kuuppa tärisee

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
HRalli
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:38
Paikkakunta: Vantaa

Re: kuuppa tärisee

Viesti Kirjoittaja HRalli » La Touko 03, 2014 08:33

Moro.

No hyvä kun ratkesi.
Aikoinaan jopa uusissa kuupissa oli ongelmia ravistuksen kanssa ja silloin tehdas alkoi toimittaa autoja vähän lyhyemmillä etujousilla. Vuosilukua en muista, mutta 70 -luvun puoliväliä veikkaisin. Tarvikejousilla on usein tapana olla vähän pitkänpuoleisia.
Itse olen käyttänyt jokkis ym. harrastuspeleissä edessä 900 :n takajousia n. 1/2 kierrosta lyhennettynä ja keula on sopivasti jäykentynyt..
Hyviä tasaisia kilometrejä !
HRalli

jt
"vanha pieru"
Viestit: 1975
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

Re: kuuppa tärisee

Viesti Kirjoittaja jt » La Touko 03, 2014 09:20

Voisi kuvitella että 900:n sedan-vakiojousi nimenomaan kyseessä. Kuormajousi lyhennettynä voisi olla turhan jäykkä.

Tuosta aukeaa kuva 900-96 -vertailua varten:
Kuva
2 kierrosta veenelkun vakiojousesta saattaa pudottaa liian paljon arkiajo-tarkoituksessa, kuten tuossa:
Kuva
Kokemuksia tästä on vasta haaveilutasolla, 185/65 kesärengastuksella otetaan ekat tyypit. Tavoite on "juhannukseksi ajoon".

1972 esitteissä näyttää mainitun "parannettu jousitus edessä".
http://saab95.net/jt1/mallit/indexmallit.html

Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2396
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: kuuppa tärisee

Viesti Kirjoittaja Saabinsti » La Touko 03, 2014 10:50

Otin 1.5 kierrosta pois jousista ja lokarin reunaan navan keskeltä noin 64-65cm. Ennen lyhennystä 68-69cm
96GL V4 Super -78 "Rojekti"
99T16 Petro -81 "KesäAjossa" -- OG900c -88 "Käyttis"
9-5 AeroWagon man. -04 "Emännän" -- Fiesta St-Line -18 "Käyttis"

#2713

Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2396
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: kuuppa tärisee

Viesti Kirjoittaja Saabinsti » La Touko 03, 2014 14:12

Olisi kiinnostava muuten tietää ns.alkuperäisen mitat.

Te joilla on kuuppa ryhdikkäillä alkuperäisjousilla ja 155 rengastuksella, olisi mukava tietää mitkä ovat etu ja taka korkeudet?
Eli mitattuna navan kohdalta, maasta---->>lokarinkaaren reunaan. (tietysti tasaisella ja renkaissa ilmaa :) )

Netistä kuvia katselemalla tuo oma näyttäisi nyt normaalihkolta 1.5 kierrosta lyhennettynä.
96GL V4 Super -78 "Rojekti"
99T16 Petro -81 "KesäAjossa" -- OG900c -88 "Käyttis"
9-5 AeroWagon man. -04 "Emännän" -- Fiesta St-Line -18 "Käyttis"

#2713

387
"Hirsch"
Viestit: 787
Liittynyt: Pe Loka 21, 2005 18:00
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: kuuppa tärisee

Viesti Kirjoittaja 387 » Su Touko 04, 2014 09:07

Mulla on -78 mr kuuppa 65cm on lokarin laitaan
Hese

lennon
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Su Marras 13, 2005 20:27
Paikkakunta: tammela

Re: kuuppa tärisee

Viesti Kirjoittaja lennon » Su Touko 04, 2014 09:30

Mutta muistakaa, että jousien pituuksilla oli vuosimallieroja. Korjaamonkäsikirjan mukaan olisi vuosimallissa 1971 pisimmät, siis nimenomaan edessä. Kun vuosimallista 1976 lähtien lyhimmät (42 mm).
Saab 96 1969 & 1973
ja varaosiksi 1972 & 1975

lennon
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Su Marras 13, 2005 20:27
Paikkakunta: tammela

Re: kuuppa tärisee

Viesti Kirjoittaja lennon » Su Touko 04, 2014 09:32

Siis tarkoitan 42 mm lyhyemmät. Kok.pituus 374 mm.
Saab 96 1969 & 1973
ja varaosiksi 1972 & 1975

AnttiK
"Turbo"
Viestit: 233
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: kuuppa tärisee

Viesti Kirjoittaja AnttiK » Pe Kesä 07, 2019 07:20

Onko kokemuksia jos vetoakselit ovat vaihtuneet puolelta toiselle alkaako tärisemään? Ennen remonttia ei muistaakseni tällä tavalla tärissyt kiihdyttäessä.

Taustatietoa:
-Vetoakselit samat yksilöt kuin ennen remonttia. Sisäpään neulalaakerit kaikki paikallaan. Rasvaa sisäpäissä ei välttämättä aivan täynnä kuten ohjeistuksessa käsketään. Luin ohjeen jälkeenpäin :)
-Uudet tukivarsien puslat
-Uudet/ehjät moottorin ja vaihteiston tukikumit
-Uudet iskarit
-Samat etujouset ja renkaat
96 V4 -73

mestari
"Hölösuu"
Viestit: 4990
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: kuuppa tärisee

Viesti Kirjoittaja mestari » Pe Kesä 07, 2019 07:41

oliko vetarin tumpeissa havaittavissa kulumaa kuinka paljon
saab,96,99,90,900,9000,rabeneic binetta de luxe,fordson major,fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165, olympia maamosa,nuffield 10/60,vesioinas

AnttiK
"Turbo"
Viestit: 233
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: kuuppa tärisee

Viesti Kirjoittaja AnttiK » Pe Kesä 07, 2019 08:06

Ei niissä muistaakseni juurikaan välystä ollut, kun uudet suojakumit ja rasvat laitoin paikalleen. Mutta pitääpä nostaa pyörä ylös ja kokeilla välykset nyt ekana.
96 V4 -73

vkutvonen
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 20:45
Paikkakunta: Pirkkala

Re: kuuppa tärisee

Viesti Kirjoittaja vkutvonen » La Kesä 08, 2019 22:15

AnttiK kirjoitti:
Pe Kesä 07, 2019 07:20
Onko kokemuksia jos vetoakselit ovat vaihtuneet puolelta toiselle alkaako tärisemään? Ennen remonttia ei muistaakseni tällä tavalla tärissyt kiihdyttäessä.

Taustatietoa:
-Vetoakselit samat yksilöt kuin ennen remonttia. Sisäpään neulalaakerit kaikki paikallaan. Rasvaa sisäpäissä ei välttämättä aivan täynnä kuten ohjeistuksessa käsketään. Luin ohjeen jälkeenpäin :)
-Uudet tukivarsien puslat
-Uudet/ehjät moottorin ja vaihteiston tukikumit
-Uudet iskarit
-Samat etujouset ja renkaat
Jos se täristää vaan kiihdyttäessä, niin olisko vääntöjä tullu vaan niin paljon lisää että kytkin alkaa tärrään :mrgreen:

mestari
"Hölösuu"
Viestit: 4990
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: kuuppa tärisee

Viesti Kirjoittaja mestari » Su Kesä 09, 2019 09:47

Lähinnä tumppien tutkimus katsomalla sisä puolelle
saab,96,99,90,900,9000,rabeneic binetta de luxe,fordson major,fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165, olympia maamosa,nuffield 10/60,vesioinas

samppa
"Tuplakaasari"
Viestit: 72
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 10:29
Paikkakunta: Laukaa

Re: kuuppa tärisee

Viesti Kirjoittaja samppa » Su Kesä 09, 2019 13:14

ja, jos kulumaa on, niin kokonaistaloudellinen korjaus on vaihtaa tumpit ristiin puolelta toiselle...pakilla ei niin häiritse

AnttiK
"Turbo"
Viestit: 233
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: kuuppa tärisee

Viesti Kirjoittaja AnttiK » Su Kesä 09, 2019 20:23

En ole vielä tumppeja tutkinut, mutta kun tarkemmin muistelee niin nehän vaihdettiin viimeksi 80-luvun alkupuolella ja niillä vanhojen kuulilla tuli silloin leikittyä :) Pitänee varautua valkkaamaan varastosta parempikuntoiset tilalle. Uusiakin saisi Ruotsin klubista.

Auton etupää vemputtaa 40km/h tasanopeudessakin ja enemmän vedätettäessä. Kytkimen kun painaa pohjaan niin heiluminen häviää.
96 V4 -73

mestari
"Hölösuu"
Viestit: 4990
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: kuuppa tärisee

Viesti Kirjoittaja mestari » Ma Kesä 10, 2019 15:56

onko otettu vetarista ns tartuntaote ja klonkkaako limpun laakeri
saab,96,99,90,900,9000,rabeneic binetta de luxe,fordson major,fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165, olympia maamosa,nuffield 10/60,vesioinas

Vastaa Viestiin