Vaihde ei mene päälle

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
Rynnäkkösämpylä
"Viggen"
Viestit: 679
Liittynyt: La Heinä 24, 2004 10:53
Paikkakunta: Kouvola

Vaihde ei mene päälle

Viesti Kirjoittaja Rynnäkkösämpylä »

Mikähän mahtaa olla vialla, kun satunnaisesti ei mene ykkönen päälle ja välillä kuuluu rouskahdus kun vaihteen saa laitettua päälle? Onko vika kuskin korvien välissä, kaipaako vain säätöä vai onko edessä laatikkoremontti?
Kiitos jo etukäteen, nimittäin mulle on syntynyt sairaalloinen riippuvaisuus ajaa ysikutosella enkä aio hakeutua hoitoon.
Kyllä jokaisella itseään kunnioittavalla miehellä tulee löytyä täysin mätä 96!
Rynnäkkösämpylä
"Viggen"
Viestit: 679
Liittynyt: La Heinä 24, 2004 10:53
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Rynnäkkösämpylä »

Vähän tarkennusta, eli ykkönen menee päälle, jos vaihdekepin saa siirrettyä siihen asentoon. Jonkun verran taitaa auttaa, kun vaihteita muljauttelee ensin esim. muille vaihteille :?
Kyllä jokaisella itseään kunnioittavalla miehellä tulee löytyä täysin mätä 96!
Jukka T
"Viggen"
Viestit: 514
Liittynyt: Ke Marras 12, 2003 23:42
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Jukka T »

Samoja oireita.
Ykkösen ja pakin rusahtelusta ole syyttänyt huolimatonta kytkimen painamista, vaihteiden huonoa löytymistä vanhasta ja kuluneesta vivustosta välillä keppi-laatikko. Jos kellään on kokemus- / korjausperäistä tietoa näiden arvausten oikeellisuudesta, tieto otetaan kiitollisuudella vastaan. :wink:
Rynnäkkösämpylä
"Viggen"
Viestit: 679
Liittynyt: La Heinä 24, 2004 10:53
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Rynnäkkösämpylä »

Eilen asia paheni, eli kun pakille yritti laittaa, niin karmea rutina ja täristys, eikä meinaa päälle mennä. Säädin kytkimen välystä; auttoi jonkun verran (välystä oli hädin tuskin ollenkaan), mutta ei ole täydellinen vieläkään. Pitää varmaan hankkia suosiolla uusi kytkin ja laatikko, ovathan ne nähneet jo 700 000 km tässä autossa.

Alkaa vaikuttaa melkein monologilta tämä keskustelu :D
Kyllä jokaisella itseään kunnioittavalla miehellä tulee löytyä täysin mätä 96!
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Viesti Kirjoittaja kostape »

Ne rutinat tulevat ilmeisesti laatikon sisältä, eli kytkin ei oikein irrota tai synkrokytkimet ovat kuluneet tai muuten osat vierastavat toisiaan.
Tässä yhteydessä voidaan mainita, että elegantti vaihteiden toiminta edellyttää myös vivuston oikeata säätöä eli että ratin vieressä olevan vaihdekeppiasennelman "korkeus" eli sijainti ohjauspyörän putkeen nähden on oikein. Ohjekirjoissa sanotaan muistaakseni jotenkin näin: IV-vaihde kytkettynä tulee vaihteensiirtotangossa (siinä pitkässä ohjausakselin viereisessä) olla sopivasti tangon suuntaista välystä (5-10 mm??). Säätöä varten on asennelman kaksi kiinnitysruuvia (piilossa) kojelaudan allareunassa löysättävä ja koko asennelman korkeusasemaa muutettava niin, että haluttu välys saadaan.
Sen jälkeen, jos vielä vapaakytkin ja synkrot ovat kunnossa, vaihteet menevät päälle hienosti kevein sormen liikkein.
Kutvonenhan ei ole mikään polkuauto.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
kayak75
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Pe Tammi 16, 2004 15:44
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Kytkinhydrauliikan varaosat?

Viesti Kirjoittaja kayak75 »

Itsellä tuli samantapainen vika, kytkin ei irrota juuri ollenkaan. Vapaakytkimen ansiosta muu kuin pysähtelevä kaupunkiajo sujuu, mutta panin auton silti telakalle. Onneksi vika ei tullut sunnuntaina Forssan Piknikin ruuhkassa! Ilmaus luultavasti auttaisi taas joksikin aikaa, mutta ajattelin korjata vian kunnolla ja hankkia korjaussatsit kytkimen työ- ja pääsylinteriin. Saako niihin hyvin tiivistesarjoja, vai voiko pääsylinteri/säiliötä korjata ollenkaan? Näyttää aika umpinaiselta paketilta.
eltzi
"Turbo"
Viestit: 279
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 23:42
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja eltzi »

pääsylinteri on helppo avata niin kytkimestä kuin jarruistakin,muutamalla eurolla saa sen tiiviste satsin. pitää vaan ottaa ne pultit auki siitä juuresta ja polkimesta pois se sokka,sitten vaan sylinteri käteen,lukkorengas auki ja vaikka paineilmalla mäntä pois niin että saa uudet kumit sitten EHJÄNÄ sinne.
Rynnäkkösämpylä
"Viggen"
Viestit: 679
Liittynyt: La Heinä 24, 2004 10:53
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Rynnäkkösämpylä »

Tuossa tuli tilattua nyt sitten saschin kytkinpaketti (ja samalla ylä- ja alavesiletkut, tiivistesatsi ja vesipumppu). Toivottavasti korjaantuu kytkinrempalla ja toivotaan, että laatikko on vielä kunnossa (jota epäilen kyllä kovasti). Onneksi nurkassa lojuu vielä yksi ylimääräinen loota, joka on jonkinlaisessa käyttökunnossa. Joka tapauksessa, ensi kuussa sitten toivottavasti vaan ahkeraa ajoa. :?
Kyllä jokaisella itseään kunnioittavalla miehellä tulee löytyä täysin mätä 96!
kayak75
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Pe Tammi 16, 2004 15:44
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

PArempaa vaihdelaatikkoa kellään?

Viesti Kirjoittaja kayak75 »

Ajattelin talvella purkaa autoa enemmänkin ja tehdä jotain muuten toimivalle, mutta kovaa vollotusta pitävälle vaihdelaatikolle, jonka kytkinakselikin lonksuu useamman millin. En ole laatikkorempaa aikaisemmin tehnyt, mistähän saisi neuvoja? Vai olisiko kellään vähän ehjempää lootaa?
Rynnäkkösämpylä
"Viggen"
Viestit: 679
Liittynyt: La Heinä 24, 2004 10:53
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Rynnäkkösämpylä »

Tuosta korjauskirjasta pitäisi löytyä muistaakseni laatikkoremppaan tarvittavat ohjeet kuvituksineen. Mulla löytyy kirja ja skanneri.
Kyllä jokaisella itseään kunnioittavalla miehellä tulee löytyä täysin mätä 96!
Fundamental
"Viggen"
Viestit: 654
Liittynyt: To Elo 12, 2004 19:37
Paikkakunta: Orivesi

Viesti Kirjoittaja Fundamental »

Ostin juuri ysikuupan vuosimallia -70. Kakkosvaihdetta käyttäessä kuuluu ikävää rohinaa. Onko jotenkin tyypillistä kuupalle, vai pitäisikö asialle tehdä jotain pikaisesti?
Saab 96 -70
Citroen Xsara Picasso HDI 2001
Rynnäkkösämpylä
"Viggen"
Viestit: 679
Liittynyt: La Heinä 24, 2004 10:53
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Rynnäkkösämpylä »

Ostin juuri ysikuupan vuosimallia -70. Kakkosvaihdetta käyttäessä kuuluu ikävää rohinaa. Onko jotenkin tyypillistä kuupalle, vai pitäisikö asialle tehdä jotain pikaisesti?
Kokeile säätää kytkimen välystä. Mulla auttoi jonkun verran, kun säädin hieman yli optimaalisen 4 mm:n.
Aion silti uusia omastani kytkimen viimeistään 2 viikon päästä, niin ei tarvitse heti nostaa konetta uudestaan pois...
Kyllä jokaisella itseään kunnioittavalla miehellä tulee löytyä täysin mätä 96!
Vastaa Viestiin