Millainen alusta ratasaabissa?

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Millainen alusta ratasaabissa?

Viesti Kirjoittaja tommij »

Millainen alusta aikoinaan oli 2-t rata-autoissa?

Eräässä artikkelissa mainittiin että joustonvaraa ei ollut kuin muutama sentti, mutta millaisilla jousilla / muilla muutoksilla tuo silloin kaksitahtiaikaan toteutettiin? Entpä millaisilla rengasleveyksillä yleensä ajettiin? Kallistuksenvakaaja, iskarit, muuta? Entäpä takapään muutokset?

Tietysti kiinnostaa myös vinkit aihetta käsittelevästä kirjallisuudesta/artikkeleista. Ralliautoistahan tuntuu olevan hyvin matskua, mutta rata-autoista vähemmän.

Voisihan tähän varmaa soveltaa veenelkunkin ohjeita, mutta paino ja varsinkin sen jakauma on aikas erilainen.
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

8O En ole tiennytkään että niillä noitarummuilla olisi ajettu radallakin, kerropa ihmeessä lisää aiheesta :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tommij »

Tiesin ennestään että ulkomailla (ruotsi, yhdysvallat) GT750 varsinkin oli suosittu pikkuluokkien (erityisesti jääradalla) kilpa-auto. Varsinkin kun joissain luokissa ei tarvinnut kuin pistää kypärä päähän ja mennä ajamaan siihen aikaan.

Ja joku mielikuva oli että kyllä näillä oli Suomessakin joissain luokissa ajettu.

Mutta bongasin sitten TM 17/1991 olleen Hannu Krohnin "Automuistelun" jossa oli kuva 850 Monte Carlosta Keimolan radalla. Tekstin mukaan 'Trollhättanissa Simo Lampiselle rakennettu rata-auto... Simon jälkeen Klaude Bremer ajoi sillä lukemattomia voittoja niin asfaltilla kuin jääradallakin' ja edelleen 'Se on parasta aikaa entisöitävänä museoon'.

Tuli mieleen, että olisiko Uudessakaupungissa vai jossain toisessa museossa nykyisin?
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Vastaa Viestiin