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja mestari » Su Huhti 07, 2019 19:03

oliko myös niin että alipaine ennakko täytti ennakko odotukset? :D
saab,96,99,90,900,9000,rabeneic binetta de luxe,fordson major,fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165, olympia maamosa,nuffield 10/60,vesioinas

AnttiK
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja AnttiK » Su Huhti 07, 2019 19:16

Tuostapa en ossaa sanoa, mutta ainakin ensimmäisillä käynnistyksillä alipaine-ennakot olivat tyhjäkäynnillä liian pienet ja moottori lämpeni aika paljon nopeammin käyntilämpötilaan.
96 V4 -73

AnttiK
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja AnttiK » To Kesä 06, 2019 18:40

2011 syksyllä alkoi projekti ja nyt on tuore leima muutoskatsastettuna ruiskulle. Usko ei loppunut kertaakaan vaikka vielä parisen vuotta sitten korissa oli vain kattoverhoilu paikallaan.

On tuo V4:n ääni niin omintakeinen, että ihmisten päät kääntyy :D Toisin kuin hopeanharmaalla audilla :lol:
96 V4 -73

vkutvonen
"Aero"
Viestit: 326
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 20:45
Paikkakunta: Pirkkala

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja vkutvonen » To Kesä 06, 2019 20:48

Tossa varmaan tarvi teholapun, vai saiko ihan puhumalla.

AnttiK
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja AnttiK » Pe Kesä 07, 2019 06:52

EI tarvitse teholappua, kun trafin ohjeissa katsotaan ruiskun lisäävän tehoa 10%. Tässä tapauksessa otteeseen merkittiin ruiskun malli eli megasquirt MS1 v2.2 ei oikeastaan muuta erityisempää ollut muutoskatsastuksen osalta. Katsastusmies kyseli mitkä ruiskusuuttimet laitettiin jne.

Liekö tuo kuitenkaan 10% lisää tehoa tuolla vakio imusarjalla, jossa on 40mm kaasuläppäkotelo 32mm kaasarin sijasta, mutta kyllä tuo moottoritienopeuteen tuntui kiihtyvän kohtuudella :D
96 V4 -73

AnttiK
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja AnttiK » To Kesä 13, 2019 19:20

Ensimmäinen versio nelipisteruiskusta ja suorasytkästä:
Kuva

Mittarit kojelaudan sisässä. Normiajossa 96 merkki kiekkamittarin päällä ja tuhkakupin nysä.
Kuva
96 V4 -73

Avatar
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1268
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja turkkaki » Pe Kesä 14, 2019 10:31

Hienoa, että tehdään.

Mulla olis tulossa kans ohjelmoitava sytkä tuossa kesällä, niin minkälaisia ennakoita käytit lopulta. Ei tarttis hakata päätään ainakaan siihen samaan mäntyyn.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
96 -77, harrastepeli. 9-5 2.3 AERO -08
9000 2.3 CDTA griffin -97, toivottavasti vielä liikenteeseen.

AnttiK
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja AnttiK » Pe Kesä 14, 2019 17:31

Pistin kuitenkin melko lailla vastaavat ennakot mitä 73:ssa on alunperin. Hieman ne saattaa poiketa, mutta kun bensasyötön puolella on sen verran säädettävää niin en viitsinyt tässä vaiheessa kokeilla aikaisempien vuosimallien suurempia ennakkoja. Hyvin tuntuu noilla olevan vetoja. Nuo lukemat siis pitävät sisällään 6 asteen perusennakon eli nuo asteet ovat TDC:stä. Ensi talvena voisi paneutua sytkän säätämiseen hieman enemmän, kun vaihtaa 7.2 nokan ja pakoputken.

Kuva
96 V4 -73

AnttiK
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja AnttiK » Ti Elo 06, 2019 07:03

Ensimmäiset 1000km on ajettuna tuolla kokoonpanolla ja moottorin toimii mainiosti. Moottorin käytös tuntuu jouhevalta eli vääntöä tuntuu olevan paremmin vaihteiden vaihtotilanteissa, liikkeellelähdössä. Ilman kaasun painamistakin pääsee tarvittaessa liikkeelle, kun tyhjäkäyntimoottori hoitaa lisäilman tarpeen. Kaasarikoneen ryypyn kanssa räplääminen ja tymäkämpi pakokaasun haju ovat jääneet pois. Niitä ei ole ikävä 8)

Kulutus on kaupunkiajossa jäänyt alle 10 litran/100km ja matka-ajossa luulisin menevän alle 7L:n, mutta ei ole tullut varsinaisesti mittailtua.

Sähköflekti toimii megan ohjaamana mainiosti. Lämpötila ei noussut edes parin viikon takaisilla kuumimmilla keleillä kuin hieman yli mittarin N -merkin. Liekö tähän vaikuttaa myös suorasytkän vakaana pysyvät ennakot.
96 V4 -73

Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 5084
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja tetammi » Su Syys 01, 2019 19:26

Komiat asennukset antilla. :saab:

Saabium196
"Turbo"
Viestit: 235
Liittynyt: Pe Syys 21, 2012 21:25
Paikkakunta: Epsoo

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja Saabium196 » Ke Syys 18, 2019 19:39

Oben ohne - Aero-ilmaa Ukista 2002
Tid -03 (Ng9-3) - saa ostaa! 160tkm moottorilla.
NG9-5 TiD aut. 2010

Vastaa Viestiin