2-T V6-Saabit

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
Heko
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ti Tammi 03, 2006 23:12

2-T V6-Saabit

Viesti Kirjoittaja Heko »

Missä malleissa on tuommoisia V6-koneita ollut, ja siis 2-tahtisia nimenomaan. Mikä niistä on yleisin, ja missä hinnoissa kunnossa olevien (=käyntikuntoisten) koneiden hinnat pyörii tämänpäivän Suomessa?

Kiittäen vastauksista: Heko
MindW
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 18:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MindW »

Ei kai missään?

Kaksitahtisia on ollut kaksi- ja kolmisylinterisinä. Lisäksi on ollut nelitahtista V4 konetta.
Saab 96 vm. -63 PR/HA Kaksitahtinen sen olla pitää!
#2028 Elias Penttinen
hewidero
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 22, 2003 15:55
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja hewidero »

Mutta eikös jossain vanhassa rallivehkeessä ollut kaksi 3-pyttyistä 2-tahtikonetta. Siis yhteensä 6 sylinteriä. :roll:
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
MindW
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 18:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MindW »

hewidero kirjoitti:Mutta eikös jossain vanhassa rallivehkeessä ollut kaksi 3-pyttyistä 2-tahtikonetta. Siis yhteensä 6 sylinteriä. :roll:
Tätäkö takoitat:
http://www.saabmuseum.com/monster/index.html
Saab 96 vm. -63 PR/HA Kaksitahtinen sen olla pitää!
#2028 Elias Penttinen
f.pentti88
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: To Loka 07, 2004 21:03
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f.pentti88 »

:?: :?: Onko Saabilla kaksitahti v6? Ainut Saabin kutoskakstahtari on tietääkseni "Monster" johon sijoitettiin kaksi 748cc 2-t konetta. Et kai vaan sekoita v6 juttua foortin motteihin joita on jälkikäteen laitettu 96:siin..
f.pentti88
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: To Loka 07, 2004 21:03
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f.pentti88 »

MindW, ehtisit ensin.. :lol:
Johnny V4
"Viggen"
Viestit: 623
Liittynyt: To Loka 30, 2003 21:32
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Johnny V4 »

Toi on kyllä hieno laite. Saabistin raamatussa (Ensimmäiset 40 vuotta) on myös hieman tekstiä ja kuvia tuosta. Olisi kyllä mukava kuulla toi monsteri tositoimissa. :D
#2277
Heko
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ti Tammi 03, 2006 23:12

Viesti Kirjoittaja Heko »

Minulle puhuttiin tommosesta 2T-V6:sta, mutta ei tosin mainittu mitään mallia, eli kyseessä tosiaan on varmaankin erehdys.
Katsoin itsekkin tuommoisesta Alfamerin "60-luvun autot"-kirjasta, ja sielläkään ei tunnettu V6:sta saabissa...

Mites sitten nuo 3- ja kaksi pyttyiset 2-tahdit, miten yleisiä ovat, ja missä hinnoissa liikkuvat?
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tommij »

2-pyttyisiä on vain 92 mallissa, eli se eka varsinainen tuotanto-Saab. Näitä ei juuri käytännössä suomessa ole "julkisesti" ollut myynnissä. Hinnasta en osaa sanoa, mutta erittäin harvinaisia/museoituja. Muutamia latolöytöjä on viimevuosina klubilaisillekin eksynyt, täysin projektikuntoisia.

93 malli on 3-sylinterinen, harvinaisia nekin, ei ole näkynyt myynnissä.

95 ja 96 tahtareita on sekä lyhytnokkaista että pitkänokkaista. Näitä nyt vielä on erikuntoisia harvakseltaan myynissä tai klubilaisilla projekteina. Hinnat alkaen joku sata täysprojekti ja siitä ylöspäin sitten joihinkin tonneihin, erikoismallit yli kymppiäkin.
Viimeksi muokannut tommij, Su Maalis 12, 2006 13:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
MindW
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 18:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MindW »

Heko kirjoitti:Mites sitten nuo 3- ja kaksi pyttyiset 2-tahdit, miten yleisiä ovat, ja missä hinnoissa liikkuvat?
Edullisimmin saa kaksitahti 96:sen, näissä on 850cc 3-sylinterinen moottori. Hinta riippuu kunnosta, kun katselee nettiauton myytyjä niin kunnossa olevat kahdestatuhannesta eteenpäin. Nämä parin tonnin eivät ole MR-kuntoisia.

Esimerkkejä:
http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=461785
http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=490323
http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=271087
http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=216872
Saab 96 vm. -63 PR/HA Kaksitahtinen sen olla pitää!
#2028 Elias Penttinen
Heko
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ti Tammi 03, 2006 23:12

Viesti Kirjoittaja Heko »

Kiitokset vastauksista, sainkin jo tarvitsemani tiedon, ja mahdollisesti jatkan sopivan koneen metsästystä. :wink:
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tommij »

Piti kaivaa tämä vanha keskustelu taas esille.

Ryhdyin tuossa tutkimaan tuota Saabin kaksitahtimoottorin historiaa DKW-ajoilta lähtien. Kimmoke tuohon tuli kun Kostamon Pentti pisti postissa lehden, jossa oli juttua viritetystä DKW F12:sta, siinä oli 890cm3 koneesta otettu tehoa 90 hv.

No siinä kun surffasin niin yllätys-yllätys, DKW on aikoinaan kehittänyt myös 2-TAHTI V6-koneen!

Kuva

Melko erikoinen konstruktio, sylinteriryhmät irtoavat kampiakammiosta ja ovat periaatteesa peilikuvat toisistaan. Mielenkiintoista tuossa oli kaasuttajien määrän vaikutus tehoon. Viimeisin kehitysversio oli tilavuudeltaan 1300 cm3, ja eri kaasutinmäärillä siitä irtosi hyvin eri tehoja: kahdella kaasuttajalla 83 hv, neljällä 100 hv ja kuudella 130 hv (http://www.dyna.co.za/cars/specs.htm)

Se DKW:n vanhempi vakiokone, johon tuo Saabin konekin kait perustuu, taas on tosiaan tuo 900cm3 kone:

Kuva
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Vastaa Viestiin