Kytkin ei irrota talviseisonnan jälkeen

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
Jorppe
"Viggen"
Viestit: 673
Liittynyt: Ke Tammi 21, 2004 00:07
Paikkakunta: Kajaani

Kytkin ei irrota talviseisonnan jälkeen

Viesti Kirjoittaja Jorppe »

Moro

mikähän tuohon auttas kun kytkytin ei oikeen halua suostua yhteistyöhön. Käyntiin kyllä laite heräsi ja hyvin hyrskytteli, mutta harmitti kun ei saanu ulos ajettua :( Kertokaapas vinkkejö miten tuon saisi toimintaan taas.
Jäsen #3551

Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
vilpertti
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: Su Marras 16, 2003 00:50
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja vilpertti »

Anna sille Coca Colaa. Sillä on jano.
Jorppe
"Viggen"
Viestit: 673
Liittynyt: Ke Tammi 21, 2004 00:07
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Jorppe »

Silläköhän tuo paranis :D onko tuolla tökötillä mitään haittavaikutuksia?Just tänään tuli ostettua pullollinen niin sama kai se olis käydä ennen kouluunmenoa kaatamassa.... :roll:
Jäsen #3551

Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
vilpertti
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: Su Marras 16, 2003 00:50
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja vilpertti »

Jorppe kirjoitti:onko tuolla tökötillä mitään haittavaikutuksia?
Tahtoo tulla niitä reikiä hampaisiin, jos käyttää väärin. :D
Jorppe
"Viggen"
Viestit: 673
Liittynyt: Ke Tammi 21, 2004 00:07
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Jorppe »

vilpertti kirjoitti:
Jorppe kirjoitti:onko tuolla tökötillä mitään haittavaikutuksia?
Tahtoo tulla niitä reikiä hampaisiin, jos käyttää väärin. :D
Nnoo, kohan ei lootaan ilmaanu ylimääräsiä tuuletusaukkoja niin ihan hyvä :P Olishan se taas kiva kurvailla originaalikuntosella kuupalla ku asvalttiki alkaa näkyä 8)
Jäsen #3551

Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Jos vika ei ole nestejärjestelmässä vaan nimenomaan takertuneessa kytkinlevyssä (poljin toimii normaalisti), niin kytkin pohjassa kiihdyttelyn pitäisi irrottaa kytkin.

Jos siis saat kutvosesi esim. työntämällä tallista ulos / avoimelle tallin ovelle / muuhun paikkaan, jossa turvallinen baana edessä, niin sitten käyttelet konetta ensin vaihde vapaalla lämpimäksi, sammutat, pistät ykkösen päälle, kytkimen pohjaan ja starttaat uudestaan. Ja sitten sitä kytkin pohjassa ajoa....

Vapaakytkimen avulla on helppo laittaa isompaakin vaihdetta silmään, jos ei ykkösellä irrota...
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Jorppe
"Viggen"
Viestit: 673
Liittynyt: Ke Tammi 21, 2004 00:07
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Jorppe »

Jotain tuon kaltaista uumoilinkin, että voisi kokeilla vaan en uskaltanut eten hajota mitään. ja tosiaan, poljin kyllä pelaa, kytkinlevy ilmeisesti takertunut kun se on nyt lokakuulta asti ollut tallisa. Siinäpä on kyllä tilaa ajella ympyrää. Kiitoksia vinkeistä :wink:
Jäsen #3551

Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Kaneettikuski
"Aero"
Viestit: 308
Liittynyt: Ma Touko 24, 2004 17:41
Paikkakunta: Kempele-Käläviä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaneettikuski »

Itse viime syksynä irrotin omastani kytkimen just tuollai ajelemalla. Pumppasin vaan sekä kytkintä että välillä kaasuaki. Mulla meinas usko jo välillä loppua, mutta juur ku olin lopettamassa hommaa nii johan rysähti ja irtos. Ajelin varmasti jotain 15-20min...
#2595
Saab 96L-75
Kesäajossa.
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Jorppe kirjoitti:Silläköhän tuo paranis :D onko tuolla tökötillä mitään haittavaikutuksia?Just tänään tuli ostettua pullollinen niin sama kai se olis käydä ennen kouluunmenoa kaatamassa.... :roll:
Cokista käytetään vain kun kytkin EI pidä! Irroittaminen tapahtuu kuten tuossa oli mainittu eli ajamalla vain raakasti ja tekemällä kiihdytyksiä.
Joskus riittää tuo vaihdepäällä ja kytkin alhaalla käynnistys.

Cokis turvottaa kytkin levyä mutta tuhoaa muuten sen joten se on vain hätäkeino LUISTAMIS tapauksessa.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Jorppe
"Viggen"
Viestit: 673
Liittynyt: Ke Tammi 21, 2004 00:07
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Jorppe »

V-M kirjoitti: Cokista käytetään vain kun kytkin EI pidä! Irroittaminen tapahtuu kuten tuossa oli mainittu eli ajamalla vain raakasti ja tekemällä kiihdytyksiä.
Joskus riittää tuo vaihdepäällä ja kytkin alhaalla käynnistys.

Cokis turvottaa kytkin levyä mutta tuhoaa muuten sen joten se on vain hätäkeino LUISTAMIS tapauksessa.

V-M
No hyvä etten kerenny kaataa sitä jo :wink: Pitääpä jatkaa hampaitten syövyttämistä em. aineella ja käydä liikauttamassa Wanhusta tässä päivän päälle 8)
Jäsen #3551

Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
vilpertti
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: Su Marras 16, 2003 00:50
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja vilpertti »

Älkää sitten kertoko mun kytkimelle että cokis ei toimi. Se ei vielä tunnu sitä tietävän.
olli siekkinen
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 15:03
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja olli siekkinen »

Helpointahan jos tollasia vaivoja ilmenee on nostaa kone pois ja putsata ja laittaa takas sellane 1,5h kyl menee,mutta ei ryppyile heti uudestaan.
Jorppe
"Viggen"
Viestit: 673
Liittynyt: Ke Tammi 21, 2004 00:07
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Jorppe »

Eipä tuo aiemmin ole temppuillu, liekö sitten wanhus suutahtanu kun seiso kylmässä tallissa talven yli ensimmäistä kertaa 15 vuoteen :)

Noh, ajelin sillä pari rinkiä kytkin pohjassa ja välillä pumpaten. Sitten jätin auton käymään ja pistin tallin ovet kiinni ajatuksena ajella kotio. Kääntö tallialueen päässä ja kytkin pohjassa tietä kohti ykkösellä ajellen. Kohtapa tuo sitten alkoi nostaa kierroksia ja vauhti hidastui. Menin vähän jo hämilleen ennen ku hoksasin että kas, sehän irtosi :D
Jäsen #3551

Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Johtuu usein siitä, että on syksyllä telakoitu "sopivissa" oloissa = kosteus yms. Nappaa kiinni talven aikana, mutta irtoaa tuollaisella lievää suuremmalla väkivallalla. Tyypillinen ilmiö.
# 419 Vesa Pohjalainen
Vastaa Viestiin