V4 lohkon erot (koneremontti tekeellä)
V4 lohkon erot (koneremontti tekeellä)
Nonii tuli tuos kaverille luvattua tehrä koneremontti kuuppaan ja tuli löydettyä niiltä auton mukana tulleis osis porattu lohko, uusilla männillä/renkailla, hiottu kampi/ylikoon laakerit ja nämä kasas olevana.
Kyseinen lohko oliki "avoin lohko" eli nyt alkoki askarruttaa että mikäs on perujaan ja onko eroja tavalliseen? kannentiiviste? kannet? ym.
Tieto olis tervetullutta ja oltaas kiitollisia viisaammille ku ittellä ei niin oo kyseesestä myllystä suurempaa kokemusta
Samalla olis tarkotus ehkä vähä piristellä nii saa myös kokemuksia jakaa siltä osin.
Kireempi nokka löytyy valmiiks mutta askarruttaan jääny esim mistä sais suoraa sopivat jäykemmät venttiilinjouset/ tuplajouset ja kuinka paljo on vauhtipyöriä porukka keventäny? sekä mitenkäs jos kansista ottaa millin pois niin kuinka käy imusarjalle?
Kyseinen lohko oliki "avoin lohko" eli nyt alkoki askarruttaa että mikäs on perujaan ja onko eroja tavalliseen? kannentiiviste? kannet? ym.
Tieto olis tervetullutta ja oltaas kiitollisia viisaammille ku ittellä ei niin oo kyseesestä myllystä suurempaa kokemusta
Samalla olis tarkotus ehkä vähä piristellä nii saa myös kokemuksia jakaa siltä osin.
Kireempi nokka löytyy valmiiks mutta askarruttaan jääny esim mistä sais suoraa sopivat jäykemmät venttiilinjouset/ tuplajouset ja kuinka paljo on vauhtipyöriä porukka keventäny? sekä mitenkäs jos kansista ottaa millin pois niin kuinka käy imusarjalle?
Re: V4 lohkon erot (koneremontti tekeellä)
onnea vaan
avoin lohko... siksi se onkin jäänyt avoimeksi, meinaan homma.
lyhyet tulpat kannessa, kansipahveja ei saa eikä ole,
melkein suolistaisin sen.
Kireempi nokka löytyy valmiiks mutta askarruttaan jääny esim mistä sais suoraa sopivat jäykemmät venttiilinjouset/ tuplajouset ja kuinka paljo on vauhtipyöriä porukka keventäny? sekä mitenkäs jos kansista ottaa millin pois niin kuinka käy imusarjalle?
vauhtipyörää on kevennetty sekä ja että eli ulkokehältä sorvilla kyhien että jyrsimällä vauhdin maailman ohjeiden mukaisesti ja sitten tasapainotus.
kansista on aikoinaan otettu milli ilman muita toimenpiteitä mutta myöhemmällä moottorivaihtoehdolla
avoin lohko... siksi se onkin jäänyt avoimeksi, meinaan homma.
lyhyet tulpat kannessa, kansipahveja ei saa eikä ole,
melkein suolistaisin sen.
Kireempi nokka löytyy valmiiks mutta askarruttaan jääny esim mistä sais suoraa sopivat jäykemmät venttiilinjouset/ tuplajouset ja kuinka paljo on vauhtipyöriä porukka keventäny? sekä mitenkäs jos kansista ottaa millin pois niin kuinka käy imusarjalle?
vauhtipyörää on kevennetty sekä ja että eli ulkokehältä sorvilla kyhien että jyrsimällä vauhdin maailman ohjeiden mukaisesti ja sitten tasapainotus.
kansista on aikoinaan otettu milli ilman muita toimenpiteitä mutta myöhemmällä moottorivaihtoehdolla
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
-
- "Hirsch"
- Viestit: 759
- Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: V4 lohkon erot (koneremontti tekeellä)
Sellaisen lohkon olen nähnyt vain Ford Taunus 1.7 V4 koneessa, mutta voi olla hyvinkin myös ensimmäisissä Saab V4:ssa. Alkupään V4:n kansitiivisteet oli erilaisia?
Kansista on otettu 1 mm pois ilman ongelmia. Katukäytössä vain vauhtipyörän kehältä kannattaa ottaa tavaraa pois (kytkinasetelman kiinnitysreikien ulkopuolelta vauhtipyörän "rungon" kanssa tasaan). Jotkut tuplajouset on kisakoneessa, mutta katukäytössä itsellä kokemukset vain alkuperäistä V4 rallyjousista. Myös VW kuplan virijousia on käytetty. Pakoaukon+välilappojen avarrus välttämätön sportin putken sisämittaan, jos sellaiset putket asennat. Kansien imukanavat ja imusarjan reijät pidä vakiona pl välilaipan avarrus paremman 2-kurkku kaasarin (Weber DGV 32/36) mitoille. Vakio jäähdytysropelli pois ja sähköflekti tilalle.
Kansista on otettu 1 mm pois ilman ongelmia. Katukäytössä vain vauhtipyörän kehältä kannattaa ottaa tavaraa pois (kytkinasetelman kiinnitysreikien ulkopuolelta vauhtipyörän "rungon" kanssa tasaan). Jotkut tuplajouset on kisakoneessa, mutta katukäytössä itsellä kokemukset vain alkuperäistä V4 rallyjousista. Myös VW kuplan virijousia on käytetty. Pakoaukon+välilappojen avarrus välttämätön sportin putken sisämittaan, jos sellaiset putket asennat. Kansien imukanavat ja imusarjan reijät pidä vakiona pl välilaipan avarrus paremman 2-kurkku kaasarin (Weber DGV 32/36) mitoille. Vakio jäähdytysropelli pois ja sähköflekti tilalle.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
-
- "Hirsch"
- Viestit: 759
- Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: V4 lohkon erot (koneremontti tekeellä)
Tulppia saa tulppakaupasta, mutta pahvit on varmasti harvinaisempia. No kisakoneissa 95 mm männillä käytettiin Granadan 2.8 l V6 pahveja "lyhennettynä" ja uusia reikiä tehtiin pahveihin alkuperäisen pahvin mukaisesti + turhia tukittiin .mestari kirjoitti:lyhyet tulpat kannessa, kansipahveja ei saa eikä ole,
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Re: V4 lohkon erot (koneremontti tekeellä)
Aivan...
Sportti putkisto on ja tarkotus pakoaukot/välilaipat sovittaa.
Kuinkas sitte menee nois alakerrois muuten osat keskenään? kampi ilmeisesti sama mutta veivit/ männät/ laakerit?
Ku uudempiki lohko löytyy, joka muutenki kulunu vakiosta niin jos porauttaas ja pystyys kasata nuo hilut toiseen lohkoon?
Sportti putkisto on ja tarkotus pakoaukot/välilaipat sovittaa.
Kuinkas sitte menee nois alakerrois muuten osat keskenään? kampi ilmeisesti sama mutta veivit/ männät/ laakerit?
Ku uudempiki lohko löytyy, joka muutenki kulunu vakiosta niin jos porauttaas ja pystyys kasata nuo hilut toiseen lohkoon?
Re: V4 lohkon erot (koneremontti tekeellä)
Kansitiivisteitä löytyy Pejalta tässä linkit vasemman ja oikean puolen tiivisteisiin:mestari kirjoitti:onnea vaan
kansipahveja ei saa eikä ole, melkein suolistaisin sen.
http://shop.textalk.se/se/article.php?i ... rt=2356828 vasen
http://shop.textalk.se/se/article.php?i ... rt=2291170 oikea
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: V4 lohkon erot (koneremontti tekeellä)
Vanhassa lohkossa on myös erilainen nokka-akseli. Öljyura puuttuu yhdeltä kaulalta.
Viimeksi muokannut Juha K, Pe Maalis 07, 2014 13:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 759
- Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: V4 lohkon erot (koneremontti tekeellä)
Itsellä ei ole tietoa 1.5 l V4:n kampiakselien tai mäntien eroista ja onko jotakin korvaavaa mäntää käytetty? Kaikki rakentamani koneet olleet 1.7 l:n kampiakselilla ja niitä on heitetty Saabin lohkoon surutta. Meidän tallilla 1.7 V4:ssa on ollut Ford OHC 91mm/92mm mäntää tai 92 mm/94mm Mahlea ála VW kupla tai Opelin 93mm/95mm männästä modattuna pattipää mäntää. Lohko ja kampiakselin runkolaakeripukit samasta koneesta ja kiertokanget ja laakerit on samat.Hautala kirjoitti:Aivan...
Sportti putkisto on ja tarkotus pakoaukot/välilaipat sovittaa.
Kuinkas sitte menee nois alakerrois muuten osat keskenään? kampi ilmeisesti sama mutta veivit/ männät/ laakerit?
Ku uudempiki lohko löytyy, joka muutenki kulunu vakiosta niin jos porauttaas ja pystyys kasata nuo hilut toiseen lohkoon?
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Re: V4 lohkon erot (koneremontti tekeellä)
Osaakos kukaa sanoa nuotten kansista?
-
- "Hirsch"
- Viestit: 759
- Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: V4 lohkon erot (koneremontti tekeellä)
Laita rinnakkain ja vertaa ainakin vesireikiä ja mahdollisesti imukanavia. Käytät kuitenkin 2-kurkkuista kaasaria ja uudempaa imusarjaa. Kansissa löytyy tulpissa pitkää ja lyhyttä kierrettä.Hautala kirjoitti:Osaakos kukaa sanoa nuotten kansista?
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Re: V4 lohkon erot (koneremontti tekeellä)
Siinähän se onki ettei oo varmuutta nuosta kansista että onkokaa niitä nii tietäs käyvätkö ristiin.
Täytyy varmaan penkoo lisää ku on vielä useemmat kannet jos löytäs tuohon kuuluvat.
Ja tarkotus käyttää uudempaa sarjaa ja 2-kurkkusta.
Täytyy varmaan penkoo lisää ku on vielä useemmat kannet jos löytäs tuohon kuuluvat.
Ja tarkotus käyttää uudempaa sarjaa ja 2-kurkkusta.
Re: V4 lohkon erot (koneremontti tekeellä)
Täältä löytys ylimääräiset kannet avoimeen lohkoon. Milli otettu pois. Orggis venoilla, jousilla ja lautasilla. Venat näyttäis olevan hiottu.
Tarttui joskus 20 vuotta sitten mukaan restaurantapäiviltä...
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Re: V4 lohkon erot (koneremontti tekeellä)
Vois kannet kiinnostaakki mutta kuinka niitten tiivistehien laita ny onkaa että jonsei niitä saakkaa, nuo linkis olevakki oli ilmeesesti uurempaan.
Jotta käykö lopuuksi nii että hilut porauttaa toisee lohkoon jos passaavat. Nokkia vertailin niin öljyurat oli samanmooset
Jotta käykö lopuuksi nii että hilut porauttaa toisee lohkoon jos passaavat. Nokkia vertailin niin öljyurat oli samanmooset
Re: V4 lohkon erot (koneremontti tekeellä)
Luulis että esim Sonettiklubilta löytys tietoa mistä tiivisteitä hommailleet. Tai ruotsin varaosamiehiltä.
Onkos jollakulla kuvaa vanhemmista tiivisteistä. Eikö pysty modaan uudemmista.?
Onkos jollakulla kuvaa vanhemmista tiivisteistä. Eikö pysty modaan uudemmista.?
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi