Kuumakäynnistysongelma

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
TAU
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Ke Kesä 16, 2004 08:01

Kuumakäynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja TAU »

96/73 ajettu vain 105000km toimii kuin kello, mutta yksi ongelma, kuumana kun sammuu, joutuu odottamaan vartin ennenkuin käynnistyy, lupailee, ei vain jää käymään, kaasariko uittaa?, vaikka muuten OK. :?:
Aero93 ja 96
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4071
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Mulla on joskus sytytyspuola tehnyt vastaavanlaista temppuilua kuumana.... kannattaa kokeilla....
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Playboy
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 22:47
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Playboy »

Mulla on kans vähän vastaava ongelma. Ei lähde kuumana käyntiin välittömästi. Ei kyllä tarvii varttia ootella vaan lähtee n. 10 sek. starttailun jälkeen käyntiin hirveen savupilven saattelemana. Voiskohan öljyrenkaat olla loppu?
Tämänhetkiset räpsät:
Saab 96 V4 Super RS 1979
Avatar
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 991
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

V-moottorissa on kaasari kuumassa paikassa kansien välissä (no joo, risti-imut erikseen). Bensa voi päästä kaasarissa höyrystymään ja tehdä höyrylukon johonkin kanavaan. Se voi aiheuttaa tuollaisia oireita. Ei tosin ole omalle kohdalle osunut, mutta koputetaan puuta varulta.
Tero_s
"Viggen"
Viestit: 688
Liittynyt: Ke Kesä 18, 2003 14:23
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tero_s »

Fordin V-moottorit ovat aika tunnettuja Mikon jo kuvailemasta ominaisuudesta. Varsinkin kuutosmoottorit vaativat yleensä pitkän startin. Sähköinen bensapumppu auttaa, se kun täyttää kaasuttimen jo ennen kuin alat starttaamaan.

Savutus heti käynnistyksen jälkeen on yleensä oire kuluneista venttiilinjuurikumeista.
Avatar
jt
"vanha pieru"
Viestit: 2213
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

Viesti Kirjoittaja jt »

Hmm... rakenneltuun kuuppaan sopisi kesäkäyttöön toinen konepelti, jossa on ilmanpoistoreikiä kaasarin kohdalla? Sen voi toteuttaa tyylikkäästikin, sellaisilla "kiduksilla", en muista oikeaa nimitystä. Niitä on konepellissä yleensä useita, jonossa. Tavallaan pieniä scooppeja, mutta aukeavat taaksepäin. Tero tietää varmasti nimityksen?

Lainaan omaa kommenttiani taannoisesta V4-lämpiämisongelmakeskustelusta [SAABISTI]-listalta:

-------------------------------------------------------------------
Ratakutvosen konepellin scooppikokeiluihin liittyen olen mittaillut
lämpötiloja konepeiton alta. Digitaalisen (kylmiön) lämpömittarin
anturi oli virranjakajan vaiheilla, ja näyttö teipattuna
tuulilasinpyyhkimeen.

Havainnot: Normaali jäähdyttimen säleiköstä puskeva ajoviima piti
moottoritilan lämpötilan suurinpiirtein ulkoilman lukemissa, oli
konepeitossa ilmanottoaukkoja tahi ei.

Mutta kun auto pysähtyi, moottoritilan lämpötila lähti välittömästi
nopeaan nousuun. Mittarin asteikko loppui valitettavasti +40 asteeseen,
mutta veikkaisin vähintään löylyttelyyn tarvittavia lämpötiloja jo
parin minuutin päästä pysähtymisestä, kävi kone tai ei.

Koneen käyminen auton seisoessa tietysti aiheuttaa sen, että lämpöä
syntyy edelleen, vaikka merkittävä osa jäähdytyksestä puuttuu.

Autossa ilman termostaatin ohjaamaa "sähköflektiä" tuo punaiselle meno
lienee fysiikan lakien mukainen seuraus. Veenelkun jäähdytin ei varmaan
muutenkaan niitä kaikkein tehokkaimpia ole.

Ja eikös lämpimiin maihin menneissä 93-96 tahtareissakin ollut
ylimääräisiä reikiä konepellissä, historiikissa taitaa olla kuvakin.
-------------------------------------------------------------------

terv. jt
Tero_s
"Viggen"
Viestit: 688
Liittynyt: Ke Kesä 18, 2003 14:23
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tero_s »

JT tarkoittanee louvers:seja.

Mikähän mahtoi olla oikea kirjoitusasu, no jotain tonne päin.
Avatar
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 991
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Lyhytnokkasiin sai tropiikki-mallin konepeltiä. Lisäaukot oli syylärin väliseinän takana, eli olivatten poistoaukkoja. Lisäksi lamppujen alla olevat maskin aukot oli avarammat.
Voishan ne ilmanpoistoskoopit puhkaista pitkänokankin peltiin. Eikä ne ritilätkään ole vaikeat tehdä, kun minultakin onnistui.
Louversit ei taida oikein sopia autoon, mitä joutuu säilyttämään sateessa.
Avatar
jt
"vanha pieru"
Viestit: 2213
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

Viesti Kirjoittaja jt »

Tuo tropiikki-konepellin aukkojen sijoitus puoltaisi mielestäni juuri sitä näkemystä, että kuuman ilman saaminen pellin alta pois on olennaista.

Juu, näiden louversien(?) tekemiseenhän ei käytetä yhtään ylimääräistä peltiä, vaan ne venytetään muotoonsa ylöspäin ilmeisesti peltiin tehdyn "viillon" vierestä eräänlaisen muottityökalun avulla. Ei siinä kummoista räystästä pääse reiän päälle tulemaan.

Pitäisi jonkinlainen sadevedenkeruusuppilo poistoletkuineen rakennella pellin alle... mutta kun pitäisi jättää tietä pellin alapintaa pitkin pyrkivän kuuman ilman poistumiselle :roll: . Taitaisi vesi kumminkin valua pellin alapintaa pitkin mihin sattuu :(


terv. jt
Tero_s
"Viggen"
Viestit: 688
Liittynyt: Ke Kesä 18, 2003 14:23
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tero_s »

Minä en jaksaisi huolestua sadeveden valumisesta konehuoneeseen. Ajetaanhan autoilla vesisateessakin ja konehuoneita pestään. Kyllä ajossa konehuoneeseen tuleva vesisumu tunkee varmemmin joka paikkaan kuin muutama sadepisara.
Ville
Matalapaineturbo
Viestit: 168
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2003 12:36
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Ville »

Mä aloin tuossa muistelemaan, niin meillä oli joskus aikoja sitten kakstahtari 95 joka oli ollut keniassa tms, afrikassa kuitenkin käyttöautona. Se oli vielä väärältä puolelta ohjattava. Siinä oli sellaiset ritilät konepellin takaosassa, siinä sivussa missä on se kanttaus. Ja myös propellissa oli enemmän lapoja. Sitä konepeltiä muistaakseni haukutaan safarikonepelliksi, ainakin niin muistelen. Se tehtiin sillon 60-luvulla safarirallia varten alunperin. Ja propellia samasta syystä sanotaan safariropelliksi tms :) Mutta näin mä muistelen, että safarirallin takia ne alunperin tehtiin siihen.

Ville
Vastaa Viestiin