96 korien eroista...

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
wili
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ke Kesä 04, 2008 15:48

96 korien eroista...

Viesti Kirjoittaja wili »

Moikka,

Olen uusi täällä foorumilla ja kun meinasin tuossa pikkuhiljaa ruveta tuota omaa projektia käynnistellä niin tuli mieleen kuinka paljon bullnosen ja uudemman korin peltiosissa on eroja.. Lähinnä pohjassa, takalokasuojissa ja oven jälkeisessä helmassa.? Auto olisi tarkoitus rakentaa museoon jos vai mitenkään mahtaa onnistua enää :(

Tässä muutama kuva tuosta Saab 96 -64 2T projektista..

Kuva Kuva Kuva

Kuinkas paljon noita 2-tahti moottoreita mahtaa vielä löytää kunnostettaviksi?
Ja mistä mahtaisi löytää?

e: kuvat lisätty...
Viimeksi muokannut wili, Ke Kesä 04, 2008 17:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 96 2T -64
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Re: 96 korien eroista...

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Ei käsittääkseni museorekisteröinnin ehdoissa ole mitään muuta mullistavaa tapahtunut kuin ikärajan muutos, ja se ei onneksi 60-lukulaisia koske :D

Oven jälkeiset kylkipellit ovat samat, oikea takalokasuoja on sama, vasemmassa erona pa-täyttöaukon paikka. Pohjassa ainakin tunkin korvakkeet ovat eri paikoissa, eri määrä (vanhemmissa 1 / puoli, uudemmissa 2 / puoli) ja taitavat olla erilaisetkin, paremmin muistavat täydentänevät.

Tervetuloa foorumille, kuvia olisi tosiaan kiva nähdä myös... :D
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: 96 korien eroista...

Viesti Kirjoittaja tommij »

Hyvää vaihto-osaa,

edessä:
- pystypilarit (pientä sovittamista luvassa)
- ulkopuolella jousen tukirakenne (joutuu modaan ihan yläosaa, nelkun lokasuoja taipuu vähän eri lailla)
- osittain se sisälokasuojan pelti, jossa aukot vetareille, ohjausvarsille, tukivarsille, ym.
- iskarin korvakkeet

Korvakkeissa on nelkussa pienet vekit, jotka väistää korin jäykistepokkauksia. Niitä ei ole tahtarissa, eli omasta innosta kiinni fiksaako ne pois vai jättääkö. Itse päätin jättää, tuulettuupahan paremmin :wink:

keskellä:
- pohjalevy tulipeltiin asti (etuosan jäykistepokkauksissa eroja, joutuu tekemään omat mutkat pariin + poistamaan tunkin korvakkeet ja takaa vetolenkit + poramaan ja poistamaan muutamia reikiä)
- kylkipellit. Eroa listojen reiät, lukon paikat, alaosassa on peltinen vedenpoistolippa, joka nelkussa on muovinen
- ovet. Hyödyntäen joko pintapellit ja pohjan, tai sitten vaihtaen lukon paikat ja hitsaten erinäinen määrä verhoilun kiinnitysreikiä umpeen. Pintapellissä tietty erinäinen määrä listan kiinnikkeiden reikiä nelkussa...

takana:
- sisälokasuojat oikein mainiot (tai pelkät iskarin jäykisteet ja jousten tukirakenteet jos ei tarvitse kaikkea vaihtaa)
- takaluukun pohjarakenteet
- ne "irtonaiset sisälokasuojat", joista kuraläpät roikkuu ja oikealla puolella myös takapönttö

Takapenkin selkänojan taustapellissä on ero mm. se yläosan poikittainen pokattu pelti, jolla hattuhylly lepää. Lisäksi eroja rei'issä ja korvakkeissa, koska takapenkki on eri tavalla kiinni V4:ssa ja tahtarissa.

Tervetuloa joukkoon :D

Omasta lähtötilanne:
Kuva Kuva

Ja seitsemän vuotta myöhemmin: :D :D
Kuva
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
wili
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ke Kesä 04, 2008 15:48

Re: 96 korien eroista...

Viesti Kirjoittaja wili »

Kiitos Tommille vastauksesta.
Tuota sinun projekti sivustoasi onki ollu kiva katsella.
Koska nuo kuvat kertovat tällähetkellä todella paljon millaiselta peltien pitäisi näyttä.
Kun itseltä takaluukun pohja puuttuu vallan sekä myös sisälokarit olisi uusittava. :( Ja tietysti nuo sivuhelmojen takaosat.

Täytyykin sitten enemmän ruveta rustaamaan kertomusta kun saan projektin kunnolla alkamaan.

Mitäs apua muuten on korjaamokäsikirjasta ja varaosakirjasta?
Onko korjaamokäsikirja tyyliä tälläinen Alfamerin perinteinen korjausopas?
Jos ja kun näitä kirjoja jostain sattuu löytämään niin onkos niitä tarjolla monenakin eri kielisenä?
Onkos noista kirjoista mitenkään mistää mahdollisuutta saada kopioita?
Saab 96 2T -64
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: 96 korien eroista...

Viesti Kirjoittaja tommij »

Jos takapaksi ja pohja on mädät, niin kannattaa ehkä harkita sen korin laikkaamista ikkunalinjan alapuolelta vaakatasossa poikki (siitä kylkipokkauksesta) ja vaihtaa koko pohja a-pilariin asti. Kova homma, mutta jos vaihdat osissa takapaksin, pohjan, kyljet, niin vähemmän saumaa tulee kun etsii (suht.) kovan nelkun ja vaihdat koko alaosan siitä.

Virallinen V4 korjaamokäsikirja on omaa luokkaansa verrattuna Alfamer/Haynes -opuksiin. Paksuutta vissiin 4 cm, löytyy klubikaupasta 22€ uustuotantoversio (jäsenille) ja sitten huutonetissäkin näemmä aina välillä. Ostoilmoitus foorumilla tuottanee mahdollisesti tulosta.

Tahtarien käsikirjoja liikkuu harvemmin (lyhytnokan ja pitkänokan).

Eli löytyy Korjaamokäsikirja ja Varaosakirja. Korjaamokäsikirja on hyvä jos sen jostain saa ja Varaosakirja täydentää (isometriset piirrokset joka osasta + varaosanumerot + tiedot mikä missäkin mallissa).

Hintapyynnöt varsin kovia (silloin harvoin kun on näkynyt).

Monisatasivusia opuksia molemmat. Jos ei muuten onnistu, niin voin skannailla joitakin olennaisia kohtia, mutta aika ei millään riitä skannaan kaikkia sivuja. Voin kuitenkin teettää niistä kopiot kopioliikkeessä kustannuksia vastaavasti.
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Vastaa Viestiin