V4 lohkon erot (koneremontti tekeellä)

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Hautala
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: To Maalis 06, 2014 20:57

V4 lohkon erot (koneremontti tekeellä)

Viesti Kirjoittaja Hautala »

Nonii tuli tuos kaverille luvattua tehrä koneremontti kuuppaan ja tuli löydettyä niiltä auton mukana tulleis osis porattu lohko, uusilla männillä/renkailla, hiottu kampi/ylikoon laakerit ja nämä kasas olevana.

Kyseinen lohko oliki "avoin lohko" eli nyt alkoki askarruttaa että mikäs on perujaan ja onko eroja tavalliseen? kannentiiviste? kannet? ym.

Tieto olis tervetullutta ja oltaas kiitollisia viisaammille ku ittellä ei niin oo kyseesestä myllystä suurempaa kokemusta :D

Samalla olis tarkotus ehkä vähä piristellä nii saa myös kokemuksia jakaa siltä osin.

Kireempi nokka löytyy valmiiks mutta askarruttaan jääny esim mistä sais suoraa sopivat jäykemmät venttiilinjouset/ tuplajouset ja kuinka paljo on vauhtipyöriä porukka keventäny? sekä mitenkäs jos kansista ottaa millin pois niin kuinka käy imusarjalle?
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7570
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: V4 lohkon erot (koneremontti tekeellä)

Viesti Kirjoittaja mestari »

onnea vaan
avoin lohko... siksi se onkin jäänyt avoimeksi, meinaan homma.
lyhyet tulpat kannessa, kansipahveja ei saa eikä ole, 8)
melkein suolistaisin sen.

Kireempi nokka löytyy valmiiks mutta askarruttaan jääny esim mistä sais suoraa sopivat jäykemmät venttiilinjouset/ tuplajouset ja kuinka paljo on vauhtipyöriä porukka keventäny? sekä mitenkäs jos kansista ottaa millin pois niin kuinka käy imusarjalle?

vauhtipyörää on kevennetty sekä ja että eli ulkokehältä sorvilla kyhien että jyrsimällä vauhdin maailman ohjeiden mukaisesti ja sitten tasapainotus.
kansista on aikoinaan otettu milli ilman muita toimenpiteitä mutta myöhemmällä moottorivaihtoehdolla
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 759
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: V4 lohkon erot (koneremontti tekeellä)

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Sellaisen lohkon olen nähnyt vain Ford Taunus 1.7 V4 koneessa, mutta voi olla hyvinkin myös ensimmäisissä Saab V4:ssa. Alkupään V4:n kansitiivisteet oli erilaisia?

Kansista on otettu 1 mm pois ilman ongelmia. Katukäytössä vain vauhtipyörän kehältä kannattaa ottaa tavaraa pois (kytkinasetelman kiinnitysreikien ulkopuolelta vauhtipyörän "rungon" kanssa tasaan). Jotkut tuplajouset on kisakoneessa, mutta katukäytössä itsellä kokemukset vain alkuperäistä V4 rallyjousista. Myös VW kuplan virijousia on käytetty. Pakoaukon+välilappojen avarrus välttämätön sportin putken sisämittaan, jos sellaiset putket asennat. Kansien imukanavat ja imusarjan reijät pidä vakiona pl välilaipan avarrus paremman 2-kurkku kaasarin (Weber DGV 32/36) mitoille. Vakio jäähdytysropelli pois ja sähköflekti tilalle.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 759
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: V4 lohkon erot (koneremontti tekeellä)

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

mestari kirjoitti:lyhyet tulpat kannessa, kansipahveja ei saa eikä ole,
Tulppia saa tulppakaupasta, mutta pahvit on varmasti harvinaisempia. No kisakoneissa 95 mm männillä käytettiin Granadan 2.8 l V6 pahveja "lyhennettynä" ja uusia reikiä tehtiin pahveihin alkuperäisen pahvin mukaisesti + turhia tukittiin :D .
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Hautala
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: To Maalis 06, 2014 20:57

Re: V4 lohkon erot (koneremontti tekeellä)

Viesti Kirjoittaja Hautala »

Aivan...

Sportti putkisto on ja tarkotus pakoaukot/välilaipat sovittaa.

Kuinkas sitte menee nois alakerrois muuten osat keskenään? kampi ilmeisesti sama mutta veivit/ männät/ laakerit?
Ku uudempiki lohko löytyy, joka muutenki kulunu vakiosta niin jos porauttaas ja pystyys kasata nuo hilut toiseen lohkoon?
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: V4 lohkon erot (koneremontti tekeellä)

Viesti Kirjoittaja core2 »

mestari kirjoitti:onnea vaan
kansipahveja ei saa eikä ole, melkein suolistaisin sen.
Kansitiivisteitä löytyy Pejalta tässä linkit vasemman ja oikean puolen tiivisteisiin:
http://shop.textalk.se/se/article.php?i ... rt=2356828 vasen

http://shop.textalk.se/se/article.php?i ... rt=2291170 oikea
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Juha K
"Hölösuu"
Viestit: 1131
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 13:48
Paikkakunta: Oulu

Re: V4 lohkon erot (koneremontti tekeellä)

Viesti Kirjoittaja Juha K »

Vanhassa lohkossa on myös erilainen nokka-akseli. Öljyura puuttuu yhdeltä kaulalta.
Viimeksi muokannut Juha K, Pe Maalis 07, 2014 13:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 759
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: V4 lohkon erot (koneremontti tekeellä)

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Hautala kirjoitti:Aivan...

Sportti putkisto on ja tarkotus pakoaukot/välilaipat sovittaa.

Kuinkas sitte menee nois alakerrois muuten osat keskenään? kampi ilmeisesti sama mutta veivit/ männät/ laakerit?
Ku uudempiki lohko löytyy, joka muutenki kulunu vakiosta niin jos porauttaas ja pystyys kasata nuo hilut toiseen lohkoon?
Itsellä ei ole tietoa 1.5 l V4:n kampiakselien tai mäntien eroista ja onko jotakin korvaavaa mäntää käytetty? Kaikki rakentamani koneet olleet 1.7 l:n kampiakselilla ja niitä on heitetty Saabin lohkoon surutta. Meidän tallilla 1.7 V4:ssa on ollut Ford OHC 91mm/92mm mäntää tai 92 mm/94mm Mahlea ála VW kupla tai Opelin 93mm/95mm männästä modattuna pattipää mäntää. Lohko ja kampiakselin runkolaakeripukit samasta koneesta ja kiertokanget ja laakerit on samat.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Hautala
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: To Maalis 06, 2014 20:57

Re: V4 lohkon erot (koneremontti tekeellä)

Viesti Kirjoittaja Hautala »

Osaakos kukaa sanoa nuotten kansista?
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 759
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: V4 lohkon erot (koneremontti tekeellä)

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Hautala kirjoitti:Osaakos kukaa sanoa nuotten kansista?
Laita rinnakkain ja vertaa ainakin vesireikiä ja mahdollisesti imukanavia. Käytät kuitenkin 2-kurkkuista kaasaria ja uudempaa imusarjaa. Kansissa löytyy tulpissa pitkää ja lyhyttä kierrettä.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Hautala
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: To Maalis 06, 2014 20:57

Re: V4 lohkon erot (koneremontti tekeellä)

Viesti Kirjoittaja Hautala »

Siinähän se onki ettei oo varmuutta nuosta kansista että onkokaa niitä nii tietäs käyvätkö ristiin.

Täytyy varmaan penkoo lisää ku on vielä useemmat kannet jos löytäs tuohon kuuluvat.

Ja tarkotus käyttää uudempaa sarjaa ja 2-kurkkusta.
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: V4 lohkon erot (koneremontti tekeellä)

Viesti Kirjoittaja tommij »

Kuva
Täältä löytys ylimääräiset kannet avoimeen lohkoon. Milli otettu pois. Orggis venoilla, jousilla ja lautasilla. Venat näyttäis olevan hiottu.

Tarttui joskus 20 vuotta sitten mukaan restaurantapäiviltä... :D
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Hautala
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: To Maalis 06, 2014 20:57

Re: V4 lohkon erot (koneremontti tekeellä)

Viesti Kirjoittaja Hautala »

Vois kannet kiinnostaakki mutta kuinka niitten tiivistehien laita ny onkaa että jonsei niitä saakkaa, nuo linkis olevakki oli ilmeesesti uurempaan.

Jotta käykö lopuuksi nii että hilut porauttaa toisee lohkoon jos passaavat. Nokkia vertailin niin öljyurat oli samanmooset
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: V4 lohkon erot (koneremontti tekeellä)

Viesti Kirjoittaja tommij »

Luulis että esim Sonettiklubilta löytys tietoa mistä tiivisteitä hommailleet. Tai ruotsin varaosamiehiltä.

Onkos jollakulla kuvaa vanhemmista tiivisteistä. Eikö pysty modaan uudemmista.?
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5180
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: V4 lohkon erot (koneremontti tekeellä)

Viesti Kirjoittaja Risto »

KuvaKuva
Vastaa Viestiin