96 käyttöautona?

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

96 käyttöautona?

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Tässä pidemmän aikaa 96:sia kateellisena katselleena heräsi ajatus tuollaisen käytännöllisyydestä ympärivuotisena käyttöautona. Eli täyttääkö seuraavat kriteerit :

-Kesällä puhaltaa jottei tarvi hikoilla (enempää kuin 99:ssä)
-Talvella lämmittää jottei tarvi palella
-Ajomukavuutta löytyy (lähinnä penkkien ja ajoasennon puolesta, 99 on mielestäni ajettavuudeltaan paras)
-Luotettavuutta löytyy pidemmillekin yllätysmatkoille
-On-the-road-korjaukset hoituvat ilman mahdotonta työkaluarsenaalia
-Saako noin 500 eurolla hyväkuntoista kuuppaa (en tarkoita helmeä, mutta kovapeltistä ja toimivaa)
-Osia on vielä saatavilla siten, että tuollaisella paljon ajavana ei huku omaisuutta huolto/korjaustoimenpiteisiin.

:?:

Kokeneet kertokaa, jos saatte tämän saabistin uskomaan muuhunkin kuin rivineloseen, niin laitan satkuni vaihtoon.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Re: 96 käyttöautona?

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

lefa42 kirjoitti:Tässä pidemmän aikaa 96:sia kateellisena katselleena heräsi ajatus tuollaisen käytännöllisyydestä ympärivuotisena käyttöautona. Eli täyttääkö seuraavat kriteerit :

-Kesällä puhaltaa jottei tarvi hikoilla (enempää kuin 99:ssä)
-Talvella lämmittää jottei tarvi palella
-Ajomukavuutta löytyy (lähinnä penkkien ja ajoasennon puolesta, 99 on mielestäni ajettavuudeltaan paras)
-Luotettavuutta löytyy pidemmillekin yllätysmatkoille
-On-the-road-korjaukset hoituvat ilman mahdotonta työkaluarsenaalia
-Saako noin 500 eurolla hyväkuntoista kuuppaa (en tarkoita helmeä, mutta kovapeltistä ja toimivaa)
-Osia on vielä saatavilla siten, että tuollaisella paljon ajavana ei huku omaisuutta huolto/korjaustoimenpiteisiin.

:?:

Kokeneet kertokaa, jos saatte tämän saabistin uskomaan muuhunkin kuin rivineloseen, niin laitan satkuni vaihtoon.

Tässä muutama kommentti:

Kesällä puhaltaa siinä missä muutkin ilmastoimattomat.

Talvella tarkenee, ja talviautona mitä mainioin. Lämmin, hyvä ajettavuus (ei puske) hyvä etenemiskyky lumessa - tässä vain muutama esimerkki. Talviautona hakkaa kyllä satkun. (Kokemusta on molemmista).
Niin ja TM:n talviautovertailun voittokin (1980) kertoo jo jotain.

On luotettava. Edellyttäen tietysti, että on kunnossa. Täytyy nyt muistaa, että puhutaan jo museoikäisisistä autoista.
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Mullakin moinen käynyt mielessä myös , mut ku kuuppa on kummiskin niin outo mulle , en ruvennut tekeen käyttö autoa siitä , äänieristystä vaatii , mut miksei se mene jos ei pitkää matkaa tartte ajella.

Ite en ole ajanut kun 150km yhtä soittoa , mut tuossa kaupungilla sillä oli kiva kruisailla. :lol:
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Melutaso ei haittaa, ei tuo 99:kään mikään maailman äänettömin ole nelivaihteisena, haluaisin vaan jotain uutta ihmeteltävää, tuo satku kun on suoraansanottuna tylsä :)

Mitenkäs tuon V4:n ja siinä olevan laatikon sekä voimansiirron kestävyys, kun aina ei tule vain köröteltyä rauhallisesti?
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
olli siekkinen
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 15:03
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja olli siekkinen »

On tullu huristeltua jo viitisen vuotta ympärivuoden kuupalla ja hyvin on päässyt. Mainio talviauto kunhan pitää hyvät renkaat alla. Pientä meluahan se pitää pitenpään ajettaessa mutta rokkia kovemmalle niin ei haittaa. Pääasia kuitenkin että päät kääntyilee kylillä ajettaessa.

Ei tuo saabin laatikko mikään paras ole kestämään aineskaa revittelyä. Tasaisella ajolla ja längetyksellä ei hajoa mutta asvaltilla polttamista ei kauheasti siedä.

Ostakaa hyvä talvi 96 (ei ihan alle 500€)
http://www.nettiauto.com/viewVehicle.ph ... find_agent
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

En nyt kuupalla kumia sentään ajatellut polttaa :oops:

Mutta siis, että kestää sen, että kiihdytetään ei-niin-hitaasti jottei tarvitse hienohelmojen kirota teiden tukkoa :)
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: 96 käyttöautona?

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

lefa42 kirjoitti: -Kesällä puhaltaa jottei tarvi hikoilla (enempää kuin 99:ssä)
-Talvella lämmittää jottei tarvi palella
-Ajomukavuutta löytyy (lähinnä penkkien ja ajoasennon puolesta, 99 on mielestäni ajettavuudeltaan paras)
-Luotettavuutta löytyy pidemmillekin yllätysmatkoille
-On-the-road-korjaukset hoituvat ilman mahdotonta työkaluarsenaalia
-Saako noin 500 eurolla hyväkuntoista kuuppaa (en tarkoita helmeä, mutta kovapeltistä ja toimivaa)
-Osia on vielä saatavilla siten, että tuollaisella paljon ajavana ei huku omaisuutta huolto/korjaustoimenpiteisiin.
1. sivulasia voi pitää raollaan, jos on se kulman visiiri paikoillaan, ei juuri vedä. Muuten ilmanvaihto on se, mitä se tuohon aikaan oli.
2. on lämmin ja erinomaisen vakaa talviauto, suorastaan hullunhauska, kun sen oppii. Onnistuu vasemman jalan jarrutus hyvin = melkein kuin käppärillä vetäisi :)
3. -77 ja tuoreemmissa on 99:n penkit. Ajoasento tottumisen jälkeen todella rento ja mukava.
4. käy ja kukkuu, kun on pistetty alunperin iskuun.
5. Todellinen jokamiehen auto korjauksien suhteen, helppo ja osia löytyy.

oikeastaan tämän jälkeen ihmettelen, miksi ajan niin vähän kuupallani? Liekö syynä aika raskas ohjaus vai mikä? Vai eikö sitten raaski :)
# 419 Vesa Pohjalainen
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

No niin, ei muuta kuin lefa kuupan hankintaan vain :lol:
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Jeps, mulla olisi tuo '88 satku 2d, spoilereilla, metallivärillä ja tehostimella, eikun vaihtotarjouksia peliin, jos toimiva ja leimattu kulkine löytyy niin olen kiinnostunut, ei tarvitse olla orkkis eikä harvinaisuus, koska haen käyttöpeliksi.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
vilpertti
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: Su Marras 16, 2003 00:50
Paikkakunta: Kemi

Re: 96 käyttöautona?

Viesti Kirjoittaja vilpertti »

lefa42 kirjoitti:
1. -Kesällä puhaltaa jottei tarvi hikoilla (enempää kuin 99:ssä)
2. -Talvella lämmittää jottei tarvi palella
3. -Ajomukavuutta löytyy (lähinnä penkkien ja ajoasennon puolesta, 99 on mielestäni ajettavuudeltaan paras)
4. -Luotettavuutta löytyy pidemmillekin yllätysmatkoille
5. -On-the-road-korjaukset hoituvat ilman mahdotonta työkaluarsenaalia
6. -Saako noin 500 eurolla hyväkuntoista kuuppaa (en tarkoita helmeä, mutta kovapeltistä ja toimivaa)
7. -Osia on vielä saatavilla siten, että tuollaisella paljon ajavana ei huku omaisuutta huolto/korjaustoimenpiteisiin.
Kysymyksiin on jo vastaukset tullut, mutta heitän silti vielä oman näkemykseni.

1. Raitisilmaräppänät auki viilenee siinä missä tuplaysikin
2. Jos ei -30'C pärjää takki auki, niin siinä on joku vika
3. Ajomukavuus on varsinkin uuden mallisilla penkeillä hyvällä tasolla. Bitumilla ja valusuojalla saa mekkalankin hallintaan.
4. Nämähän eivät ole enää uusia...mutta itsekin olen ajanut yli 500km putkeen ihan oudolla ysikuupalla, josta näin kuvan. Eikä edes jännittänyt.
5. On-the-Road-korjaukset hoituvat pussihousun taskusta löytyvillä työkaluilla. Ei tarvitse hommata mitään ihmeellisiä kaluja.
6. Viidellä sadalla eurolla saa helmen, parhaassa tapauksessa useita
7. Osia löytyy vielä ja ovat aika edullisia

8. Kuupasta saa takapenkin kaatamalla pienen pakettiauton
9. Kuuppa on söpö
10. Pelti on paksua
11. Koneen vaihtaa melkein ruokatunnilla
12. Marketin parkissa ei tarvitse ikinä miettiä, että onkohan tämä nyt minun auto..
13. Kuuppamiehellä on Esson paarissa aina kavereita
14. Kuuppa sopii ahtaaseen parkkiruutuun
15. Kuupan kääntösäde on sama kuin Ruotsin lautalla, eli osuu harvoin ahtaaseen parkkiruutuun
16. Kuuppa ei kulje lumihangessa, joka on yli 1000mm paksu
17. Kuupan osaa yksinkertaisempikin kaveri korjata, todistettu MI-teamin toimesta
18. Kun ajat Kuupalla, joku yrittää myydä sinulle toista Kuuppaa ja yleensä siinä onnistuu
19. Teiniautoilijat luulevat, että Kuuppa ei kulje ja pettyvät karvaasti, kun se kulkeekin
20. Kuupissa on huonot flektin laakerit
21. Flektin laakereita saa uusia
22. Kuupan pyöränpulttien sitkeys on pihkan luokkaa
23. Kuupassa on tasainen pohja
24. Kun kartturi säätää penkkiään taakse päin, hän yleensä painaa samalla kaasua
25. Kumipuskureilla kestää aika hyvin tuuppia
26. Kromipuskurit on nätit
27. Lumirännissä, jonka reunat ovat n.1000mm korkuisella, kuuppa menee kaasu pohjassa perille asti vaikka lukisit lehteä
28. Kuupan renkaat ovat uutena ihmeen kalliita, mutta käytettynä yleensä ilmaisia
29. Kuuppaa ei tarvitse lainata tumpuloille, tumpulat eivät osaa ajaa rattivaihteilla
30. Rattivaihteet + vapaakytkin pitäisi olla vakiona kaikissa autoissa
Kartsa
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: To Kesä 05, 2003 20:28
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Kartsa »

:D

Hyviä pointteja kaikki!

Toisesta threadista plagioin ja mukailen vielä yhden pointin:

Juuri vähemmistä osista ei autoa saa kasattua.

Tarkoittaa sitä että turhia rikkuvia himmeleitä on melkoisen vähän. Tarpeellisetkin himmelit on hyvin tehty, eli jos löydät räpeltämättömän yksilön niin tuskin tulee murheita tekniikan osalta. Etsi kuitenkin kovapeltisin kajakki joka sopii budjettiisi.

Ah, jos työmatka olisi vaikkapa vain 20km... Eipä tarvittaisi erillisiä harrasteautoja! Veenelkulla töihin ja virne kestäisi ainakin kahden kahville asti :D
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Itselleni on juuri työn alla tollanen 96 vm-96 super! Siitä on tulossa ens talveksi itselleni käyttöauto. kun emäntä vie tuon 9-5:n (työharjoittelu).

Itse maksoin siitä 500,- keväästi. Se oli maalattu vm 2004 kesällä, mutta maalaus oli huono(itse maalattu). Silloin oli myös suurimmat hitsattu. Itse jouduis siitä toista ovea ja tuulilasin alareunan hitsaamaan, onneksi ei ollut mitenkään pahasti vielä päässyt. Tekniikka tuntuu olevan aika timmissä kunnossa. Vaihelaatikossa 2:n ja 3:n hieman ääntää, mutta koitetaan jos hieman hiljenee, kun lyödään Hypoidit sisään :wink:

On tosiaan tekniikalta yksinkertainen ja toimivan oloinen, ei ole vielä mitään suurempia kokemuksia, mitä nyt keväästi pari viikkoa päristelin. Ensi keväänä olen luultavasti paljon viisaampi, kun talven tuolla pöristelen :wink:

Ens viikolla tarkoitus käydä kyselemässä maalauksen/uuden tuulisin hintaa ja teko/asennus ajan kohtaa :wink:

Itsellä on ainakin vakaa tarkoitus pärjätä tuolla yli talven ja oikein innolla odotan niitä lumisateita :D :D
Saab 9-3 TTID Vector 2008
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Syitä ainakin hankintaan tuli riittävästä, olen myyty :)
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

lefa42 kirjoitti:Syitä ainakin hankintaan tuli riittävästä, olen myyty :)
Ja vielä ainakin poikamiehille se tärkein syy:

Kuuppa on todellinen "lähekkäin malli" jossa rouvakokelaan saa kainaloonsa ihan luonnostaan :D

Kun meikäläinen ajelee vastaavalla vaikkapa kerhon puheenjohtajan kanssa, tilanne lähekkäisyydestä on hieman toinen :wink:
# 419 Vesa Pohjalainen
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Ettei 96 nyt sitten olisi se ns. täydellinen auto? :lol:

Satkuja on tullut ajettua nyt taas viime viikot, mutta joka kerta kun istahtaa 99:n hyttiin, fiilis vain paranee, joten 96 olisi vissiin vielä parempi, nuo satkut kun ovat kovin tylsiä ja persoonattomia, 99:ssä sentään on tyylikäs mittaristo jota ralliratti vielä korostaa, puhumattakaan äänierosta, kun starttaa ja polkaisee tuplista tai satkua, tupliksen ääni on aidompi (voi tosin johtua tarvikeputkistosta, jossa ei villoja ole) 8)
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Vastaa Viestiin