2-T V6-Saabit
2-T V6-Saabit
Missä malleissa on tuommoisia V6-koneita ollut, ja siis 2-tahtisia nimenomaan. Mikä niistä on yleisin, ja missä hinnoissa kunnossa olevien (=käyntikuntoisten) koneiden hinnat pyörii tämänpäivän Suomessa?
Kiittäen vastauksista: Heko
Kiittäen vastauksista: Heko
Tätäkö takoitat:hewidero kirjoitti:Mutta eikös jossain vanhassa rallivehkeessä ollut kaksi 3-pyttyistä 2-tahtikonetta. Siis yhteensä 6 sylinteriä.
http://www.saabmuseum.com/monster/index.html
Saab 96 vm. -63 PR/HA Kaksitahtinen sen olla pitää!
#2028 Elias Penttinen
#2028 Elias Penttinen
-
- "Turbo"
- Viestit: 261
- Liittynyt: To Loka 07, 2004 21:03
- Paikkakunta: Turku


Saab 9-3 Aero V6 Cab -08
#2439
#2439
-
- "Turbo"
- Viestit: 261
- Liittynyt: To Loka 07, 2004 21:03
- Paikkakunta: Turku
Minulle puhuttiin tommosesta 2T-V6:sta, mutta ei tosin mainittu mitään mallia, eli kyseessä tosiaan on varmaankin erehdys.
Katsoin itsekkin tuommoisesta Alfamerin "60-luvun autot"-kirjasta, ja sielläkään ei tunnettu V6:sta saabissa...
Mites sitten nuo 3- ja kaksi pyttyiset 2-tahdit, miten yleisiä ovat, ja missä hinnoissa liikkuvat?
Katsoin itsekkin tuommoisesta Alfamerin "60-luvun autot"-kirjasta, ja sielläkään ei tunnettu V6:sta saabissa...
Mites sitten nuo 3- ja kaksi pyttyiset 2-tahdit, miten yleisiä ovat, ja missä hinnoissa liikkuvat?
2-pyttyisiä on vain 92 mallissa, eli se eka varsinainen tuotanto-Saab. Näitä ei juuri käytännössä suomessa ole "julkisesti" ollut myynnissä. Hinnasta en osaa sanoa, mutta erittäin harvinaisia/museoituja. Muutamia latolöytöjä on viimevuosina klubilaisillekin eksynyt, täysin projektikuntoisia.
93 malli on 3-sylinterinen, harvinaisia nekin, ei ole näkynyt myynnissä.
95 ja 96 tahtareita on sekä lyhytnokkaista että pitkänokkaista. Näitä nyt vielä on erikuntoisia harvakseltaan myynissä tai klubilaisilla projekteina. Hinnat alkaen joku sata täysprojekti ja siitä ylöspäin sitten joihinkin tonneihin, erikoismallit yli kymppiäkin.
93 malli on 3-sylinterinen, harvinaisia nekin, ei ole näkynyt myynnissä.
95 ja 96 tahtareita on sekä lyhytnokkaista että pitkänokkaista. Näitä nyt vielä on erikuntoisia harvakseltaan myynissä tai klubilaisilla projekteina. Hinnat alkaen joku sata täysprojekti ja siitä ylöspäin sitten joihinkin tonneihin, erikoismallit yli kymppiäkin.
Viimeksi muokannut tommij, Su Maalis 12, 2006 13:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Edullisimmin saa kaksitahti 96:sen, näissä on 850cc 3-sylinterinen moottori. Hinta riippuu kunnosta, kun katselee nettiauton myytyjä niin kunnossa olevat kahdestatuhannesta eteenpäin. Nämä parin tonnin eivät ole MR-kuntoisia.Heko kirjoitti:Mites sitten nuo 3- ja kaksi pyttyiset 2-tahdit, miten yleisiä ovat, ja missä hinnoissa liikkuvat?
Esimerkkejä:
http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=461785
http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=490323
http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=271087
http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=216872
Saab 96 vm. -63 PR/HA Kaksitahtinen sen olla pitää!
#2028 Elias Penttinen
#2028 Elias Penttinen
Piti kaivaa tämä vanha keskustelu taas esille.
Ryhdyin tuossa tutkimaan tuota Saabin kaksitahtimoottorin historiaa DKW-ajoilta lähtien. Kimmoke tuohon tuli kun Kostamon Pentti pisti postissa lehden, jossa oli juttua viritetystä DKW F12:sta, siinä oli 890cm3 koneesta otettu tehoa 90 hv.
No siinä kun surffasin niin yllätys-yllätys, DKW on aikoinaan kehittänyt myös 2-TAHTI V6-koneen!

Melko erikoinen konstruktio, sylinteriryhmät irtoavat kampiakammiosta ja ovat periaatteesa peilikuvat toisistaan. Mielenkiintoista tuossa oli kaasuttajien määrän vaikutus tehoon. Viimeisin kehitysversio oli tilavuudeltaan 1300 cm3, ja eri kaasutinmäärillä siitä irtosi hyvin eri tehoja: kahdella kaasuttajalla 83 hv, neljällä 100 hv ja kuudella 130 hv (http://www.dyna.co.za/cars/specs.htm)
Se DKW:n vanhempi vakiokone, johon tuo Saabin konekin kait perustuu, taas on tosiaan tuo 900cm3 kone:

Ryhdyin tuossa tutkimaan tuota Saabin kaksitahtimoottorin historiaa DKW-ajoilta lähtien. Kimmoke tuohon tuli kun Kostamon Pentti pisti postissa lehden, jossa oli juttua viritetystä DKW F12:sta, siinä oli 890cm3 koneesta otettu tehoa 90 hv.
No siinä kun surffasin niin yllätys-yllätys, DKW on aikoinaan kehittänyt myös 2-TAHTI V6-koneen!

Melko erikoinen konstruktio, sylinteriryhmät irtoavat kampiakammiosta ja ovat periaatteesa peilikuvat toisistaan. Mielenkiintoista tuossa oli kaasuttajien määrän vaikutus tehoon. Viimeisin kehitysversio oli tilavuudeltaan 1300 cm3, ja eri kaasutinmäärillä siitä irtosi hyvin eri tehoja: kahdella kaasuttajalla 83 hv, neljällä 100 hv ja kuudella 130 hv (http://www.dyna.co.za/cars/specs.htm)
Se DKW:n vanhempi vakiokone, johon tuo Saabin konekin kait perustuu, taas on tosiaan tuo 900cm3 kone:

Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi